انتخاب یک میز مدیریت خوب اگرچه کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد؛ اما نیازمند توجه به جزئیات زیادی است. از آنجا که این میزها معمولا در تعداد محدود خریداری می‌شوند؛ اغلب در زمینه انتخاب آنها به سلیقه شخصی و نظر مدیر شرکت نیز توجه زیادی می‌شود. به همین دلیل هم گاهی اگرچه انتخاب نهایی از نظر ظاهری مطابق با سلیقه مدیر شرکت است؛ اما از نظر کارایی و کیفیت محدودیت‌هایی خواهد داشت. بنابراین فارغ از نظر و سلیقه شخصی، بهتر است موضوع انتخاب مبلمان اداری، از جمله میز مدیریت را بر اساس فاکتورهای واقعی و موثر بسنجید.

در زمینه انتخاب میز مدیریت چوبی نیز این مسئله صدق می‌کند. همه ما می‌دانیم که چوب طبیعی انتخابی بسیار عالی برای استفاده در مبلمان اداری است؛ اما وقتی صحبت از چوب‌های بازیافتی یا فرآوری شده می‌شود؛ گاهی انتخاب میان انواع مختلف آنها سخت می‌شود. یکی از مهم‌ترین سوالات در این زمینه نیز به انتخاب گزینه بهتر میان میز مدیریتی ام دی اف و میز مدیریت نئوپان باز می‌گردد.

از آنجا که این میزها از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند؛ شاید بد نباشد که کمی عمیق‌تر به آنها نگاه کنید. در این نوشته و برای مقایسه این دو سبک از میز اداری چوبی، ابتدا به معرفی ام دی اف و نئوپان پرداخته‌ایم؛ و در نهایت با مقایسه آنها به شما در انتخاب میز مدیریت مناسب ام دی اف یا نئوپان کمک کرده‌ایم.

ام دی اف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ام دی اف یا تخته فیبر با چگالی متوسط، ​​یک چوب مهندسی شده است که در آن ذرات چوب مخلوط شده با رزین، تحت حرارت و فشار شدید به هم چسبانده شده‌اند. این محصول سال‌هاست که جایگزین استفاده از چوب در مبلمان خانگی و اداری و محصولات چوبی دیگر مانند کابینت آشپزخانه شده است.

به عبارت دیگر ام دی اف یک چوب مهندسی شده است؛ و یکی از همه کاره‌ترین و محبوب‌ترین مواد اصلی موجود برای هر کار چوبی محسوب می‌شود. گاهی با خواندن فرایند تولید ام دی اف، این تصور به‌وجود می‌آید که با یک متریال سست و کم قدرت روبه‌رو هستیم. با این حال این محصولات طوری ساخته شده‌اند که در اغلب اوقات کیفیت پایین‌تری از چوب‌های طبیعی متداول ندارند. در واقع می‌شود گفت از نظر برخی ویژگی‌ها حتی از چوب بهتر هستند. مثلا مانند چوب گره و لکه ندارند.

در واقع از آنجا که کار با ام دی اف نیازمند ابزارهای خاصی است و با ابزارهای سنتی به‌راحتی خرد می‌شوند؛ اغلب نجارهای سنتی احساس می‌کنند آنها کیفیت پایینی دارند. در حالی که در صورت استفاده از ابزار مناسب هنگام ساخت و همچنین در زمان استفاده به عنوان محصول نهایی، این چوب‌ها از مقاومت خوبی برخوردار هستند.

الته ام دی اف به‌عنوان یک ماده مهندسی شده، هنگام عرضه اولیه در چند دهه پیش، مشکلات خاص خود را داشت. اما در طول سال‌ها توسعه و بهبود، تولید‌کنندگان این محصول، آن را به یک محصول بسیار عالی تبدیل کرده‌اند.

همچنین بهتر است بدانید که از نظر قوام، ام دی اف فشرده‌تر، متراکم‌تر و همگن‌تر از تخته سه لا نئوپان و برخی از انواع چوب طبیعی است. بنابراین می‌توان ادعا کرد که تخته‌های ام دی اف رده بالا و باکیفیت، وقتی به یک محصول نهایی مانند میز مدیریت تبدیل می‌شوند؛ دوام بیشتری نسبت به اغلب چوب‌های طبیعی و مصنوعی دارند.

از سویی برخلاف چوب که دارای تغییرات طبیعی در ساختار خود، مانند الگوهای دانه و گره است؛ ام دی اف یک ماده صاف و همگن است. این ویژگی آن را به یک متریال ایده‌آل تبدیل می‌کند؛ که می‌تواند بدون تجزیه یا خرد شدن مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه ام دی اف با انواع پوشش‌های سطحی سازگار است.

در نهایت ام دی اف در مقایسه با چوب طبیعی، تاب نمی‌خورد. از آنجایی که محصولات و مبلمان اداری به باز و بسته شدن درب به صورت متوالی نیاز دارند؛ اگر از ام دی اف ساخته شده باشند؛ تا سال‌ها به‌راحتی کار خواهند کرد.

نئوپان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تخته نئوپان که گاهی به آن تخته خرده چوب یا تخته فیبر کم‌چگالی نیز می‌گویند؛ از مخلوط کردن ذرات کوچک چوب با رزین اپوکسی ساخته می‌شود. این ترکیب تحت فشار و حرارت به هم فشرده می‌شود؛ تا تخته‌ای سفت و سخت و معمولا با سطح صاف تولید شود. تخته نئوپان در تراکم‌های مختلف متناسب با نیازها و مصارف مختلف، از جمله انواع کم، متوسط ​​و پرتراکم موجود است. تراکم‌های پایین‌تر نسبتا نرم و انعطاف‌پذیر هستند؛ در حالی که تخته‌های نئوپان با چگالی بالاتر سفت‌تر هستند؛ و می‌توانند برای کاربردهای سنگین‌تر استفاده شوند.

نئوپان به عنوان یک تخته چوبی، مزایا و معایب مختلفی دارد. مقرون‌به‌صرفه بودن و تطبیق‌پذیری با کاربردهای مختلف، مزایای اصلی این محصول است. نقطه ضعف اصلی این است که تخته نئوپان تصفیه نشده متخلخل است؛ و بنابراین هر آبی که با آن تماس پیدا کند را جذب می‌کند. این امر در مورد تمام نئوپان‌ها، حتی بالاترین تراکم‌ها نیز صدق می‌کند.

بنابراین مهم است که تخته نئوپان را خشک نگه دارید؛ تا از جذب آب و تورم ناشی از آن جلوگیری شود. زیرا جذب رطوبت عملا نئوپان را غیرقابل استفاده می‌کند. البته پوشاندن نئوپان با روکش‌های مقاوم در برابر آب، مثل پوشش‌های ملامینه و لاک‌ها بسیار آسان است؛ و کمک می‌کند تا مقاومت نسبی در برابر رطوبت در آن ایجاد شود.

به‌طور کلی نئوپان‌ها از توانایی و استحکام کمتری در مقایسه با ام دی اف و چوب برخوردار هستند. به همین دلیل نیز این محصولات کاربری‌های خاص خود را دارند. از نئوپان بسته به میزان تراکم می‌توان در انواع پروژه‌های مختلف ساختمانی و دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

کدام گزینه بهتر است؟ میز مدیریت ام دی اف یا نئوپان؟

حالا که با هر دو جنس چوب مصنوعی آشنا شدید. بهتر است پیش از انتخاب گزینه نهایی، موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • نئوپان سبک‌تر بوده و محصول نهایی وزن کمتری خواهد داشت. در نتیجه جابه‌جایی آن ساده‌تر خواهد بود.
  • نئوپان از تراکم کمتر و در نتیجه قدرت مقاومت کمتر و دوام کمتری برخوردار است. بنابراین اگر به فکر دوام میز مدیریت خود هستید؛ ام دی اف گزینه بهتری است.
  • طبعیتا میزهای ساخته شده از ام دی اف در مقایسه با نئوپان گران‌تر هستند.
  • از آنجا که نئوپان‌ها نیز به‌خوبی ام دی اف روکش می‌شوند؛ گاهی تشخیص آنها از یک‌دیگر سخت است. برای این کار بهتر است به سطح مقطع آنها نگاه کنید. در این سطح ام دی اف از بافتی کاملا ریز و فشرده برخوردار است؛ در حالی که خورده چوب‌ها در بافت نئوپان کاملا مشخص هستند. برای یافتن این سطح بد نیست نگاهی به زیر میز مدیریت مدنظر بیندازید.

در نهایت اگرچه بهترین گزینه میز مدیریت ام دی اف است؛ اما به‌صرفه‌ترین کار انتخاب یک میز مدیریت است که در بخش‌های اصلی مانند صفحه رویی و دیواره‌ها از ام دی اف استفاده کرده و برای بخش‌های جانبی مثل طبقات و دیواره پشتی احتمالی و…، نئوپان به‌کار برده است. این روش کمک می‌کند تا هزینه نهایی کار کمتر شده و میز مدیریت شما همچنان کیفیت بالایی داشته باشد.