صندلی انتظار یا صندلی اتاق انتظار که یکی از اجزای مبلمان اداری به شمار میرود باید مقدار قابل توجهی از فرسایش و کار تحت فشار را تحمل کند. چه در اتاق‌های پذیرش، چه در یک بیمارستان عمومی، چه دفاتر خصوصی یا در هر مکان عمومی دیگری که افراد باید مدتی را در انتظار موضوعی بمانند؛ مهم است که صندلی‌هایی با طراحی و ساخت صحیح انتخاب کنید. بنابراین اگر شما نیز در دفتر کار خود با تعدادی ارباب رجوع روزانه روبه‌رو هستید و می‌خواهید شرایط مناسبی را برای آنها در اتاق انتظار فراهم کنید؛ در این نوشته درباره صندلی‌های انتظار و ویژگی‌های آن صحبت کرده‌ایم.

صندلی انتظار چیست؟

صندلی‌های اتاق انتظار، صندلی‌هایی هستند که برای استفاده در اتاق‌های انتظار عمومی طراحی شده‌اند. از آنجایی که اتاق‌های انتظار عمومی محیط‌هایی با رفت‌وآمد بالا هستند که معمولا روزانه ده‌ها یا حتی صدها نفر را در خود جای می‌دهند؛ صندلی‌های اتاق انتظار مطابق با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری طراحی و تولید می‌شوند.

این بدان معناست که آنها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به انواع مبلمانی که در خانه خود پیدا می‌کنید، استحکام بیشتری داشته باشند. البته همین ویژگی نیز باعث می‌شود که اغلب نشستن روی آنها نیز به راحتی مبلمان خانگی نباشد. البته همیشه گزینه‌های بهتری نیز برای اتاق‌های انتظار خصوصی‌تر وجود دارد.

عموما صندلی‌های اتاق انتظار نه‌تنها دارای قاب‌ها و چارچوب مستحکم هستند؛ بلکه دارای کفی و پشتی‌های پلاستیکی مقاوم بوده یا با پارچه‌های سخت‌تر و ضخیم‌تر روکش می‌شوند. همچنین صندلی‌های انتظار معمولا دارای ویژگی‌های مناسب با موضوع استفاده هستند. به عنوان مثال آنها ممکن است شامل زبانه‌های پیوند دهنده باشند؛ که به‌آنها اجازه می‌دهد برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی و پراکنده شدن، به یک‌دیگر متصل شوند.

از سویی بسیاری از انواع صندلی انتظار به شکل ردیفی از نیمکت‌های تکی، بر روی یک پایه عریض هستند. این صندلی‌ها به شما امکان می‌دهند تا محل و شکل قرارگیری صندلی خود را تنظیم کنید؛ و از اختلالات و حرکت ناخواسته چیدمان صندلی‌های خود جلوگیری نمایید.

مهم‌ترین ویژگی‌های صندلی انتظار

همان‌طور که پیش از این ذکر کردیم: صندلی‌های اتاق انتظار اغلب دارای ویژگی‌های خاصی هستند؛ که آنها را برای استفاده در اتاق‌های انتظار عمومی مناسب می‌کند. دانستن این ویژگی‌ها و بررسی آنها، به شما در انتخاب گزینه مناسب برای تجهیز اتاق انتظار کمک خواهد کرد.

نیازهای کاربران

این ویژگی بدون شک مهم‌ترین نکته در خرید صندلی انتظار است. قبل از اینکه شروع به انتخاب صندلی‌های اتاق انتظار کنید؛ از خود بپرسید که چه کسی از اتاق انتظار ما استفاده خواهد کرد؟ به عنوان مثال، اگر در حال انتخاب صندلی برای یک کلینیک جراحی عمومی هستید؛ باید صندلی‌هایی را انتخاب کنید که همچنان از نظر ارگونومی راحت باشند؛ وضعیت مناسبی را برای بیمار فراهم کنند؛ و به عنوان بخشی از فرآیند کنترل عفونت در این مراکز، به‌راحتی تمیز و ضدعفونی شوند. همچنین ممکن است به صندلی‌هایی با ارتفاع‌های مختلف و یا با دسته نیز نیاز داشته باشید.

به عنوان یک مثال دیگر، اگر در حال خرید صندلی برای اتاق انتظار در یک دامپزشکی هستید؛ احتمالا باید صندلی‌هایی را انتخاب کنید که اگر حیوانات خانگی روی آن رفته و آنها را آلوده کردند؛ به‌راحتی تمیز شوند. مثلا صندلی‌هایی با کفی و پشتی پلاستیکی یا روکش شده با وینیل گزینه مناسبی برای این مراکز است.

فضای موجود

زمانی که به کاربران صندلی اتاق انتظار دفتر کار خود فکر کردید؛ کار بعدی این است که به فضای موجود نگاه کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که فضای اتاق انتظار خود را اندازه‌گیری نمایید. سپس باید یک پلان طبقه را ترسیم کنید. در حالت ایده‌آل می‌توانید یک پلان طبقه‌بندی شده ایجاد کنید. این کار به شما ایده بهتری از نحوه مناسب بودن صندلی انتظار انتخابی خواهد داد.

در نهایت وقتی فضای موجود را مشخص کردید؛ می‌توانید تصمیم بگیرید که چه چینش و ترکیبی از صندلی اداری برای دفتر کار شما مناسب‌تر است.

تعداد کاربران

پیش از این نیز گفتیم که اتاق‌های انتظار معمولا مناطق پررفت‌وآمدی هستند. به این معنی که افراد زیادی هر روز از آنجا استفاده می‌کنند. البته لازم نیست کاملا دقیق باشید؛ اما دانستن این موضوع می‌تواند مفید باشد که تقریبا چند نفر از اتاق انتظار شما استفاده خواهند کرد.

از آنجا که شما باید تعداد معینی از افراد را در هر زمان در اتاق انتظار دفتر خود جای دهید؛ این داده نه‌تنها بر تعداد خرید صندلی‌های انتظار تأثیر می‌گذارد؛ بلکه بر نوع صندلی‌هایی که می‌خرید نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر هر روز افراد زیادی از اتاق انتظار استفاده کنند؛ احتمالا صندلی انتظار جداگانه و قابل جابه‌جایی گزینه مناسبی نیست. چراکه به‌راحتی و به دلیل رفت‌وآمد زیاد و استفاده متوالی، پراکنده و بی‌نظم خواهند شد.

به همین دلیل نیز در چنین اتاقی اغلب تیمکت‌های چندتایی گزینه بهتری است. در مقابل در یک کسب‌وکار شیک و جمع‌وجور با تعداد کمی مشتری در طول روز، طبیعتا استفاده از صندلی‌های تکی و راحتی می‌تواند گزینه دلخواه‌تری باشد.

یکی دیگر از مواردی که در مورد لابی‌های اداری و مناطق انتظار باید مورد توجه قرار گیرد؛ این است که آیا نیاز به اضافه کردن واحد برق و داده به صندلی‌ها وجود دارد یا خیر. این ویژگی به افراد اجازه می‌دهد تا لپ‌تاپ یا تلفن همراه خود را به شارژ وصل کنند؛ و در حالی که منتظر جلسه یا نوبت خود هستند؛ بتوانند برخی کارهای شخصی خود را پیش ببرند.

کفپوش اتاق انتظار

فراموش نکنید که به زمینی که صندلی انتظار شما روی آن قرار می‌گیرد هم باید فکر کنید. در واقع نه‌ تنها باید سطح آن را بررسی کنید؛ بلکه باید بررسی کنید که کفپوش و زیر آن دقیقا از چه موادی و با چه کیفیتی ساخته شده است. مثلا اگر متوجه شدید که کف اتاق انتظار شما به‌طور کامل هم‌سطح نیست؛ باید مدلی از صندلی انتظار را بخرید که دارای پایه‌های قابل تنظیم باشد. این ویژگی به شما کمک میکند تا همه صندلی‌ها را با هم هم‌سطح کنید. همچنین اگر کف اتاق انتظار دفتر کار شما مستعد خراش و آسیب است. مدل‌هایی از صندلی انتظار را انتخاب کنید؛ که دارای پایه یا پدهای لاستیکی یا پلاستیکی باشند.

انتخاب بین ثابت و مستقل

در نهایت آخرین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که صندلی‌های اتاق انتظار شما باید ثابت یا مستقل باشد. تفاوت بین این دو ساده است. صندلی‌های اتاق انتظار ثابت در جای خود پیچ ​​می‌شوند؛ و نمی‌توان آنها را جابه‌جا کرد. در مقابل می‌توان فارغ از تکی یا چندتایی بودن صندلی انتظار، آن را به زمین پیچ نکرد. هرچند معمولا نیمکت‌های چندتایی را با پیچ کردن به زمین در جای خود ثابت می‌کنند.

الته اینکه کدام گزینه برای شما بهتر است به ماهیت اتاق انتظار شما بستگی دارد. برای اکثر موضوعات، نیمکت‌های چند نفره انتخاب بهتری است. این نیمکت‌ها معمولا سنگین هستند؛ و به حفظ چیدمان صندلی‌های اتاق انتظار کمک می کنند. این در حالی که اگر بخواهید چیدمان اتاق انتظار خود را تغییر دهید؛ آنها را می‌توان جابه‌جا کرد. در مقابل در موضوعات خاص مانند یک دفتر کار لوکس یا موضوعاتی مانند سالن‌های آرایش و زیبایی، دفاتر سرمایه‌گذاری، دفاتر وکالت و…، طبیعی بهتر است فضای نرم و گرم‌تری را برای مشتریان خود در اتاق انتظار فراهم کنید.