یکی از اولین اصول راه اندازی مشاغل، انجام بهترین‌ کارهای ممکن در ابتدای شروع به کار است. از سویی دیگر یکی از موضوعات مهم در خصوص طراحی دفاتر اداری، توجه به بهینه سازی و عملکرد گرایی است. بررسی این موضوع که آیا فضای اداری انتخابی شما برای نیازهای شما بهینه شده است یا خیر سؤال بسیار پراهمیتی است که تا حدود زیادی می‌تواند وضعیت آینده بهره‌وری کسب و کار شما را نیز پیش بینی کند. اگر به‌عنوان یک استارتاپ در فکر طراحی فضایی برای شروع فعالیت‌های خود هستید در این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید تا ۴ نکته مهم در طراحی دفاتر برای استارتاپ‌ها را با هم بررسی کنیم. اگر مطمئن نیستید که برای شروع کار خود از کجا شروع کنید با ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

 

طراحی هنری به‌مثابه تفکری به جلو

ما معمولاً از کلمه مدرن برای توصیف چیزهایی استفاده می‌کنیم که جدید و به‌ روز هستند در صورتی که در معنای حقیقی، دوره مدرن تقریباً صد سال پیش در اوایل قرن بیستم پایان یافته است؛ بنابراین، مجبور نیستید برای انتخاب طراحی دفتر خود به سبک‌های طراحی معاصر که توسط سایر کسب و کارها پیاده سازی شده است متوسل شوید و به دنبال دفتر کاری با سبک مدرن باشید. ماهیت کسب ‌و کار شما به‌ عنوان یک استارتاپ با طراحی‌های خلاقانه و نوآورانه در تضاد نیست و دست شما بیش از کسب و کارهای دیگر برای طراحی‌های منحصر به ‌فرد باز است. از این‌رو از برجسته شدن نترسید چرا که مد نیز در طول سال‌ها بارها تغییر کرده است. در طراحی دفتر خود شیوه‌های خلاقانه را در پیش بگیرید که در عین زیبایی توجه مخاطبانتان را بیشتر به خود جلب کند. دقت داشته باشید فضای کاری یک استارتاپ با یک کسب وکار سنتی بسیار متفاوت است. یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای طراحی دفتر برای استارتاپ‌ها، طراحی مینیمالیستی است که تمرکز خود را بر کاهش شلوغی، اولویت‌بندی بهره‌وری و ایجاد فضایی بدون سر و صدا و همچنان پر از ایده می‌گذارد.

 

توجه به فناوری‌های شخصی

 این موضوع که فناوری نقش اصلی و کلیدی در زندگی انسان قرن بیست و یکم دارد سخن گزافه‌ای نیست. کافی است نگاهی به تلفن همراه خود بی اندازید. ۱۵ سال پیش تصور این ‌که همه افراد بخش مهمی از زندگی خود را توسط این دستگاه‌های کوچک هماهنگ کنند، چیزی شبیه داستان علمی به نظر می‌رسید؛ اما اکنون در سال ۲۰۲۱ افراد بدون تلفن هوشمند خود از دنیا جدا می‌شوند. از این ‌رو در بخش طراحی دفتر برای استارتاپ‌ها، صحبت از توجه به فناوری‌های اختصاصی است.

هرکدام از کارمندان شما از برنامه‌ها، نرم‌افزارها و سیستم‌ عامل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که برایشان راحت‌تر است و به آن عادت کرده‌اند. پس امکاناتی فراهم کنید که در صورت لزوم همکارانتان از ابزارهای فن‌آوری متناسب با نیازهایشان استفاده کنند. اگر توانایی پرداخت هزینه‌ای خصوص سازی را ندارید، شاید بتوانید سیاست آوردن دستگاه خودتان» را عملی کنید تا کارمندان بتوانند از طریق دستگاه‌هایی که با آن‌ها راحت‌تر هستند کارهای خود را انجام دهند. به عنوان مثال، اگر یکی از کارمندان شما از رایانه‌های مک استفاده کرده باشد، ممکن است هنگام استفاده از رایانه با سیستم عامل مایکروسافت یا لینوکس با مشکل مواجه شود. توجه به چنین مواردی تا حدود زیادی بر افزایش بهره‌وری کارکنانتان تأثیر خواهد گذاشت.

از همه مهم‌تر اینکه حتماً بهترین سرویس دهنده اینترنت را برای دفتر خود انتخاب کنید. یک خطای کوچک و یا قطعی در WiFi می‌تواند باعث شود که بهره‌وری به‌کلی نابود شود.

 

استفاده بهینه از فضا

همان‌طور که در فوربس نوشته شده است، مهم است که درباره آنچه در شرکت شما منحصر به فرد است» فکر کنید. از این گذشته، هر شرکتی داستان خاص خود را دارد و شیوه و روشی منحصر به فرد برای انجام کارها دارد؛ بنابراین، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از فضای دفتر خود به بهترین شکل استفاده کنید. این موضوع برای کسب و کارهای نوپا از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر تازه می‌خواهید کار خود را شروع کنید، به احتمال زیاد محیط اداری کوچکی خواهید داشت و با بودجه کمی کار خواهید کرد، بنابراین ضروری است که از هر آنچه در اختیار دارید بیشترین بهره را ببرید.

خود را ملزم به خرید میزهای پینگ پنگ و یا سایر وسایل سرگرم کننده مثل کنسول‌های بازی گران‌قیمت که در بسیاری از دفاتر تازه تأسیس مرسوم شده است نکنید. یک محوطه جذاب برای ایجاد احساس آرامش در حین ساعات کاری، برای بهبود بهره‌وری و رفاه کارمندان در ابتدا کافی است. تا می‌توانید بر شیوه‌های بهبود روابط کاری در محیط خود تمرکز کنید.

ایجاد محیطی آرام و راحت

دفتر شما می‌تواند شیک‌ترین دفتر در منطقه‌ای خاص باشد و با جدیدترین فناوری روز تجهیز شده باشد اما اگر کارمندان شما در آنجا احساس راحتی نداشته باشند، احساس بی‌انگیزگی و کم‌ارزش بودن می‌کنند. از این رو راحتی کارکنان شما باید یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های شما در هنگام طراحی محیط دفتر شما باشد.

در خصوص انتخاب مبلمان اداری نیز در صورت محدود بودن بودجه، اگرچه انتخاب مبلمان اداری ارزان‌تر تصمیمی مقرون به صرفه به نظر می‌رسد اما به چند دلیل توصیه می‌کنیم که از این کار صرف‌نظر کنید. مهم‌ترین دلیل مسئله کیفیت است. مبلمان ارزان‌قیمت و بی کیفیت، سریع‌تر خراب می‌شود و آسیب می‌بیند و در نتیجه در مقایسه با یک میلمان اداری باکیفیت، بیشتر نیازمند تعویض یا تعمیر می‌شوند که در طولانی مدت هزینه بیشتری روی دست شما خواهد گذاشت.

صندلی‌های اداری بی کیفیت، باعث مشکلات سلامتی مانند درد‌های مفاصل و کمردرد می‌شود که می‌تواند منجر به این شود که کارمندان برای بهبودی به مرخصی بروند در روند کارها وقفه ایجاد شود. وقفه‌های طولانی، نارضایتی نیروی مستعد و یا ترک کار از سوی آن‌ها می‌تواند تیر خلاصی بر پیکره بیزینس شما باشد و راه سقوط شما را فراهم کند.

 

سخن پایانی:

با توجه آنچه گفته شد، هر آنچه شما در ابتدای راه برای محیط کسب و کار خود هزینه کنید، به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کسب وکارتان محسوب می‌شود. اگر سؤالی در خصوص طراحی دفتر برای استارتاپ خود دارید، تیم دوستانه و متعهد ما خوشحال خواهند شد که به شما کمک کنند. برای مشاوره و طرح سؤالات خود با همکاران ما در گروه دکوراسیون داخلی مکعب در تماس باشید.