در طول دهه گذشته و با گسترش هرچه بیشتر اینترنت و افزایش دسترسی و بهبود کیفیت آن، امکان انجام کارها از راه دور بیشتر از گذشته فراهم شده است. امروزه بسیاری از متخصصان، به‌خصوص در حوزه فناوری، در حالی که در استخدام یک شرکت بین‌المللی هستند؛ کارها را از خانه و از دفتر کار خانگی خود پیگیری می‌کنند.

افزایش این رویکرد باعث شکل‌گیری حوزه جدیدی در صنعت طراحی دکوراسیون اداری نیز شده است. در واقع راه‌اندازی یک هوم آفیس در خانه، اگرچه ظاهرا ساده است؛ اما اغلب با چالش‌های بیشتری از طراحی دکوراسیون یک دفتر کار واقعی روبه‌رو می‌شود. به عنوان مثال مسائلی مانند کمبود فضا و همچنین ترکیب شدن و تاثیر گرفتن از فضاهای مشترک و غیر کاری از جمله این مسائل هستند.

با این وجود هر دفتر کار خانگی، نیازمند چند وسیله ضروری و اساسی است. وسایلی که نبود آنها انجام کارها از خانه را غیرممکن یا بسیار سخت می‌کند. در این نوشته به بررسی این موارد و نکاتی در مورد انتخاب گزینه بهتر پرداخته‌ایم. پیش از معرفی این وسایل، در نظر داشته باشید که انتخاب این موارد بر اساس کارهای خانگی دفتری و اداری، تنظیم شده است.

میز اداری

راه‌اندازی یک دفتر کار خانگی، با انتخاب و خرید میز اداری خوب شروع می‌شود. میزهای اداری انواع مختلفی دارند و جزئی از مبلمان اداری بحساب میاید. اینکه کدام گزینه برای دفتر کار کوچک شما مناسب است؛ به موارد زیادی بستگی دارد. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب گزینه نهایی، موارد زیر را در نظر بگیرید.

وسعت فضای کار و محل قرار دادن میز را بررسی کنید. چه بهتر که با یک متر ساده، ابعاد فضا را اندازه گرفته و به حداکثر و حداقل طول و عرض میز مورد نیاز خود فکر کنید. اگر هم‌زمان با شما فرد دیگری نیز از این فضای کار استفاده می‌کند؛ ممکن است بخواهید به سراغ میزهای دو یا چند نفره بروید. این میزها به دلیل داشتن بخش‌های مشترک، معمولا در مقایسه با چند میز جداگانه فضای کمتری اشغال می‌کنند.

موضوع فعالیت خود را در نظر بگیرید. اگر بخش عمده فعالیت شما به کار با رایانه مرتبط است؛ بهتر است به سراغ میزهای مخصوص کامپیوتر بروید. این میزها معمولا فضای کاربردی‌تری را برای شما فراهم می‌کنند. به عنوان مثال برای تنظیم هرچه بهتر ارتفاع دست و نمایش‌گر، از بخشی مجزا برای قرار دادن کیبورد برخوردار هستند.

از آنجا که در هوم آفیس تعداد زیادی کارمند وجود ندارد؛ بنابراین خبری از دستگاه‌های اشتراکی نیست. در این شرایط باید به فکر قرار دادن وسایل جانبی کار خود (مثلا پرینتر، اسکنر، قلم نوری، کیس رایانه، لپ‌تاپ و…) در جای مناسبی بر روی میز یا کمد های جانبی آن باشید. بنابراین احتمالا به میز بزرگ‌تری نیاز دارید.

اگر فضای کاری شما دارای چند کاربرد متفاوت است. مثلا اگر دفتر کار شما در گوشه اتاق خواب یا نهارخوری قرار دارد. بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که با دکوراسیون کلی و سبک چینش فضای فعلی هماهنگ باشد. همچنین اگر با محدودیت فضا مواجه هستید؛ بهتر است به سراغ میزی بروید که در صورت نیاز قابلیت جمع شدن سریع و یا تغییر کاربری را داشته باشد. در این زمینه میزهای دیواری معمولا گزینه‌های جذابی هستند.

در نهایت انتخاب یک میز با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرصتی ایده‌آل است؛ تا بتوانید ساعاتی از روز را به صورت نشسته و ساعات دیگر را به شکل ایستاده کار کنید. این روش کمک می‌کند؛ تا آسیب‌های ناشی از شستن طولانی‌مدت به سراغ شما نیاید.

صندلی اداری

تصور کار کردن بدون داشتن یک صندلی مناسب، مضحک به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل نیز صندلی اداری را باید رکن دوم هر دفتر کاری دانست. در دفتر کار خانگی، و از آنجایی که تنها خرید یک صندلی کافی است؛ توصیه می‌کنیم بودجه مناسبی را برای انتخاب یک گزینه با کیفیت در نظر بگیرید. در واقع با خرید یک صندلی بادوام و مناسب، می‌توانید سال‌ها از آن استفاده نمایید.

نکته اساسی دیگر در مورد خرید صندلی اداری، ارگونومیک بودن آن است. منظور از ارگونومیک بودن، هماهنگی ساختار و فرم صندلی با فرم بدن انسان است. این ویژگی نیز بیش از هر چیز با قابلیت تنظیم بخش‌های مختلف یک صندلی ممکن می‌شود. در واقع با امکان تنظیم ارتفاع، زاویه تکیه‌گاه، ارتفاع دسته‌ها، شیب نشیمن‌گاه و…، صندلی اداری خود را می‌توانید به آنچه باید باشد نزدیک‌تر کنید. فراموش نکنید که شما بر روی صندلی اداری باید در فرمی راحت قرار گرفته و تمامی بخش‌های بدن شما در حالت خنثی (بدون فشار) باشند.

تجهیزات کار

سومین بخش از وسایل ضروری در دفتر کار خانگی، تجهیزات کار شما هستند. این تجهیزات بنابر نوع و موضوع فعالیت شما می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در اغلب اوقات یک رایانه شخصی اصلی‌ترین و قلب تپنده تجهیزات کاری شماست؛ که بر روی میز اداری قرار می‌گیرد. این رایانه شخصی می‌تواند به شکل لپ‌تاپ نیز باشد.

در این صورت داشتن یک نمایشگر جانبی، می‌تواند بازدهی کار شما را افزایش داده و سلامت چشمان شما را کمتر به‌خطر اندازد. موارد دیگری مانند پرینتر، اسکنر، هدفون، وب‌کم، کیبورد و موس جانبی و… نیز در بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با حوزه فناوری به عنوان تجهیزات کار در نظر گرفته می‌شود.

همچنین اگر کار شما در حوزه تکنولوژی نیست؛ احتمالا وسایل متفاوت بیشتری (مثلا ماشین حساب مهندسی، خط کش و…) را بر روی میز کار خود بخواهید. بنابراین این موارد را نیز لیست کرده و در مورد میزان در دسترس بودن آنها نیز تصمیم‌گیری کنید. به عنوان مثال برای یک متخصص گرافیک، حضور انواع قلم و کاغذ بر روی میز امری دائمی است؛ در حالی که یک برنامه‌نویس احتمالا هیچ‌وقت به چنین ابزاری نیاز پیدا نکند.

اکسسوری‌های روی میز

اکسسوری‌های روی میز با هدف نظم دادن به میز کار شما و همچنین بهبود انجام کارها مورد استفاده هستند. البته بنابر نوع فعالیت خود، ممکن است برخی از آنها را ضروری دانسته و برخی دیگر به‌کار شما نیاید. مواردی مانند کازیه، قلم‌دان، منگنه کاغذ، کاغذ خردکن، کاغذ سوراخ کن، پد موس و کیبورد و…، از جمله این اکسسوری‌ها هستند.

فضای ذخیره‌سازی

در نهایت فضاهای ذخیره‌سازی نجات‌بخش دفتر کار خانگی شما خواهند بود. این فضاها کمک می‌کنند تا از به‌هم‌ریختگی اتاق کار خانگی خود جلوگیری کرده و هر وسیله‌ای را در جای مناسب آن قرار دهید. در اینجا نیز بنابر فعالیت خود، ممکن است نوع خاصی از فضای ذخیره‌سازی را در نظر داشته باشید. کمدهای بایگانی، کشوها، قفسه‌های بدون در، کتابخانه و… از این جمله هستند. همچنین بنابر میزان نیاز شما، ممکن است یک فضای کوچک جانبی در کنار میز اداری کفایت کرده و یا مجبور شوید به سراغ کمدهای جداگانه بروید.