شیشه‌ های رفلکس از جدیدترین و منحصربه فردترین شیشه‌هایی هستند که کاربرد آنها در ساختمان‌ها خصوصا در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است. بسیاری از معماران و طراحان ترجیح می‌دهند برای ساختمان‌های بزرگ یا آپارتمان‌ها از این نوع شیشه‌ استفاده کنند. در نظر داشته باشید که شیشه‌های رفلکس دوجداره در انعکاس نور نقش مهمی داشته و به مثابه عایق عمل می‌کنند. در نتیجه از گرم شدن بیش از اندازه محیط داخلی ساختمان ممانعت می‌کنند. قبل از بررسی بهترین رنگ و مناسب‌ترین رنگ برای شیشه رفلکس در پنجره دوجداره باید محل استفاده از این نوع شیشه و کاربری آن را دقیقا بررسی کنیم.

از طرف دیگر باید بدانیم که استفاده از شیشه رفلکس و پنجره دوجداره، خصوصا با گسترش کار و شلوغی و آلودگی‌های مختلف ازجمله آلودگی صوتی، بهترین گزینه است. حتی می‌توان ادعا کرد که استفاده از شیشه‌های دوجداره برای پنجره‌های ساختمان‌های جدید تبدیل به ضرورت شده است. از کاربردهای دیگر این نوع شیشه‌ها در ساختن پارتیشن اداری است. نوع شیشه به‌کار رفته در پارتیشن شیشه ای ، معمولا از همین نوع دوجداره است.

شیشه‌های رفلکس دوجداره، برای جلوگیری از تولید گرما و ممانعت از ورود صدای بلند به داخل آپارتمان‌ها اهمیت دارند. شیشه‌ های رفلکس دارای پوششی در یک لایه‌ از اکسید فلزی نازک و در لایه دیگر شبیه به آینه هستند. از این‌رو بازتاب نور خورشید را افزایش داده و میزان نفوذ نور و گرما به داخل ساختمان و آپارتمان را هم تنظیم می‌کنند. انتخاب بهترین رنگ شیشه رفلکس برای پنجره های دو جداره نیاز به بررسی مولفه‌های مختلفی دارد؛ که در ادامه به این موارد اشاره کرده‌ایم.

ویژگی‌های انواع شیشه رفلکس رنگی

همان‌طور که اشاره شد، عملکرد شیشه‌های رنگی رفلکس خصوصا کاربری آنها برای پنجره‌های دوجداره، به نوع و رنگ آنها بستگی دارد. مشخصات برخی از شیشه‌های رنگی رفلکس را در کنار نقش و تاثیر استفاده از  شیشه‌های رنگی در پنجره برای بهبود زیست و زندگی روزمره در اینجا بررسی خواهیم کرد. اینگونه می‌توانیم بر‌اساس معیارهای دقیق‌تری تصمیم بگیریم که بهترین رنگ شیشه رفلکس برای پنجره های دو جداره کدام است؛ و کدام رنگ‌ها برای چه کاربرد و محلی مناسب‌تر هستند. این شیشه‌ها در طراحی دکوراسیون اداری هم کاربرد زیادی دارند.

بهترین رنگ شیشه رفلکس

نقش و تاثیر رنگ شیشه رفلکس در پنجره های دوجداره

شیشه‌ های رفلکس ویژگی‌ها و عملکرد متفاوتی نسبت به شیشه‌های معمولی رنگی دارند. در ساخت این شیشه‌ها از آلیاژهای خاص و مواد فلزی استفاده می‌شود؛ که باعث بازتاب سطوح گوناگون نور خورشید در طیف وسیعی از رنگ‌ها می‌شوند. انتخاب بهترین رنگ شیشه رفلکس برای پنجره دوجداره، با‌توجه به میزان بازتابش این شیشه‌ها انجام می‌شود. شیشه‌های دوجداره در انواع و رنگ‌های مختلف برنزی، طلایی، دودی، سبز، آبی، نقره‌ای و صورتی و… تولید می‌شوند.

چون این شیشه‌ها قابلیت بازتاب بالاتری نسبت به شیشه‌های عادی دارند؛ بهترین انتخاب برای پنجره‌های دوجداره هستند. با در نظر گرفتن بازتاب نور در این شیشه‌ها می‌توان بهترین رنگ آنها را برای پنجره‌ها انتخاب کرد. با این حال در صورت تمایل به بازتابش بالاتر، رنگ‌های صورتی یا شرابی و رنگ برنزی آن توصیه می‌شود و گزینه‌های مناسب‌تری هستند. با‌توجه به این ملاک و معیارها می‌توان بهترین رنگ شیشه رفلکس را برای پنجره دوجداره انتخاب کرد. انتخاب درست رنگ، با کیفیت ساختمان و همچنین زیبایی و جلوه ظاهری و هدف از استفاده از این نوع شیشه ارتباط مستقیم دارد.

  • شیشه رفلکس آبی

این نوع شیشه ۱۹ درصد نور را از خارج به داخل انتقال می‌دهد و ۳۶ درصد نور را بازتاب می‌دهد. در حال حاضر بهترین رنگ برای شیشه‌های رفلکس دوجداره رنگ آبی است. این رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی در ساختمان، سبب بازتابش درصد قابل توجهی از نور خورشید می‌شود. بین رنگ‌های متنوع شیشه‌های رفلکس، رنگ آبی یکی از رنگ‌هایی است که بیشترین بازتابش را دارد؛ و به همین دلیل در مناطق گرم و آفتابی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است که بدانیم شیشه‌های رفلکس آبی می‌توانند به‌خوبی گرما و اشعه مضر نور خورشید را کنترل کنند. به همین دلیل به عنوان شیشه‌هایی سالم و کم‌خطر شناخته می‌شوند.

  • شیشه رفلکس برنز

این نوع شیشه ۲۰ درصد نور را از خارج به داخل انتقال می‌دهد؛ و ۴۰ درصد نور را بازتاب می‌دهد. شیشه‌های رفلکسی که دارای رنگ برنز هستند در دسته پرتقاضا‌ترین و محبوب‌ترین شیشه‌های ساختمانی قرار دارند. رنگ برنز برای شیشه‌های رفلکس، از رنگ‌های جدید ولی محبوب به‌شمار می‌رود. در بیشتر مواقع برای کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از این رنگ استفاده می‌کنند. شیشه‌های رنگ برنزه می‌توانند به خوبی نور مضر خورشید را بازگردانده و از گرم شدن بیش از حد محیط داخل ساختمان، آپارتمان یا کارگاه‌ها و کارخانه‌ها جلوگیری کنند.

  • شیشه رفلکس صورتی یا شرابی

این نوع شیشه ۲۷ درصد نور را از خارج به داخل انتقال می‌دهد و ۴۰ درصد نور را بازتاب می‌دهد. شیشه‌های رفلکس با رنگ صورتی یا شرابی گزینه مناسبی برای شهرها و مناطقی با آب و هوای بسیار گرم و خشک هستند. این شیشه‌ها طرح و مدل آینه‌ای دارند؛ و به‌خوبی نور خورشید را منعکس می‌کنند. امروزه از این شیشه‌ها بیشتر در مناطق بیابانی یا مناطقی با دمای بالا استفاده می‌شود. شیشه‌های رنگ صورتی یا شرابی در جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه محیط داخلی ساختمان نقش برجسته‌ای دارند.

  • شیشه رفلکس طلایی رنگ

این نوع شیشه ۳۷ درصد نور را از خارج به داخل انتقال می‌دهد و ۳۴ درصد نور را بازتاب می‌دهد. شیشه‌های رفلکس طلایی از شیشه‌های مدرن امروزی هستند که طرفداران زیادی دارند. شیشه‌های رفلکس طلایی به‌طور تقریبی برای مناطق گرمسیری مناسب‌تر هستند؛ و نسبت به شیشه‌های رفلکس آبی، حجم بیشتری از نور خورشید را به داخل ساختمان انتقال می‌دهند.

  • شیشه رفلکس سبز نقره‌ای

این نوع شیشه ۴۱ درصد نور را از خارج به داخل انتقال می‌دهد و ۲۸ درصد نور را بازتاب می‌دهد. شیشه‌های رفلکس سبز نقره‌ای را می‌توان به‌عنوان جزئی قدیمی و شناخته شده‌ در انواع شیشه‌های رفلکس ایران معرفی کرد. این شیشه‌های آیینه‌ای از گرم شدن ساختمان تا میزان زیادی جلوگیری می‌کنند. با این حال بیشترین حجم نور خورشید از پس آنها به داخل ساختمان وارد می‌شود.

شیشه رفلکس دودی

 این نوع شیشه ۵۱ درصد نور را از خارج به داخل انتقال می‌دهد و ۶ درصد نور را بازتاب می‌دهد. در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نوع و رنگ شیشه‌های رفلکس در جهان، رنگ دودی است، این شیشه‌ها علاوه بر ساختمان برای اتومبیل‌ها هم کاربرد دارند. لازم است که بدانیم برای تمامی ساختمان‌ها با هر نمایی از مدرن تا کلاسیک، می‌توان از شیشه‌های رفلکس دودی استفاده کرد. رنگ دودی نسبت به سایر رنگ‌ها میزان بازتابش بسیار کمی دارد و اجازه می‌دهد بیشترین حجم نور خورشید به داخل ساختمان وارد شود. با این حال می‌توان از آن در مناطق معتدل و سردسیری استفاده کرد؛ و از شیشه‌هایی با رنگ زیبا و پرمخاطب به حساب می‌آیند. با توجه به این مشخصات، بسته به نیاز خود می‌توانید رنگ مناسبی را برای پنجره‌های دوجداره خود انتخاب کنید.

تاثیر رنگ شیشه رفلکس در پنجره های دوجداره

نکات مهم که برای انتخاب بهترین رنگ شیشه رفلکس

انتخاب رنگ مناسب به‌طور قابل توجهی به سلیقه کارفرما و مشتری بستگی دارد. با این حال به عنوان یک قاعده در ساختمان مسکونی از شیشه‌های دوجداره رفلکس دودی و در ساختمان‌ اداری بلند از شیشه‌های دوجداره رفلکس آبی استفاده می‌شود.

در مناطق کویری و گرمسیر که نور خورشید به‌صورت مستقیم و طولانی به ساختمان تابانده می‌شود؛ شیشه‌های دوجداره رفلکس دودی مناسب‌تر هستند. در مناطق سردسیر، بهتر است از شیشه‌های ساده استفاده شود تا نور خورشید به‌طور کامل استفاده شده و گرما به داخل ساختمان جذب شود. نکته مهم دیگر توجه به هماهنگی نمای ساختمان با رنگ شیشه‌های دوجداره است. برای مثال، شیشه‌های رفلکس دودی برای ساختمان‌هایی که در نمای آنها از ترکیبی از چوب، شیشه، آجر یا نمای کامپوزیت نقره‌ای استفاده شده است، بهترین انتخاب هستند.

اگر می‌خواهید بازتاب نور بسیار بالا باشد؛ بهتر است به دنبال رنگ‌های صورتی و برنز باشید. در این مورد می‌توانید به‌صورت انتخابی عمل کرده و فقط برای بخش‌هایی از نمای ساختمان مانند راه‌پله‌ها از شیشه‌های دوجداره رفلکس استفاده کنید.

در ساختمان‌های مسکونی شیشه‌های رفلکس تیره مانند رنگ دودی و برنز بیشتر استفاده می‌شود. این نوع شیشه‌ها باعث محدود شدن دید به داخل ساختمان می‌شوند. با این حال باید توجه داشت که اغلب این دو رنگ با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. تفاوت آنها این است که شیشه دودی شبیه به رنگ مشکی است؛ و شیشه برنز ته رنگ قهوه‌ای دارد.