محیط‌های آموزشی را باید در دسته‌بندی فضاهای اداری قرار داد. بنابراین وقتی درباره دکوراسیون آموزشگاه زبان صحبت می‌کنیم؛ به‌طور کلی به یکی از زیرشاخه‌های طراحی دکوراسیون اداری پرداخته‌ایم. هر محیط اداری بر اساس امکانات، نیازها و اهدافش دکوراسیون خود را تعریف می‌کند. در محیط‌های آموزشی نیز همین موضوع در نظر گرفته می‌شود. اگر شما نیز به‌طور اختصاصی به دنبال طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان خود هستید؛ در این مقاله به بررسی این موضوع در ابعاد مختلف پرداخته‌ایم؛ تا بتوانید بر اساس آن انتخاب‌های بهتری برای فضای آموزشی خود داشته باشید.

اهمیت طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان

فضاهای آموزشی بر اساس نیازها و اهداف مشخصی دست به طراحی فضای اداری خود می‌زنند. در مورد آموزشگاه‌های زبان نیز این موضوع صدق می‌کند. این نیازها و اهداف به نوعی درباره اهمیت طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان صحبت می‌کنند. در این بخش لیستی از مهم‌ترین دلایل اهمیت انجام این کار را تهیه کرده‌ایم.

  • ترغیب مراجعان به ثبت نام در کلاس‌های آموزشگاه
  • ایجاد فضایی حرفه‌ای و مناسب برای آموزش
  • کسب اعتماد بلندمدت زبان‌آموزان
  • ایجاد فضایی امن و راحت برای یادگیری زبان‌آموزان
  • طراحی کلاس‌های درسی با هدف یادگیری بیشتر
  • نمایان کردن هویت بصری آموزشگاه در طراحی دکوراسیون آن
  • اعتبار بخشیدن به برند آموزشگاه
  • افزایش مخاطبان، فروش و سودآوری بیشتر

البته توجه کنید که طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان به تنهایی نمی‌تواند موجب دست‌یابی به این اهداف شود. بلکه داشتن یک طراحی درست و هم‌راستا با هویت برند، در کنار سایر عوامل مانند کیفیت بالای آموزشی، تبلیغات هدفمند، پشتیبانی و روابط عمومی خوب در مجموع می‌تواند موجب موفقیت یک آموزشگاه شود.

طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان

آموزشگاه‌های زبان نیز مانند سایر فضاهای اداری به مبلمان اداری مناسب و سبک خاص در هریک از فضاهای متفاوت خود نیاز دارند. در نتیجه وقتی در مورد طراحی دکوراسیون این فضاها صحبت می‌کنیم؛ باید به هریک از فضاهای مجزای ان به‌طور اختصاصی بپردازیم. بر همین اساس در این بخش به‌طور جداگانه به بررسی و مطرح کردن نکات مهم طراحی فضای عمومی و کلاس‌های درس آموزشگاه‌های زبان پرداخته‌ایم.

دکوراسیون آموزشگاه زبان

طراحی فضای عمومی آموزشگاه زبان

منظور از فضاهای عمومی در یک آموزشگاه زبان، مکان‌هایی است که علاوه بر زبان‌آموزان و کارکنان آموزشگاه، مخاطبان عمومی آموزشگاه نیز در آنجا حاضر می‌شوند. از نظر اصول بازاریابی این فضا مهم‌ترین بخش طراحی دکوراسیون اداری است. چراکه در خط مقدم اولین برخورد با مشتریان بالقوه بوده و نقش آن دربالفعل کردن این مشتریان بسیار مهم است. در واقع اگر مشتری بالقوه شما در این فضا احساس مثبتی داشته و بتواند با آن ارتباط برقرار کرده و به آن در ابعاد مختلف اعتماد کند؛ احتمال اینکه در کلاس‌های آموزشگاه شما ثبت نام کند بیشتر است. بر همین اساس در طراحی این بخش می‌توانید با بهره بردن از نکات زیر، بر ویژگی‌های مثبت آن بیفزایید.

  • معرفی خدمات

معمولا هر زبان در دنیای آموزش به رنگ مشخصی شناخته می‌شود. گاهی این رنگ با رنگ پرچم کشور مرتبط با آن زبان یک‌سان است. به عنوان مثال آبی تیره یا سرمه‌ای یادآور زبان انگلیسی، نارنجی تیره یادآور زبان اسپانیولی و زرد و سرخ یادآور زبان آلمانی هستند. در مورد سایر زبان‌ها نیز همین ویژگی وجود دارد. استفاده از این رنگ‌ها و علائم اختصاریِ هر زبان برای معرفی و نمایش زبان‌های آموزش داده شده در یک آموزشگاه می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. همچنین استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند تلویزیون‌های دیواری یا ویدئو پروژکتورها برای نمایش و معرفی خدمات و بخش‌هایی از کلاس‌ها در این زمینه بسیار مهم است. در نهایت قرار دادن یک استند برای گذاشتن بروشور معرفی کلاس‌های مختلف نیز می‌تواند مکمل فضای عمومی آموزشگاه شما در زمینه معرفی خدمات باشد.

  • طراحی فضای انتظار

نکته دیگر ایجاد فضایی برای انتظار دریافت خدمات است. این فضا که مانند لابی یک شرکت عمل می‌کند؛ باید دارای نوعی از صندلی اداری باشد که علی‌رغم دوام مناسب، راحتی بیشتری داشته و احساس رسمیت کمتری ایجاد کند. از این طریق می‌توانید احساس آرامش و امنیت را در مخاطب ایجاد کرده و شانس دریافت بازخور مثبت از او را افزایش دهید. تنظیم میزان نور در این منطقه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این فضا بهتر است نور مقداری کمتر از فضای کلاس‌های درس باشد. کاهش نور کمک می‌کند تا فضا دلنشین‌تر و آرامش‌بخش‌تر به‌نظر برسد. همچنین حداکثر استفاده از نور طبیعی در این بخش بسیار مفید است.

  • جداسازی فضای انتظار مراجعان و استراحت زبان‌آموزان

جداسازی فضای عمومی برای زبان‌آموزان و مراجعان موضوع مهم دیگری است که در صورت امکان باید به آن توجه کنید. در واقع اگر فضای کافی برای انجام این جداسازی دارید؛ در انجام آن شک نکنید. این کار کمک می‌کند تا فضای انتظار شما با هجوم زبان‌آموزان (در زمان استراحت بین کلاس‌ها) دچار همهمه و شلوغی غیرمعمول نشده و فرصت برقراری ارتباط با مراجعان حضوری از بین نرود. از سویی فضاهای عمومی مورد نیاز زبان‌آموزان معمولا نیازمند امکانات و تجهیزات دیگری است. به عنوان مثال در این فضا باید بوفه‌ای برای پذیرایی و میز و صندلی مناسب و البته مستحکمی برای استراحت چند دقیقه‌ای باشد.

طراحی کلاس‌های آموزشگاه زبان

یکی از بخش‌های بسیار مهم در طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان طراحی کلاس‌های آن است. در واقع اثرگذاری این طراحی بر افزایش بهره‌وری کلاس‌ها و به‌طور کلی بهبود فضای یادگیری بسیار مهم است. بر همین اساس توصیه می‌شود در طراحی این فضا نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • با کاربردی بودن شروع کنید

چیدمان صندلی و میز اداری در کلاس‌ها بسته به سبک تدریس و اندازه کلاس، می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند U شکل، خوشه‌ای یا ردیفی باشد. طبیعتا انتخاب از بین این مدل‌های چیدمان بر اساس وسعت کلاس و همچنین تعداد زبان‌آموزان حاضر در یک کلاس تعریف می‌شود. به عنوان مثال برای چیدمان U شکل شما به فضای وسیع‌تر و یا تعداد دانشجویان کمتر نیاز دارید.

نکته دیگر برای ایجاد فضای کاربردی در کلاس درس، ایجاد راه حل‌هایی برای ذخیره‌سازی و ساماندهی وسایل و.. است. برای این کار از قفسه‌ها و کشوها استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا وسایل کمک‌آموزشی جای مناسبی داشته و از طرفی هر زبان‌آموز نیز دسترسی مناسبی به فضای ذخیره‌سازی برای قرار دادن وسایل خود داشته باشد.

  • یک تم یا طرح رنگ انتخاب کنید

یک طرح رنگی منسجم می‌تواند ظاهر اتاق را یک‌پارچه کند. فرقی نمی‌کند تم مدنظر از نظر ظاهری چگونه باشد. با این حال از نظر موضوعی چیزی را انتخاب کنید که با سبک آموزشی و موضوع شما هم‌خوانی داشته باشد. به عنوان مثال ایجاد یک تم مبتنی بر گفتگو و ایجاد ارتباط در یک کلاس مکالمه زبان انگلیسی بسیار جذاب است. همچنین اگر به هر دلیل امکان ایجاد یک تم وجود ندارد؛ یک پالت رنگی آرام‌بخش نیز می‌تواند حداقل حال و هوای مناسبی را در فضای کلاس ایجاد کند.

  • فضاهای تعاملی را بگنجانید

فضاهای تعاملی می‌توانند یادگیری عملی و فعالیت‌های گروهی را تحریک کنند. بنابراین فضا را طوری چینش کرده و طراحی نمایید که زبان‌آموزان بتوانند در صورت نیاز، در قالب گروه‌های چند نفره به تمرین مکالمات و تعامل با یک‌دیگر بپردازند. به عنوان مثال در این زمینه انتخاب میز‌های یک‌پارچه و از طرفی صندلی اداری چرخ‌دار می‌تواند در بهبود ارتباط کمک‌کننده باشد.

  • نمایش آثار و نتایج زبان‌ آموزان

دیوارها یا تابلوهایی را برای نمایش نمرات و آثار احتمالی زبان‌آموزان اختصاص دهید. این نکته به‌خصوص در طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد. چراکه انجام این کار اعتمادبه‌نفس آنها را افزایش داده و به نوعی به آنها احساس مالکیت نسبت به کلاس درس می‌دهد.

  • گنجاندن طبیعت در کلاس

گیاهان می‌توانند هوا را تصفیه کنند؛ و حسی از طبیعت را به داخل کلاس بیاورند. اگر نگهداری از گیاهان واقعی در کلاس درس چالش‌برانگیز هستند؛ استفاده از گیاهان مقاوم‌تر یا حتی گیاهان مصنوعی با کیفیت را در نظر بگیرید.

  • پوسترهای آموزشی و کمک تصویری

قرار دادن وسایل کمک‌آموزشی یادگیری را تقویت می‌کند. از پوسترها، اینفوگرافیک‌ها و نمودارهای مرتبط با موضوع کلاس استفاده کنید. همچنین در صورت امکان آنها را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید؛ تا موضوعات تازه نگه داشته شوند. البته در نظر بگیرید این موارد بیش از حد نباشد. چراکه می‌تواند موجب کاهش تمرکز زبان‌آموزان در هنگام تدریس شود.

  • صندلی‌های متنوع

اگر منابع مالی و فضای کلاس اجازه می‌دهند؛ تنوع مدل صندلی‌های کلاس را بیشتر کنید. مواردی مانند صندلی اداری ارگونومیک، چهارپایه، مبلمان راحتی و انواع صندلی‌های چرخ‌دار از این جمله هستند. وجود این تنوع به زبان‌آموزان حس بهتری داده و امکان اجرای سبک‌های مختلف یادگیری را برآورده کرده و می‌تواند درس‌ها را جذاب‌تر کند.

  • شخصی‌سازی بدون شلوغ‌کاری

در حالی که ایجاد حس شخصی، فضا را دل‌پذیر می‌کند؛ از تزئین بیش از حد خودداری کنید. چراکه این تزئین بیش از حد می‌تواند موجب حواس‌پرتی شود.

  • تنظیم روشنایی و نور

نور طبیعی گزینه‌ای ایده‌آل در این زمینه است. با این حال اگر منابع نور طبیعی محدود است؛ مطمئن شوید که کلاس درس به خوبی روشن است. کلاس‌های درس باید روشنایی کاملی داشته باشند. البته زاویه تابش و میزان پخش نور باید به شکلی تنظیم شود که چشم زبان‌آموزان را نیازارد.

در پایان طراحی دکوراسیون آموزشگاه زبان مانند هر فضای اداری دیگری، آمیخته‌ای از هنر و علم است. در واقع در حالی که زیبایی‌شناسی در آن نقشی جدی ایفا می‌کند؛ هدف اصلی از آن ایجاد یک محیط مساعد برای یادگیری است.