طراحی دکوراسیون اداری یکی از شاخه‌های مورد توجه و محبوب در طراحی داخلی است. امروزه طراحی فضاهای اداری به شدت مورد توجه کسب ‌و کارهای گوناگون قرار گرفته است. شاید علت این توجه و افزایش اهمیت طراحی دکوراسیون اداری را در اثرگذاری آن بر مناسبات کاری میان کارکنان دانست. از دیگر نتیاج بالا رفتن راندمان کاری و افزایش بهره‌وری است.یکی از موثرترین بخش‌های مبلمان اداری، در این زمینه میز اداری است. میزهای اداری در انواع گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و مزایای مختص به خود هستند. در این مقاله وب‌سایت مکعب گروپ به بررسی ویژگی‌های میز کار گروهی و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

میز کار گروهی چیست؟

از محصولات مبلمان اداری که این روزها کاربرد بسیاری در دفاتر مدرن دارند، میز کار گروهی است. به زبان ساده این میزها در دسته میزهای اداری قرار می‌گیرد، که همزمان می‌تواند فضای کار برای چند نفر فراهم کند. این مدل میزها برای مشاعل مدرن که اغلب با رایانه سروکار دارند، بسیار جذاب و مفید است. از سویی میز کار گروهی را می‌توان رهاورد شیوه جدید طراحی دکوراسیون اداری دانست. در واقع این میزها پاسخ به نیازی است که به دلیل طراحی دفاتر اداری به صورت دفاتر باز (Open office) ایجاد شده است. در ادامه این مقاله با مزایا و معایب این نوع میز اداری آشنا می‌شوید.

مزایا میزهای کار گروهی

میز کار گروهی اگر در جای درست خود استفاده شود، مزایای بسیاری را برای هر کسب‌وکاری ایجاد می‌کند. شاید بتوان اولین مزیت این مدل میز اداری را صرفه‌جویی در فضا دانست. این میزها اجازه می‌دهند تا تعداد بیشتری از کارکنان در فضایی کوچک‌تر اما کاملا بهینه و مناسب مشغول فعالیت باشند. این صرفه‌جویی در فضا طبیعتا می‌تواند در کاهش هزینه‌های کسب‌وکار موثر باشد. دومین مزیت میز کار گروهی امکان تعامل گروه‌های کاری مرتبط با یک‌دیگر و افزایش سرعت انجام کارهای گروهی است. در واقع میزهای کار گروهی باعث می‌شود از تعداد جلسات کاسته شده؛ و مسائل و ابهامات درون سازمانی، در لحظه ایجاد و با مشورت و همفکری کارکنان مرتفع شود.

سومین مزیت میز کار گروهی را باید امکان کنترل بیشتر روی فضا دانست. این میزها اجازه می‌دهند تا در یک دفتر اداری باز، مدیران و سرپرستان بتوانند راحت‌تر با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند. همچنین کنترل محیط گار به راحتی امکان پذیر است. در نهایت آخرین مزیت مهم میز کار گروهی، بهره بردن همه افراد از امکانات اشتراکی از جمله پرینتر، اسکنر، فکس و…. است.

معایب میزهای کار گروهی

هیچ محصولی بدون ایراد نیست، میزهای کار گروهی نیز ممکن است چالش‌هایی را برای کارکنان و سازمان ایجاد کند. البته اغلب این چالش‌ها ناشی از استفاده از این میزها در فضای نامناسب است و برای همه کسب‌وکارها مناسب نیست. پس بهتر است با مشورت یک طراح دکوراسیون اداری با تجربه و سنجش دقیق ویژگی‌های سازمان خود، اقدام به خرید میز کار گروهی نمایید. از جمله معایب معمول میزهای کار گروهی می‌توان به همهمه و کاهش تمرکز کارکنان اشاره کرد. این مسئله می‌تواند در مشاغلی که نیازمند تمرکز بالایی هستند، مشکل آفرین باشد. همچنین میز‌های کار گروهی برای مشاغلی که هر کارمند به صورت جداگانه دارای ارباب رجوع است؛ آزار دهنده خواهد بود. چراکه امکان ارتباط مناسب با ارباب رجوع در این میزها فراهم نمی‌شود.

یکی دیگر از معایب معمول میز کار گروهی کاهش حریم خصوصی کارکنان است. در عمل کارکنان یک ‌سوم روز خود را در فضای سازمان و البته پشت میز کار خود می‌گذرانند. در این ساعات طولانی، کارکنان گاهی نیازمند داشتن حریم خصوصی می‌شوند. فضایی که بتوانند در آن راحت باشند؛ و احساس نکنند که چشم در چشم همکاران خود قرار دارند. اگرچه برای این مشکل نیز پیشنهادات زیادی مطرح شده است؛ اما در نهایت این نقطه ضعف میزهای کار گروهی را باید پذیرفت و برای آن راه‌حل مناسبی اندیشید.