چیدمان دفتر مهم‌ترین جنبه فضای کاری شماست. یک طراحی چیدمان خوب فضای اداری نه‌تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد، بلکه منجر به استفاده مناسب از فضای اداری و ارتقاء ارتباط بین کارکنان نیز می‌شود. از طرفی، انتخاب بهترین چیدمان دفتر ممکن است در مواقعی به دلیل تنوع ایده‌های مختلف مشکل باشد. قبل از تصمیم گیری در مورد چیدمان دفتر خود، مطمئن شوید که برنامه ریزی طرح دفتر خود را بر اساس اهدافتان مشخص کرده‌اید. انواع وظایفی که کارکنان شما انجام می‌دهند، نیاز آن‌ها به تعامل با یکدیگر و مشتریان و همچنین دسترسی و پشتیبانی عملکردهای مختلف ازجمله مواردی است که در طراحی یک فضای اداری کاربردی باید در نظر گرفته شود. برای ساده‌تر شدن فرایند تصمیم گیری شما، در این مقاله از مجله مکعب برخی از بهترین و محبوب‌ترین طرح‌های چیدمان دفتر را برای شما انتخاب کرده‌ایم. این طرح‌ها به همراه یک دکوراسیون اداری جذاب، فضای کاری شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دگرگون می‌کند.

چیدمان اداری چیست؟

چیدمان دفتر منعکس کننده فرهنگ تجاری شرکت شما است. علاوه بر این چیدمان اداری، محیط سالمی ایجاد می‌کند که می‌تواند همه را در محیط خود راحت و در عین حال کارآمد قرار دهد. از این رو، بهتر است طرح چیدمان اداری خود را مطابق با فضایی که می‌خواهید در دفتر خود ایجاد کنید، برنامه ریزی کنید.

اصطلاح چیدمان اداری به طراحی و دکوراسیون یک دفتر می‌پردازد. تمام تجهیزات، ملزومات، لوازم جانبی را در نظر می‌گیرد و ترتیب لازم قرار دادن آن‌ها برای عملکرد مناسب یک دفتر را طراحی می‌کند. یک چیدمان اداری فقط زمانی می‌تواند کاربردی باشد که کارکنان شما را در کارهای خود کارآمدتر کند. فرض کنید، برای مثال، یک طرح طبقه اداری که در آن همه کارکنان بخش حساب‌های شما بسته به فضای موجود در یک منطقه یا طبقه،‌ جانمایی شده‌اند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند زیرا اکنون می‌توانند بسیار بهتر از قبل با همکاران خود ارتباط برقرار کنند.

اهداف اصلی چیدمان اداری

هنگام طراحی یک طرح یا چیدمان اداری، چند نکته را حتماً باید در نظر بگیرید. حداقل استانداردها یا اهدافی وجود دارد که چیدمان دفتر به آن‌ها نیاز دارد. بااین‌حال، هدف اصلی چیدمان اداری همچنان گردش کار ساده و افزایش رضایت و راحتی کارکنان است. اهداف اصلی چیدمان اداری به شرح زیر است:

  • اطمینان از استفاده صحیح و مؤثر از فضای موجود
  • تسهیل فرایند نظارت مدیران و کنترل بهتر نیروی کار
  • اطمینان از گردش کار ثابت و مؤثر برای افزایش تولید
  • فراهم آوردن محیطی سالم برای کارکنان تا در محل کار احساس امنیت و راحتی کنند.
  • تسهیل ارتباطات بهتر بین بخش‌های مختلف و پیوند آن‌ها در صورت نیاز
  •  ایجاد حریم خصوصی مناسب برای کارکنان که در پروژه‌های محرمانه کار می‌کنند
  • اطمینان از ایجاد محیط کاری بدون مزاحمت با عایق‌کاری کف دفتر
  • به‌طور کلی برنامه ریزی باعث می‌شود که بتوانید یک طرح عالی برای چیدمان اداری مورد نیاز خود برای دستیابی به استانداردها و اهداف بالا انتخاب کنید.

انواع چیدمان اداری

چیدمان اداری طرح باز

بیش از هر زمان دیگری چیدمان اداری طرح باز در حال حاضر در بین مشاغل محبوب است. این نوع طراحی چیدمان و فضا، با حذف اتاقک‌های معمولی و دفاتر شخصی جداگانه، باعث ایجاد ارتباط و حرکت بهتر در سراسر شرکت می‌شود. مشاغل دارای سلسله مراتب مسطح» یا آن‌هایی که به همکاری با هم‌تیمی‌های خود نیاز دارند، می‌توانند از این دفاتر سود بیشتری ببرند. برای مشاغل کوچک‌تر، این یک انتخاب ارزان است و به دلیل عدم وجود دیوارهای جداکننده می‌تواند طرحی سبک‌تر و واضح‌تر باشد. البته، نباید فراموش کنید که برای شخصی که درجه‌ای از حریم خصوصی را می‌خواهد فضایی در نظر بگیرید.

چیدمان اداری Cubicle

طراحی کلاسیک که در دهه ۱۹۶۰s ایجاد شده بود، هنوز هم در دفاتر تجاری طرحی محبوب است.

طرح Cubicle شامل پارتیشن‌ اداری است که میزها را از سه طرف احاطه کرده است و شکل مربع شکل یا مکعبی» به آن می‌بخشد. آن‌ها می‌توانند در قالب چهار بلوک و یا ردیف وجود داشته باشند و به طور کلی به فضای اداری زیادی نیاز دارند. این طرح از چیدمان اداری مناسب دفاتری است که به حفظ حریم خصوصی و تمرکز بیشتری نیاز دارند. برای ملاقات‌های فردی و مکالمات محرمانه، فضای کاری که به بسیاری از دفاتر خصوصی تقسیم شده است آسان‌تر است. اگر به دنبال طرحی هستید که فضایی آرام داشته باشد و به مشتریان و کارگران خود فضایی امن برای گفتگو ارائه دهد، این طرح گزینه مناسبی است. مزایای چیدمان اداری Cubicle شامل افزایش و حفظ حریم خصوصی بیشتر و احساس مالکیت برای کارکنان در محل کار، تخصیص فضای اختصاصی برابر به هر کارمند، تقویت تمرکز و کاهش موانع حواس‌پرتی است. معایب چیدمان اداری به سبک Cubicle در مقایسه با سایر طرح‌های اداری به فضای بیشتری نیاز دارد و تعامل و ارتباط مستقیم کارکنان با هم را غیرممکن می‌کند.

چیدمان اداری دفاتر اشتراکی

برخی از مشاغل نیازی به فضای کاملی برای خود ندارند و می‌توانند از محیط کاری اشتراکی خود با مشاغل دیگر سود ببرند. بهترین راه برای برآوردن نیازهای انعطاف‌پذیر و متغیر مشاغل جدید با تعداد کارکنان متغیر، دفاتر اشتراکی یکی از راه‌حل‌های کاربردی است. همان‌طور که از نامش پیداست، دفاتر اشتراکی فضاهای اداری هستند که توسط اشخاص ثالث ارائه می‌شوند و اغلب آن‌ها را به شرکت‌ها، فریلنسرها و استارتاپ هایی که به دفتر نیاز دارند اجاره می‌دهند. این فضاها می‌توانند از اتاق‌های تکی گرفته تا یک طبقه کامل در یک ساختمان متغیر باشند و عموماً برای استارتاپ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دفاتر اغلب مملو از امکانات مدرن و لوازم جانبی شیک مانند دستگاه‌های قهوه، چاپگر، اتاق جلسات و غیره هستند.

چیدمان اداری نیم پارتیشن

این قالب با دفاتر طرح کابین مشترکات زیادی دارند. تفاوت اصلی در ظاهر دیوارها نهفته است. در این حالت، دیوارها به معنای واقعی کلمه به دو قسمت تقسیم می‌شوند و تنها یکی از آن‌ها برای جدا کردن فضا باقی می‌ماند. نیم پارتیشن یک طرح بین دفاتر خصوصی و چیدمان اداری فضای باز است. از یک‌سو، همکاران می‌توانند آزادانه با هم ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر، موانع بصری وجود دارد که احساس حریم خصوصی را ایجاد می‌کند، حتی اگر هزینه‌های ایجاد فضا به این شکل کاهش یابد.

چیدمان اداری گروهی

اگر سازمان شما دارای پروژه‌های مختلف و تیم‌های جداگانه‌ای است، ایده خوبی است که فضایی آزاد برای ارتباط آن‌ها ایجاد کنید، اما آن‌ها را از سایر بخش‌ها جدا نکنید. در این حالت، کل طبقه را می‌توان به دو یا سه منطقه تقسیم کرد که هر کدام برای تیم‌های جداگانه طراحی شده است. به عنوان مثال، کارکنان بخش فروش و امور مالی می‌توانند در یک دفتر با هم کار کنند، اما هنوز حوزه شخصی خود را داشته باشند و مجبور نباشند با سایر کارکنان تعامل داشته باشند.