استفاده از مبلمان اداری مناسب و چیدمان فضای کار، علاوه بر تأثیر بر هویت کسب ‌و کار، موجب احساس خوب در کارکنان و افزایش بهره‌وری آنان می‌شود. مبلمان اداری نقش مهمی در طراحی داخلی هر دفتر کاری دارد و یکی از راه‌های اصلی ایجاد تنوع در محیط کار است. در این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید تا به بررسی تأثیر مبلمان اداری بر موفقیت یک کسب‌ و کار بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نقش مبلمان اداری در محیط کار

محیط اداری و کاری به‌ نوعی خانه دوم افراد به‌ حساب می‌آید. کارمندان یک مجموعه، بخش زیادی از ساعات روز را در محیط کاری خود می‌گذرانند. از این ‌رو انتخاب مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی جذاب، نقش بسیار مهمی در ایجاد محیط کاری دلنشین دارد. یک محیط کار مدرن و آرامش ‌بخش، تأثیر بسیار زیادی در روحیه کارمندان خواهد گذاشت که موجب افزایش توان و کارایی آنان نیز می‌شود. همچنین انتخاب مبلمان اداری مناسب، موجب کاهش میزان آسیب‌های وارده به افرادی که ساعت‌های طولانی در پشت میز می‌نشینند می‌شود. در حفظ سلامت فیزیکی کارمندان نیز نقش مؤثری دارد.

از سویی دیگر، انتخاب دکوراسیون و مبلمان اداری مناسب، پیام مثبتی در جهت بیان ارزش‌های سازمانی به  مشتریان بالقوه و کارکنان تازه وارد می‌رساند. طراحی فضایی لوکس و مدرن که در عین زیبایی و ساختار اصولی، با مبلمان اداری مناسب و ارگونومیک همراه شده است در بازدهی و بهره‌وری کار هر شرکت مثمر ثمر است.

مبلمان اداری شامل چه وسایلی می‌شود؟

بسته به نوع فضای کاری و اندازه هر دفتر کار، انواع مختلف مبلمان اداری وجود دارد. اما برخی از رایج‌ترین آنها که در هر دفتر کاری معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

میز اداری

تمام میزهای کارمندان از جمله، میز منشی، مدیریت، کامپیوتر،کانتر،کنفرانس و میز دفتری را شامل می‌شود. میز اداری هر بخش باید متناسب با ماهیت شغل انتخاب شود. میز‌های اداری در مدل‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و یکی از ملزومات اولیه تجهیزات هر دفتر کاری به شمار می‌روند.

صندلی اداری

یکی دیگر از ملزومات و مبلمان اداری مهم، صندلی اداری است. صندلی‌های اداری نیز انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع دکوراسیون و چیدمان هر شرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. صندلی‌های مناسب اداری، باید پشتی مناسبی داشته باشند و وضعیت کمر کارمندان را در شرایط مطلوبی نگه‌ دارند. همچنین صندلی‌های چرخش، با توجه به قدرت مانور بیشتر مانع از چرخیدن نامناسب ستون فقرات می‌شوند. تنظیم ارتفاع صندلی نیز یکی دیگر از فاکتور‌های مهم در انتخاب صندلی اداری مناسب است.

اکسسوری اداری

استفاده از فاکتورهای در جهت زیباسازی فضا نقش مهمی در طراحی دکوراسیون دفاتر کاری مدرن دارد. تأثیر گیاهان و نقش آنان در افزایش روحیه کارمندان و تصفیه هوا ثابت شده است. این گیاهان در ایجاد فضایی دلنشین و شاداب مؤثر است. انتخاب و جای گذاری مناسب فلاور باکس‌ها و گیاهان مناسب دفاتر کاری، یکی از انتخاب‌های کم‌ هزینه در طراحی دفاتر کاری به شمار می‌رود که در ایجاد فضایی زیبا و حس و حالی دلپذیر نقش اساسی بر عهده دارد.

پارتیشن

برای جداسازی موقت فضاهای اداری، پارتیشن‌ها انتخاب بسیار مناسبی هستند. پارتیشن‌های پرده‌ای و یا شیشه‌ای در عین حفظ حریم شخصی کارمندان یکپارچگی محیط را حفظ می‌کنند. با ایجاد امکان دید بین کارکنان و از بین نبردن مشارکت و تعامل اجتماعی میان آنان به ایجاد محیطی سرزنده‌تر و دوستانه‌تر کمک می‌کنند.

ویژگی‌های مبلمان اداری مناسب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مبلمان اداری مناسب، کیفیت و دوام مناسب آن است. انتخاب مبلمان اداری باکیفیت، ازلحاظ اقتصادی مقرون ‌به‌ صرفه است و همچنین بر حفظ سلامتی کارکنان نیز مؤثر است. انتخاب رنگ مناسب نیز، یکی از فاکتورهای انتخاب مبلمان اداری است. رنگ مبلمان اداری بر اساس طراحی دکوراسیون و چیدمان فضا و همچنین نوع کسب و کار می‌تواند متفاوت باشد. همچنین قابلیت جداسازی و تمیز کردن آسان نیز یکی از ویژگی‌های مهمی است که در انتخاب مبلمان اداری مناسب باید موردتوجه قرار بگیرد. اصول ارگونومی و حفظ سلامت فیزیکی کارکنان نیز که در بالا به آن اشاره کردیم. فاکتور مهمی برای انتخاب میز و صندلی‌های اداری به شمار می‌آید.

تأثیر مبلمان اداری بر روی کسب‌ و کار

 انتخاب مبلمان اداری مناسب تأثیرات مثبتی در کسب‌ و کار شرکت‌ها خواهد داشت که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

تأثیر مبلمان اداری بر روی کارمند

همان‌طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره کردیم. انتخاب میز و صندلی‌ اداری مناسب و ارگونومیک نقش مهمی در ایجاد راحتی کارکنان دارد. کارمندانی که در محیطی امن و راحت کار می‌کنند، کمتر دچار احساس خستگی می‌شوند. همچنین میزان کارایی آنان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در محیطی مدرن و دلپذیر کار کنند. این نشان می‌دهد که مبلمان اداری مناسب در ایجاد این حس بی‌تأثیر نیست.

تأثیر مبلمان اداری بر بهره‌وری

کارمندان هر شرکتی برای انجام بهتر امور نیاز به آسایش و امنیت در حین کاردارند. کارمندانی که در محیط‌های که به سلامتی فیزیکی آنان اهمیت داده می‌شود، شادتر هستند. همچنین محیط‌هایی که در طراحی دکوراسیون آن، حفظ شادابی و نشاط در نظر گرفته شده است، مؤثرتر کار می‌کنند. درنتیجه بهره‌وری بیشتر آنان، به معنی کسب سود بیشتر برای شرکت است. یک محیط کاری مدرن و بهینه، شور و شوق کارمندان و حفظ تعلق به سازمان را بیشتر می‌کند. با این روش موجب کارایی بیشتر آنان می‌شود؛ که این امر درنهایت پیشرفت سازمان را نیز در پی خواهد داشت.

سخن پایانی:

طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار و انتخاب مبلمان اداری و چیدمان مناسب موجب ایجاد تصویری جذاب از کسب ‌و کار شما در میان مشتریان و کارمندان می‌شود. مبلمان اداری مدرن و شیک، نقش مهمی در ایجاد این تصویر دارد و راهی مطمئن برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان بالقوه شرکت است. همچنین همان‌طور که گفته شد از آنجایی ‌که شما و همکارانتان ساعت‌های زیادی را در محل کار خود می‌گذرانید. مبلمان اداری مناسب علاوه بر حفظ سلامتی و محافظت فیزیکی از شما، در افزایش روحیه و حال و هوای مثبت محیط کار بسیار تأثیرگذار است. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در خصوص خرید مبلمان اداری، کارشناسان گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب آماده کمک به شما هستند.

همچنین گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب در کلیه زمینه‌های طراحی دکوراسیون اداری، تولید محصولات متناسب با فضاهای اداری و فروش انواع مبلمان اداری فعالیت گسترده‌ای دارد. کارشناسان گروه مکعب به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را برای دکوراسیون شرکت خود داشته باشید.