در فضای کسب و کار رقابتی این ‌روزها، شرکت ها برای دستیابی به اهداف خود به بهره‌وری حداکثری کارکنان نیاز دارند. یکی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی بر میزان بهره‌وری کارمندان دارد، شرایط رفاهی است. تهویه مطبوع  و درجه حرارات محیط اداری به عنوان یکی از عوامل مهم رفاهی محیط کار، تاثیر زیادی بر خلق و خوی افراد دارد که در نهایت بر بهره‌وری آنان نیز تاثیر گذار خواهد بود. مدیران مجموعه ها همواره در تلاش برای یافتن  راهی برای کاهش موانع بهره وری هستند. بر طبق مطالعات و یافته های IFMA  (انجمن بین المللی مدیریت) به عنوان  بزرگترین و شناخته شده ترین انجمن مدیریت امکانات در جهان ، بیش از حد گرم یا سرد بودن محیط کاری در لیست شکایات اصلی کارمندان ادارات در مورد مسائلی که توانایی آنها در انجام کار را تحت تأثیر قرار می دهد رتبه و جایگاه دوم را دارد.  از این‌رو با توجه به اهمیت زیاد موضوع، در این مقاله از مجله مکعب به سراغ بررسی تاثیر تهویه مطبوع بر میزان بهره وری در محیط کار رفته‌ایم . در ادامه با ما همراه باشید تا  به این پرسش پاسخ دهیم که رابطه بین دما و بهره وری در محل کار دقیقاً چیست؟ و درجه حرارت مناسب برای  یک محیط کاری مطلوب چقدر است؟

 

چه رابطه ای بین دما و بهره وری در محل کار وجود دارد؟

دانشمندان معتقدند که دما و رطوبت محل کار تأثیر مستقیمی بر میزان بهره وری کارمندان دارد. وقتی هوای محیط کار بیش از حد گرم یا خیلی سرد می‌شود، به دلیل  بروز حواس پرتی و اشتباهات بیشتر بهره وری کارمندان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. اگر اتاق خیلی گرم باشد ، کارکنان احتمالاً احساس خواب آلودگی می کنند و سطح تمرکز آنها به طرز چشمگیری کاهش می یابد. از طرف دیگر، دمای بسیار پایین منجر به بیماری کارکنان و افزایش نارضایتی آنان می‌­شود. مطالعات نشان می‌دهد که بالاترین سطح بهره وری در دمای حدودا ۲۱.۹ درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد. همچنین تحقیقات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی نشان می‌دهد که بهبود کیفیت هوای داخلی دفاتر اداری (که درجه حرارت یکی از اجزای مهم آن است) می تواند منجر به عملکرد بهتر و افزایش بهره وری ۶ تا ۹ درصدی شود.

بر طبق آمار تقریباً یک سوم کارکنان به دلیل نامناسب بودن دمای محل کار ، بهره وری خود را از دست می دهند. برخی نظرسنجی نیز حاکی از آن است که ۲۹٪ از کارمندان اداری به دلیل دمای نامطلوب محیط ، به طور متوسط ​​بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در روز قادر به کار موثر نیستند.

دمای مطلوب یک دفتر کار چقدر است؟

اگرچه اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا ( OSHA ) محدوده دمایی مطلوب را بین ۲۰ تا ۲۴.۵ درجه سانتی‌گراد تعیین کرده است، اما بیشتر مطالعات بالاترین سطح بهره وری را در دمای ۲۱.۹ درجه سانتی‌گراد گزارش کرده‌اند. همچنین حفظ سطح رطوبت بین ۲۰ تا ۶۰ درصد نیز ضروری است، زیرا میزان رطوبت می تواند نحوه درک و حس واقعی افراد از دما را تحریف کند.

همچنین سازمان مقررات مربوط به محل کار انگلستان (بهداشت ، ایمنی و رفاه) در سال ۱۹۹۲ الزامات خاصی را برای بیشتر جنبه های محیط کار تعیین کرده است. آیین نامه ۷ این مقررات که به طور خاص با درجه حرارت دفاتر اداری سرو کار دارد فقط بیان می کند: در طول ساعات کار ، دما در تمام محل های کار در داخل ساختمان باید مناسب باشد. جالب توجه است که قانون انگلستان حداقل یا حداکثر دما را بیان نکرده است. در نهایت این که خواه دمای هوا زیاد شود و یا کم باشد، شرایط غیر قابل تحمل اداری می تواند تأثیر جدی بر سلامتی و رفاه کارکنان داشته باشد.

 

چگونه می توان به شرایط مناسب برای بهبود بهره وری در محل کار دست یافت

دستیابی به هوای مناسب برای  ایجاد بهره وری بیشتر در محل کار چندان ساده نیست  باشد. این چیزی بیشتر از بالا بردن یا پایین آوردن درجه ارکاندیشن است. در ادامه برخی از عواملی که برای دستیابی به شرایط مناسب برای بهبود بهره وری در محل کار باید در نظر داشت را با هم مرور می‌کنیم.

واررسی و بررسی مشکلات احتمالی

وجود مشکلاتی در سیستم تهویه مطبوع می تواند باعث تغییر درجه حرارت شود ، از جمله این عوامل می‌توان به  کنترلر‌های معیوب ، نشت مبرد ، مجرای مسدود شده و فن های خراب اشاره کرد. هر چند وقت یک‌بار سیستم تهویه هوای محل کار خود را توسط یک متخصص معتبر سیستم تهویه مطبوع  HVAC  بررسی و ارزیابی کنید.

مسائل مربوط به طراحی سیستم تهویه مطبوع

طراحی سیستم تهویه مطبوع نیز یکی از موارد تاثیر گذار بر ایجاد شرایط مناسب دمایی در دفاتر اداری است. در دفتر کار شما احتمالاً مناطق مختلفی با نیازهای متفاوت برای گرمایش و تهویه مطبوع وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است اتاقهای سرور و مکان های شلوغ جلسات به خنک کننده بیشتری نیاز داشته باشند. دفاتر محیطی بیشتر از دفاتر داخلی به سرمایش و گرمایش نیاز دارند. حال سوالی که باید از خود بپرسید این است که ایا سیستم تهویه مطبوع شما قادر به مدیریت این نیازهای مختلف است؟ دقت داشته باشید تغییرات کوچک مانند تغییر مسیر کانال ها می تواند تفاوت زیادی در دمای مطب و بهره وری در محل کار ایجاد کند.

از سرویس سیستم‌ها غافل نشوید

اگر سیستم تهویه مطبوع  خود را به صورت دوره‌ای سرویس نکنید می تواند باعث تغییر دما شود. مسدود شدن فیلترهای هوا ، وجود سوراخ در مجاری، سیم پیچ های کثیف می تواند شرایط  نامناسبی بوجود بیاورد.

 

سخن پایانی

شکایات مربوط به کنترل دما ، تهویه مطبوع و گرمایش در دفاتر کار یکی از مشکلات مهم دفاتر اداری است. شما نیز به عنوان یک مدیر دفتر ، بدون شک سهم خود را از این شکایت ها درباره دما شنیده اید. اگر می خواهید یک سیستم تهویه مطبوع جدید برای دفتر کار خود نصب کنید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در مورد تهویه مطبوع دفاتر اداری با کارشناسان گروه مکعب تماس بگیرید. دقت داشته باشید اگچه ممکن است تغییرات سیستم تهویه برای شما هزینه بر باشد، اما افزایش رضایت کارکنان و همچنین بهره­وری آنان در آینده چیزی بیشتر از این هزینه ها برای شما و کسب و کارتان به ارمغان خواهد آورد.