طبق اصول روانشناسی، مطمئنا نوع طراحی داخلی فضای کاری بر روحیه کارکنان و جذب استعدادها اثر مثبتی دارد. یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ به صورت نظرسنجی با هدف گردآوری شواهد تجربی در مورد رابطه بین نوع طراحی و امکانات فیزیکی محل کار (دفتر) بر توانایی یک سازمان برای جذب کارکنان انجام شد. چرا که در طی یک دهه گذشته، به طور فزاینده‌ای تمایل شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ و کوچک به بررسی تاثیر طراحی داخلی اداری بر جذب کارمندان خود و حتی مشتریان افزایش یافته است. طبق نتایج این تحقیق به طور خلاصه، نوع طراحی داخلی هر سازمان بر افزایش میزان انعطاف‌پذیری، سرعت و چابکی کارکنان، تقویت ماهیت و فرهنگ سازمانی، بهبود کیفیت همکاری و کمک به دستیابی به نوآوری و بهره‌وری که برای اقتصاد دانش‌محور امروزی حیاتی هستند، بسیار موثر است. به گفته بسیاری از معماران و طراحان داخلی نیز، اکثر مشتریان آن‌ها به دنبال فضای فیزیکی هستند که به ایجاد انگیزه در کارمندان برای انجام کار بیشتر کمک کند؛ خصوصاً در رابطه با افراد مستعد در این زمینه. در این مطلب، به کمک اشاره به جزئیات شواهد این تحقیق فوق‌العاده، به بررسی تاثیر طراحی دفتر برای جذب استعدادها و کارکنان خواهیم پرداخت.

یافته‌های کلیدی این تحقیق

طبق نظر محققان آن، یک طراحی مناسب می‌تواند بیش از حقوق و مزایای پیشنهادی در جذب استعدادهای خوب برای انجام کار و خدمات، موثر باشد. نوع طراحی داخلی اداره بر روابط کارمندان با هم و میزان همذات‌پنداری آن‌ها با سازمان نیز موثر است. در واقع یک شرکت برای افزایش کارایی و کسب رضایت کارمندان خود، به فضاهای کاری متفاوتی مانند اتاق‌های خصوصی، اتاق‌هایی برای دیدارهای دوستانه، سالن‎های برقراری جلسات کاری و کنفرانس‌ها، سالن‏های غذاخوری و استراحت و غیره نیاز دارد و باید پیش از تاسیس آن به این موارد فکر کرد. از یافته‌های کلیدی این تحقیق در مورد اثرات طراحی داخلی برای جذب کارکنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگرچه میزان حقوق و دستمزد بیشترین تاثیر را بر جذابیت یک محیط کاری برای کارمندان دارد (در حدود ۴۵٪)، اما در کنار آن فرهنگ سازمانی و امکانات محل کار نیز می‌توانند به ترتیب به میزان %۳۲ و %۱۶ بر این اثر غلبه کنند و پیشی بگیرند. پس می‌توان با سرمایه‌گذاری درست و مقرون‌به‌صرفه بر روی این دو مورد، به جای پیشنهاد حقوق‌های بالا، استعدادهای زیادی را جذب کرد. استراتژی نوین طراحی دفتر برای جذب استعدادها، امروزه به یکی از کم هزینه‌ترین راهکارها به خصوص در هنگام تاسیس شرکت‌های مختلف تبدیل شده است.
  • بدون تعارف از نظر بسیاری از کارمندان، بود یا نبود امکانات فیزیکی، مدرک کافی برای خوب یا بد بودن محل کار است. چرا که طبق آمار معمولا با استقرار امکاناتی جذاب، میزان تمایل آن‌ها به عدم استعفا تا دو برابر افزایش می‌یابد.
  • جنبه‌های زیبایی‌شناسی محل کار نسبت به نوع تخصیص منابع، تاثیر بیشتری بر جذابیت شغلی ادارات برای کارکنان (به خصوص افراد نوپا) دارد.
  • اگر جنبه میزان دستمزد را حذف کنیم، یک فرهنگ سازمانی جذاب بیشترین تاثیر را در پذیرش شغل توسط کارمندان دارد و به دنبال آن باید به نوع طراحی محل کار و سپس نوع تکنولوژی حاکم بر آن توجه کرد.
  • با وجود یک محل کار خلاق و مدرن از نظر زیبایی‌شناسی، تا سه برابر میزان احتمال درخواست تجدید نظر کارمندان در مورد موقعیت شغلی خود (و حتی میزان درخواست مرخصی استعلاجی) کاهش می‌یابد.
  • در صورت کسب رضایت کارمندان بدین شکل، امکان جذب استعدادهای جدید نیز با اختصاص هزینه و پیشنهاد حقوق کمتر ممکن می‌شود.
  • در نهایت اینکه یک طراحی اصولی و مطابق میل کارمندان می‌تواند بر عملکرد تجاری شرکت، به واسطه بهبود راندمان کار کارمندان و روابط همکاری آن‌ها با تیم شرکت و افزایش سطح انگیزه همگی آن‌ها، اثر مثبتی بگذارد.

نتایج نهایی این تحقیق

این تحقیق که به شکل نظرسنجی از بیش از  ۱۰۰ نیروی کاری یک شرکت خصوصی با ابعاد یک هزار متر مربع انجام شد، توانست نتایج قابل قبولی را در مورد تاثیر طراحی داخلی برای جذب کارکنان ارائه دهد. پاسخ‌دهندگان افرادی با رنج سنی ۱۸ تا ۶۶ سال و سطح تحصیلات متوسطه تا دکترا بودند و رده‌های شغلی چون کارمند، معاون بخش‌های مختلف، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل داشتند. در اصل این نتایج حاصل پاسخ به سوالات مختلفی مانند موارد زیر است:

  • آیا چرخه کسب‌وکار (چرخه اقتصادی) می‌تواند تا حدی بر نوع طراحی فضای کاری اثر بگذارد و آیا میزان امکانات محل کار می‌تواند در تصمیم‌گیری یک فرد متقاضی شغل نسبت به حقوق و دستمزد پیشنهادی وی تاثیر بگذارد؟
  • آیا وجود امکاناتی مانند محلی برای مراقبت از کودکان کارمندان، می‌تواند در جذب افراد با استعداد تاثیر بگذارد و یا باعث افزایش شهرت یک شرکت شود؟
  • متغیرهای خاص دیگر چگونه می‌توانند بر نوع طراحی داخلی برای جذب کارکنان تأثیر بگذارند؟ مثلا نوع ارتباط طراحی داخلی محل کار با میزان یادگیری غیررسمی کارکنان (برای صرفه‌جویی در هزینه‌های برنامه‌های یادگیری رسمی‌تر) به چه شکل است؟

از این نتایج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاهده شد که هر زمان این شرکت اقدام به بازسازی طراحی داخلی خود به شیوه‌ای نوین و مطابق روز کرد، توانست متقاضیان بیشتری را که دارای عنوان استعدادهای برتر کشور بودند، به سرعت جذب کند و راندمان کلی را تجاری خود را به سرعت افزایش دهد.
  • توجه به زیبایی‌شناسی و طراحی مدرن و اصولی، باعث افزایش عملکرد تجاری آن در کوتاه‌ترین بازه زمانی پس از تاسیس آن شد که واقعا باورنکردنی بود. بنابراین می‌توان این شرکت را به یک مبنای تجربی برای شرکت‌های دیگر تبدیل کرد.
  • توجه به این مساله حتی باعث تقویت ارتباط بین فرهنگ سازمانی و محل کار فیزیکی شد. به همین دلیل است که معمولا توصیه می‌شود هزینه‌های اختصاصی شرکت‎ها ابتدا برای طراحی اجزای مختلف یک محل کار جدیدتر صرف شود.

بنابراین با توجه به تمامی نکات ذکر شده از این تحقیق می‌توان گفت که هرگز نباید میزان تاثیر طراحی داخلی اداری به خصوص طراحی دفتر برای جذب استعدادهای جدید را نادیده گرفت. گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب مدت مدیدی است در دو زمینه طراحی دکوراسیون اداری و طراحی دکوراسیون داخلی منزل فعالیت می‌کند و علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره بصورت رایگان، سعی بر طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هم می‌باشند که این موضوع انتخاب را برای شما آسان می‌کند. همه طراحی‌های تیم جوان مکعب بر اساس خلاقیت است و از زیبایی بصری و راحتی منحصربه‌فردی برخوردار هستند. می‌توانید با مراجعه به وب سایت گروه مکعب، بخش تماس با ما، با تیم کارشناسان باتجربه و خبره آن برای مشورت ارتباط برقرار کنید. مطمئنا برخورداری از اطلاعات اولیه در زمینه طراحی داخلی اداری کافی نیست و باید از تجربه و علم افراد خبره در زمینه معماری و طراحی داخلی نیز بهره‌مند شد.