نقش روانشناسی در طراحی دکوراسیون اداری بسیار پررنگ است. شاید شما شرکت یا اداره‌ای داشته باشید که روزانه با مشتری‌ها و شرکای زیادی سروکله می‌زنید. کنار آمدن با مشتری‌ها و شرکا، پاسخ به نیاز آن‌ها و اجرای اهداف کاری قطعاً باعث ایجاد خستگی روحی و روانی زیادی می‌شود. اینجاست که دکوراسیون اداره‌تان نقش خود را ایفا می‌کند. درصورتی‌که محیط اداره را بر اساس نکته‌های روانشناسی مختلف طراحی کنید، میزان خستگی روحی و جسمی‌تان به حداقل می‌رسد.

طراحی دکوراسیون بر اساس نکته‌های روانشناختی، آرامش و آسایش زیادی را حین کار برایتان به‌وجود می‌آورد. درصورت آرامش روحی، خستگی جسمی کمتری نیز خواهید داشت. بنابراین قبل از اینکه در دفاتر و محیط اداره‌تان شروع به کار کنید، از خود بپرسید آیا روانشناسی محیط کار را برای طراحی دکوراسیون اداری‌تان در نظر گرفته‌اید؟

تأثیر روانشناسی در محیط کار چقدر است؟

نحوه طراحی دکوراسیون اداره بر اساس روانشناسی محیط کار بر میزان خطا‌ها و اشتباهات کارمندان و نحوه اجرای اهداف سازمان تأثیر می‌گذارد. اگر دیدگاه‌های روانشناسی را در مورد فضای اداره‌تان در نظر نگیرید و دکوراسیون اشتباهی بچینید، بعد از مدتی راندمان و کارایی مثبت کارمندانتان به حداقل می‌رسد. همچنین تعداد مشتری‌های ناراضی‌تان روزبه‌روز بیشتر می‌شود و در نتیجه به سمت پسرفت و ورشکستگی قدم بر می‌دارید.

نکته های روانشناسی محیط کار

چند نکته و مؤلفه مهم در طراحی دکوراسیون بر اساس دیدگاه‌های روانشناختی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه این نکته‌ها را لیست می‌کنیم و در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم:

روانشناسی رنگ ها در محیط کار

در طراحی دکور اداره به رنگ‌بندی توجه داشته باشید. اولین قدم توجه به رنگ و طرح لوگوی شرکتتان است. شما می‌توانید از رنگ‌بندی لوگو در طراحی دکوراسیون استفاده کنید؛ با این کار یک ارتباط و هارمونی جذاب بین لوگو و محیط کار به‌وجود می‌آورید.

رنگ‌ها تأثیر ویژه‌ای در نحوه کارایی و عملکرد کارکنان دارند. مثلاً برخی رنگ‌ها افسردگی و کسلی آن‌ها را بیشتر می‌کنند، اما در مقابل برخی رنگ‌ها باعث افزایش نشاط و انرژی آن‌ها می‌شوند. بنابراین شما باید از رنگ‌های پرنشاطی استفاده کنید تا بیشتری بهره‌وری را از کارمندان‌تان داشته باشید.

اما روانشناسی رنگ‌ها چیست؟ از چه رنگ‌هایی برای طراحی دکوراسیون اداره استفاده کنیم؟ هر رنگ از لحاظ روانشناختی چه معنایی دارد؟ در ادامه لیستی از انواع رنگ‌های مناسب برای طراحی دکور اداره‌تان را به همراه معانی روانشناسی‌شان معرفی می‌کنیم: 

  • قرمز: این رنگ هوشیاری و عملکرد فیزیکی کارمندان را بهبود می‌بخشد. رنگ قرمز انرژی را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث بهتر پیش‌رفتن کار‌ها می‌شود.
  • زرد: این رنگ تأثیر زیادی در افزایش تمرکز دارد؛ بنابراین اگر در کسب‌وکاری مشغول به فعالیت هستید که نیاز به حفظیات دارید، از رنگ زرد استفاده کنید. البته زیاده‌روی در استفاده از این رنگ باعث ایجاد جدال، درگیری و عصبانیت زود هنگام می‌شود.
  • آبی: از انواع طیف گرم رنگ‌های آبی برای افزایش آرامش استفاده کنید. رنگ آبی روشن نیز خلاقیت‌تان را بیشتر می‌کند و راحتی بیشتری برایتان به‌ارمغان می‌اورد.
  • سبز: با رنگ سبز به جنگ استرس‌ها بروید. این رنگ برای محیط‌های کاری که کارمندان مجبور به گذراندن ساعت‌های زیادی در آنجا هستند، بسیار مناسب است.
  • بنفش: اگر کسب‌وکارتان به‌گونه‌ای است که نیاز به تفکر عمیق دارید، از رنگ بنفش استفاده کنید. این رنگ آرامش‌بخش است و خلاقیتتان را افزایش می‌دهد.

نقش روان شناسی در طراحی دکوراسیون اداری

روانشناسی نوع و چیدمان مبلمان در محیط کار

برای طراحی فضای محیط کاری‌تان از انواع مبلمان اداری مدور استفاده کنید. این مبلمان نه‌تنها باعث افزایش راحتی کارکنان حین انجام فعالیت‌ها و وظایف شغلی‌شان می‌شوند، بلکه خلاقیت آن‌ها را به صورت ناخودآگاه افزایش می‌دهند.

آکادمی علمی پراسیدینگ در سال ۲۰۱۳ تحقیقی انجام داد که بر اساس نتیجه آن استفاده از مبلمان مدور می‌تواند خلاقیت و احساس همکاری را بین کارکنان افزایش دهد.

در نقطه مقابل، مبل‌های زاویه‌دار به‌هیچ‌عنوان برای محیط‌های کاری مناسب نیستند. این مبل‌ها روحیه کاری تیمی را در افراد از بین می‌برند و آن‌ها را تشویق به انجام کار‌ها به‌صورت فردی می‌کنند.

شما می‌توانید تأثیر روانشناسی این مبلان را تست کنید. این بار به‌جای استفاده از مبل‌های چهارگوش، روی یک مبل مدور و به‌ دور یک میز اداری مدرن بنشینید. خواهید دید که چقدر حس همکاری و همفکری بین افراد بیشتر می‌شود.

روانشناس المان های تزئینی

المان‌ها و عناصر تزئینی بخش جدانشدنی بسیاری از کسب‌وکار‌ها هستند. در واقع بیشتر مدیر‌ها ترجیح می‌دهند فضای خالی اداره‌شان را با برخی اشیا تزئینی خاص پر کنند. اما آیا می‌دانسید نقش روانشناسی در طراحی دکوراسیون اداری حتی در المان‌های تزینی نیز پررنگ است؟

شما باید در دکوراسیون اداری از المان‌های تزئینی مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده کنید. در این المان‌ها روانشناسی رنگ‌ها، نحوه چیدمان و … باید رعایت شود.
در صورتی که دکوری‌های مناسبی برای محیط کارتان انتخاب کنید، به کارکنان در داشتن روحیه‌ای مثبت، اعتمادبه‌نفس، آینده‌نگری و … کمک خواهید کرد.

در انتخاب المان‌های تزیینی همواره تعادل را رعایت کنید. این اشیا باید نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ باشند. اشیا کوچک به چشم نمی‌آیند و اشیا بزرگ نیز محیط را شلوغ و نامنظم نشان می‌دهند.

شما می‌توانید برای ایجاد حس خوب در کارکنان از انواع پوشش گیاهی استفاده کنید. گل و گیاه تا حد زیادی از خستگی کارمندان حین کار جلوگیری می‌کنند و انرژی آن‌ها را بالا می‌برند. استفاده از تابلو‌هایی با طرح و رنگ ساده و مناسب نیز در افزایش انرژی و حال خوب کارمندان مؤثر است.

نکته های مهم در روانشناسی محیط کار

به چند نکته مهم که در ادامه می‌گوییم در رابطه با روانشناسی محیط کار توجه داشته باشید:

  • از ابزار نورپردازی مناسبی برای محیط استفاده کنید. نور طبیعی نیز بهترین گزینه برای این کار است. نورپردازی مناسب در افزایش دقت و راندمان کاری کارکنان تأثیر می‌گذارد و از خستگی چشم آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • گوش‌دادن به موسیقی حین کار خستگی، تنبلی و افسردگی را از بین می‌برد. پس به دکوراسیون اداره‌تان یک باند یا اسپیکر اضافه کنید و با پخش موسیقی مناسب باعث افزایش انرژی کارکنانتان شوید.
  • دمای محیط تأثیر زیادی روی دقت و تمرکز افراد دارد. احساس گرما یا سرمای زیاد باعث حواس‌پرتی می‌شود. دمای هوای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه برای بهبود روند کار کارکنان مفید است.

با روانشناسی محیط کار بازدهی مثبت کارکنان را افزایش دهید

در این مطلب به‌طور کامل درباره نقش روانشناسی در طراحی دکوراسیون اداری صحبت کردیم. اکنون می‌دانید که دیدگاه‌ها و نکته‌های روانشناسی تا چه اندازه می‌توانند روی افزایش بهره‌وری کارکنان تأثیر بگذارند. بنابراین همواره قبل از هر اقدامی برای طراحی محیط کار، ابتدا نوع فعالیتتان را از لحاظ روانشناختی بررسی کنید. با این کار بهترین تصمیم را برای طراحی دفتر خواهید گرفت.

نقش روانشناسی در طراحی دکوراسیون اداری در این مطلب خلاصه نمی‌شود. نکته‌های تخصصی و حرفه‌ای زیاد دیگری هستند که برای رعایت آن‌ها باید از طراح‌ها و کارشناس‌های حرفه‌ای کمک بگیرید. آن‌ها با سال‌ها تجربه و علم‌اندوزی در این زمینه، بهترین ایده‌ها را بر اساس محیط کار، تعداد کارکنان و نوع فعالیتتان به شما می‌دهند.