میز کنفرانس یا میز کارمندی یا مدیریتی فرقی نمی‌کند، شما چه میزی را برای کار انتخاب می‌کنید. مهم این است که یک رنگ خوب و متریال مناسب را برای میز اداری خود انتخاب کنید. بهترین متریال و رنگ برای میز اداری کدام است در چه جایی باید چه رنگ و متریالی را انتخاب کرد؟ این سوالی است که مسائل زیادی را برای شما روشن خواهد کرد. تمام زیبایی یک اتاق کنفرانس یا دفتر مدیریت با یک اشتباه و یا یک انتخاب غلط می‌تواند دچار تضاد و ناهماهنگی شود.

ما در این مطلب از مجله مکعب به دنبال آن هستیم که اصول انتخاب رنگ و متریال میز اداری را برای شما شرح دهیم. شاید مطالبی که در این متن می‌خوانید چندان به سلیقه شما جور در نیاید. اما با اندکی تأمل درمی‌یابید که ما روی رنگ و متریال خاصی تأکید نمی کنیم. بلکه بیشتر به دنبال آن هستیم که هارمونی خاصی را بین اجزای دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری شما به وجود آوریم.پرداختن به دو موضوع رنگ و متریال بحث طولانی و پرجزئیات است، ما در این مقاله بیشتر به رنگ میز اداری می‌پردازیم. اما در مقاله‌های دیگری که در وب‌سایت مکعب وجود دارد می‌توانید به متریال مناسب برای انتخاب مناسب یک میز اداری دست پیدا کنید.

رنگ میز اداری را چگونه انتخاب کنیم؟

این مهم نیست که شما چه رنگی را برای میز اداری خود انتخاب می‌کنید. می‌توانید همه ست اداری و البته میز اداری خود را به سبک دوره لویی شانزدهم و از چوب گردو سفارش دهید و یا از ست‌های سبک ام دی اف با طراحی‌ها و رنگ‌های مدرن و شاد استفاده کنید. این یک سلیقه است که انتخاب را برای شما رغم می‌زند.

باور رایج ترکیب رنگ‌های بی‌حال و طرح‌های چوب با رنگ‌های معمولی و چند المان مرده در طراحی و انتخاب رنگ میز اداری است. یک سالن کنفرانس را فرض کنید که میزی با رنگ زرشکی از جنس ام دی اف و طرح چوب و صندلی‌های مشکی در اطراف آن است. در کنار این انتخاب شما زوایای میز را هم به رنگ طوسی سفارش دهید. می‌توان به این ترکیب و المان‌ها در طراحی اسکار بدترین طراحی سال را داد.حالا همان میز کنفرانس را فرض کنید تماما با رنگ خاکستری مات و صندلی‌ها هم به همین رنگ. در ادامه یک یا دو دیوار اطراف به رنگ فیروزیه‌ای روشن در نظر بگیرید. می‌توانید با همین دو تغییر رنگ یکی از زیبای‌ترین سالن‌های کنفرانس را طراحی کرد. بله میز اداری به خصوص در سالن‌های کنفرانس و دفاتر مدیریت می‌تواند رقم زننده یک تحول تمام عیار باشد. به خصوص در سالن‌های کنفرانس طول و حجم میز تقریبا تمام اتاق را می‌پوشاند. همچین رنگ میز شما در سالن کنفرانس رنگی است که در تمام اتاق به چشم می‌خورد.

انواع متریال میز اداری

میزهای اداری را معمولا از سه جنس زیر می‌سازند:

  • میزهای کاملا چوبی
  • میزهای کاملا ام دی اف
  • میزهای پایه و چارچوب فلزی و صفحه ام دی اف یا شیشه

انواع رنگ های میز اداری

رنگ میز اداری را می‌توان بر اساس نیاز، سلیقه، هدف و… انتخاب کرد؛ و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. با این حال برخی از بهترین رنگ های میز اداری شامل صورتی خنثی، آبی روشن، قرمز، زرد، نارنجی و سبز هستند. این رنگ‌‌ها می‌توانند بر ذهن کارکنان و مشتریان تاثیر مثبت بگذارند. همچنین بد نیست بدانید که آمارهای جهانی نشان می‌دهد که محبوب‌ترین رنگ برای میزهای اداری معمولا زرد کم‌رنگ است.فراموش نکنید که ترکیب رنگ در محیط کار می‌تواند جلوه قابل توجهی ایجاد کند. استفاده از رنگ‌ها در شدت‌های مختلف می‌تواند میزان انرژی، توانایی تمرکز، نوع خلق و خو و سطح رضایت شغلی کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد.

روانشناسی رنگ

تجزیه و تحلیل رنگ‌ها و چگونگی تاثیر آنها بر افراد را روانشناسی رنگ می‌نامند. وقتی شما رنگ خاصی را به‌طور مداوم می‌بینید؛ تغییراتی در جسم و ذهن‌تان رخ می‌دهد. بنابراین هر رنگ می‌تواند اثر خاصی داشته باشد. در ادامه آثار روانشناسی چند رنگ محبوب را مرور می‌کنیم:

  • آبی از محبوب‌ترین رنگ‌ها است؛ و اغلب به عنوان رنگی دوست‌داشتنی شناخته می‌شود. این رنگ می‌تواند تند یا آرام باشد؛ و همچنین می‌تواند تاثیر آرام‌بخشی در یک محیط شلوغ و پرصدا داشته باشد.
  • سبز را باید رنگ زندگی، هوای خنک، گیاهان و جانوران دانست. رنگی که با رشد و تولد دوباره و همچنین ادراک و خلاقیت بیشتر مرتبط است. بنابراین سبز می‌تواند انگیزه‌ای برای خلاقیت، نوآوری و حرکت رو به جلو در دفتر کار شما باشد.
  • قرمز رنگی پرجنب‌وجوش و با قدرت تحریک بالا است. این رنگ می‌تواند به بهبود جریان خون، تسریع ضربان قلب و در نتیجه افزایش انرژی کمک کند. هرچند حضور دائمی در محیطی با رنگ اصلی قرمز توصیه نمی‌شود.
  • رنگ زرد یک رنگ شاد برای میز اداری است؛ که ما را به یاد نور خورشید و درخشش آن می‌اندازد. زرد هم گزینه‌ای عالی برای تحریک خلاقیت است؛ و انرژی افراد را برای خوش‌بینی به امور و کشف راه‌های جدید بهبود می‌دهد. نقطه ضعف اصلی رنگ زرد نیز ایجاد حس گرسنگی بیشتر در افراد است.
  • رنگ قهوه‌ای رنگی عالی برای میز مدیریت است؛ که قدرت و تخصص شما را تزلزل‌ناپذیر نشان می‌دهد.
  • در نهایت رنگ سفید مزایای متعدد و البته معایب نسبتا زیادی دارد. به عنوان یک رنگ سرد تمایل به سرد بودن و حرفه‌ای بودن دارد. از سویی اگر محیط بیش از حد یک‌نواخت باشد؛ کارکنان به چیزهایی فکر می‌کنند که به کار مرتبط نیست. در واقع رنگ سفید می‌تواند درصد اشتباه کارکنان را افزایش دهد.

مهم‌ترین قانون: یا رومی روم یا زنگی زنگ

اگر به دنبال رنگ و متریال خاصی را برای میز اداری هستید، بدترین انتخاب ترکیب کردن المان‌های قدیمی و مدرن است. یک میز کلاسیک با پایه‌های چوبی در کنار یک رنگ شاد نارنجی در دفتر کار شما چیزی جز خستگی ذهنی را در پی ندارد. همچنان هیچ جذابیتی در دکوراسیون شما به وجود نمی‌آورد.

انتخاب یک پارکت طرح چوب و رنگ‌های مدرن برای میز امکان زیادی برای تغییرات را به شما نمی‌دهد. بیشتر صندلی‌های اداری ظاهری مدرن دارند برای همین توصیه ما به شما انتخاب ست‌های اداری مدرن است. رنگ‌های مات تیره در میز و صندلی اداری و رنگ مکمل یا متضاد روشن در دیوار و کف می‌تواند شما را به اوج هماهنگی در مبلمان اداری  برساند.

میز اداری ترکیب چوب و فلز

دوام و مقاومت یک میز اداری رابطه مستقیی به کیفیت متریال ساخته شده از آن دارد. تکنیک‌ و شیوه ساخت در هر کدام از متریال‌ها بسیار متفاوت است. بر همین اساس شهرت هر کدام از تولیدکنندگان و افزایش قیمت منعکس کننده کیفیت تجهیزات اداری از قبیل میز هستند. میزهای اداری در انواع متریال متفاوت ساخته می‌شوند، به همین جهت در تهیه میز همگام و هماهنگ با کسب و کارتان مشکلی نخواهید داشت.

چوب

بیشترین متریالی که در میزهای اداری به کار می‌رود چوب است. در دهه‌های اخیر با قطع بی‌رویه درختان انواع چوب‌های مصنوعی و دیگر مشتقات عرضه شده‌اند. از جمله این متریال پلی‌وودها هستند که مقاوت بالایی در مقابل رطوبت دارند. چوب فضای اداری را شما را از خشکی خارج می‌کند و حس کلاسیک به دکوراسیون اداری شما می‌دهد. مشتقات چوب از قیمت پایین‌تری به نسبت چوب طبیعی برخوردار هستند و عمر مفید بالایی دارند. همچنین پلی وودها از خرده چوب‌های بازیافتی تهیه می‌شوند، سطح آن با مواد شیمیایی پوشانده می‌شود که مقاومت آن را در مقابل خش و ضربه بالا می‌برد.

فلز

فلزات به طور معمول پایه‌، چهار چوب یک میز اداری را تشکیل می‌دهد. به طور معمول فولاد ضد زنگ بیشترین کاربرد را دارد که مقاومت آن بسیار بالا است. فلزات خاصیت رنگ پذیری بهتری نسبت به چوب دارند که گستره انتخاب رنگ را بسیار بالا می‌برد. گاهی قیمت یک میز اداری فلزی از یک میز اداری چوبی بسیار بالاتر است که به دلیل کیفیت بالای متریال است.

از نور و انعکاس آن غافل نشوید.

نور یکی از مهمترین عوامل انتخاب رنگ و به خصوص نوع رنگ است. رنگ میز اداری شما هرچه که باشد، باید با نورپردازی شرکت شما هم هماهنگ شود. به طور مثال میزهای روشن به بازتر دیده شدن محیط اداری شما کمک می‌کند. در این راه اگر از نورهای تیز و قوی استفاده می‌کنید حتما رنگ میز اداری خود را مات انتخاب کنید. رنگ براق میز نباید بازتاب دهنده نورهای تند باشد و چشمانتان آزار نبیند. سه نکته مهم برای دفتر شما را برمی‌شماریم. ۱٫ یک استایل مناسب و هماهنگ بین میز اداری و دکوراسیون اداری خود انتخاب کنید. ۲٫ از تلفیق‌های بی‌جهت سبک‌ها خودداری کنید. ۳٫ هماهنگی نور رنگ را در انتخاب رنگ میز اداری لحاظ کنید.

توجه به متراژ اتاق

یک قانونی کلی در این زمینه استفاده از رنگ‌های روشن در اتاق‌های کوچک است. همچنین اگر اتاق شما بزرگ است؛ اما تعداد ایستگاه‌های کاری زیادی را در آن مستقر کرده‌اید؛ باز هم رنگ‌های روشن گزینه بهتری است.در مقابل برای اتاق‌های با وسعت بیشتر و دارای فضایی خلوت‌تر، رنگ‌های تیره‌تر اجازه خودنمایی بیشتر به میز کار می‌دهند.

توجه به رنگ های خنثی

اگر دقت کرده باشید در چند بخش این نوشته به استفاده از رنگ‌های روشن تاکید کرده‌ایم. دلیل این موضوع توجه به اثرگذاری این رنگ‌ها بر ذهن انسان است. در واقع رنگ‌های روشن حالتی خنثی‌تر از رنگ‌های پررنگ و تیره داشته و چشم از دیدن مداوم آنها خسته نمی‌شود.بنابراین اگر به فکر سلامت ذهنی و آرامش کارکنان خود و ایجاد محیطی آرام هستید؛ رنگ‌های خنثی کم‌ریسک‌ترین انتخاب است.

نوع کسب و کار

این مسئله اثری انکار نشدنی در انتخاب رنگ میز اداری و سایر مبلمان اداری دارد. در واقع منظور از نوع کسب‌وکار، مجموعه‌ای شامل ویژگی‌های شخصیتی مشتریان و کارکنان، نوع محصول یا خدمت، حوزه فعالیت، محل فعالیت، شعار شرکت، رنگ سازمانی آن و سایر موارد مشابه است. به عنوان مثال یک فست فود زنجیره‌ای رنگی کاملا متفاوت از یک شرکت حمل و نقل بین شهری خواهد داشت.

نکاتی که در مورد رنگ میز مدیریت باید توجه کرد

اگرچه میز مدیریت نیز نوعی میز اداری محسوب شده و محدودیتی در انتخاب رنگ آن وجود ندارد؛ اما توجه به چند نکته در این زمینه می‌تواند به داشتن انتخابی بهتر کمک کند:

میز مدیریتی را با تغییر طیف رنگ اختصاصی کنید. به عنوان مثال اگر رنگ میزهای اداری شما آبی روشن است؛ استفاده از رنگ آبی کمی تیره‌تر و یا خطوط تیره آبی در میز مدیریت، این اختصاصی بودن را ایجاد می‌کند.
برای میز مدیریت به سراغ رنگ‌های رسمی‌تر بروید. به عنوان مثال رنگ‌های تیره‌تر معمولا انتخاب‌هایی بهتر است. همچنین اگر سایر میزهای اداری شما یا به‌طور کلی فضای اداری شما رنگی غیررسمی دارد؛ می‌توانید از تکنیک ایجاد تضاد استفاده کنید. مثلا در سایر فضای محیط از خطوط و طرح‌های محدود تیره رنگ یا کاملا متضاد با رنگ اول، به عنوان رنگ دوم استفاده کرده و جای رنگ اول و دوم را در میز مدیریت عوض کنید.در نهایت موضوع کسب‌وکار شما و جنس میز مدیریت عامل دیگری است که در انتخاب رنگ آن موثر است به عنوان مثال یک میز آلومینیومی با رنگ نقره‌ای روشن گزینه‌ای رسمی محسوب می‌شود؛ در حالی که یک میز چوبی با رنگ‌های تیره طیف قهوه‌ای ظاهری رسمی دارد.

ویژگی های متریال میز مدیریت

میزهای مدیریت نیز از متریالی مشابه بهره می‌برند. با این حال از آنجا که یک میز مدیریت ابعادی بزرگ‌تر داشته و جزئیات بیشتری دارد؛ معمولا حجم متریال به‌کار رفته در آن بیشتر و اغلب کیفیت آن بالاتر است. به عنوان مثال صفحه میزهای مدیریت معمولا ضخامت بیشتری دارد؛ و این میزها دوام و استحکام بیشتری از خود نشان می‌دهند.

آیا رنگ میز اداری بهروری کارمند را افزایش می دهد

رنگ‌هایی که در محیط کار خود استفاده می‌کنید؛ بر سلامت روان کارکنان تاثیر می‌گذارد. همچنین به نظر می‌رسد برخی از رنگ‌ها بیشتر با قسمت‌های خاصی از بدن انسان مرتبط هستند. مثلا قرمز بر جسم و آبی بر ذهن، زرد بر احساسات و سبز بر هماهنگی روان اثر می‌گذارد.بنابراین انتخاب رنگ میز اداری مناسب می‌تواند بر عملکرد شغلی، پیشرفت شغلی، رضایت و رفاه افراد تاثیر بگذارد.
همچنین رنگ‌ها به صورت مثبت یا منفی روی مشتریان شما هم تاثیر می‌گذارند. بنابراین بررسی رنگ‌های به‌کار رفته در میز اداری و سایر اجزای دکوراسیون اداری ارزش بررسی و انتخاب بالایی دارند؛ چراکه می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم روی فروش و موفقیت کسب‌وکار شما موثر باشند.

نتیجه‌گیری

در انتخاب و خرید میز اداری تنها زیبایی جوابگوی نیاز کسب و کار شما نیست. طراحان دکوراسیون اداری برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در کل فضا به تمام نکات توجه می‌کنند. همانطور که در سطور بالاتر خواندید از متریال، رنگ و کاربردی بودن همه در خرید میز اداری مناسب تاثیر گذار است. برای رسیدن به بهترین نتیجه می‌توانید با مشاورین گروه مکعب تماس برقرار کنید و در این راستا اطلاعات بیشتری داشته باشید.