صرف نظر ازاین که در چه صنعتی مشغول هستید، کیفیت هوای داخلی محیط یکی از مهمترین راه های حفظ محیط کاری سالم برای کارکنان است. چه صاحب ساختمان باشید ، مدیر تاسیسات، عضو تیم منابع انسانی یا کارمند باشید، بهتر است از اهمیت کیفیت هوای داخلی دفاتر کاری مطلع باشید. چرا که مطلعات بسیاری نشان می‌دهد که کیفیت هوای داخل ساختمان می تواند منجر به بهره وری بیشتر در بین نیروی کار و روزهای کمتر بیمار شود. از این رو در این مقاله از مجله مکعب همراه ما شوید.

چرا کیفیت هوای داخلی دفاتر کاری هم است؟

با پیشرفت روزافزون جهان و توسعه شهرنشینی گسترده، نیروی کار شرکتی در معرض سطوح مضر آلودگی هوا در داخل و خارج از خانه قرار می‌گیرند. چه هنگام رفت و آمد به محل کار خود و چه در محل کار. کارکنان در معرض خطر سلامتی مرتبط با هوایی هستند که تنفس می‌کنند. کیفیت هوای داخلی دفاتر کاری فقط تهدیدی برای سلامتی کارکنان نیست، بلکه بر بهره‌وری آنان نیز تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که یک کسب‌وکار وابسته به نیروی کار، به راه خود ادامه دهد و برای موفقیت برنامه‌ریزی کند.

بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا سالانه ۲۲۵ میلیارد دلار بابت از دست دادن نیروی کار به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند. این گزارش ادعا می‌کند که این میزان در کشورهای آسیای جنوبی بدتر است، و  درآمد از دست رفته نیروی کار تقریباً ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. مرگ زودرس مردان و زنان در سن کار منجر به از دست دادن درآمد نیروی کار برای اقتصادها می‌شود که جایگزین کردن آن  چندان ساده نیست.

 

مشکلات عدم هوای داخلی با کیفیت در دفاتر کاری

کیفیت هوای داخلی دفاتر کاری در حالت نامطلوب می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که در ادامه برخی از آن‌ها را خواهید دید.

افزایش مرخصی کارکنان

بیشترین هزینه برای هر سازمانی نیروی انسانی آن است و مرخصی استعلاجی و غیبت به این معنی است که کارمندان نه‌تنها بهره‌وری خود را از دست می‌دهند بلکه در پرداخت هزینه مرخصی‌های بیماری نیز ضررهای هنگفتی به سازمان تحمیل می‌کنند. خطراتی که می‌تواند سلامتی نیروی کار شما را تهدید کند و موجب افزایش بیماری و غیبت آنان شود به شرح زیر است:

آلودگی هوا

آلودگی هوا، به ویژه ذرات معلق، با میزان بالای برگه‌های مرخصی بیماری و استعلاجی ارتباط تنگاتنگی دارد، زیرا آلودگی هوا می‌تواند شرایط پزشکی جدیدی ایجاد کند یا شرایط موجود افراد بیمار را بدتر کند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا ممکن است بر همه اندام‌ها و تقریباً همه سلول‌های بدن انسان تأثیر بگذارد.

سندرم ساختمان بیمار

مفهوم دیگری که در اینجا لازم است به آن اشاره شود سندرم ساختمان بیمار (SBS) است. همان‌طور که از نامش مشخص است، سندرم ساختمان بیمار حالتی است که در آن افراد حاضر در یک ساختمان از علائم بیماری رنج می‌برند یا از طریق ساختمان محل کار یا سکونت خود به بیماری مزمنی مبتلا می‌شوند. SBS توسط ترکیبات آلی فرار (VOCs) در ساختمان‌ها مانند بنزن ، فرمالدئید و غیره که سرطان‌زا هستند ایجاد می‌شود. این ترکیبات ممکن است از چیزهایی که در هر دفتر وجود دارد مانند رنگ تازه ، پاک‌کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها ، خوش‌بوکننده‌های هوا ، مصالح ساختمانی و اثاثیه ، تجهیزات اداری مانند دستگاه‌های کپی و چاپگر ، مایعات تصحیح و کاغذ کپی بدون کربن و مواد صنایع‌دستی مثل چسب و … تولید شوند.

سردرد ، تهوع ، التهاب چشم و بینی ، تحریک گلو ، بدتر شدن آسم یا ازجمله مشکلاتی است که می‌تواند سلامتی نیروی کار را به خطر بیندازد. قرار گرفتن مداوم در معرض غلظت VOC باعث بروز مشکلاتی می‌شود که اگر چه ظاهر شدن علائم آشکار آن نیاز به زمان دارد اما از مدت‌های قبل شروع شده است.  بنابراین با نادیده گرفتن VOCs در فضای کاری و محیط اداری ، کارکنان خود را در معرض خطر عوارض طولانی مدت مانند نقص حافظه ، اختلالات بینایی ، مشکلات مربوط به سیستم عصبی مرکزی ، آسیب کلیه ، آسیب کبد و حتی سرطان قرار می‌دهید.

 

رطوبت

سطوح بالای رطوبت در داخل ساختمان می‌تواند موجب رشد کپک و آلودگی شود و همچنین گرد و غبار‌ را تشدید کند که هر دو آلرژی‌زا و محرک آسم هستند و بر عملکرد کارکنان تأثیرمی‌گذارند. ازآنجایی‌که کارکنان ۸ تا ۱۰ ساعت از وقت روزانه خود را در فضای اداری می‌گذرانند با تأمین هوای پاک در محیط داخلی ، سازمان‌ها می‌توانند به‌طور قابل توجهی بر سلامت کارکنان تأثیر گذار باشند و تعداد مرخصی‌های استعلاجی بیماری و غیبت را کاهش دهند.

بهره‌وری

جمع‌آوری شواهد نشان می‌دهد که آلودگی هوای داخل ساختمان باعث می‌شود که کارکنان شما نه تنها مریض شوند ، بلکه بهره‌وری کمتری نیز داشته باشند.تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت پایین هوای داخل ساختمان نه‌تنها در مشاغلی که محل کارشان پرتردد است بلکه حتی در مشاغلی که کارمندان مجبورند تمام روز جلوی رایانه بنشینند ، نیز بر عملکرد و بهره‌وری کارشان تأثیر منفی می‌گذارد. این مطالعه با تمرکز بر دو مرکز تماس در چین ، تأثیر آلودگی بر بهره‌وری کارمندان در بخش خدمات را بررسی کرده است . آن‌ها با اندازه‌گیری دقیق میزان روزانه آلودگی در فضای اداری دریافتند که سطوح بالاتر آلودگی هوا بهره‌وری کارمندان را کاهش می‌دهد.

با تجزیه و تحلیل سوابق پرسنل مرکز تماس ، محققان به یک رابطه شگفت‌آور قوی بین سطح آلودگی روزانه هوا و بهره‌وری کارمندان پی بردند. به‌طور متوسط ​​، افزایش ۱۰ واحدی در شاخص کیفیت هوا (AQI) منجر به کاهش ۰.۳۵ درصدی تعداد تماس‌های کارمندان شده بود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که کارمندان زمانی که از کیفیت هوای داخلی مطلوب برخوردار باشند میزان بهره‌وری آنان ۵ تا ۶ درصد بیشتر می‌شود .یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که کارکنانی که در ساختمان‌های سبز معتبر کار می‌کنند (ساختمان‌هایی که در تمامی مراحل ساخت آن‌ها ملاحظات زیست محیطی رعایت شده است: از برنامه ریزی تا طراحی ، ساخت ، بهره‌برداری ، نگهداری ، بازسازی و تخریب) ۳۰٪ کمتر از مشکلات سردرد و تنفسی شکایت داشتند.  شرکت‌کنندگان در این مطالعه همچنین گزارش کرده‌اند که شب‌ها بهتر می‌خوابیدند.

 

تصمیم‌گیری

محققان مطالعات بیشتری را در مورد آلودگی هوا و کیفیت هوای داخلی دفاتر کاری انجام داده‌اند تا تأثیرات متفاوت آن بر مهارت‌های تصمیم‌گیری و ریسک گریزی کارکنان را کشف کنند.یکی از این مطالعه‌ها که توسط دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا به بررسی رابطه بین آلودگی هوا و اجتناب از خطر پرداخته است نشان می‌دهد که کیفیت هوا بر میزان ریسک پذیری افراد نیز تأثیرگذار است. مطالعه‌ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شد نیز نشان می‌دهد که CO2 تأثیری مستقیم و منفی بر مهارت‌های شناختی و تصمیم‌گیری‌های ما دارد. همچنین بر طبق مطالعه دیگری که توسط آزمایشگاه ملی لارنس برکلی انجام شده است مشخص شد  که غلظت بیشتر دی اکسید کربن (CO2) در محیط داخلی با اختلال در عملکرد کاری مانند تصمیم‌گیری و حل مشکلات و افزایش علائم سلامتی همراه است.

حفظ کارکنان

در نهایت شکی نیست که کیفیت پایین هوای داخلی دفاتر کاری افزایش  نارضایتی کارکنان را در پی دارد  و منجر به چالش‌هایی برای حفظ کارکنان می‌شود. نتایج یک  نظرسنجی از افرادی که در صنعت فناوری کار می‌کنند نشان داد که نزدیک به ۹۳ درصد از کارکنان مدت زمان بیشتری در شرکتی که محل کار سالم‌تری ارائه می‌دهد ، خواهند ماند. این نشان می‌دهد که اگر کارکنان احساس کنند که سلامت آن‌ها به دلیل شرایط کاری در محل کارشان در معرض خطر است ، احتمالاً نمی‌توانند در شرکت خود باقی بمانند. از سوی دیگر ، افراد انگیزه دارند در سازمانی کار کنند که برای سلامتی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و به آن‌ها اهمیت می‌دهد.

راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوا در فضای اداری

تا اینجا با انواع راه‌های مختلفی که آلودگی هوا بر مشاغل تأثیر می‌گذارد آشنا شدیم. حال وقت آن رسیده است که ببینم چه کارهایی می‌توانیم برای مقابله با آن انجام دهیم. پاسخ این است که باید قطعاً به فکر ایجاد ساختمان‌ها و فضاهای اداری سالم باشیم که به طرق زیر امکان‌پذیر است.

نظارت بر کیفیت هوای داخل ساختمان

تنها راه برای اطلاع از وضعیت سلامتی هوای ساختمان، نظارت بر کیفیت هوای آن است. با نظارت بر پارامترهای کلیدی مانندPM2.5، CO2 ، TVOC، دما، رطوبت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که چه مناطقی مشکل دارند یا خیر. بررسی وضعیت بی‌شک یک گام اساسی برای رفع آن‌ها است.

تعیین اهداف کیفیت هوای داخل ساختمان.

استانداردهای مختلفی برای کیفیت هوای داخل ساختمان وجود دارد مانند Well building ، RESET ، ISHRAE ، IGBC Arc و غیره استانداردی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می‌کنید و با اهداف کیفیت هوای داخلی محیط شما سازگار است.

یافتن راه‌حل مناسب

بر اساس مشکلاتی که در طول فرایند نظارت مشاهده می‌کنید، راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات را بیابید. تهویه کنترل شده یک راه‌حل عالی برای فضاهایی با میزان بالای CO2 است. فیلترهای HEPA در سیستم‌های تهویه مطبوع شما می‌توانند به بهبود هوا کمک کنند. فیلترهای UV و کربن نیز می‌توانند به باکتری‌ها و VOC ها کمک کنند. خوشبوکننده‌های اتاق و غیره می‌تواند به‌طور قابل توجهی کیفیت هوای داخلی را بهبود بخشد. در نهایت گیاهان می‌توانند منبعی از هوای تازه باشند و همچنین زیبایی فضای اداری شما را بهبود بخشند.

نظارت مستمر بر بررسی اثربخشی راه‌حل‌ها

نظارت مستمر بر کیفیت هوا، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا وضعیت هوای محیط اداری خود را زیر نظر داشته باشند و اثربخشی راه‌حل‌های انجام شده را پیگیری و اندازه‌گیری کنند.

به اشتراک‌گذاری عمومی و نمایش داده‌ها برای کارکنان

دسترسی آسان به داده‌های کیفیت هوای داخل ساختمان برای کارکنان باعث شفافیت و پاسخگویی می‌شود و همچنین می‌تواند باعث خوشحالی آنان شود

ممکن است بسیاری از کارفرمایان تصور کنند که نظارت بر کیفیت هوا در ابتدا کمی پرهزینه است اما در دراز مدت می‌تواند آن‌ها را از هزینه‌های هنگفت ناشی از دست دادن بهره‌وری، نیروی انسانی متخصص و بیمه سلامت نجات دهد. بنابراین یک‌بار دیگر بررسی کنید که کیفیت هوای ساختمان اداری شما چقدر سالم است و چه تلاشی برای اطمینان از ایجاد محیط سالم برای کار کارکنان خود انجام می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم نظرات شما را در نظرات زیر بشنویم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان و مشاوران گروه دکوراسیون مکعب تماس بگیرید.