انتخاب و خرید صندلی اداری مناسب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم شرکت‌ها و محل‌های کار، یکی از دغدغه‌های مهم در طراحی دکوراسیون داخلی برای مدیران دفاتر اداری است. صندلی ارگونومیک و مناسب در حفظ سلامتی کارکنان مؤثر است و می‌تواند فضای مناسبی برای تمرکز بیشتر بر روی کار فراهم کند. در ادامه با مجله مکعب همراه باشید تا در مورد انتخاب صندلی اداری مناسب بیشتر بدانیم.

اهمیت انتخاب صندلی اداری مناسب و استاندارد

احتمالاً شما نیز با میزان اهمیت موضوع نشستن صحیح و اصولی پشت میزهای اداری برای ساعت‌های طولانی آشنا هستید. صندلی‌های بلند، نرسیدن پا به زمین، ابعاد و حالات نامناسب پشتی صندلی و یا حتی جنس نامناسب به‌آسانی منجر به ایجاد عوارض جسمانی جدی در افراد حین ساعت‌های طولانی کاری می‌شود. ازاین‌رو انتخاب صندلی استاندارد و ارگونومیک اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

انواع صندلی‌های اداری

قدم نخست در انتخاب صندلی اداری مناسب، شناخت انواع آن است. صندلی‌ها و مبلمان اداری اغلب بر اساس کاربرد شامل انواع زیر می‌شود.

صندلی‌های اداری کلاسیک

صندلی اداری کلاسیک، متداول‌ترین نوع صندلی‌های اداری به شمار می‌روند. طراحی این صندلی‌ها به‌منظور استفاده در محیط‌های کاری انجام‌شده است و با تقسیم وزن زانو و باسن، مانع از ایجاد فشار زیاد بر بدن می‌شوند.

صندلی‌های اداری ارگونومیک

صندلی‌های اداری ارگونومیک بهترین گزینه برای افرادی است که ساعت‌های زیادی را در پشت میز کار می‌گذرانند. صندلی‌های ارگونومیک متناسب با فیزیک بدن طراحی‌شده‌اند و کاملاً استاندارد هستند. همچنین این صندلی‌ها برای افرادی که از مشکلات کمردرد و یا ستون فقرات رنج می‌برند نیز مناسب است و تا حدود زیادی مانع از فشار مضاعف بر روی ستون مهره‌ها می‌شود.

صندلی‌های کار

این نوع صندلی‌ به سبب مقاومت و دوام بالایی که دارند، مناسب فضا‌هایی چون انبارها، کارخانه‌ها و یا کارگاه‌ها هستند. این صندلی‌ها به سبب نوع کاربری، اغلب از متریال ضد اشتعال ساخته می‌شوند و روی پایه آن‌ها، جای پا وجود دارد. جای پا سبب حفظ تعادل بیشتر در هنگام کارهای مانند لحیم‌کاری می‌شود. اصول استاندارد و ارگونومی در ساخت این صندلی‌ها رعایت می‌شود به نام‌هایی چون صندلی آزمایشگاهی و یا صندلی اپراتوری نیز شناخته می‌شوند.

صندلی‌ اداری مدیریتی

صندلی‌های مدیریتی، ازلحاظ سایز و ابعاد معمولاً بزرگ‌تر از صندلی‌های دیگر هستند ازاین‌رو انتخاب آن‌ها مستلزم توجه به فضای قرارگیری آن‌ها است. اگرچه صندلی‌ مدیریتی بسیار راحت هستند، اما گزینه خوبی برای استفاده‌های طولانی به حساب نمی‌آیند و ازلحاظ قیمت نیز، معمولاً از مدل‌های دیگر گران‌تر هستند.

صندلی‌های اداری کنفرانس

همان‌طور که از اسمش برمی‌آید این صندلی‌ها برای میزهای کنفرانس و اتاق‌‌های جلسات مناسب هستند. صندلی‌های کنفرانس اغلب ساده هستند و فاقد امکاناتی مانند تنظیم ارتفاع هستند.صندلی‌های انتظار نیز دارای مدل‌های ساده‌ای هستند و اغلب در مدل‌های چوبی و پلاستیکی در بازار موجود هستند. کاربرد این صندلی‌ها، برای راحتی ارباب رجویان است و اغلب در بخش پذیرش مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب صندلی اداری مناسب

در انتخاب صندلی مناسب باید فاکتور‌های مهمی را در نظر گرفت که در ادامه با آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

قابلیت تنظیم ارتفاع

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های یک صندلی اداری مناسب، قابلیت تنظیم ارتفاع آن است. این قابلیت به وضعیت صحیح نشستن کارمندان کمک می‌کند و مانع از ایجاد فشار روی کمر می‌شود. صندلی‌های بلند و یا زیادی کوتاه وضعیت بدن را در حلت نامناسبی قرار می‌دهند ازاین‌رو قابلیت تنظیم ارتفاع در صندلی‌های اداری، امکان تنظیم ارتفاع صندلی بر اساس قد را فراهم می‌کند و از قوز کردن و یا آویزان بودن پاها پیشگیری می‌کند.

ارتفاع صندلی با سطح زمین بر اساس قد شخص تنظیم می‌شود. تنظیم ارتفاع صندلی باید به‌گونه‌ای باشد که در هنگام نشستن، کف پا کاملاً روی سطح زمین قرار بگیرد. در چنین وضعیتی باید زانوی شخص و زمین زاویه ۹۰ درجه باهم داشته باشند. در حالت کلی ارتفاع ۴۰٫۶ تا ۵۳٫۳ سانتی­متر تقریباً استاندارد است که البته بازهم بر اساس وضعیت فیزیکی افراد قابل‌تغییر است.

 کنترل شیب صندلی اداری

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم یک صندلی داری مناسب، امکان تغییر زاویه پشتی و تکیه‌گاه صندلی است. بهترین حالت برای محافظت از ستون فقرات در هنگام طولانی نشستن در پشت میز کار، ایجاد زاویه ۱۰۰ یا ۱۱۰ درجه پشتی صندلی با نشیمنگاه است. همین مسئله میزان اهمیت تغییر کنترل شیب صندلی اداری را مشخص می‌کند.

ابعاد صندلی اداری مناسب

ابعاد صندلی فارغ از هر موضوع دیگری باید با جثه کاربر هماهنگی داشته باشید. صندلی نباید چندان تنگ باشد که بدن تحت‌فشار قرار بگیرد و از سویی دیگر نباید آن‌قدر بزرگ یا گود باشد که موجب قوز کردن شود. صندلی‌های اداری در سایز‌های مختلفی در بازار وجود دارد که بنا بر وضعیت کاربران و گنجایش فضا انتخاب می‌شوند. سایز استاندارد نشیمن صندلی حداقل ۴۸٫۸ سانتی­متر در نظر گرفته می‌شود.

صندلی‌های اداری دسته‌دار

یکی از فاکتور‌های مهم دیگر در انتخاب یک صندلی داری مناسب، دسته‌دار بودن آن است. دسته صندلی اگر در شرایط مناسبی قرارگرفته باشد می‌تواند از وارد شدن فشار به سر و گردن جلوگیری کند. محل قرارگیری دسته‌ها نباید چندان بالا باشد که موجب فشار روی مچ دست و یا ساعد شود و یا نباید آن‌قدر بالا باشد که موجب کشیدگی شانه شود. همچنین طول دسته نباید آن‌قدر بلند باشد که فعالیت‌های شخص را محدود کند از سویی دیگر نباید آن‌قدر کوتاه باشد که ساق دست به‌راحتی روی آنجا نشود. صندلی‌هایی باقابلیت تنظیم دسته، یکی از ایده آل ترین  انواع صندلی‌های اداری به ‌شمار می‌روند.

صندلی‌های اداری متحرک

چرخ‌دار بودن مزیت اصلی صندلی‌ اداری متحرک است. این صندلی‌ها برای فضاهایی که نیاز به سهولت تحرک دارد مانند آزمایشگاه‌ها بسیار مناسب است، چراکه مانع از بلند شدن و نشستن مداوم برای جابه‌جایی‌های کوچک می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب صندلی داری مناسب به‌تنهایی برای حفاظت از سلامتی افرادی که ساعت‌های طولانی در پشت میز می‌نشینند کافی نیست. اگرچه داشتن صندلی مناسب اولین قدم محسوب می‌شود اما توجه به موارد مهمی چون نحوه نشستن صحیح و یا انجام حرکت­های ساده در زمان‌های استراحت در حین ساعات طولانی کار بسیار لازم و ضروری است. گروه دکوراسیون داخلی مکعب، برای انتخاب صندلی اداری مناسب مطابق با معیارهای اصولی و به‌روز دنیا، همراه شما است. قبل از تصمیم‌گیری نهایی از محصولات موجود بر روی سایت مکعب دیدن کنید و در صورت نیاز به راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.