اگر هنگام خرید وسایل مختلف به روش تولید آنها فکر می‌کنید؛ احتمالا خواندن این راهنمای کوتاه درباره مراحل ساخت مبلمان و میز اداری برای شما جذاب باشد. البته معمولا انواع مختلف مبلمان و مدل‌های مختلف آنها، هر کدام به شکل و شیوه خاص خود تولید می‌شوند. همچنین فرآیند تولید انبوه آنها با تولید دستی و تکی معمولا متفاوت است. با این حال همیشه اصولی کلی وجود دارد که طی آن مبلمان اداری تولید می‌شود. در این نوشته می‌خواهیم به‌طور مختصر به این موضوع جذاب بپردازیم.

گام به گام تا ساخت مبلمان و میز اداری

فرآیند ساخت مبلمان اداری بسته به نوع مبلمان، مواد مورد استفاده در آن و چند عامل دیگر، می‌تواند متفاوت باشد. با این حال در ادامه مروری کلی بر مراحل ساخت مبلمان اداری داشته‌ایم.

طراحی

اولین قدم در ساخت انواع مبلمان اداری، از جمله میز اداری، طراحی آن است. این طرح شامل ابعاد، مواد مورد استفاده و سبک مبلمان می‌شود. در گذشته‌ای نه‌چندان دور، این طراحی بر روی کاغذ انجام می‌شد؛ اما امروزه وجود نرم‌افزارهای متعدد به متخصصان طراحی محصول اجازه می‌دهد تا آنچه را در ذهن دارند؛ پیش از تولید با جزئیات کامل و در قالب طرح‌های سه بعدی طراحی کنند.

در این مرحله طراح محصول که معمولا دارای تخصص طراحی صنعتی است؛ با درنظر گرفتن اهدافی مانند کارایی محصول، کاربرد آن، نیازهای کاربران و… اقدام به طراحی می‌کند. به عنوان مثال طرح آماده شده برای میز اداری استاندارد با طرح آماده شده برای میز مدیریت می‌تواند از نظر ابعاد و مواد اولیه به کار رفته متفاوت باشد.

مراحل ساخت میز اداری

انتخاب مواد اولیه

پس از تکمیل طراحی محصول، مواد اولیه یا همان متریال مورد استفاده در ساخت مبلمان انتخاب می‌شود. البته در اغلب موارد این دو مرحله به موازات یک‌دیگر انجام می‌شوند؛ چراکه برای طراح محصول مهم است که بداند طراحی خود را بر اساس چه متریالی انجام می‌دهد. به زبان ساده متریال اولیه ممکن است بسته به نوع مبلمان تولید شده شامل چوب، فلز، شیشه، پارچه، سایر مواد اولیه و در اغلب اوقات ترکیبی از آنها باشد.

ملاحظات زیادی درباره انتخاب مواد اولیه مناسب وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از پارچه به عنوان روکش مبلمان اداری اتاق انتظار، برای فضاهایی با تردد بالا ممکن است گزینه مناسب و با دوامی نباشد؛ در حالی که این متریال در اتاق جلسات مدیریتی گزینه‌ای شیک و کاربردی محسوب می‌شود. بنابراین برای انتخاب متریال مناسب، بسیار مهم است که با ویژگی‌ها و کاربردهای این مواد اولیه آشنایی داشته باشید.

برش و شکل دهی

مرحله بعدی برش و شکل دادن به مواد بر اساس مشخصات و اندازه‌های ارائه شده در طراحی محصول است. این مرحله ممکن است شامل استفاده از ابزارهای برقی مانند اره، مته و… برای شکل دادن به چوب یا فلز باشد.
در کارگاه‌های کوچک این مرحله معمولا به کمک نیروی انسانی و تجهیزات نیمه اتوماتیک انجام می‌شود.

همچنین در مورد مبلمان خاص، مانند مصنوعات چوبی، اغلب استفاده از مهارت و هنر دست استاد نجار بسیار مهم است. با این حال در مورد طراحی برخی محصولات مانند انواع صندلی و میز اداری استاندارد، قطعات به کمک قالب‌های مختلف و در تیراژ انبوه تولید خواهد شد. برای درک بهتر می‌توان گفت مثلا قطعات یک مبلمان چوبی منبت کاری شده به شیوه اول و یک صندلی اداری چرخ دار به شیوه دوم تولید می‌شود.

مونتاژ

پس از برش و شکل دادن قطعات و بخش‌های مختلف مبلمان اداری، آنها را به یک‌دیگر متصل می‌کنند. مهم‌ترین موضوع در هنگام اتصال قطعات به یک‌دیگر هم استفاده از یراق‌آلات مختلف است. این موارد معمولا شامل استفاده از چسب، پیچ یا سایر اتصال‌دهنده‌ها برای نگه داشتن قطعات در کنار هم است.

نکته جالب اینکه در بسیاری از کارخانه‌جات تولید انبوه مبلمان و میز اداری، انجام بخشی از کار مونتاژ به خریدار نهایی محول می‌شود. البته این تولیدات معمولا با دقت فراوانی ساخته شده و قطعات از نظر ابعاد و اندازه بسیار دقیق تولید شده‌اند؛ تا کاربران نهایی بتوانند بدون زحمت و نگرانی کار مونتاژ را با ابزارهای اولیه موجود در بسته انجام دهند.

ظریف کاری

این مرحله اغلب در تولید محصولات کلاسیک انجام می‌شود. به عنوان مثال در مراحل ساخت میز اداری چوبی، پس از مونتاژ به مرحله رنگ‌کاری محصول می‌رسیم. کارهایی مانند سمباده زدن، صاف کردن سطح میز، ایجاد پوشش محافظ (مثل لاک الکل) و… در این مرحله انجام می‌شود.

روکش و اکسسوری‌ها

در آخرین مرحله عملیاتی از تولید مبلمان اداری باید مواردی مثل روکش و اکسسوری‌ اداری به آن اضافه شود. این موضوع نیز اغلب در شرایط کلاسیک تولید مبلمان اداری مور توجه است. به عنوان مثال پوشاندن بخش‌های مختلف با پارچه، چرم و…، و یا نصب لاستیک برای زیر پایه‌ها و موارد مشابه در این مرحله انجام می‌گردد.

کنترل کیفیت

در آخرین قدم قبل از اینکه مبلمان برای مشتری نهایی یا فروشگاه‌ها ارسال شود؛ تحت بررسی کنترل کیفیت قرار می‌گیرد؛ تا از مطابقت با مشخصات طراحی و عاری بودن از هرگونه مشکل اطمینان حاصل شود. با انجام این مراحل، تولید کنندگان می‌توانند مبلمان اداری باکیفیت، کاربردی و جذابی را تولید کنند.

چند نکته مهم نهایی

مراحل تولید هر یک از اقلام مبلمان اداری متفاوت است. به عنوان مثال تولید میز اداری، صندلی اداری، صندلی‌های انتظار، میز مدیریت، میز و صندلی اتاق کنفرانس و… در جزئیات اجرا می‌تواند تفاوت داشته باشد. مواد اولیه به‌کار رفته در تولید نیز می‌تواند موجب تغییر مراحل تولید شود. به عنوان مثال قطعات محصولات چوبی اغلب در کارگاه نجاری و به کمک برش چوب تولید می‌شوند. این در حالی است که قطعات سازنده یک صندلی اداری با قطعات پلاستیکی و فلزی، معمولا به‌طور انبوه و توسط قالب‌های تولید قطعات ساخته می‌شود.

ساخت مبلمان اداری باکیفیت و دقیق یک کار پیچیده از نظر طراحی و تولید است؛ و نمی‌توان آن را در هر جایی انجام داد. در نظر داشته باشید که از مبلمان اداری در کنار زیبایی، انتظار دوام و کارایی بیشتری وجود دارد. بنابراین ساخت آنها در مقایسه با مبلمان خانگی نیازمند دقت و رعایت پیچیدگی‌های بیشتری است.

گاهی برای تولید مبلمان اداری یک دفتر کار، از محصولات نیمه آماده استفاده می‌شود. در این شرایط مبلمان اداری و دکوراسیون اداری دفتر کار شما در هم تنیده می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است صفحه‌ای وسیع به عنوان میز اداری در اطراف یک اتاق قرار داده شود. به عبارت دیگر گاهی مبلمان و میز اداری متناسب با ابعاد و اندازه و نیاز یک دفتر کار مشخص، به‌صورت اختصاصی و با کمک گرفتن از قطعات پیش‌ساخته، طراحی و تولید می‌شوند.

در پایان امیدواریم با خواندن این مقاله مختصر، دید مناسبی نسبت به مراحل طراحی و ساخت مبلمان اداری پیدا کرده و هنگام انتخاب و استفاده از آنها، درک بهتری از جزئیات مختلف آن داشته باشید.