یکی از راه‌های خرید مبلمان اداری با قیمت مناسب، خرید دست دوم آن است. اگر بودجه محدودی دارید و به چیزی واقعاً ارزان نیاز دارید، خرید تجهیزات اداری دست دوم می‌تواند روش خوبی برای مدیریت هزینه‌ها باشد. شما به‌راحتی می‌توانید انواع صندلی‌ اداری و میز‌ اداری کارکرده را در بازار دست‌دوم ها پیدا کنید اما برای این‌که صرفه‌جوی در هزینه‌ها قابل‌توجه باشد باید نکات مهمی را هم در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله از مجله مکعب، مشکلات بالقوه‌ای که در هنگام خرید وسایل اداری دست دوم باید در نظر داشته باشید را با شما مرور خواهیم کرد.

مبلمان اداری چیست و شامل چه وسایلی می باشد

مبلمان اداری شامل تجهیزات بزرگ و کوچکی است که موجب آراستگی شرکت شده و به کارکنان کمک می‌کنند که بتوانند وظایف شغلی خود را بهتر و با حداقل خستگی انجام دهند. برخی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در این گروه از محصولات جای می‌گیرند عبارتند از:

مشکلات خرید مبلمان اداری دست دوم

  • نداشتن گارانتی
  • وجود قطعات غیر اصلی
  • عمر کوتاه‌تر
  • نقص‌های پنهانی
  • کثیفی و آلودگی
  • همیشه اقتصادی نیست
  • مشکلات تحویل

مزیت و معایب مبلمان اداری دست دوم

خرید مبلمان دست دوم برای فضای کاری تحت شرایط خاصی گزینه خوبی است. با این حال، انتخاب مبلمان دست دوم عواقبی نیز دارد. قبل از خرید کیفیت تجهیزات اداری و کارایی آن را به دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که ارزش پولی که پرداخت می‌کنید را دارد. با وجود اینکه این مبلمان اداری کارکرده است و شما اولین نفری نیستید که از آن استفاده می‌کنید؛ اما هنوز هم دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد خرید وسایل اداری دست دوم کار عاقلانه‌ای است. در کنار این نکات مثبت، باید از ریسک احتمالی و معایب خرید چنین مبلمان و تجهیزاتی نیز آگاه باشید. برخی از مزایای مبلمان اداری کارکرده عبارتند از:

  • یک راه عملی برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.
  • معمولا اجناس قدیمی از مواد اولیه‌ای فراتر از کیفیت استاندارد ساخته می‌شوند.
  • تصمیم به خرید مبلمان اداری دست دوم نه تنها به نفع شماست بلکه به نفع محیط زیست نیز می‌باشد.
  • از آنجایی که این مبلمان جدید نیست شما می‌توانید بدون ترس آن را با توجه به سبک مورد نظر خود رنگ و بازسازی کنید.
  • با این خرید به دلیل آماده بودن مبلمان، در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

اما نکات منفی که این خرید برای شما به همراه دارد عبارتند از:

  • تجهیزات اداری دست دوم گارانتی ندارد.
  • برخی از مبل‌ها دارای فرورفتگی‌ها و آسیب‌های جزئی هستند که در نگاه اول تشخیص داده نمی‌شوند.
  • هرچه مبلمان مستعمل‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد؛ ارزش آن کمتر است و ممکن است زودتر یا بیشتر به تعمیرات نیاز داشته باشد. در این شرایط ممکن است در کل هزینه بیشتری نسبت به خرید یک ست مبلمان اداری جدید روی دست شما بگذارد.
  • این مبل‌ها ممکن است به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولیدشان کیفیت بالایی داشته باشند؛ اما به همان اندازه طول عمر کمتری دارند.
  • اگر به ست کردن وسایل علاقه دارید؛ خرید تجهیزات اداری دست دوم، زیاد به شما توصیه نمی‌شود. چرا که انتخاب‌های زیادی پیش روی شما وجود ندارد و باید از بین گزینه‌های محدود انتخاب کنید.

نکات مهم در مورد خرید انواع مبلمان اداری دست دوم

خرید وسایل اداری کارکرده کاری بسیار ظریف‌تر و حساس‌تر از انتخاب یک دست مبلمان جدید است. در این شرایط با توجه به اینکه می‌خواهید روی محصولی سرمایه‌گذاری کنید که قبلا استفاده شده است؛ باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. پنج نکته مهم برای موفقیت در خرید مبلمان اداری دست دوم وجود دارد که آنها را با شما در میان می‌گذاریم.

  1. کیفیت محصول را شخصا مورد بررسی قرار دهید. ظهور تکنولوژی ممکن است به ما قدرت جستجوی آنلاین را داده باشد؛ اما هیچ کس نمی‌تواند کیفیت واقعی مبلمان را بدون دیدن آن تایید کند.
  2. مزیت اصلی مبل‌های دست دوم قیمت پایین‌تر آنهاست. بنابراین حتما مطمئن شوید که قیمت اعلام شده به شما واقعی است و جنسی که به دست‌تان می‌رسد ارزش خرید را دارد.
  3. اندازه فضایی که قرار است برای آن مبل بخرید را در دسترسی داشته باشید. همیشه باید فهرستی از تمام اندازه‌گیری‌های مورد نیاز هنگام خرید مبلمان دست دوم در اختیار داشته باشید.
  4. برخی از مبلمان اداری مستعمل ممکن است نیاز به بازسازی یا نوسازی داشته باشند. بنابراین مطمئن شوید که گزینه انتخابی شما به حداقل تعمیرات نیاز دارد.
  5. بوی بد یا فرسودگی و پارگی غیرقابل ترمیم نشان می‌دهد که محصول نیاز به تعمیرات اساسی دارد. بنابراین قبل از خرید باید بررسی کنید که آیا تجهیزات اداری مستعملی که انتخاب کرده‌اید مطابق با کیفیتی است که در ذهن دارید یا خیر.

مهم‌ترین مشکلات صندلی اداری

نداشتن گارانتی

یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی مبلمان اداری دست دوم این است که تقریباً هرگز ضمانت تولید کننده را نخواهید داشت. اگرچه گاهی اتفاق می‌افتد که تولید کننده‌ای گارانتی خود را به صندلی و نه خریدار اصلی ارائه دهد اما در چنین حالتی باید در زمانی که هنوز از گارانتی مبلمان خریداری شده باقی مانده است اقدام به خرید آن بکنید که چنین موردی نیز بسیار نادر است؛ زیرا معمولاً هیچ‌کسی صندلی تازه خریداری شده‌ای که هنوز زمان زیادی از گارانتی آن باقی مانده است را در بازار دست‌دوم ها نمی‌فروشد. اغلب ضمانت نامه‌ها فقط برای خریدار اصلی معتبر است و به‌محض فروش مجدد به شخصی دیگر، باطل می‌شود.

گارانتی و ضمانت‌نامه موضوع مهم و ارزشمندی است. برخی برندهای معتبر تضمین‌های بالای ۱۰ سال را برای برخی صندلی‌ها ارائه می‌دهند که به معنی دوام و کیفیت بالای آن‌ها است و تا سال‌های سال خیال شما را از بابت خرید صندلی راحت می‌کند. حتی مبلمان‌هایی باکیفیت کمتر که از دوره‌های ضمانت کوتاه‌تری برخوردار هستند نیز نسبت به محصولات بدون ضمانت ارزش بیشتری برای خرید دارند. چراکه اگر مشکلی پیش بیاید، آن‌ها قطعات را به‌صورت رایگان برای شما تعویض می‌کنند؛ اما عدم گارانتی به این معنی است که نمی‌دانید صندلی و یا مبلمان خریداری شده تا چند وقت دیگر برای شما کار خواهد کرد. همچنین در صورت به وجود آمدن مشکل و یا نیاز به تعویض قطعات، ‌تولیدکننده مسئولیتی بابت تأمین قطعه موردنیاز شما نخواهد داشت.

 

 وجود قطعات غیر اصلی

ازآنجایی‌که بازار خرید وسایل اداری دست ‌دوم داغ است برخی فروشندگان بازار لوازم کارکرده، مبلمان ‌های نه‌چندان سالم را می‌خرند و با تعمیرات و تعویض قطعات آن‌ها را در بازار دست‌دوم ها به فروش می‌رسانند. ازآنجایی‌که این فروشندگان به دنبال سود بیشتری هستند احتمال دارد که برای کاهش هزینه‌ها قید استفاده از قطعات اصلی را در هنگام تعویض قطعات بزنند و از قطعات عمومی به‌عنوان جایگزین استفاده کنند.

این قطعات معمولاً از کیفیت پایین‌تری برخوردارند و به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که به‌طور خاص با آن مدل صندلی خاص قابل استفاده باشند. به‌عنوان‌مثال، فرض کنید یک فروشنده ۲۰ صندلی ارگونومیک اداری را از یکی از شرکت‌هایی که در حال جابجایی است خریده است که چرخ یکی از صندلی‌ها خراب شده است. ازآنجایی‌که دسترسی به نمایندگی برای تأمین قطعات اصلی وجود ندارد، قطعات عمومی و متعلق به صندلی دیگری جایگزین چرخ‌های این صندلی می‌شود که مطمئناً کیفیت پایین‌تری از قطعه اصلی دارد. حتی ممکن است چرخ‌های اصلی برای تحمل وزن ۱۰۰ کیلو طراحی شده باشند و چرخ‌های جدید توانایی تحمل وزن بالاتر از ۶۰ کیلو را نداشته باشند. در چنین حالتی نتیجه کار کاملاً مشخص است. به‌محض خرید و استفاده از صندلی توسط یک بزرگ‌سال، چرخ صندلی خواهد شکست و شما را دوباره درگیر خرید یک صندلی جدید خواهد کرد.

عمر کوتاه‌تر

اگرچه خرید مبلمان اداری دست دوم تا حدودی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به‌اندازه یک نمونه کاملاً جدید از همان نوع دوام بیاورد. به‌طور مثال، صندلی‌های اداری طوری طراحی نشده‌اند که برای همیشه دوام داشته باشند. قسمت‌هایی مانند کف، پارچه، دسته‌ها و سیلندر در نهایت فرسوده می‌شوند. ازاین‌رو اگر یک صندلی با کارکرد پنج‌ساله بخرید، این شانس وجود دارد که دو سال بیشتر برای شما دوام نیاورد.

اگر نمی‌دانید این صندلی از کجا آمده است یا چه کسی از آن استفاده کرده است، داستان خطرناک‌تر می‌شود. چراکه نمی‌دانید چند ساعت در روز و چگونه از این صندلی استفاده شده است. فکر کنید صندلی خریداری شده توسط شما قبلاً در یک مرکز تماس ۲۴ ساعته بوده است که به‌صورت شبانه‌روزی از آن استفاده می‌شده است. طبیعتاً این صندلی برای شما دوامی نخواهد داشت و به‌زودی زود شما را مجبور به خرید صندلی تازه خواهد کرد.

نقص‌های پنهانی

تجهیزات اداری معمولاً دچار مشکلاتی می‌شوند که اگرچه خیلی به چشم تمی‌اید اما به آسانی می‌تواند موجب مشکلاتی در کارایی آن‌ها شود. هرچه عمر مبلمان اداری طولانی‌تر باشد، این مشکلات بیشتر خواهد بود. به‌طور مثال شاید رویه صندلی از بین نرفته باشد، اما اسفنج کفی ان از داخل از بین رفته باشد. یا به‌طور مثال دسته‌های صندلی شل شده‌ باشد و دیگر قابل سفت شدن و یا رگلاژ شدن نباشند. این نقص‌ها به‌طور واضح در یک عکس آگهی آنلاین دست‌دوم فروشی قابل تشخیص نیست.یکی از راه‌های مقابله با این مشکل این است که سعی کنید حتی‌الامکان به‌صورت حضوری اقدام به خرید وسایل اداری دست دوم بکنید. هرچند ممکن است مشکلاتی نیز وجود داشته باشد که تا زمانی که شروع به استفاده مداوم از صندلی نکنید، به‌راحتی متوجه آن‌ها نمی‌شوید.

کثیفی و آلودگی

مانند سایر مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، وضعیت روکش و ظاهر وضعیت مبلمان اداری کارکرده هم کمی قمار است. چراکه باز هم به این دلیل که ممکن است شما فردی را که از صندلی استفاده کرده و تعداد دفعات استفاده از آن را نشناسید این احتمال وجود دارد که فرد مورد نظر آدم مرتب و تمیزی نبوده باشد. در صورتی که خوراکی و یا نوشیدنی روی صندلی ریخته شده باشد، همچنین این امکان وجود دارد که صندلی بوی بدی گرفته باشد.

یک از مزایای مبلمان و صندلی اداری جدید این است که مطمئن هستید اولین نفری که از آن استفاده می‌کند خود شما هستید. خرید صندلی دستم دوم چیزی شبیه خرید تشک تخت خواب دست دوم است. چراکه بسیاری از ما روزانه شش ساعت یا بیشتر از عمر خود را روی صندلی محل کار خود می‌نشینیم. این درست مساوی با همان زمانی است که در خواب و روی تشک می‌گذرانیم. از ان‌جایی که خرید تشک دست دوم به دلیل مسائل بهداشتی چندان متداول نیست، صندلی اداری مستعمل نیز می‌تواند به همین صورت باشد. به‌خصوص اگر در مورد مالک قبلی و نحوه استفاده از آن اطلاعی نداشته باشید.

همیشه اقتصادی نیست

اگرچه با خرید مبلمان اداری کارکرده می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید اما این کار همیشه اقتصادی نیست. چراکه مثلاً ممکن است شما صندلی کارکرده‌ای با نصف قیمت بخرید اما ازآنجایی‌که محصول خریداری شده شما بدون ضمانت است و مشخص نیست که تا کی کار خواهد کرد،‌ انتخاب چندان هوشمندانه‌ای در طولانی مدت به حساب نمی‌آید. درنهایت این‌که خرید مبلمان و یا صندلی جدید سرمایه گذاری مطمئن‌تری است چرا که تضمین می‌کند حداقل ۱۵ سال از آن استفاده کنید در صورتی که احتمال تعویض صندلی دست دوم هر چند سال یک‌بار وجود دارد.

مشکلات تحویل

آخرین مشکل احتمالی قابل‌توجه هنگام خرید از فروشندگان آنلاین خواهید داشت، مشکل تحویل و دریافت کالای خریداری شده است. بسیاری از این فروشندگان صندلی و تجهیزات اداری را به صورت کامل مونتاژ شده و بدون جعبه ارائه می‌دهند که برای جابه‌جایی آن حتماً نیاز به وانت خواهید داشت. در صورتی که اگر صندلی و یا مبلمانی جدید بخرید احتمالاً آن را در بسته بندی دریافت خواهید کرد که به‌آسانی در محل کارتان قابل مونتاژ کردن است.

 

آیا خرید مبلمان اداری دست دوم به صرفه است؟

مبلمان دست دوم، ارزان‌تر از محصولات نو و استفاده نشده هستند. با خرید آنها می‌توانید مقدار قابل توجهی از هزینه‌ها را به شکل پس‌انداز صرفه‌جویی کنید و این باعث می‌شود که این شیوه خرید به طور قابل توجهی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. معمولا قیمت مبلمانی که قبلا استفاده شده است فقط یک چهارم قیمت یک دست مبلمان جدید است و این موضوع به صاحبین کسب‌وکارها اجازه می دهد هزینه کمتری برای تجهیز دفتر کارشان بپردازند. تحقیقات نشان داده‌اند که با این شیوه خرید شرکت‌های نوپا می‌توانند تا هشتاد درصد در هزینه‌ای که باید برای خرید مبلمان جدید بپردازند صرفه‌جویی کنند. بسیاری از مبل‌های اداری مستعمل را می‌توان از بین گزینه‌هایی که در طول خط تولید دچار مشکل شده‌اند یا در نمایشگاه برای تست مشتری استفاده می‌شدند انتخاب کرد. بنابراین قیمت‌ها معمولا بسیار پایین هستند و حتی قدرت چانه‌زنی شما برای دریافت تخفیف روی این محصولات بیشتر است.

سخن پایانی:

تصمیم‌گیری در مورد خرید تجهیزات اداری دست دوم و یا جدید انتخاب سختی است. چرا که اگرچه در وهله اول ازنظر صرفه‌جویی در هزینه ها وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد اما در طولانی مدت ممکن است به‌راحتی شما را از انتخابتان پشیمان کند. در هر صورت به شما توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم گیری مشکلاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر بگیرید و سپس با بررسی گزینه‌های موجود برای خرید اقدام کنید. پس پیش از هر انتخابی باید بدانید که دقیقاً به دنبال چه چیزی می‌گردید و چه چیزی برای شما مهم است، در این صورت می‌توانید انتخاب کنید که به سراغ خرید وسایل اداری کارکرده بروید یا نو. برای بررسی بیشتر قیمت انواع مبلمان اداری بخش فروشگاه گروه دکوراسیون داخلی مکعب مشاهده کنید.