امروزه کسب و کارها به نقش مهمی که فرهنگ شرکت در جذب و حفظ نیروی کار با استعدادها ایفا می‌کند، بیش از گذشته پی برده‌اند و برای آن ارزش قائل می‌شوند. از آنجایی که فرهنگ‌سازمانی پتانسیل تأثیرگذاری بر تعهد کارکنان نسبت به یک سازمان و تأثیر بر رفاه کلی آن‌ها را دارد مشاغل بیشتری شروع به ترویج فرهنگ‌سازمانی متمایز خود به عنوان بخشی از فرایند استخدام کرده‌اند. چه خوب و چه بد، طراحی، ظاهر و عملکرد فضای کاری شما اطلاعات زیادی در مورد فرهنگ شرکت منعکس می‌کند. همسویی مناسب بین طراحی فضای کار و فرهنگ شرکت می‌تواند ارزش‌های یک سازمان را الهام بخش، انگیزه‌بخش و منسجم نمایش دهد. ازاین‌رو مشاغل می‌توانند از طریق تجدید نظر در چیدمان و طراحی دفتر خود تغییرات مفیدی را در فرهنگ شرکتشان ایجاد کنند و خیال خود را از بابت تامین نیروی کار ماهر و راضی در سالهای آینده راحت کنند.

درست است که برای مشتریان محصولات و خدمات یک شرکت است که  اهمیت دارد اما هویت یک شرکت و  اصولی که سازمان را هدایت می کند نیز به همان اندازه برای آنها مهم است. اگرفرهنگ سازمانی شرکت شما با باورهای مشتری مطابقت نداشته باشد، تصمیم گیری در مورد تجارت و محصولات و خدمات شما برای مشتریان با شک و تردید خواهد بود. در چنین شرایطی طبیعتا اوضاع بر وقف مراد شما نخواهد بود چرا که به هر حال، مطمئناً گزینه های زیادی در بازار رقابتی وجود دارد که شاید بهتر از شما بتواند نظر مشتریان بالقوه را جلب کند. در ادامه این مقاله از مجله مکعب نقش مبلمان اداری بر فرهنگ سازمانی را بخوانید.

فرهنگ سازمانی چیست:

فرهنگ سازمانی متشکل از باورها و عملکردهایی است که یک شرکت و یا یک کسب و کار را از رقبای خود متمایز می‌کند. یک فرهنگ سازمانی مثبت دارای باورهای مشترکی است که با مأموریت سازمان هماهنگ است و می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر جذب و حفظ کارکنان داشته باشد .تحقیقات دانشگاه وارویک در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که اگر کارکنان احساس کنند که در سازمان خود مورد احترام واقع می‌شوند،‌ میزان رضایتمندی آن‌ها از کارشان بیشتر می‌شود. همچنین بر طبق یک نظر سنجی کارمندان شاد و راضی تا ۱۲ درصد از بازدهی بیشتری از خود نشان می‌دهند درحالی که  بهره‌وری کارگران ناراضی کاهشی ۱۰ درصدی به  همراه دارد.  و این یکی از دلایل مهمی است که باعث می‌شود فرهنگ سازمانی مثبت اهمیت بیشتری پیدا کند.

عنصر اصلی ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت، در نظر گرفتن ترجیحات و رفتارهای کاری تک‌تک کارکنان است. هنگام تجدید نظر در طراحی دفتر ، ارائه انواع “مناطق” متمایز در محل کار ، علاوه بر مناطق با طراحی باز می‌تواند به کارکنان اجازه دهد در محیطی کار کنند که از سبک کاری خاص آن‌ها پشتیبانی می‌کند و برای راحتی آنان در کار ارزش زیادی قائل است. تماس‌ها و ارتباطات مؤثر در محل کار نیز می‌تواند به ایجاد تجربیات مشترک میان کارمندان کمک کند و برای ایجاد فرهنگ قوی سازمانی در شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است. این امر از طریق ایجاد فضاهای استراحت مانند کافه های عمومی ، اتاق‌های استراحت و بازی و…  امکان پذیر است. در مشاغلی که کار گروهی و همکاری در اولویت هستند ، وجود چنین محیط‌هایی ایجاد ارتباطات گروهی و همچنین تشویق توسعه روابط حرفه‌ای را تسهیل می‌کند. مبلمان مدولار ، مبلمان اداری با تنظیمات تاشو یا قابل تنظیم ارتفاع و ایستگاه‌های کاری چندمنظوره نیز می‌توانند از برآورده شدن این هدف حمایت کند و محیط کار منعطف و چابکی را ایجاد کند.

 

مبلمان اداری چه تأثیری بر فرهنگ سازمانی دارد

امروزه کارمندان زمان زیادی از عمر خود را در محل کارشان می‌گذرانند از این رو شرکت‌ها نیز به دنبال راهی هستند که دفاترشان را به گونه‌ای طراحی کنند که کارکنان محل کارشان را به عنوان خانه دوم خود احساس کنند. اگر کارفرمایان در مراحل طراحی، راحتی مبلمان اداری را نیز به عنوان فاکتور مهمی علاوه بر زیبایی در نظر بگیرند، ، می‌توانند به افزایش بهره‌وری و رضایت کارمندان در محیط اداری و بهبود فرهنگ سازمانی‌شان امیدوار باشند. روش‌هایی چون  استفاده از مبلمان ارگونومیک، رنگ‌های مناسب و چیدمان کاربردی نقش مهم و تأثیرگذاری در خلق فرهنگ سازمانی مثبت دارد که تأثیرات آن بر بهره‌وری کارکنان و رشد و توسعه شرکت از طریق مطالعات گوناگون علمی ثابت شده است. به لطف فناوری قابل حمل مانند لپ‌تاپ ، تلفن همراه و تبلت ها ، کارکنان می‌توانند در  هر نقطه‌ای از شرکت کار کنند. ارائه نقاط شارژ و پریز‌های برق در مکان‌های مختلف در اطراف محل کار به کارکنان اجازه می‌دهد تا با تقلید از محیط خانه، دستگاه های الکترونیکی را در هر مکانی شارژ کنند و در هر قسمتی که راحت ترند به کارهای خود بپردازند.

از طرفی دیگر ارائه میزهای گروهی برای هر بخش و استفاده از رنگ‌های مختلف مبلمان برای تیم‌های مختلف تواند به کارکنان کمک کند تا به عنوان اعضای یک تیم خاص شناخته شوند و فرهنگ کار گروهی میان آنان محکم‌تر شود. به جای پیروی کورکورانه از آخرین روندهای طراحی روز، به این نکته توجه کنید که آیا عناصر و مبلمان به کارگرفته شده در محل کار شما واقعاً می‌تواند فرهنگ کلی شرکتتان را نشان دهد یا خیر. فرهنگ سازمانی یک شرکت می‌تواند نقش مهمی در موفقیت آن در زمینه حفظ  نیروی کار با استعداد داشته باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که کسب و کارها هر تغییری را که می‌تواند برای تقویت آن مفید واقع شود را در اسرع وقت ایجاد کنند. در طی فرآیند طراحی مجدد و بازسازی، در نظر گرفتن مخلوطی از طرح دفاتر باز و مناطق مشخص و در نظر گرفتن روند راحتی در محیط کار نه تنها می‌تواند بهره‌وری و رفاه عمومی کارکنان را بهبود ببخشد ، بلکه فرهنگ یک شرکت از سایر رقبا  در بازار متمایز می‌کند.

ارتقا فضای اداری و فرهنگ سازمانی به‌وسیله مبلمان اداری

چیدمان اداری سنتی تمایل به ترویج محیط سلسله مراتبی دارد. در محیط‌های اداری سنتی تنها کسانی که در رده‌های بالاتر هستند دفاتر خصوصی خود را دارند و سایر کارمندان در اتاق‌ها مختلف تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی‌ها معمولاً عادلانه صورت نمی‌گیرد به‌طوری که برخی از اعضای تیم‌ها در اتاق‌هایی با پنجره  و یا فضای دل‌باز با صندلی اداری راحت و قابل تنظیم کار می‌کنند و برخی دیگر ممکن است در اتاق‌های تاریک و دلگیر با صندلی‌های ناراحت در کنار سرویس بهداشتی گیر کنند. چنین وضعیتی طبیعتاً تا حد زیادی بر میزان رضایت کارکنان تأثیر خواهد گذاشت.

در گروه دکوراسیون اداری مکعب ، ما رابطه بین فرهنگ شرکت و مبلمان اداری را درک می‌کنیم و می‌توانیم به شما در ایجاد یک محیط کاری که ارزش‌های شما را تقویت و حتی ارتقا دهد ، کمک کنیم. تیم طراحی ما می‌تواند به شما در تعیین بهترین چیدمان و مبلمان برای یک فضای اداری جذاب،‌مدرن و کارا کمک کند. به بخش فروشگاه ما سری بزنید تا از میان طیف وسیعی از مبلمان اداری،‌ پیکربندی و ملزومات متناسب با محیط خود را انتخاب کنید. همین امروز با ما تماس بگیرید تا بدانید چگونه گروه دکوراسیون اداری مکعب می‌تواند به شما در ارتقاء فضای اداری‌تان کمک کند.