این روزها که سلامت روان برای اکثر افراد در اولویت قرار دارد؛ تعداد مرجعات مطب‌های روانشناسی نیز به مراتب بیشتر از گذشته شده است. به همین خاطر فراهم کردن محیطی در این مطب‌ها که مراجعین در آن احساس آرامش و امنیت روانی داشته باشند؛ بسیار مهم است. در گذشته بیشتر پزشکان ترجیح می‌دادند از طراحی و دکوراسیون داخلی با المان‌های خشک و بی‌روح استفاده کنند. اما طی چند سال گذشته، اهمیت طراحی اصولی و فضای داخلی اتاق درمان و تاثیر آن در روحیه مراجعین و تلاش برای جلب رضایت آنها، به مساله مهمی تبدیل شده است. در این مقاله به موضوع طراحی داخلی مناسب برای اتاق درمان و دکور کلینیک‎ های روانشناسی پرداخته و مولفه‎های ضروری که باید طراحان آنها را در نظر بگیرند را نیز توضیح داده‌ایم.

اهمیت طراحی دکور مناسب برای اتاق روانشناسی و مشاوره

در هر کلینیک روانشناسی، اتاق درمان مهم‌ترین بخش محسوب می‌شود. چرا که ملاقات درمانگر و بیمار در این مکان صورت می‎گیرد. به همین خاطر در چیدمان اتاق درمان باید حساس‌تر بود. در گذشته بیشتر از المان‌هایی برای تزئین این بخش از مطب استفاده می‌شد که نتیجه‌ای جزء افزایش اضطراب و استرس بیماران نداشت. اما امروزه به این موضوع که طراحی داخلی اتاق درمان روانشناسی تاثیر زیادی روی روحیه مراجعین دارد؛ توجه زیادی می‌شود. دلایل اصلی توجه به این موضوع مهم را در بخش‌های بعدی توضیح داده‌ایم.

موضوعات اصلی در طراحی دکور اتاق روانشناسی

  • تامین حس امنیت و آسایش مراجعین

در دکوراسیون داخلی اتاق روانشناسی به سبکی مدرن و امروزی، آسایش و آرامش درمانجو از همه چیز مهم‌تر است. طراحی این بخش باید به صورتی باشد که حس آسایش درمان‌جو و کیفیت کار درمان‌گر را افزایش دهد. به همین خاطر بیشتر توصیه می‌شود که به جای صندلی اداری از مبلمان راحتی و کوسن‌های نرم به عنوان مبلمان اداری این بخش استفاده شود. از طرف دیگر طرح بخش اداری کلینیک روانشناسی و مبلمان اداری و میز اداری که برای کارکنان این بخش در نظر گرفته می‌شود نیز به دلیل اینکه بیشتر در معرض دید است باید منطبق بر سبک مدرن یا مینیمال باشد.

  • جلب اعتماد مشتری

در اتاق درمان، ارتباط بین درمانگر و مراجعه شکل می‌گیرد. بنابراین این فضا باید به صورتی چیدمان شود که اعتماد درمانجو تا جای ممکن جلب شود. از آنجایی که بیشتر مراجعین به‌دلیل حل مشکلات روانی خاص خود به مراکز روانشناسی مراجعه می‌کنند؛ نیاز بیشتری به قرارگیری در محیطی آرامش‎بخش و امن دارند. به همین خاطر یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که قبل از راه‎اندازی یک کلینیک روانشناسی و چیدمان این محیط باید به آن توجه شود؛ فراهم کردن شرایطی است که اعتماد مراجعین را جلب کند.

  • رفع استرس بیمار

اگر در محیطی که قرار است درمانجو آنجا با درمانگر خود ارتباط بگیرد فضای نشیمن راحتی وجود نداشته باشد؛ استرس بیمار به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در این مطب‌ها باید فضایی برای بیمار در نظر گرفته شود که بتواند به راحتی و بدون استرس آنجا بنشیند و درباره مشکلات خاص مرتبط با روان و ذهن خود صحبت کند. نوع مبلمان، چینش آنها یا بازنگری در چیدمان اتاق‌های درمان در صورت نیاز، منجر به افزایش کارآیی کلینیک روانشاسی و بهتر شدن روند درمان بیمار در اتاق روانشناسی می‌شود.

ملزومات طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق روانشناسی

در طراحی دکوراسیون اداری مطب‌های روانشناسی و مراکز مشاوره، انتخاب مبل مناسب که در ساخت آن استانداردهای مهم لحاظ شده باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. منظور از مبلمان اداری و طراحی دکوراسیون مناسب عبارت است از:

  • استفاده از صندلی‌های پشت بلند که به درمانجو حس امنیت را منتقل می‌کند
  • استفاده از مبلمان ساده، از جنس کاملا معمولی و حتی ارزان
  • استفاده از مبلمانی مدرن در اتاق انتظار که هم راحت و هم نرم باشد
  • مبلمان اتاق مشاوره، باید کاملا استاندارد باشد. به عنوان مثال اگر بیماری قرار است در این مطب ویزیت شود که ممکن است هر آن دست به خشونت آنی بزند؛ باید مبلمان سنگین وزن انتخاب شود که جابه‌جایی آن دشوار است.
  • بهتر است دیوارهای اتاق با آثار هنری و اکسسوری‌های مینیمال دیزاین شود.
  • استفاده از گل و گیاه در محیط، موجب حس طراوت شده و به همین خاطر استفاده از این المان به شدت توصیه می‌شود.
  • استفاده از آثار هنری دستی و تزئینی در طراحی داخلی اتاق مشاور، موجب احساس صمیمیت میان درمانگر و درمانجو می‌شود.
  • بهتر است به هیچ وجه در این اتاق پوشه و وسایل اداری در معرض دید مراجعین نباشد.
  • درمانجو باید نسبت به حفظ حریم خصوصی و دور ماندن اطلاعاتش از دسترس سایرین، کاملا مطمئن شود. به همین دلیل بهتر است اتاق مشاوره با شیشه دوجداره و عایق‌های صدا کاملا ایمن و خصوصی‌سازی شده باشد.
  • در دکور اتاق می‌توان از چوب که نماد طبیعت است نیز استفاده کرد. این جنس متریال منجر به رضایت بیشتر درمانجو می‌شود.
  • صندلی درمانگر و درمانجو نباید متفاوت باشد؛ در غیر این صورت ممکن است ارتباط درست بین آنها شکل نگیرد و درمانجو احساس عدم صمیمیت کند.

موضوعات اصلی در طراحی دکور اتاق روانشناسی

برای طراحی داخلی اتاق مشاوره نیز مانند سایر مکان‌ها، توجه به انتخاب رنگ و نور متناسب با کاربری فضا و مخاطبین از اهمیت زیادی برخوردار است.

موضوعات اصلی در طراحی دکور اتاق روانشناسی

رنگ‎ های مناسب و نامناسب برای طراحی داخلی اتاق مشاوره

رنگ‌ها اثار روانشناسی مختلفی دارند و بر روحیه افراد تاثیر مستقیم می‌گذارند. استفاده از رنگ‎هایی که با یکدیگر هارمونی مناسبی دارند از نکات مهم در طراحی داخلی اتاق روانشناسی است. رنگ‌های مات و خنثی بهترین گزینه و رنگ‌های تند بسیار نامناسب هستند. در ادامه به نکاتی برای شناسایی و تشخیص رنگ مناسب برای یک اتاق مشاوره استاندارد اشاره می‌کنیم:

  • رنگ قرمز باعث تحریک ذهنی می‌شود و ممکن است برای درمانجو کلافه‏کننده باشد.
  • رنگ مشکی به علت تیرگی زیاد حس افسردگی به وجود می‌آورد.
  • گرچه رنگ زرد نشاط‌آور و تنش‌زاست؛ اما بهتر است در طراحی اتاق روانشناسی به کار نرود.
  • رنگ نارنجی، در گروه رنگ‌های پرانرژی قرار می‌گیرد و به همین دلیل برای اتاق روانشناسی مناسب نیست.
  • رنگ بنفش روشن و یاسی، آرامش‌بخش است؛ اما بنفش تند و تیره، تاحدی حس افسردگی ایجاد می‌کند.
  • رنگ سفید یادآور آرامش و صلح است ولی استفاده از آن به تنهایی به دلیل ایجاد حس خسته‌کننده توصیه نمی‌شود.
  • رنگ آبی یادآور رنگ آسمان و آرامش دریا است و حس خوبی در ذهن به وجود می‌آورد.
  • صورتی، آبی و سبز هم از رنگ‌های آرامش‎بخش هستند که استفاده از آنها توصیه می‌شود.

اهمیت نورپردازی در طراحی دکور اتاق روانشناسی

بهترین سیستم نورپردازی برای مطب روانشناسان استفاده از نور طبیعی خورشید در طول روز است. اگر اتاق انتظار و اتاق مشاوره، طوری طراحی شوند که نورشان تا جای ممکن از خورشید تامین شود؛ اثری خوشایندتر خواهد داشت. استفاده از پرده‌های ضخیم اصلا توصیه نمی‌شود؛ ولی می‌توان برای جبران کمبود نور از چراغ‌های رومیزی استفاده کرد.