طراحی و چیدمان اتاق کار در منزل بیش از پیش به یک دغدغه و ضرورت برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. در واقع با گسترش راه‌حل‌های کار از خانه و افزایش روش‌هایی مثل دورکاری، آزاد کاری و موقعیت‌های شغلی هیبرید، این موضوع جدی‌تر شده است. با این حال هنوز هم بسیاری از افراد چالش‌های مهمی در ساختن فضایی مناسب برای کار از خانه دارند. در واقع اگر فضای اختصاصی راحت، کاربردی و الهام‌بخش نداشته باشید؛ کار کردن از خانه می‌تواند بسیار سخت و کم‌بازده باشد. با این حال چه یک اتاق اختصاصی یا حتی یک گوشه از فضای عمومی خانه، همیشه راه‌حل‌هایی برای بهبود فضای کاری وجود دارد.

طراحی و چیدمان اتاق کار در منزل

بنابراین شما می‌توانید دفتر کار خانگی یا منطقه مطالعه خود را با چیدمان صحیح فضای کار ایجاد کنید. فضایی که متناسب با نیازها و سبک شما باشد. در مقاله به بررسی چند نکته مرتبط و موثر برای برنامه‌ریزی و نظم بخشیدن به فضای کاری در خانه پرداخته‌ایم.

ساخت اتاق کاری لذت‌بخش

  • انتخاب محل مناسب

اولین قدم برای ایجاد یک دفتر کار خانگی، یافتن بهترین مکان در خانه شما است. طبیعتا همه ما دوست داریم که یک اتاق جداگانه را به این کاربری اختصاص دهیم. با این حال معمولا این کار برای همه ممکن نیست. در حالت ایده‌آل، شما به دنبال فضایی با نور طبیعی بیشتر، تهویه خوب و کمترین میزان سر و صدا و حواس‌پرتی خواهید بود. بنابراین طبیعتا اولویت با انتخاب اتاق اختصاصی است. اما اگر این امکان وجود ندارد؛ می‌توانید با انتخاب گوشه‌های کم‌رفت‌وآمدتر و همچنین استفاده از ابزارهایی مثل هدفون‌های حذف نویز، شرایط را برای کار کردن بهبود دهید.

همچنین اندازه، شکل و چیدمان فضا و نزدیکی به زیرساخت‌هایی مانند پریزهای برق، اینترنت و کمدها و قفسه‌های ذخیره کردن وسایل مختلف را هم در نظر داشته باشید. اگر اتاق اختصاصی برای کار کردن ندارید؛ استفاده از پارتیشن اداری جداکننده، فرش یا حتی قفسه کتاب برای تعیین محل کار و جدا کردن آن از بقیه فضا از نظر روانی، ظاهری و فیزیکی بسیار کمک‌کننده است. همچنین در فضاهای کوچک انتخاب مواردی مثل میزهای تاشو یا دیواری، انتخابی است که امکان استفاده بهینه‌تر از فضا را فراهم می‌کند.

  • انتخاب مبلمان مناسب

داشتن مبلمان اداری مناسب کلید طراحی و چیدمان دفتر کار خانگی است. البته این موضوع در دفاتر کار اداری نیز به همین میزان اهمیت دارد. با این حال در یک دفتر کار خانگی شما باید علاوه بر نکات مشابه، نکاتی اخصاصی را نیز در نظر داشته باشید. به‌طور عمومی این مرحله شامل انتخاب مبلمانی است که نیازها و ترجیحات شما را برآورده می‌کند. مهم‌ترین مورد برای انتخاب نیز یک میز اداری است. این میز باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند لپ‌تاپ، مانیتور، کیبورد، ماوس و سایر وسایل ضروری را بر روی خود جای دهد. با این حال هنگام انتخاب آن باید به ابعاد و فضای موجود در اتاق کار خانگی خود نیز فکر کنید.

در درجه دوم انتخاب یک صندلی اداری مناسب برای کار از خانه نیز برای حفظ سلامت جسمی شما بسیار مهم است. داشتن یک صندلی راحت و ارگونومیک از خستگی زودتر از موعد و ابتلا به دردهای مزمن اسکلتی و عضلاتی جلوگیری می‌کند. سایر مبلمان اداری مورد نیاز برای طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار خانگی شما، معمولا ضروری نیستند. بنابراین تصمیم‌گیری برای داشتن مواردی مثل صندلی مهمان، کمد وسایل کار و… بر اساس نوع کار و نیاز شما تعیین می‌شود.

از سویی در فهرست مبلمان ایده‌آل خود، باید عواملی مانند وجود نور را نیز در نظر بگیرید. به‌خصوص اگر نور طبیعی کافی ندارید؛ خرید تجهیزات نورپردازی باکیفیت می‌تواند به شدت روی کیفیت کار شما اثرگذار باشد. فراموش نکنید که در شرایط فعلی، کنفرانس‌های ویدئویی به یک فعالیت عادی برای کارمندان راه دور تبدیل شده است. بنابراین لازم است نورپردازی مناسب برای این کار نیز در نظر گرفته شود.

نکته نهایی برای انتخاب مبلمان مناسب، در نظر گرفتن سبک طراحی خانه است. به هر حال فراموش نکنید که اتاق یا فضای کار شما در خانه قرار دارد. خانه نیز در درجه اول جایی برای زندگی است. بنابراین در انتخاب این عناصر بهتر است علی‌رغم حفظ کارایی و کیفیت اداری آنها، بکوشید تا گزینه‌هایی را انتخاب کنید که با سبک طراحی دکوراسیون داخلی خانه شما نیز سازگار است.

  • چینش هوشمندانه مبلمان

حال که مبلمان مناسب مناسب را برای طراحی و چیدمان اتاق کار در منزل انتخاب و خریداری کردید؛ وقت آن رسیده تا چینش آنها را آغاز کنید. البته این مرحله در عمل با مرحله قبلی تا حدودی هم‌پوشانی دارد. به این معنا که یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب مبلمان اداری، در نظر گرفتن فرم و سبک چینش آنها در فضای کار خانگی است. این کار کمک می‌کند تا با اتفاقات پیش پا افتاده‌ای مانند جا نشدن میز اداری در فضای مورد نظر درگیر نشوید.

به هر حال در چیدمان مبلمان به گونه‌ای پیش بروید که بهره‌وری و خلاقیت را در خود به حداکثر برسانید. استفاده از اصول اولیه طراحی داخلی مانند تعادل، هماهنگی، کنتراست و نقطه کانونی برای ایجاد یک چیدمان دل‌پذیر و کاربردی در طراحی اتاق کار در منزل نیز کاربرد دارد. مثلا قرار دادن میز اداری در کنار پنجره و لذت بردن از نور طبیعی و منظره احتمالی، یکی از گزینه‌های پیش رو است. همچنین اگر مجبور به قرار دادن میز روبه‌روی یک دیوار هستید؛ تزئین دیوار با آثار هنری جالب، تابلوهای انگیزشی و همچنین تابلویی برای برنامه‌ریزی کارها، انتخابی عالی است.

در نهایت اگر فضای کافی برای گسترش ایستگاه کاری خود دارید؛ استفاده از میز L یا U شکل را توصیه می‌کنیم. این میزها کمک می‌کنند تا فضای مناسبی را برای کارهای متفاوت و ایجاد تنوع در شرایط کار فراهم کنید. در این زمینه اگر از کسانی هستید که به‌راحتی دچار حواس‌پرتی می‌شوند. همچنین از سویی باید ایستگاه کاری خود را در یک منطقه مشترک از خانه راه‌اندازی کنند. یعنی جایی که فعالیت‌های دیگر انجام می‌شود. در این شرایط نیز مبلمان L و U شکل و همچنین مدل‌های ماژولار آنها می‌توانند به شما در جلوگیری از حواس‌پرتی کمک کنند. در واقع این هدف با چیدمانی که به شما امکان تمرکز راحت‌تر روی کار را داده امکان‌پذیر می‌شود.

ایده های نوین دکوراسیون داخلی اتاق کار

  • جدی گرفتن عناصر شخصی

شخصی‌سازی فضای کار در دفاتر اداری نیز جدی است. حال اینکه این موضوع در دفتر کار خانگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. در این زمینه استفاده از عناصر شخصی مانند تابلوی عکس عزیزان، گلدان‌های کوچک، اکشن فیگورها، گیاهان، شمع‌ها و… همگی می‌توانند حس و حالی متفاوت را در فضای کار شما فراهم کنند. انتخاب این موارد قابل توصیه دقیق نیست. چراکه آنها منعکس‌کننده سلیقه شخصی و شخصیت شما هستند. بنابراین باید به دنبال چیزهایی باشید که برای شخص شما الهام‌بخش بوده و به بهبود بهره‌وری و کارایی شما کمک می‌کند.

علاوه بر این موارد شخصی تزئینی، می‌توانید به سایر موارد شخصی اما کاربردی نیز توجه کنید. برای مثال بودن برخی عناصر ماننند سطل آشغال، سینی، ماگ مخصوص، قهوه‌ساز، جای مداد و خودکار و… به فضای کاری شما نظم و ترتیبی متناسب با نیاز شما می‌بخشد.

  • حفظ انعطاف‌پذیری و سازگاری

به هر حال شما در حال کار در خانه هستید. بنابراین فراموش نکنید که حفظ انعطاف‌پذیری و سازگاری در طراحی و چیدمان اتاق کار در منزل بسیار مهم‌تر از یک دفتر کار اداری است. به عنوان مثال اگر ایستگاه کاری شما در گوشه اتاق نشیمن یا پذیرایی برپا شده است؛ باید آمادگی این را داشته باشید که برای یک شب‌نشینی یا مهانی کوتاه، آن را موقتا تعطیل کنید. استفاده از مبلمان اداری سبک و قابل جمع شدن یکی از راه‌های موثر در این زمینه است. همچنین گاهی می‌توان گزینه‌های چند کاره را انتخاب کرد. مثلا اگر میز کار و میز غذاخوری شما یکی شود؛ فضای بیشتری داشته و می‌توانید میز بزرگ‌تری را انتخاب کنید.

به‌طور خلاصه شما باید بتوانید محیط کار خود را منعطف و سازگار با سایر نیازهای موجود در خانه طراحی کنید. همچنین این انعطاف‌پذیری باید کمک کند تا در صورت نیاز به تغییر، بتوانید روی اتاق کار خود حساب باز کنید. به عنوان مثال اگر همکار احتمالی شما قرار است به‌صورت حضوری برای چند روز در اتاق کار شما باشد؛ باید بتوانید فضای کار کردن دو نفره را فراهم کنید.

  • ساخت اتاق کاری لذت‌بخش

به عنوان آخرین نکته در نظر بگیرید که همه کارهای پیشنهادی و توصیه‌های مطرح شده با این هدف هستند که بتوانید با حداکثر بهره‌وری، از کار کردن در دفتر کار منزل خود لذت ببرید. این لذت بردن نیز شامل داشتن فضای مناسب برای تمرکز بر روی کار، ابزارهای کار باکیفیت، انعطاف‌پذیری و وجود پیوند بین سبک خانه و سبک فضای کار و همچنین شخصی بودن فضای کار است.

در پایان و به‌طور خلاصه باید گفت ایجاد یک فضای اداری دنج در خانه مانند ساختن پناهگاهی عالی برای رسیدن بهره‌وری بیشتر است. بنابراین با انتخاب نقطه‌ای در خانه خود شروع کنید که احساس خوبی در آن داشته باشید، جایی که نور عالی و آرامش کافی وجود دارد. خرید یک صندلی اداری راحت که شبیه یک آغوش گرم است و یک میز مناسب با سبک کاری نیز مهم است. سپس همه چیز را طوری بچینید که به‌راحتی به لیوان مورد علاقه یا دفترچه یادداشت برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی خود دسترسی داشته باشید. در ادامه برخی از عناصر شخصی را به این فضا اضافه کنید. مثلا تصویری که شما را به لبخند واداشته یا گیاهی که حس سرزندگی به شما می‌دهد.