دکوراسیون فست فود اولین عنصری است که توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کند. چراکه این همان چیزی است که آنها را وادار کرده به داخل رستوران بیایند و ببینند چه چیزی برای ارائه وجود دارد. در واقع دکوراسیون یکی از ویژگی‌هایی است که به فست فودها امکان ایجاد تفاوت را در رقابت می‌دهد. همچنین باعث می‌شود مردم شما را به خاطر ارائه یک فضای ایده‌آل برای یک شام یا نهار عالی به یاد بیاورند. فراموش نکنید که طراحی دکوراسیون فضاهای تجاری حتی از طراحی دکوراسیون اداری دفاتر کار نیز مهم‌تر است. از این رو بسیاری از صاحبان فست فود به دنبال گزینه‌های مناسب برای طراحی دکوراسیون فست فود خود هستند. اگر شما نیز به دنبال نکات مهم و ایده‌های دکوراسیون برای فست فود خود هستید؛ در این نوشته در قالب چند نکته و دو ایده مفید همراه ما باشید.

نکات مهم درباره دکوراسیون فست فود

در قدم اول بهتر است در مورد هریک از عناصر موجود در دکوراسیون فست فودها و نکات مهم این موضوع کمی بیشتر بدانید؛ تا بتوانید به درستی آنها را در محل خود به کار ببرید.

دکوراسیون فست فود

  • سبک

اولین نکته این است که مفهوم یا سبک رستوران فست فود را مشخص کنید. از این طریق می‌توانید سبک خود را در طراحی داخلی فست فود بگنجانید. اگرچه ممکن است کار راحت‌تر این باشد که به یکی از سبک‌های کلی، مانند سبک غربی کلاسیک، سبک مینیمالیسم یا سبک معاصر پایبند باشید.

  • مبلمان

در اثاثیه رستوران فست فود، عملکرد و کاربردی بودن بیش از هر جنبه دیگری اهمیت دارد. از سویی همواره هدف تسهیل گردش سریع مشتریان و راحتی آنها است. اثاثیه رستوران فست فود باید ظرفیت دو تا چهار صندلی را در هر میز را ارائه دهند. برای مدیریت بهتر فضا، میزهای مربع شکل، صندلی‌هایی با مواد مقاوم و بدون کوسن برای جلوگیری از ایجاد لکه انتخاب کنید. به‌طور کلی در این زمینه تا حدودی قوانین انتخاب مبلمان اداری کاربرد دارد.

  • روشنایی

در مورد فست فودها، استفاده از نور مصنوعی و قوی بسیار مهم است. با این حال اگر رستوران شما دارای پنجره‌های بزرگی است که نور طبیعی از آن عبور می‌کند؛ نور مصنوعی فقط باید در قسمت‌هایی از محل استفاده شود که به آن نیاز دارید. البته این موضوع از تامین روشنایی در ساعات پایانی روز و شب متفاوت است.

  • فضای کودکان

وجود فضایی برای کوچولوها فست فود شما را به گزینه‌ای قابل استفاده برای خانواده‌های دارای فرزند تبدیل می‌کند. اگر دقت کرده باشید اغلب فرنچایزهای فست فود دارای مناطق مخصوص کودکان هستند؛ تا بچه‌های کوچک در آنجا و تا زمان آماده شدن سفارش و… سرگرم شوند.

همچنین برای تکمیل این فضا داشتن صندلی‌های سازگار برای کودکان، منوی کودکان شامل اسباب‌بازی‌ها، فعالیت‌های رنگ‌آمیزی در طول حضور آنها در محل کار و ایستگاه‌های تعویض پوشک نوزاد بسیار مفید است. البته همه این موارد در صورت نداشتن محدودیت فضا قابل اجراست. بنابراین باید بتوانید اولویت‌بندی مناسبی داشته باشید.

  • پالت رنگ

پالت رنگ‌هایی که باید در دکوراسیون فست فودها استفاده شود؛ معمولا از تناژهای قوی و پررنگ تشکیل شده است. چراکه این رنگ‌ها اشتهای افراد را تحریک کرده و به محیط انرژی می‌بخشد. به عنوان مثال رنگ‌هایی ماند قرمز، زرد، آبی، مشکی و سبز لیمویی از جمله گزینه‌هایی هستند که فقط با نگاه کردن به لوگو یا ورود به فروشگاه توجه افراد را به خود جلب می‌کنند.

  • طراحی دیوار

برای تزیین دیوارها باید سبک دکوراسیونی که باید توسعه داده شود کاملا مشخص باشد. همچنین برای این کار از تصاویر، عکس‌ها یا وسایل مرتبط با مفهوم و تم انتخاب شده برای رستوران استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا ظاهر ملموس‌تری داشته باشید و درک سبک طراحی را برای مشتری آسان‌تر کنید.

  • موسیقی بی‌نقص

موسیقی عنصری است که افراد در طول حضور خود در رستوران از آن لذت می‌برند. موسیقی به ایجاد فضایی دلنشین کمک می‌کند. موسیقی‌های مد روز، فضا را در فست فودها زنده می‌کنند. با این حال معمولا بهتر است موسیقی‌های پخش شده نیز با سبک رستوران فست فود شما مرتبط باشد.

  • دمای مناسب

هنگام صحبت در مورد محیط یک رستوران، دما هوا نیز موضوع مهمی است. دمای سالن فست فود نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. یک فضای بسیار خنک می‌تواند مشتریان را ناراحت کرده و حتی غذای آنها را زودتر از موعد سرد کند. در مقابل رستورانی که خیلی گرم است باعث می‌شود مشتریان به دنبال راه‌هایی برای خنک شدن، سریع‌تر فضای شما را ترک کنند. به‌خصوص که خوردن غذا به خودی خود موجب افزیش دمای بدن و احساس گرمای بیشتر از معمول می‌شود.

  • تزئینات دیگر

اگرچه گاهی غیرعادی است؛ اما می‌توانید از اقلام رستورانی به عنوان دکوراسیون استفاده کنید. مثلا اگر جعبه دستمال کاغذی، کیسه‌های سس، لیوان‌ها و دستمال‌های شما با مفهوم فست فود شخصی‌سازی شده باشند؛ در کنار اینکه کارکرد اولیه خود را دارند؛ بخشی از دکوراسیون هم خواهند بود.

عناصر مرتبط دکوراسیون فست فود

علاوه بر در نظر گرفتن عناصر اصلی برای داشتن یک دکوراسیون فست فود خوب، در نظر گرفتن عناصر مرتبط نیز مهم است. مواردی مثل منو، فضای آشپزخانه و قسمت تحویل غذا، سه عنصر مرتبط و مهم برای استفاده از پتانسیل دکوراسیون و هماهنگی با آن هستند.

  • منو

منو یکی از مواردی است که در رستوران‌های فست فود اولین برداشت را به مشتری می‌دهد. منو نباید طرحی متفاوت از طرح دکوراسیون شما داشته باشد. در عین حال محتوای آن باید هریک از غذاهای ارائه شده در فست فود را به درستی نشان دهد.

  • فضای آشپزخانه

پیشنهاد می‌شود فضای آشپزخانه یک فست فود در معرض دید مصرف‌کنندگان باشد. به این ترتیب مشتریان می‌توانند هریک از مراحل تهیه غذا را مشاهده کرده و از طبیعی بودن و پاکیزه بودن فرآیند طبخ غذا مطمئن شوند.

  • محل تحویل

در نهایت محل تحویل باید در نزدیکی آشپزخانه باشد تا رسیدگی به سفارشات تسهیل شود.

ایده‌هایی برای طراحی داخلی ۲ سبک فست فود

فست فودها معمولا مکان‌هایی بسیار آشنا هستند. به دلیل رنگ‌های جیغ و جسورانه، فرمت سفارش آسان و دکوراسیون داخلی، معمولا تشخیص آنها از سایر انواع رستوران‌ها دشوار نیست. چندین دهه است که استانداردهای طراحی دکوراسیون فست فود با تغییر زمان تغییر کرده و یا حداقل با روند و تکنولوژی زیبایی‌شناسی مدرن سازگار شده است. امروزه تجربه غذاخوری فست فودها به سطح رستوران‌های کلاسیک و حتی نفیس ارتقا یافته است. این در حالی است که فست فودها همچنان به ارائه خدمات سریع ادامه می‌دهند. در بخش پایانی این نوشته می‌خواهیم به مرور ایده‌ها و نکاتی درباره طراحی دو سبک فست فود متداول یعنی اسنک و برگر بپردازیم. در این زمینه بررسی مواردی مثل چیدمان داخلی، تطبیق رنگ، نور، هماهنگی میز و صندلی اداری را در نظر گرفته‌ایم.

  • فست فود اسنک

در فست فودها، اسنک‌های مختلف از غذاهای بسیار رایج هستند. وقتی به چنین فست فودهایی اشاره می‌کنید؛ قطعا به فکر طراحی فضاهایی متنوع و پر نور می‌افتید. رنگ کلی این فضاها برخلاف فست فودهای معمولی، عمدتا سیاه و سفید است. همچنین در آنها دکوراسیون قرمز دیگر حس تاثیرگذاری قوی ندارد؛ تا مشتریان بخواهند بعد از غذا خوردن سریع آن را ترک کنند.

در این مدل‌ها با ورود به رستوران، چیدمان فروشگاه به وضوح در مقابل دیدگانِ مشتریان نمایش داده می‌شود. داخلی‌ترین بخش نیز محل ارائه سفارش و تحویل غذا است. همچنین میز و صندلی‌های زیادی در دو طرف دیوارهای سفید قرار داده شده و از قسمت میانی نیز استفاده شده و به تعداد ممکن میز و صندلی قرار داده شده است. همچنین برای اینکه چیدمان فروشگاه منظم به نظر برسد؛ می‌توان از پارتیشن اداری در وسط رستوران استفاده کرد؛ تا مشتریان با ورود به فروشگاه بلافاصله نتوانند چیدمان کامل رستوران را ببینند. این ویژگی باعث ایجاد رمز و راز می‌شود. همچنین از این دیواره وسط می‌توان برای نمایش آرم مغازه استفاده کرد.

بخش بار در فست فود اسنک نیز بسیار متفاوت است. مثلا برای اینکه مشتریان سریع‌تر سفارش دهند؛ می‌توان منو را در بالای سر بخش سفارش و تحویل یا همان بار نصب کرد. طراحی این منوی بزرگ باید طوری باشد که مشتریان از دور متوجه متن آن شوند. علاوه بر این، طراحی دیوارهای فست فود اسنک نیز بسیار مهم است. مثلا استفاده از نقاشی‌های کارتونی مختلف، پر انرژی و رنگارنگ بر روی یک دیوار سفید، معمولا گزینه جذابی برای اسنک بار است. همچنین می‌توان لامپ‌ها و تزئینات متنوعی بر روی سقف آویزان کرد؛ که تجربه متفاوتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

  • فست فود برگر و مرغ سوخاری

وقتی صحبت از فست فودها می‌شود؛ مرغ سوخاری و برگر گزینه‌هایی مهم هستند. خوشبختانه این فروشگاه‌ها اغلب به فضای زیادی نیاز ندارند. با این حال مواردی مثل تطابق نور و استفاده از رنگ روشن، کل فضا را بسیار بزرگ‌تر جلوه خواهد داد. همچنین اگر فضای بزرگی دارید؛ قرار دادن بار و آشپزخانه اصلی فست فود در مرکز فروشگاه گزینه بسیار جذابی است. در این روش چینش میز مشتریان در اطراف این فضای میانی قرار می‌گیرد. در این فروشگاه‌ها هم از همان سبک میزهای غذاخوری معمول برای رفع نیاز مشتریان استفاده می‌شود. البته این به جز مواردی مثل صندلی اداری و میز اداری داخل فضای مدیریت و پذیرش است. همچنین یک ایده خوب امکان تنظیم میزها و کنار هم قرار دادن و جدا کردن آنها برای پذیرایی از تعداد نفرات متفاوت است.

در پایان امیدواریم با خواندن این مقاله نکات و ایده‌های خوبی برای راه‌اندازی و طراحی دکوراسیون فست فود خود یافته باشید.