اگر شما مدیر یک کسب و کار و مجموعه‌ای فعال هستید حتما این مقاله مورد پسند شما خواهد بود. شما خوب می‌دانید فضای کار نمایشی از فرهنگ، بهره وری و کارایی تیم شما و همچنین رفاه عمومی کارمندان است. برخورداری از فضای استراحت، فضای تفریح و ورزش، فضایی اداری منعطف و… برخی از آپشن های محل کار محسوب می‌شود. شرکت ها و بیزینس ها در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ زیرا بر جذب نیرو و بازاریابی آنها بسیار موثر است. در این مقاله از مجله مکعب برای پیدا کردن هفت روند کلیدی که فضای کار آینده را شکل می‌دهد، با ما همراه باشید.

همانطور که گفته شد، محیط اداری به شدت بر کارآمدی و بهره وری مشاغل موثر است. به همین منظور ابتدا به پارامترهایی در فضای کار که بر موفقیت کسب و کار موثر است، می‌پردازیم.

  • فضای کاری یونیک یک موقعیت جذاب برای نخبگان هر حرفه است.

برخورداری از یک مکان تعریف شده و داشتن تمام ابزار های مورد نیاز سبب تمرکز و دستیابی آسان تر به اهداف مشاغل می‌شود. یک محیطی اداری آرام در کنار چیدمان مناسب یک دفتر بر سودآوری و رشد و توسعه کارمندان و کسب و کار اثر گذار است.

  • یک فضای کاری مناسب می‌تواند انگیزه همکاری و نوآوری را بیشتر کند.

انتخاب فضایی برای کارمندان که بتوانند در آن دور یکدیگر جمع شوند، باعث می‌شود ایده های مختلف بیان شده و به اشتراک گذاشته شود. از این رو تعاملات و ارتباطات، اثر ویژه ای بر رشد ثمربخشی مشاغل خواهد داشت. اگر سازمان شما برای پرورش ایده‌های جدید و نوآوری‌ها شهرت پیدا کند، قطعا استعدادهای بزرگی را جذب خواهد کرد.

  • سازماندهی و نظم بخشی در فضای کاری می‌تواند بهره وری، تمرکز و کارایی تیم را افزایش دهد.

حتما شما هم می‌دانید که بی نظمی می‌تواند باعث شود تا یک کار ساده ساعت‌ها طول بکشد. طبق تحقیقات بهم ریختگی و بی نظمی تا ۱۳.۵ درصد بر کاهش بهره وری موثر است. با اندکی سازماندهی می‌توان این اتلاف وقت را به کمترین میزان خود رساند.

اهمیت هفت روند کلیدی در فضای کار آینده

بیان هفت روند کلیدی که فضای کار آینده را شکل می‌دهد

برای بیان این هفت روند لازم نیست که مطالعاتی عمیق در تاریخ کسب و کار داشته باشیم، کافی‌است به تصمیم سازمان بهداشت جهانی در مارس ۲۰۲۰ و رویداد جهانی ویروس همه گیر کرونا اشاره کنیم. بنا به این تصمیم کارمندان می‌بایست به صورت از راه دور کار خود را ادامه دهند. این تصمیم به معنای ترک اتاق و فضای کار نبود بلکه کلیه ملاقات‌های حضوری، معاشرت های همکاران با یکدیگر و برنامه ریزی های روتین روزانه متاثر از این تصمیم و رخداد شدند. اکنون با گذشت بیش از یک سال از این موضوع، بسیاری از کمپانی های مهم جهان مانند Spotify و Salesforce ساختمان های اداری چند طبقه خود را فروخته و سیاست همکاری از راه دور را برای فضای کاری اینده خود ترسیم کرده‌اند. اگر چه نقشه راهی برای پایان فاصله گذاری های اجتماعی و شرایط دورکاری نیز ترسیم شده است با این حال تجربه خوبی برای تعریف هفت روند کلیدی که فضای کار آینده را شکل می‌دهد نیز به دست آمده‌است. این هفت روند کلیدی در ادامه آمده‌اند.

رویکرد اول: کار و فضای کاری انعطاف‌پذیر

شرکت هایی که قبل از کووید فضای کاری مشترک با مدیران داشته و انعطاف‌پذیری در تعاملات خود داشته اند، از شرایطی استاندارد برخوردار بوده اند. در حالی که بسیاری از مشاغل، مدلی صد در صدی از فضاهایی مجزا برای هرکارمند و کار در ساعات معین در هر روز هفته دارند از این انعطاف پذیری برخوردار نیستند.

به هر روی ویروس کرونا باعث شد تا رویکرد بسیاری از مشاغل دچار تغییر شود. این رویداد سبب شده که دیدگاه بسیاری کارفرمایان نسبت به کار منعطف تغییر کرده و از سوی دیگر با افزایش تقاضای کارمندان برای اتخاذ سیاست هایی برای انجام کار منعطف روبه رو شوند. در نتیجه بسیاری از کسب و کارها تمایل دارند که رویکردی بلند مدت و ترکیبی از کارخانه و محل کار، بنا کنند.

در صورت اتخاذ این تصمیم تقاضا برای کار در فضاهای اداری سنتی که قوانینی خشک و سفت و سخت دارند کاهش پیدا می‌کند. زیرا افراد و شرکت ها به سمت فضهای کاری منعطف گرایش داشته و هر زمان که نیاز باشند به آن ها دسترسی دارند.

علاوه بر این، این رویکرد سبب کاهش هزینه ها، کاهش فضای مورد نیاز و افزایش رضایت کارمندان و بهره وری بیشتر کسب وکار می‌شود.

طراحی فضای اداری مدرن

رویکرد دوم: فضای کاری مبتنی بر همکاری

فرصت همکاری از راه دور سبب شده تا بسیاری از مردم کارهای موثر خود را از خانه انجام دهند. کارهایی مثل کارهای اداری، پاسخ دهی یه ایمیل ها کارهایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند مثل نویسندگی یا برنامه ریزی و… از جمله این فعالیت ها محسوب می‌شود.

در صورتی که کارمندان از شرایط کاری خوبی مثل صندلی ومیز راحت، اینترنت پر سرعت، بدون عوامل حواسپرتی مانند اعضای خانه و… در منزل خود برخوردار باشند، هیچ ضرورتی برای حضور در دفتر کار وجود نخواهد داشت.

با این حال برخی از کارها به صورت دورکاری و از خانه به این اندازه موثر نیستند و در نتیجه فضای کاری تبدیل به مکانی مبتنی بر همکاری خواهد شد که کارمندان برای معاشرت ها، تماس و جلسات حضوری، جلسات اتاق فکر و… در آن حضور می‌یابند.

روند طراحی دفاتر کار نیز به سمت چیدمانی پویا حرکت می‌کند تا فضای کاری برای اهداف مختلف قابل تغییر و استفاده باشد. سیاست طراحی فضای کاری مبتنی بر همکاری سبب انعطاف پذیری گسترده تر کسب و کار و افزایش روحیه تیم و سودآوری همکاری ها می‌شود.

رویکرد سوم: محیط کار ایمن

با تجربه کووید در فضای کاری، ایمنی در محیط کار یک پارامتر مهم در مشاغل خواهد بود. هنگامی که شرکت ها تصمیم به بازگرداندن همکاران خود به محل کار را اتخاذ کنند، باید از کارشناسان در این زمینه باید از قبل اقدامات ایمنی و بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین باید برنامه ای واضح برای ایمنی کارکنان و حضور آن ها تدوین شود.

رویکرد چهارم: توجه به رفاه و تندرستی کارکنان

رویکرد دیگری از هفت روند کلیدی که فضای کار آینده را شکل می‌دهد، توجه به رفاه و تندرستی کارکنان است. سلامت روان کارکنان و سلامت جسمی آن ها همواره چه در کار به صورت غیر حضوری و از راه دور و چه به صورت حضور در محل کار از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. کارفرمایان باید به دنبال راهی برای حمایت از سلامت روان و جسم کارکنان باشند. رویکرد هایی مانند ارائه دوره های مدیریت استرس، افزایش تعاملات، ورزش های روزانه و… از جمله عوامل موثر در مراقبت از سلامتی کارمندان به شمار می‌آید.

اهمیت هفت روند کلیدی در فضای کار آینده

رویکرد پنجم: توسعه دیجیتال در محل کار

ارتباطات و موضوعات دیجیتال بحث جدیدی در کسب وکارها نبوده و همواره جایگزینی برای فرایندهای منسوخ شده در محل کار محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از افراد بخاطر نوع فعالیت و شغل خود به موضوعات دیجیتالی تسلط و مهارت پیدا کرده‌اند. به طور مثال پلتفرم هایی مانند Zoom ،Slack ،Microsoft Teams از جمله راه های ارتباطی دیجیتال هستند که بیش از پیش در کارها و ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محققان بر این باورند که با توجه به توسعه هوش مصنوعی و بهبود ماشین لرنینگ، این رویکرد پیشرفت بیشتری خواهد داشت. از این رو بسیاری از کارفرمایان، کارکنان خود را برای ارتقای مهارت خود در زمینه مباحث دیجیتال تشویق می‌کنند. بر اساس گزارشی از PWC Talent Trends باید ارتقا مهارت ها در کنار سرمایه گذاری های فناوری یک اولویت باشد. گفتنی است که ارتقای این مهارت ها با به کارگیری سیاست های کاری منعطف به راحتی امکان پذیر است.

رویکرد ششم: همکاری پایدار

در این رویکرد از مجموعه هفت روند کلیدی که فضای کار آینده را شکل می‌دهد، کارفرمایان و کارکنان تمایل دارند تا از کاری ثابت و پایدار برخوردار باشند. در سال اخیر با کاهش رفت و آمد ها به فضای کار، تاثیرات محیطی ویژه ای دیده شده است. کاهش ترافیک و برخوداری از هوای پاک از مهمترین نتایج همکاری های از راه دور بوده است. با این حال در صورت موافقت با فضای کار منعطف و همکاری پایدار، بخشی از نگرانی های کارکنان برطرف شده و از سوی دیگر از لحاظ زیست محیطی قدمی در حفظ طبیعت برداشته می‌شود.

رویکرد هفتم: تنوع و شمول در کار و همکاری

رویکرد هفتم، اخرین رویکرد از مجموعه هفت روند کلیدی که فضای کار آینده را شکل می‌دهد، است. این رویکرد اشاره به استخدام انواع قومیت ها و نژادها دارد که بهبود استخدام و افزایش تعاملات را به دنبال دارد. این رویکرد در کنار فضای کاری با انعطاف بسیار نتیجه بخش برای هر کسب و کار خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله شرحی بر هفت روند کلیدی که فضای کار آینده را شکل می‌دهد، آمده است. رویکردهای نوینی برای آینده کسب‌و‌کارها لحاظ شود تا فضای کاری نتیجه بخش بوده و توسعه یابد. همانطور که اشاره شد، از جمله شرایط فضاهای اداری پویایی و برخورداری از ابزار و تجهیزات استاندارد است که از ایجاد کسالت و خستگی کارمندان جلوگیری می‌کند. گروه طراحی دکوراسیون اداری مکعب با تیمی حرفه ای بسیار ماهر در زمینه طراحی فضاهای اداری منعطف و پویا است که می‌توان در این زمینه با تکیه بر دانش و خلاقیتشان محیطی پویا و چشم نواز برای ادارات و کارمندان فراهم کند.