در انتخاب دکوراسیون مناسب و طراحی داخلی کلینیک دندان  پزشکی، به‌عنوان یکی از مکان‌های مهم در زمینه حفظ سلامت، علاوه بر در نظر گرفتن مساله درمان و موارد بالینی و استفاده از تجهیزات پزشکی، مساله طراحی داخلی خصوصا به‌شیوه مدرن مهم است. انتخاب مبلمان اداری متناسب و طراحی داخلی خوب به ایجاد فضای دلنشین و بدون اضطراب برای بیماران در زمان انتظار و در روند درمان کمک می‌کند. مقوله‌های بهداشت، ایمنی، سلامت و آرامش و عدم استرس اشخاص در فضای درمانی از جمله در کلینیک‌های دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت هستند. هرچقدر مراجعین فضا را روشن‌تر و آرامش‌بخش‌تر احساس کنند؛ اصول طراحی داخلی متناسب و استانداردها بیشتر رعایت شده‌اند. در این مقاله عوامل موثر در بهبود محیط کلینیک دندانپزشکی را مطرح می‌کنیم.

نکاتی ضروری برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

در زمینه دکوراسیون فضای داخلی این کلینیک ها، موارد خاصی لازم است رعایت شوند تا بیشترین بازدهی را در عملکرد پزشک و کارکنان و بیشترین تمایل را در مراجعه کنندگان شاهد باشیم. ده نکته برتر از میان موارد متعددی که اثرگذاری دارند، به شرح زیر هستند:

طراحی داخلی کلینیک دندان پزشکی همراه

  • نقش نور و روشنایی در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

نورپردازی در طراحی داخلی و دکوراسیون کلینیک‌ها، از نظر تنظیم محل تابش نور یا متناسب قرار دادن صندلی اداری انتظار و یونیت بیمار نسبت به پنجره‌ها بخش مهمی در این زمینه است. در فضای کلینیک اگر چند پنجره وجود دارد؛ باتوجه به طولانی شدن کار دندانپزشکی در اغلب موارد بهتر است که یونیت‌های بیماران رو به آنها و نزدیک پنجره‌ها باشد. این نکته هم از نظر نور و هم از نظر امکان رسیدن هوای تازه به بیمار بسیار موثر است.

  • تنظیم محل‌های مناسب برای سیستم تهویه مطبوع

از موارد زیرساختی در چینش و طراحی فضای داخلی کلینیک دندانپزشکی، تنظیم سیستم‌های تهویه است. چون ممکن است زمان انتظار بیماران یا زمان کار پزشک و گروه درمان روی بیمار طولانی باشد و حتی برخی جراحی‌های لازم در مطب می‌شوند؛ رسیدن اکسیژن به بیمار در کاهش استرس و حس خستگی و کلافگی کمک زیادی می‌کند.

  • انتخاب درست نوع پوشش دیوار و کف و تزئینات

درباره انتخاب جنس، رنگ و نوع پوشش کف کلینیک، نوع و روکش مناسب برای دیوارها و استفاده از تجهیزات لازم، اولین مساله رعایت موارد بهداشتی و در درجه بعد، ایجاد فضایی راحت و زیبا است. استفاده از روکش کف و پارتیشن اداری و وسایل خاص کار که کاملا قابل شست‌وشو باشند. همچنین رعایت بهداشت در وسایل مرتبط با دکوراسیون کلینیک، استفاده از ابزارهای جداسازی محیط از جنسی قابل ضدعفونی، مانند استفاده از شیشه در پارتیشن اداری، مسائلی قابل توجه هستند.

  • تناسب تردد مراجعین با دکوراسیون و تجهیزات درمانی

طراحان در همان ابتدا اصول طراحی ویژه‌ای را با معیارهای کاربری آن رعایت کرده و در مراحل بعدی به انتخاب انواع ایده‌ها برای شکل فضا و انتخاب میز اداری و صندلی اداری خاص یا مبلمان اداری در اتاق انتظار و سایر موارد می‌پردازند. اغلب مراکز درمانی مرتبط با دهان و دندان، مساحت نسبتا کمی دارند. بنابراین ضرورت دارد که طراحان داخلی و اجراکنندگان طرح، به نکته ایجاد نشدن مانع در مسیر رفت و آمد بیماران و کارکنان توجه کنند.

  • در نظر گرفتن عدم وجود مانع در محیط

در محیط کلینیک دندانپزشکی معمولاً تجهیزات طوری قرار می‌گیرند که مزاحمت در کار بالینی و درمان ایجاد نشود. مثلا یک دندانپزشک که به انجام کارهای مختلف روی دندان و دهان بیمار مشغول است؛ امکان دارد در بازه زمانی کوتاهی ناچار شود که میان اتاق معاینه و عکسبرداری و جراحی و… جابجا شود. یا لازم باشد که از تجهیزات آنها به‌صورت هم‌زمان استفاده کند. در محل مناسب قرار گرفتن تجهیزات، طوری‌که قابل دسترسی باشند و مانعی در مسیر استفاده از آنها نباشد؛ برای طراحی اولیه اهمیت دارد.

  • رعایت حریم خصوصی و ایمنی افراد

اصل محرمانه بودن اطلاعات شخصی افراد از موارد مهمی است که با توجه به انتخاب قفسه‌های مطمئن و محکمی که در محل مناسب و دور از دسترس عموم قرار داده می‌شوند؛ در چیدمان فضای کلینیک دندانپزشکی مهم است. نگهداری مدارک پزشکی به‌صورت منظم در قفسه‌های استاندارد، برای نگهداری اسناد شخصی بیماران مساله‌ای جدی است. همچنین ایمنی بیماران باید در اولویت‌ باشد. مثلا کفپوش‌ها نباید از جنس لغزنده انتخاب شوند و باید کیفیت مناسبی داشته باشند.

تناسب زیبایی فضا با استانداردهای محیط درمانی

رعایت استانداردهای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی، همراه با انواع چیدمان مدرن، مساله‌ای حساس است. با کمک ایده‌های خاص، هم تمام موارد ایمنی و استاندارد رعایت می‌شوند؛ و هم فضایی آرام‌ برای بیماران ایجاد می‌شود. بهترین ایده‌ها در این راستا موارد زیر هستند:

  1. استفاده از رنگ‌های ملایم و ضد استرس
  2. توجه به کاربری فضا
  3. استفاده‌ از جدیدترین تکنولوژی‌های طراحی مدرن
  4. ایجاد فضای پویا و آرام
  5. تنظیم محل اتاق‌های مختلف با فواصل مشخص
  6. عایق‌بندی صوتی در آغاز فرآیند دکوراسیون کلینیک
  • طراحی داخلی اتاق انتظار

برای اتاق انتظار، با توجه به اینکه در کلینیک‌های دندانپزشکی زمان انتظار اغلب قدری طولانی‌ است؛ باید از طراحی خلاقانه برای حفظ آرامش و جلب توجه مراجعین استفاده شود. دیزاین اتاق انتظار باید طوری اجرا شود که بیش از حد کسل‌کننده نباشد. چیدمان جذاب‌تر میز اداری و صندلی‌های آن، قرار دادن مجله و کتاب و اسباب‌بازی برای سرگرمی کودکان، از پیشنهادات یک طراحی دکوراسیون خوب برای این فضاها هستند.

  • چیدمان صندلی و مبلمان

در نظر گرفتن مبلمان راحت و مناسب، همراه با خلاقیتی که منجر شود محیط شبیه به اتاق نشیمن خانه باشد؛ از بهترین راهکارهای مناسب برای دکوراسیون یک کلینیک دندانپزشکی است. توجه به ابعاد مبلمان نسبت به متراژ محل و فاصله بین آنها برای رعایت آسایش افرادی که دارای مشکلات حرکتی هستند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

  • توجه به چیدمان، طراحی و رنگ اتاق درمان از نظر تاثیر روانشناختی

امروزه اتاق‌های درمان در کلینیک دندانپزشکی با توجه به افزایش امور مرتبط با زیبایی در این کلینیک‌ها مثل کامپوزیت و ایمپلنت و امثال این موارد، باید طبق اصول استاندارد برای محیط درمانی در کنار رعایت زیبایی محل، طراحی و اجرا شوند. قرار دادن بخشی از دیوارها همراه کابینت و کشوهای مخصوص و هم‌رنگ دیوار برای جا دادن وسایل خاص، و انتخاب طراحی و رنگ‌ها به گونه‌ای که روی ذهن افراد و تصمیم‌های آنها تأثیر مثبت بگذارد بخشی از این اقدامات هستند.

به‌طور کلی طبق مقررات سازمان بهداشت و درمان، طراحی کلینیک دندانپزشکی باید به شکلی باشد که برای قرار دادن تجهیزات پزشکی در درجه اول، مناسب باشد. همچنین کاربردهای مختلف محیط را پوشش دهد. پس از این رعایت‌ها، ایده‌های خاص طراحی در نور و رنگ و انتخاب پوشش و کف محیط، قابلیت انتخاب و اجرا خواهند داشت.