دکوراسیون رترو سبک خاصی از چیدمان منزل یا محیط کار است که در آن المان‌ها و اشکال مدرن مختلف از طرح‌های قدیمی الهام گرفته‌اند. این طرح را می‌توان نگاهی به گذشته نامید که زیبایی و جذابیت را برای محیط موردنظر به ارمغان می‌آورد و با رنگ‌بندی‌های متنوع حس سکونت و یکنواختی را در آنجا از بین می‌برد.

دکوراسیون رترو برای کسانی پیشنهاد می‌شود که دوست دارند در دنیای امروزی سفری به گذشته داشته باشند. این سبک چیدمان اعجاب برانگیز موجب شده است تا کسانی که به دکوراسیون‌های قدیمی علاقه دارند، بتوانند آن را با انواع رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در خانه پیاده‌سازی کنند.

با دیدن دکوراسیون رترو گویی بخشی از خود را در گذشته جا گذاشته‌اید. این چیدمان زیبا حسی نوستالژیک درونتان به‌وجود می‌اورد و گویی برای گذشته احترام بسیار زیادی قائل است. شما با ایجاد این سبک در خانه خود گویی تصویری دلنشین از خاطرات قدیمی را بازسازی می‌کنید.

آشنایی با دکوراسیون رترو

آیا تا به الان به این فکر افتاده‌اید که انواع مبلمان اداری و وسایل محیط کار یا خانه خود را به سبک قدیمی طراحی کنید؟ رترو یا Retrospective به معنی نگاه به عقب است و نوعی دکوراسیون خاص برای علاقه‌مندان به سبک‌های قدیمی در محیط پیاده‌سازی می‌کند. در رترو یک محصول جدید طراحی می‌شود، اما کاملاً اقتباس‌شده از محصولات قدیمی! این ایده خلاقانه باعث می‌شود تا از محصولی جدید استفاده کنید، ولی احساس دلنشین محصولات قدیمی درونتان شکل بگیرد.

اگر بخواهیم رترو را صرفاً در زمینه طراحی دکوراسیون در نظر بگیریم، به سبک خاصی با رنگ‌های تند، تم‌های قدیمی، طرح‌های هندسی و ترند‌های دهه‌های گذشته گفته می‌شود. در این دکوراسیون می‌توانید انواع المان‌های ترندشده در دهه‌های ۶۰،۷۰،۸۰ و ۹۰ میلادی را به‌شکلی زیبا در محیط منزل به کار ببرید.

رترو زیبایی و سرزندگی خود را مدیون ارائه هنر غیرمتکلفانه و بدون چهارچوب خود است. گاهی رترو می‌تواند به‌قدری جسور شود که از شلختگی یا به دیدگاه برخی بدسلیقگی را به نمایش بگذارد. با این سبک می‌توانید به فرهنگ عامیانه، مد و منابع طبیعی یا رویداد‌های فعلی اشاره کنید. به‌طور کلی امکان اضافه‌کردن هر المانی به این دکوراسیون وجود دارد، منتهی باید نوستالژیک بوده و به قدیم اشاره داشته باشد.

آشنایی با دکوراسیون رترو

بررسی ویژگی های دکوراسیون رترو

انواع میز اداری ، صندلی‌ها، پرده‌ها، فرش‌ها، دیوارپوش‌ها و … در دکوراسیون رترو باید با توجه به برخی ویژگی‌های انتخاب شوند. رترو به‌عنوان یک سبک پویا و فعال با رنگ‌های تند پرقدرت به‌نظر می‌رسد و نوعی شوخ‌طبیعی و دیوانگی را در دل خود پنهان دارد. این سبک به هیچ محدوده‌ای پایبند نیست و در آن می‌توان از انواع رنگ‌ها با سلایق مختلف استفاده کرد. شما در این دکوراسیون کاملاً آزادی عمل دارید و می‌توانید جسارت خود را نشان دهید.

از جمله مهمترین ویزگی‌های سبک رترو عبارت هستند از:

  • رنگ بندی

از انواع رنگ‌های تند، روشن، متضاد و براق در رترو استفاده می‌شود. انواع رنگ‌های ملایم و خنثی در این سبک بر خلاف بسیاری از دکوراسیون‌های دیگر به‌عنوان رنگ قالب استفاده نمی‌شوند، بلکه صرفاً برای جلوه دادن رنگ‌های تند به کار ‌می‌روند. طراح‌ها سعی می‌کنند که در پیاده‌سازی این سبک انواع مبلمان، دیوار‌ها، کف و نقاشی‌های داخل خانه را با رنگ‌های پرانرژی جلوه دهند.

  • مبلمان

مبلمان از جمله مهمترین عناصر تأثیرگذار در طراحی دکوراسیون رترو هستند که با فرم‌های صیقلی و جلا داده‌شده می‌توانند چشم شما را تا مدت‌ها به خود خیره کنند. در مبلمان و صندلی اداری یا خانگی از رنگ‌های پرقدرت استفاده می‌شود و طراح‌ها آنها را به گونه‌ای در محیط به‌کار می‌برند که به‌عنوان محور اصلی دکوراسیون شناخته شوند.

  • نورپردازی

در هر سبک از دکوراسیون به نورپردازی باید توجه‌ای ویژه‌ای شود. سبک نورپردازی رترو نسبت به دکوراسیون‌های قدیمی به‌صورت متداول سقفی و متمرکز نیست و دکوراتور‌ها اغلب از المان‌های جانبی مختلفی از جمله آباژور‌ها، چراغ‌های رومیزی، لوستر‌ها و … برای نورپردازی داخل خانه استفاده کرده‌اند. اغلب نور استفاده‌شده در سیستم روشنایی رترو نیز زرد است. رنگ زرد ابزار نورپردازی با ترکیب رنگ‌های تند مبل‌ها و سایر وسایل جلوه‌ای خاص و نوستالژیک به‌وجود می‌آورد که تا مدت‌ها در ذهنتان باقی می‌ماند.

نحوه تغییر دکوراسیون خانه به رترو

شاید تا الان که از ویژگی‌ها و خلاقیت دکوراسیون رترو شنیده‌اید، تمایل پیدا کرده باشید که این سبک را در خانه خود پیاده‌سازی کنید. اما برای انجام این کار چه اقداماتی باید انجام دهید؟

نحوه تغییر دکوراسیون خانه به رترو

استفاده از رنگ ها برای بخش های مختلف

اولین کاری که باید انجام دهید، استفاده از رنگ‌های تند در بخش‌های مختلف خانه است. شما حتی باید سطح‌های کوچک نیز از رنگ‌های براق و تند استفاده کنید تا این دکوراسیون جلوه‌ای واقعی‌تر پیدا کند.

شما حتی می‌توانید بخش‌هایی از دیوار‌ها را با کاغذ دیوار‌ها یا پوستر‌هایی مناسب از رنگ گرم بپوشانید. در انتخاب رنگ‌بندی‌ها باید دقت‌عمل داشته باشید تا علاوه‌بر گرم و پرانرژی‌بودن، هارمونی جذابی بین آنها به‌وجود بیاید. مثلاً استفاده از چندین رنگ مرکب در کنار یکدیگر می‌تواند خلاقانه باشد.

متداولترین رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون رترو شامل سبز، قرمز، تریاکی، قهوه‌ای، سیاه، خردلی، نارنجی و بنفش می‌شوند.

استفاده از طرح و فرم های هندسی

استفاده از نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی با خطوط منظم هندسی به تغییر سبک دکوراسیون محیط به رترو کمک زیادی می‌کند. در طراحی این دکوراسیون امکان استفاده از چند صندلی براق، مجسمه‌هایی با سبک مدرن و تابلو‌های مدرن نقاشی نیز در این سبک وجود دارد.

برخی به استفاده از المان‌های چوبی برای استفاده در دکوراسیون رترو علاقه دارند که در این صورت باید آنها را با رنگ‌های تیره و صیقلی زینت ببخشند.

استفاده از کفپوش مناسب

برای کفپوش و فرش‌ها می‌توانید به‌سراغ گزینه‌هایی با طرح‌های هندسی ساده و رنگ‌بندی شاد بروید. استفاده از فرش‌های قدیمی می‌تواند بسیار خلاقانه باشد، چون یادآور تصویر شیرین گذشته اند و از خطوط و فرم‌های هندسی مختلفی نیز در آن استفاده کرده‌اند.

برای دکوراسیون رترو ما فرش‌های قدیمی با پشت زمینه لاکی و قرمز را پیشنهاد می‌دهیم، چون بیشترین تناسب را با خانه‌های ایرانی دارند و حس نوستالژیک همه ما ایرانی‌ها را زنده می‌کنند.

استفاده از مصالح و المان های جدید

استفاده از انواع المان‌ها و مصالح جدید مثل پلاستیک، پلی‌استر و منسوجات تیره با رنگ‌های خیره‌کننده باعث افزایش جذابیت دکوراسیون رترو می‌شود. این سبک را می‌توان انقلابی در برابر دکوراسیون‌های قدیمی دانست، چون جسارت بیشتری در طراحی فضا نسبت به آنها دارد. با استفاده از میز‌ها یا مبلمان پلاستیکی براق یا ابزاری با پوشش چرم مصنوعی جلوه‌ای خاص و فوق‌العاده در فضا به‌وجود می‌آید.

استفاده نکردن از المان های پیچیده

به هیچ عنوان در دکوراسیون رترو از المان‌های پیچیده استفاده نکنید، چون در آن جایی ندارند. شما برای مبل‌ها باید به‌سراغ مدل‌های ساده، راحت و کاربردی بروید. برای این کار ما کاناپه‌های پهن و بزرگ با کوسن‌های رنگارنگ را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید به‌جای کاشی‌های گلدار در آشپزخانه نیز کاشی‌های شطرنجی را در دکوراسیون به کار ببرید تا فضا ساده اما زیبا به نظر برسد.

پرکردن فضا از المان های قدیمی

این سبک اقتباسی از گذشته است، بنابراین می‌توانید تمام کتابخانه خود را با کتاب‌های قدیمی پر کنید. با پوشاندن قسمت جلویی کتابخانه با نوار‌ها و کاست‌های قدیمی، گذشته را به یاد می‌آورید که همین کار را برای کتابخانه خود انجام می‌دادید. استفاده از دستگاه‌های گرامافون یا ماشین‌های تایپ نیز می‌تواند به نوستالژیک‌بودن فضا اضافه کند و احساس بهتری درون شما به‌وجود آورد.

اگر می‌خواهید حس نوستالژیک بیشتری به فضا ببخشید، بخشی از دیوار یک خانه را با روزنامه‌های قدیمی پر کنید. خواندن تاریخ روی این‌روزنامه‌ها و متن‌هایی که مربوط به خبر‌های گذشته هستند، شما را غرق در خاطرات می‌کنند. کاغذدیوار‌ی‌هایی با طرح اسکانس‌های قدیمی مثل ۱۰ تومانی، ۵۰ تومانی و ۱۰۰ تومانی نیز جلوه‌ای خاص به محیط می‌بخشند. از بلیط‌های اتوبوس، عکس‌های هنرمندان و ورزشکاران قدیم یا تمبر‌های رنگارنگ نیز نمی‌توان گذشت که هر کدام حس نوستالژیک درونی‌تان را زنده خواهند کرد.

طراحی اتاق خواب

برای ملحفه‌های خانه از طرح‌های چهارخانه با ترکیب رنگ‌های آرامش‌بخش استفاده کنید. روی این ملحفه‌ها باید خطوطی مشخص و منظم وجود داشته باشد تا روی دکوراسیون رترو تأکید شود.

توصیه ما به شما عدم استفاده از رنگ‌های تند و پرانرژی در محیط اتاق‌خواب است. شما می‌توانید از رنگ‌های ملایمتری در این بخش از خانه استفاده کنید، منتهی به‌جای رنگ‌آمیزی محیط، المان‌ها و اشیاء نوستالژیک و قدیمی را در اتاق‌ها به کار ببرید تا تأکید کنید که دکوراسیون اتاق‌خواب و خانه خود را رترو انتخاب کرده‌اید.

دکوراسیون رترو، سبک جدید با اقتباس از قدیم

دکوراسیون رترو سبک جدیدی از طراحی است که با اقتباس از دوران گذشته ذهن شما را به پرواز در می‌آورد و به روز‌های خاطره‌انگیز کودکی، نوجوانی یا جوانی می‌برد. در این سبک بیشتر از هر عاملی باید به استفاده از المان‌ها نوستالژیک و عناصر دلنشین و خاطره‌انگیز در فضا توجه داشته باشید تا دکوراسیونی فوق‌العاده بچینید. هر چه رنگ‌ها تندتر و وسایل قدیمی‌تر و خاطره‌انگیزتر باشند، شما در پیاده‌سازی دکوراسیون رترو موفقتر عمل کرده‌اید.

دکوراسیون رترو یکی از انواع چیدمان‌ها با سلیقه شخصی است که در آن به خواسته مخاطب توجه زیادی می‌شود، بنابراین سلیقه شخصی خود را در انتخاب المان‌ها و رنگ‌ها دخالت دهید و محیط را همانطور که می‌خواهید پیاده‌سازی کنید. القای حس نوستالژیک برای مردم هر شهر می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین نمی‌توان یک سبک خاص را برای همه مردم پیشنهاد داد. فقط کافیست به اصول مطرح‌شده در این مطلب توجه داشته باشید تا دکوراسیون را کاملاً مطابق با سبک رترو در محیط موردنظر خود تغییر دهید.