بسیاری از انسان‌ها به محدودیت علاقه‌ای ندارند و می‌خواهند فراتر از محدودیت‌ها باشند. دکوراسیون ترنزیشنال دقیقاً برای همین افراد مناسب است. در این دکوراسیون هیچ محدودیتی وجود نداشته و شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود از ویژگی‌های مثبت دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک در آن استفاده کنید.

دکوراسیون ترازیشنال را در واقع می‌توان ترکیبی از دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک دانست که همین ویژگی باعث افزایش جذابیت آن در کشور‌های مختلف شده است. این سبک از طراحی در کشور ایران نیز به تازگی رونق پیدا کرده و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که خانه یا محل کار خود را به سبک ترنزیشنال طراحی کنند.

در دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقال باید به نکته‌های مهم توجه داشته باشید. سبک پارتیشن اداری، مبل‌ها، صندلی‌ها و … باید در این دکوراسیون به‌شیوه‌ای خاص انتخاب شود. اما آیا نکته‌های مهم درباره این شیوه طراحی را می‌دانید؟

سبک دکوراسیون ترازیشنال یا انتقال چیست؟

سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقال که به آن در انگلیسی Transitional گفته می‌شود، نوعی سبک از طراحی داخلی منزل یا محل کار است که با تلفیق ویژگی‌های دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک به‌وجود می‌آید. در صورت انتخاب این دکور دست شما در طراحی فضا باز بوده و می‌توانید محیط را مطابق با میل خود طراحی کنید.

هر چند در ترنزیشنال از سبک‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما شما باید بین وسایل و المان‌های مختلف آن هماهنگی به‌وجود آورید. ایجاد یکپارچگی باعث افزایش جذابیت محیط و ایجاد یک هارمونی عالی بین وسایل می‌شود. در واقع در سبک انتقالی دکوراتور سعی دارد که به مخاطب بفهماند که همه عوامل در عین اینکه با هم متفاوت هستند، وحدت داشته و با تکمیل جذابیت یکدیگر دکوراسیون فضا را می‌سازند.

در سبک دکوراسیون ترنزیشنال دکوراتور از مبلمان اداری یا خانگی و چندین وسایل جانبی دیگر کلاسیک سعی می‌کند آنها را به سبکی خلاقانه در کنار عناصر امروزی‌تر استفاده کند. تمام هنر دکوراتور به‌شیوه ترکیب این عناصر مختلف با یکدیگر است. برای طراحی دکوراسیون ترنزیشنال به این نکته‌ها توجه داشته باشید:

  • استفاده از رنگ‌های خنثی باعث می‌شود تا خطوط مبلمان بیشتر از قبل به چشم بیایند.
  • از انواع متریال‌های مختلف مثل چوب، شیشه، فولاد، پارچه و … در کنار یکدیگر استفاده کنید. مثلاً با استفاده از پارتیشن شیشه ای در محیطی با کفپوش چوبی می‌توانید جذابیت فضا را افزایش دهید.
  • به حداقل رساندن لوازم تزیینی را فراموش نکنید. شما باید با ترکیب مبلمان‌ها و بافت‌ها با یکدیگر هنر خود را نشان دهید.
  • برخی به استفاده از چندین قطعه در یک فضا علاقه دارند، اما در ترنزیشنال بهتر است که از یک قطعه بزرگ به‌جای چند قطعه کوچک استفاده کنید.
  • انتخاب آثار هنری تأثیر‌گذار فراموش نشود.
  • بررسی ویژگی های دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقال

سبک دکوراسیون ترازیشنال یا انتقال چیست؟

مهمترین ویژگی‌های دکوراسیون ترنزیشنال عبارت هستند از:

  • رنگ زمینه خنثی

در سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقال باید ویژگی‌های مردانه و زنانه را به تعادل برسانید. برای این کار می‌توانید از رنگ‌های خنثی مثل خاکستری، سفید، بژ یا کرم که بیانگر طراحی سنتی خانه هستند، در کنار رنگ‌های تیره مثل آبی، زغالی یا مشکلی استفاده کنید. این ترکیب رنگ فوق‌العاده یک هارمونی جذاب در محیط خانه به‌وجود می‌آورد که شیفته آن می‌شوید.

شما باید از انواع طیف‌های سرد و گرم رنگ‌هایی را برای دکوراسیون ترنزیشنال انتخاب کنید. شما باید رنگ‌های زمینه را خنثی در نظر بگیرید.

  • وسایل جانبی رنگی

حتماً لازم نیست که وسایل جانبی خانه شما خنثی باشند. خنثی‌بودن رنگ این وسایل با رنگ خنثی قالب هماهنگی نازیبایی به‌وجود می‌آورد. برای اینکه کمی شور و شوق در فضا ایجاد کنید، رنگ‌های مختلف قالب فضا را در آنجا به کار ببرید. مثلاً با انتخاب پرده‌های رنگی، ملحفه‌های روشن و … نمای خانه تغییر می‌کند.

  • مبلمان ترکیبی

شما باید مبلمانی برای محیط انتخاب کنید که از سبک‌های مختلف طراح پیروی می‌کنند. شما باید مبلمانی راحت و با ترکیب خطوط صاف و منحنی را بخرید و آنها را در کوراسیون در مرکز توجه قرار دهید. این مبل‌ها باید جلوه‌ای رسمی، گم و دعوت‌کننده داشته باشند.

  • توجه به نورپردازی

شما می‌توانید برای نورپردازی محیط از لوستر‌های الهام بخش معاصر در کنار یک رنگ مولکولی استفاده کنید. هر چه از لوستر‌های مدرنتر با طراحی‌های جدیدتر استفاده شود، جذابیت بیشتری به محیط بخشیده خواهد شد. با نورپردازی‌های توکار و مخفی جدید زیبایی این دکوراسیون را ارتقاء دهید و به تأثیرگذاری آن بیفزایید.

  • تأکید بر فلزات

در دکوراسیون ترنزیشنال سعی می‌شود که به فلز‌ها تأکید بیشتری داشته باشند. اگر به خانه‌های امروزی نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که کم‌و‌بیش از فلز‌ها استفاده می‌کنند. اما در خانه‌هایی با سبک ترنزیشنال اغلب وسایل از جمله میز، ابزار روشنایی، لوازم تزئینی و … از جنس فلز هستند.

برای ساخت وسایل فلزی در دکوراسیون انتقالی از متریالی مثل طلا، برنز یا مس استفاده می‌کنند. اغلب این متریال صرفاً برای سرویس بهداشتی و حمام به کار می‌ایند و اگر به شیرآلات آنها توجه کنید، این متریال را در آنها می‌بینید.

  • انتخاب فرش

انتخاب فرش در سبک ترنزیشنال بر اساس اصول خاصی انجام می‌شود. مثلاً اگر از رنگ‌بندی‌های مختلفی برای وسایل تزیینی و کاربردی در محیط استفاده کرده‌اید، فرش باید رنگ خنثی داشته باشد تا بین آنها هماهنگی ایجاد شود. اگر اغلب وسایل استفاده‌شده در منزل رنگی خنثی دارند، چه خوب که یک فرش سنتی گره‌دار رنگی داخل خانه بیندازید. بافت و زیبایی چشم نوازی این قالی می‌تواند تأثیری فوق‌العاده روی زیبایی محیط داشته باشد.

  • ایجاد تفاوت با قطعه سنتی

قطعات سنتی را از قلم نیندازید که می‌توانند تبدیل به نقطه عطف دکوراسیون ترنزیشنال شوند. این قطعه را حتی می‌توانید از انباری خانه خود پیدا کنید. قطعات کاربردی سنتی برای این سبک از دکوراسیون معمولاً شامل آینه، کمد، میز یا سایر وسایل سنتی مربوط به یک دوره خاص هستند.

اگر می‌خواهید ظاهر امروزی‌تری به وسایل سنتی خود ببخشید، یک روکش از رنگ روی آنها ایجاد کنید. حالا این وسایل تبدیل به یک اثر مدرن می‌شوند و روی زیبایی خانه تأثیر مثبت بیشتری می‌گذارند.

  • استفاده از آثار هنری معاصر

هر چه در سبک انتقالی به جزئیات بیشتری توجه شود، جذابیت محیط افزایش پیدا می‌کند. در واقع جزئیات تأثیر زیادی در تبدیل یک سبک سنتی به دکوراسیون ترنزیشنال دارند، بنابراین توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشید. شما برای این کار می‌توانید از آثار هنری معاصر اما مینیمال برای محیط استفاده کنید. این ایده هوشمندانه شما می‌تواند تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای روی افزایش زیبایی محیط داشته باشد.

  • استفاده از چوب ها

در سبک ترنزیشنال باید از چوب‌های تزیین‌شده در بخش‌های مختلف خانه استفاده کنید. شما حتی می‌توانید مبلمانی چوبی را بخرید که بیانگر سبک سنتی هستند. یک کمد یا میز چوبی نیز می‌تواند زیبایی دکوراسیون خانه شما را افزایش دهد.

  • ترکیب متریال مختلف

شما باید در سبک ترنزیشنال به متریال و بافت توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای این کار پارچه‌های زبر و الیاف طبیعی یا رنگ‌های مات و براق را با یکدیگر ترکیب کنید. با استفاده از متریال طبیعی مثل سنگ، گرانیت یا چوب نیز می‌توانید روی زیبایی محیط تأثیر مثبتی بگذارید. امکان استفاده از چوب در کف و سقف ساختمان وجود دارد.

سبک دکوراسیون ترازیشنال یا انتقال چیست؟

مزیت های سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقالی چیست؟

مهمترین مزیت‌هایی که سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقالی دارد، عبارت هستند از:

  1. با این سبک می‌توانید زیبایی فضا را از سبک‌های مختلفی تکمیل کنید و فقط محدود به یک سبک خاص نیستید.
  2. شما آزادی بیشتری در انتخاب عناصر برای استفاده در محیط کار یا زندگی خود دارید، بنابراین می‌توانید آزادانه با استفاده از متریال‌های مختلف جذابیت ویژه‌ای برای دکوراسیون به‌وجود آورید.
  3. شما می‌توانید این فضا را کاملاً منحصراً طراحی کنید، به‌نحوی که تا به الان هیچ کسی از این سبک طراحی استفاده نکرده باشد.
  4. اگر بتوانید این سبک را به‌خوبی در محیط خانه یا محل کار پیاده‌سازی کنید، توجه همه را جلب می‌کنید. در واقع همه به یک تضاد زیبا مواجه می‌شوند که برایشان تعجب برانگیز و البته تحسین‌برانگیز است.

عیب های سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقالی چیست؟

سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقالی برخی عیب‌ها هم دارد که عبارت هستند از:

  1. در صورتی که از رنگ‌ها و بافت‌های ناهماهنگ استفاده کنید، چشم دائماً در فضا در گردش است، بنابراین نمی‌توان روی یک کانون اصلی تمرکز کرد. در صورتی که اشتراک‌های زیادی بین مبلمان و سایر لوازم نیز وجود داشته باشد، ذات دکوراسیون ترنزیشنال را زیر سؤال می‌برید؛ بنابراین می‌توان گفت که داشتن تنوع در این سبک در عین وحدت می‌تواند کار بسیار مشکلی باشد.
  2. هر چند در این سبک آزادی انتخاب دارید، اما اگر آزادانه هر متریال و بافتی را به محیط اضافه کنید و رنگ‌بندی‌های مختلف را به کار ببرید، آشفتگی زیادی در محیط به‌وجود آورده و یکپارچگی آنجا را از بین می‌برید.
  3. عیب‌های دکوراسیون ترنزیشنال در اغلب موارد قابل پیشگیری هستند. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی درست و زمان گذاشتن برای انتخاب المان‌های تزیینی و کاربردی بهترین دکوراسیون ترنزیشنال را طراحی کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و راهنمایی‌های حرفه‌ای هم توصیه می‌کنیم که با دکوراتور‌های کاربلد ارتباط داشته باشید تا با مشاوره‌های آنها جلوی بروز عیب‌های این سبک از دکوراسیون را بگیرید.

سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقال، سبکی خاص در حین حال سخت

سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقال سبکی خاص و در عین حال سخت است. هر چند این سبک می‌تواند زیبایی چشم‌نوازی به محیط ببخشد و دست شما در انتخاب آن باز است، اما به‌دلیل برخی عیب‌ها می‌تواند پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد. اگر همچنان برای انتخاب این سبک برای منزل یا محیط کار خود مصمم هستید، چه خوب که نمونه‌های متنوعی از این مدل طراحی را ببینید و با الگوگرفتن از آنها برای طراحی منزل خود به سبک ترنزیشنال تصمیم بگیرید.