اگر به تازگی یک پشتی طبی برای صندلی اداری خود خریده‌اید؛ قطعا در پایان روز کاری، احساس جسمیِ بهتری داشته و کمتر دچار خستگی‌ها و دردهای ستون فقرات می‌شوید. این پشتی‌های طبی به شما امکان می‌دهند؛ تا مدت طولانی‌تری روی کار خود تمرکز کنید. آنها حتی می‌توانند کمردرد قدیمی شما را بهبود دهند. این مزایا همگی به دلیل محصول جدیدی است که خریداری کرده‌اید.

محصولی که می‌تواند سبک زندگی کاری شما را تغییر داده و با احساس جسمی بهتر و افزایش بهره‌وری و کارایی، موجب رضایت بیشتر شما شود. بنابراین هنگام خرید مبل اداری می‌توانید به‌جای هزینه‌های بالای خرید یک صندلی‌های ارگونومیک جدید، با افزودن یک پشتی طبی، به بهبود شرایط جسمی خود در محیط کار کمک کنید.

پشتی‌های طبی برای کمک به شما در نشستن راحت برای مدت طولانی در حین کار طراحی شده‌اند. آنها نسبت به پشتی معمول صندلی اداری قابل تنظیم‌تر هستند؛ و به شما امکان می‌دهند متناسب با بدن یا ترجیحات شخصی خود تکیه‌گاه صندلی را تنظیم کنید. این پشتی‌ها می‌توانند رضایت شغلی شما را افزایش داده و خطر آسیب‌های اسکلتی-عضلانی مانند کمردرد را نیز کاهش دهند. در این نوشته می‌خواهیم با زبانی کمی علمی‌تر ۵ دلیل اهمیت استفاده از پشتی طبی در صندلی اداری را شرح دهیم.

قرار دادن بدن در راستای مناسب

مهم‌ترین دلیلی که پشتی طبی یا ارگونومیک باعث بهبود کمردرد شما می‌شود؛ این است که برای حمایت از وضعیت طبیعی بدن و کاهش نیروهای استرس‌زا بر بدن شما طراحی شده است. یک پشتی طبی مناسب معمولا ارتفاع کافی دارد و به‌طور کامل گودی کمر شما را پر می‌کند. در واقع این وسیله، کمر شما را کمی به سمت جلو خم می‌کند؛ تا انحنای طبیعی ستون فقرات کمری شما بدون فشار، در محل مناسب خود قرار بگیرد. این پشتی به عنوان پشتی کمر نیز شناخته می‌شود؛ زیرا به محافظت از ستون فقرات کمری کمک می‌کند.
البته در نظر داشته باشید که اتکا به پشتی طبی به خودی خود کافی نیست. بلکه صندلی اداری شما نیز باید حداقل استانداردهای لازم را داشته باشد؛ و بتواند با تنظیمات مختلف، شرایط ارگونومیک را برای بدن شما فراهم کند.

ایجاد تراز مناسب در باسن و لگن

یکی از علل شایع کمردرد در هنگام نشستن، قرار گرفتن نامناسب باسن و لگن است. برای درک بهتر قضیه قسمت بالای لگن خود را به عنوان یک کاسه آب در نظر بگیرید؛ که باید در یک سطح نگه داشته شود تا از ریخته شدن آب به جلو یا عقب جلوگیری شود. هنگام نشستن در وضعیت صحیح، ساختارهای استخوانی روی استخوان‌های لگن، باید نسبت به یک‌دیگر هم‌سطح باشند.

این ساختارها با نام‌های ASIS و PSIS به ترتیب در جلو و پشت استخوان‌های لگن قرار دارند. هنگامی که این ساختارهای استخوانی در یک سطح قرار دارند؛ کمر شما قوس کمی داشته و قسمت محدب آن رو به جلو است. اگر ASIS و PSIS هم‌سطح باشند، باسن و لگن شما نیز هم سطح هستند؛ و فشار کمتری روی کمر وجود دارد. پشتی طبی در اینجا نیز با ایجاد حفظ این قوس، کمک می‌کند تا شما به جلو خم نشده و یا به سمت عقب لم ندهید.

به عبارت دیگر بسیاری از ما تمایل داریم در حالی که لگن خود را به سمت عقب متمایل می‌کنیم، در وضعیتی به نام شیب لگن خلفی یا ساکرال بنشینیم. در این وضعیت، هم‌سطحی شرح داده شده به هم می‌خورد؛ و ما وزن بیشتری را روی ساختار تحتانی خود تحمل می‌کنیم.

همچنین هنگامی که لگن به سمت عقب متمایل می‌شود؛ ستون فقرات کمری خم شده و باعث فشار بیشتر بر روی رباط‌ها و ماهیچه‌های کمر می‌شود. نشستن به این شکل همچنین منجر به فشار بیشتر بر دیسک‌های کمر می‌شود. در اینجا نیز ایجاد ثابت به وسیله پشتی طبی به کمک شما می‌آید.

صندلی مدیریتی نیلپر مدل SM850
خرید صندلی اداری
۶,۳۳۳,۰۰۰ تومان
خرید کنید

جلوگیری از خمیدگی و حرکت سر به سمت جلو

وقتی روی یک صندلی اداری نامناسب و بدون حمایت از کمر می‌نشینید؛ ستون فقرات کمری خم می‌شود و شانه‌های شما به سمت جلو رفته و حالتی خمیده در بدن شما ایجاد می‌کنند. در این حالت تیغه‌های شانه شما از ستون فقرات قفسه سینه دور می‌شوند؛ و سر شما به سمت جلو کشیده می‌شود. در این شرایط همان‌طور که برای دیدن مانیتور کامپیوتر به سمت بالا نگاه می‌کنید؛ گردن و وضعیت سر شما بیشتر رو به جلو می‌شود. اگر در این حالت به کار خود ادامه دهید؛ می‌تواند منجر به فشار به عضلات، درد گردن و سردرد شود.

خم شدن رو به جلو می‌تواند ناشی از عوامل داخلی و خارجی باشد. عوامل داخلی شامل محدود شدن دامنه حرکتی خم شدن مفصل ران، سفت شدن همسترینگ، چاقی و عضلات ضعیف تنه (هسته) است؛ که قادر به نگه داشتن ستون فقرات در مقابل گرانش نیستند. اما عوامل خارجی عوامل خارج از بدن شما هستند. عواملی مانند محدودیت‌های طراحی صندلی اداری از این جمله هستند. به عنوان مثال عمق بیش از حد بلند یا کوتاه صندلی، پشتی بیش از حد عمودی و تکیه‌گاه‌های خیلی کم از جمله این موارد هستند.

پشتی‌های طبی ممکن است نتوانند محدودیت‌های داخلی شما را تغییر دهند؛ اما به‌طور خاص برای اصلاح عوامل خارجی طراحی شده‌اند. این پشتی‌ها از خمیدگی شما جلوگیری و نشستن در موقعیت مناسب را تقویت می‌کنند.

صندلی مدیریتی لیو مدل I72PU
۷,۸۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

کاهش نیاز به خم شدن مکرر تنه

یک عارضه جانبی نشستن با وضعیت نامناسب در یک صندلی اداری معمولی، نیاز به خم شدن مکرر تنه است. وقتی در حالت قوز کرده نشسته‌اید؛ ممکن است در رسیدن به وسایل روی میز بدون خم کردن تنه به جلو مشکل داشته باشید. این مسئله به احتمال زیاد چندین بار در طول روز اتفاق می‌افتد؛ و باعث می شود کمر شما دردناک شود. نشستن بر روی یک صندلی با پشتی طبی، به شما کمک می‌کند که بیشتر به حالت صاف بنشینید. در نتیجه می‌توانید بدون قوز کردن به جلو و وارد کردن فشار اضافی به کمر خود، به وسایل روی میز دسترسی داشته باشید.

آسایش و آرامش بیشتر

بسیاری از پشتی‌های طبی با مواد با کیفیت بالاتر نسبت به صندلی‌های اداری ارزان ساخته می‌شوند. در واقع این بالشتک‌های پشتی معمولا ضخیم‌تر بوده و پوشش بهتری ایجاد می‌کنند. این موارد موجب می‌شود که در بلندمدت شما احساس آسایش و آرامش بیشتری داشته باشید؛ و نتیجه این شرایط بهتر، افزایش کارایی، بهره‌وری و رضایت شغلی شما خواهد بود.

به‌طور خلاصه پشتی طبی یا ارگونومیک می‌تواند با ایجاد حالت نشستن مناسب که امکان تراز مناسب شانه‌ها، باسن و ستون فقرات را فراهم می‌کند؛ کمردرد و خستگی زودرس را در شما بهبود بخشد. این کار باعث کاهش فشار غیرعادی به بدن می‌شود؛ و از موقعیت‌های آسیب‌زا مانند خمیدگی تنه و سرِ رو به جلو، جلوگیری می‌کند. این پشتی‌های طبی به کاربران این امکان را می‌دهد که در مقایسه با صندلی‌های اداری استاندارد، شرایط ارگونومیک‌تری را تجربه کنند. آنها می‌توانند به کاهش طیف گسترده‌ای از بیماری‌های اسکلتی-عضلانی از جمله درد در گردن، شانه و کمر کمک کنند.