ایران یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های جهان با فرهنگی غنی و تاریخی ماندگار است. در این فرهنگ و تاریخ، آداب و سنن بسیاری وجود دارد که آیین جشن یلدا یکی از آنهاست. ایرانیان سالهاست طولانی‌ترین شب سال در تاریخ ۳۱ آذر را جشن می‌گیرند و با جشن و پایکوبی به استقبال زمستان ‌می‌روند. شب یلدا یا همان شب چله، یک دقیقه از شب‌های دیگر سال طولانی‌تر است. ایرانیان از گذشته با جشن گرفتن یلدا سعی بر این دارند که بگویند یک دم هم برای در کنار عزیزان بودن غنیمت است و باید قدر آن را دانست و هر لحظه را باید به گونه‌ای زندگی کرد که گویی هدیه‌ای الهی است که به ما داده شده است.
ایرانیان باستان پیرو آیین زرتشتی بودند. در باور‌های زرتشتی تاریکی با شر همراه است. شب آخرین روز پاییز طولانی‌ترین شب سال محسوب می‌شود، حتی اگر یک دقیقه از بقیه شب‌های سال طولانی‌تر باشد. برای غلبه بر شر، ایرانیان باستان با دوستان و خانواده دور هم جمع می‌شدند تا طولانی‌ترین شب سال را با هم بگذرانند. تا سحر بیدار می‌ماندند و خوش می‌گذراندند. هنگامی که خورشید اولین روز زمستان طلوع می‌کرد، آن‌ها تولد خورشید، نور و گرما را جشن می‌گرفتند و اینجاست که نام یلدا به معنای تولد مفهموم خود را نشان می‌دهد.با مجله‌مکعب همراه باشید.

ایده تزیین شب یلدا برای شرکت‌ها

شب یلدا یا شب چله؟

نام‌های یلدا و چله برای اشاره به طولانی‌ترین شب سال استفاده می‌شود. اما چله به چه معناست؟
ایرانیان باستان فصل‌ها را به دوره‌های چهل روزه تقسیم کرده‌اند و آن‌ها با نام چله‌های مختلف به معنای چهل روز می‌شناختند. چله اول در تابستان است و بقیه چله‌ها در زمستان است که به نام چله بزرگ و کوچک شناخته می‌شود. چله بزرگ از روز اول دی (اولین ماه زمستان در تقویم ایرانی) شروع می‌شود و تا چهل روز ادامه دارد و پس از آن چله کوچک که از دهم تا سی‌ام بهمن (دومین ماه بهمن ماه) شروع می‌شود.
شب چله و شب یلدا یکی هستند و توسط ایران و کشور‌هایی نظیر آذربایجان، افغانستان، کردستان، تاجیکستان و ترکیه که تمدن و فرهنگ‌های مشترکی با ایران دارند، جشن گرفته می‌شود.
اهمیت پرداختن به شب یلدا در محیط اداری
یلدا نیز مانند بسیاری از آیین‌های سنتی و مذهبی ایرانیان المان‌هایی دارد. زمانی که به یلدا نزدیک می‌شویم شهر رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. مغازه‌ها، پاساژ‌ها و خیابان‌ها همگی به شکلی سعی می‌کنند خود را به حال و هوای یلدا نزدیکتر کنند. اگر ما بتوانیم این رنگ و بو را به محیط کار خود بیاوریم بسیار عالیست. در این روز خاص، فضای رسمی شرکت کمی آرامتر می‌شود و دکوراسیون یلدایی حس گرم و دلپذیری را به کارمندان منتقل می‌کند. البته در هر شرایطی نباید از ماهیت اصلی محیط کار یعنی کار کردن، غافل شویم.

تزئین دفتر کار و روحیه کار تیمی

تزئین محیط اداری برای جشن یلدا، یکی از راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانید روحیه کار تیمی را در کارمندان خود تقویت کنید. به چالش کشیدن کارمندان برای دکور کردن دفتر کار، چه به عنوان بخشی از یک مسابقه یا صرفاً به عنوان یک تمرین سرگرم‌کننده، می‌تواند معجزه‌ای برای افزایش روحیه تیمی باشد. علاوه بر تشویق همکاری، این کار به کارمندان این فرصت را می‌دهد تا خلاقیت خود را به کار گیرند و استراحت کوتاهی برای رفع خستگی ناشی از فعالیت‌های روتین و روزمره داشته باشند. کار تیمی می‌تواند به تحریک خلاقیت، مشارکت و نوآوری کمک کند.

ایده تزیین شب یلدا برای شرکت‌ها

یلدا بهانه‌ای برای کاهش استرس

همه ما در روز‌های خاص مثل نوروز، یلدا، اعیاد مختلف و… حال و انرژی بهتری داریم. اگر بهانه‌ای باشد تا بتوانیم این روحیه را به همکاران و محیط کار خود منتقل کنیم، فوق‌العاده است. تزئین و جشن یلدایی در محل کار می‌تواند بهانه‌ای برای کاهش استرس، همراهی و همدلی بیشتر کامندان با یکدیگر و تقویت روحیه شود.
از طرفی آوردن دکور یلدایی به محل کار و تشویق کارمندان به همراهی می‌تواند برای شما مانند یک پل به سمت کارمندانتان باشد. آوردن یلدا به محل کار می‌تواند بیانگر این باشد که شما به سلامت، روحیه و شادی کارمندان اهمیت می‌دهید. این مسأله می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش روحیه و اعتماد بنفس کارمندان و همچنین افزایش بهره وری آن‌ها داشته باشد.

نکاتی برای تزئین محیط اداری

  1. تزئین فضای کار با تزئین خانه بسیار متفاوت است. فضای کار محیطی اشتراکی است و همه باید از این تزئینات لذت ببرند، بنابراین با همکاران خود مشورت کنید و از آن‌ها نظر بپرسید و سعی کنید جوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید به نظر همه احترام بگذارید.
  2. از تزئینات کوچک که باعث آشفتگی محیط و حواس پرتی می‌شود خودداری کنید. در عوض می‌توانید از المان‌های یلدایی مثل حافظ خوانی، انار، رنگ قرمز و… استفاده کنید.
  3. حتی اگر در دکور کردن منزل خود متخصص هستید، باید در انتخاب دکوراسیون اداری کمی محتاط باشید. محل کسب و کار نیاز به دکور و خلاقیت کاملاً متفاوتی دارد. باید توجه داشته باشید که چه عناصری در دکوراسیون اداری باعث زیبا سازی می‌شوند. برای تزئین محیط اداری به سراغ تزئینات ظریف و در عین حال رسا بروید که شادی و سرور یلدا را با محیط اداری شرکت شما ترکیب کند. بعضی از افراد برای تزئین مناسبتی محیط کار از طراحان دکوراسیون کمک می‌گیرند، اما پیشنهاد متخصصان گروه مکعب به شما این است که به دکور کردن محل کار به عنوان یک سرگرمی و کار گروهی نگاه کنید، تا اتحاد و مشارکت را میان کارمندان خود بهبود ببخشید.
ایده تزیین شب یلدا برای شرکت‌ها

حال که با اهمیت آوردن یلدا به محل کار و تقویت روحیه کاری تیمی در محیط اداری آشنا شدید، سعی کنید یلدا پیش رو را غنمیت شمارید و از آن بهترین استفاده را ببرید. اگر شما هم‌ایده‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید. گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب سازنده انواع میز‌ اداری است که از کیفیت، کارایی و زیبایی برخوردارند.