حوزه طراحی داخلی تقریبا یکی از محدود حوزه‌هایی است که تحت تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژی، تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. دیوارهای شناور یا همان متحرک نوعی دیوار جدید هستند که برای جداسازی فضاهای داخلی از آنها استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر این محصول را توضیح داده و در مورد کاربرد دیوارهای متحرک در طراحی داخلی صحبت خواهیم کرد.

سیستم دیوار شناور چیست؟

دیوار شناور یک ابزار بسیار مناسب برای جداسازی بخش‌های داخلی یک ساختمان از یکدیگر است که اولین بار در شهر پاریس برای طراحی داخلی یک شرکت فعال در حوزه کامپیوتر و آموزش‌های مرتبط به آن، توسط گروه معماری و طراحی داخلی فرانسوی Stephane Malka به کار گرفته شد.

نیاز این موسسه به فضاهایی که بتوان ابعاد آنها را تغییر داد باعث شد که هنرمندان و طراحان این گروه به فکر ساخت و استفاده از این مدل دیوار بیفتند. بنابراین هر جا که نیاز به ایجاد تغییر ابعادی در فضا باشد؛ می‌توان از این دیوارها با تکیه بر قابلیت بسته و باز شدن‌شان استفاده کرد. شرکت Agoratic که پیشگام در استفاده از سیستم دیوارهای شناور است؛ با استفاده از این تکنیک توانست فضای دفتر کار خود را برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف منعطف کرده و بسته به نیاز خود، کلاس‌هایی موقت با ابعاد مختلف ایجاد کند.
این دیوارهای متحرک در صورت عدم نیاز قابل جابه‌جایی بوده و می‌توان جهت مصارف اداری دیگر از آنها استفاده کرد. به بیان ساده‌تر دیوار شناور یک نوع پارتیشن اداری با ضخامت ۳ میلی‌متر است که ارتفاع آن از سقف کوتاه‌تر بوده و به همین جهت می‌توان آن را روی زمین سر داد و جابه‌جا کرد. این دیوارهای کاربردی و جذاب در حال حاضر تحت عنوان یک پروژه معماری، به نام شرکت معماری Malka ثبت اختراع شده‎اند.

نحوه استفاده از دیوارهای متحرک و شناور

این روزها پلان‌های اداری مدرن به ندرت ثابت هستند. تغییر نیازهای کسب‌وکار، جابجایی زیاد پرسنل و عوامل مختلف دیگر موجب شده که انعطاف‌پذیری در تغییر پلان و طراحی داخلی، به یکی از اولویت‌های اصلی شرکت‌ها برای انتخاب تبدیل شود. دیوارهای متحرک به خصوص مدل جدید آنها که به دیوار شناور معروف است؛ گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای اجرای این ایده بوده و خیلی سریع نیز نصب می‌شوند. با استفاده از این دیوارها شما می‌توانید تغییرات مد نظر خود را با کمترین هزینه و اختلال در روند کاری پیاده کرده و طرح‌های ترکیبی و مفهومی در دکوراسیون اداری دفتر کار خود ایجاد کنید.

به طور کلی پلان‌های باز که در آنها از هیچ دیواری برای جداسازی واحدهای مختلف و میزهای اداری استفاده نمی‌شود؛ ایده خوبی برای توانمندسازی کارمندان و تشویق آنها به مشارکت و همکاری در کارهای تیمی هستند؛ اما یک نقطه ضعف اساسی دارند که آن هم تاثیر نامطلوب‌شان بر روی تمرکز کارکنان و حفظ حریم خصوصی آنها است. به همین خاطر امروزه کمتر از این شیوه طراحی برای چیدمان فضاهای اداری استفاده می‌شود و کم کم جای خود را به دیوارهای شناور و متحرک داده‌اند.

مزایای استفاده از دیوارهای شناور و متحرک

هر کسب‌وکاری برای رسیدن به موفقیت نیاز به فاکتورهای مختلفی دارد. چابکی و هم‌افزایی نیروی کار یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در شانس رسیدن به این موفقیت است. استفاده از دیوارهای شناور و متحرک می‌تواند علاوه بر زیباسازی دفتر کارتان، با تکیه بر مزایای زیر، موفقیت در آینده را برای شما تضمین کند.

جداسازی استاندارد فضاها از یکدیگر

توصیه می‌شود که برای جدا کردن فضاهای داخلی یک ساختمان اداری از دیوارهای ثابت و آجری استفاده نکنید. تا وقتی دیوارهای متحرک وجود دارد که موجب بهبود ارتباط بصری کارکنان با یکدیگر می‌شود چرا باید از دیوار ثابت استفاده کنید؟ اکثر این دیوارها جاذب صدا هستند و مانع از ایجاد حواس‌پرتی در محیط کار می‌شوند. در کل استفاده از دیوار شناور به جای دیوار ثابت می‌تواند محیط ایده‌آل‌تری برای فعالیت کارکنان ایجاد کند.

قابلیت تنظیم ابعاد اتاق‌ها

سیستم‌های دیواری متحرک مانند سیستم دیوارهای شناور به شما کمک می‌کنند تا ابعاد اتاق‌ها را متناسب با نیاز کارکنان و نوع فعالیت‌شان تغییر دهید. همچنین این سیستم‌ها شما را قادر می‌سازند که حتی در صورت تغییر نیازهای خود، بتوانید از فضای در دسترس‌تان به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده کنید.

ایجاد ایستگاه‌های کاری مختلف

ایستگاه‌های کاری غیر اختصاصی که برای انجام اموری غیر از وظایف شغلی کارمندان در نظر گرفته شده‌اند؛ نقش پررنگی در بهره‌وری کارکنان دارند. به عنوان مثال طراحی یک اتاق استراحت یا گیمینگ و حتی اتاقی برای برگزاری جلسات غیر رسمی فوری، به کارکنان شما نشان می‌دهد که چقدر برای آنها احترام قائل هستید. اما گاهی نیاز به این ایستگاه‌ها موقتی وگذراست. در این شرایط می‌توان با نصب دیوارهای شناور و متحرک، در اجرای این تغییرات انعطاف‌پذیر بود.

حمایت از تمرکز کارکنان در محیط کاری

فراهم کردن فضاهایی مناسب برای افزایش تمرکز کارکنان، یکی از وظایف اصلی مدیریت یک مجموعه است. اگر دفتر کارتان پلان باز دارد؛ حتما با نصب چند دیوار متحرک شیشه‌ای سعی کنید فضایی را برای کارمندان خود مهیا کنید که حین کار کردن تمرکزشان به هم نریزد. دیوارهای شناور و متحرک استاندارد به صورتی طراحی می‌شوند که عایق صدا باشند.

بنابراین اگر به طور کلی دفتر کارتان به دلیل نوع فعالیتی که در آن انجام می‌دهید پر از سر و صدای است؛ با استفاده از دیوارهای متحرک، حداقل برای کارمندانی که شغل‌های حساس دارند؛ یک فضای کاری جداگانه طراحی کنید.

کاهش استرس و افزایش آرامش ذهنی در کارمندان

شما می‌توانید با نصب دیوار متحرک در گوشه‌ای از دفتر کارتان، محلی برای تفریح و سرگرمی کارکنان ایجاد کنید. اتاق ورزش، سالن استراحت، تی‌وی روم و اتاق گیمینگ چند نمونه از اتاق‌هایی هستند که وجودشان در هر شرکتی می‌تواند موجب کاهش استرس در کارکنان شود. شرکت در رویدادهای گروهی و اجتماعی که در این اتاق‌ها برگزار می‌شوند نیز می‌تواند روی میزان استرس کارکنان اثرگذار باشد.

علاوه بر سیستم دیوار شناور، از مبلمان اداری، تزئینات دیواری زیبا و یک سیستم نورپردازی استاندارد (در صورت امکان نور طبیعی) در این اتاق‌ها استفاده کنید. ضمن اینکه بهتر است در فضاهایی که برای آرامش و کاهش استرس کارمندان در نظر گرفته شده‌اند؛ از وسایل سازگار با محیط زیست استفاده کنید. به عنوان مثال در صورت امکان چند گلدان طبیعی در این اتاق‌ها بگذارید و دیوارها را با تصاویری از مناظر طبیعی تزیین کنید.

مشارکت کارکنان در تعاملات اجتماعی غیررسمی

با در نظر گرفتن فضاهای کاری غیررسمی در راهروها، کافه تریا و سایر فضاهای عمومی دفتر کارتان می‌توانید کاری کنید که کارمندان بیشتر با هم تعامل و گفتگو داشته باشند. البته نیازی نیست که نگران طراحی این فضاها باشید؛ چرا که می‌توانید با استفاده از دیوارهای متحرک، این کار را به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.