بازسازی ساختمان‌های اداری و دفاتر کار با اهداف مختلفی مثل بهبود روحیه کارمندان، ازبین‌بردن فرسودگی ساختمان، جلب نظر مشتری‌ها و… انجام می‌شود. برای اینکه ساختمان اداری‌تان را بازسازی کنید، نیاز به‌صرف هزینه نسبتاً زیادی دارید؛ این هزینه شامل خرید مصالح برای ساخت‌وساز تا خرید انواع مبلمان اداری و … است؛ در واقع شما باید درباره عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری اطلاعاتی به‌دست بیاورید.

عوامل مختلفی هستند که بر هزینه بازسازی ساختمان‌های اداری مؤثر هستند. شما باید درباره هر یک از این عوامل به‌خوبی تحقیق کنید، سپس با مدیریت هزینه‌ها و با صرف کمترین میزان بودجه به هدفتان برسید و با مرمت ساختمان، محیط کاری جدید و بهتری برای کارمندانتان به‌وجود بیاورید.

اما چه عواملی در هزینه بازسازی ساختمان‌های اداری مؤثر هستند؟ به چه نکته‌هایی باید در زمان ترمیم و مرمت ساختمان‌ها توجه داشته باشیم تا کمترین میزان بودجه را صرف کنیم؟ چه پیشنهاد‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه بازسازی اداری وجود دارد؟

دلایل بازسازی ساختمان اداری

بگذارید قبل‌ازاینکه درباره عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری صحبت کنیم، اشاره‌ای به‌دلایل این کار داشته باشیم. صاحبین کسب‌وکار‌ها به‌دلایل مختلف تصمیم می‌گیرند مقداری از بودجه‌شان را صرف ترمیم و مرمت دفتر کارشان کنند. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

  • فرسودگی ساختمان

فرسودگی ساختمان یکی از دلایل رایج برای بازسازی و مرمت آن است. معمولاً مرمت‌هایی به‌دلیل فرسودگی بیشترین میزان هزینه را در پی دارند؛ چون باید بخش یا بخش‌هایی از ساختمان را به‌طور کامل تخریب و از مصالح و ابزار جدید برای آنجا استفاده کنید.

معمولاً ساختمان‌هایی که سن زیادی دارند یا به‌طور مرتب در آنجا رفت‌وآمد وجود دارد، دچار فرسودگی می‌شوند. خراب‌شدن شیرآلات، نم‌زدن سقف، مشکلات به‌وجود آمده در سیستم برق‌کشی، لوله‌کشی و … همه دلیلی برای فرسودگی ساختمانتان هستند.

  • جلب مشتری

گاهی اوقات صاحبین کسب‌وکار‌ها تصمیم می‌گیرند که برای جلب مشتری، بخش‌های جدیدی به ساختمان‌شان اضافه کنند. آنها حتی گاهی اوقات عملیات بازسازی و مرمت را به‌منظور حذف برخی بخش‌های اضافه در اداره‌شان می‌کنند.

مثلاً آنها یک باغچه در محیط بیرونی دفتر کارشان ایجاد می‌کنند، یک سرویس توالت فرنگی به سرویس بهداشتی‌شان می‌افزایند، با خرید پارتیشن اداری فضایی را مخصوص استراحت آنها به‌وجود می‌آورند یا کار‌هایی از این دست انجام می‌دهند تا مشتری‌ها نظرشان نسبت به کسب‌وکار آنها جلب شود و ترغیب به استفاده از خدماتشان شوند.

اگر بازسازی صرفاً به‌دلیل جذب مشتری باشد، معمولاً این کار هزینه‌های کمی در پی دارد؛ چون فقط یک بخش کوچک به اداره اضافه می‌شود که این کار با صرف کمترین میزان بودجه قابل انجام خواهد بود.

  • افزایش روحیه کارمندان

گاهی عملیات بازسازی فقط به‌منظور افزایش روحیه کارمندان انجام می‌شود؛ مثلاً ساختمان اداره نورگیر مناسبی ندارد و محیط آنجا دائماً با نور‌های مصنوعی روشن می‌شود. قطعاً نور‌های مصنوعی باعث افزایش خستگی کارکنان خواهد شد و این کار روی راندمان کاری‌شان تأثیر منفی می‌گذارد؛ یا صندلی های کارمندان راحت نیست، برای همین مدیران انواع صندلی اداری ارگونومیک را برای کارمندانشان می خرند.

گاهی عملیات بازسازی و مرمت صرفاً به تخریب ساختمان ختم نمی‌شود و مدیران تصمیم می‌گیرند که با یک رنگ‌آمیزی ساده، اضافه‌کردن وسایل تفریحی یا کاری مانند میز اداری به ساختمان یا استفاده از گل و گیاهان روحیه کارمندانشان را بالاتر ببرند.

  • تغییر کاربری

برخی اتاق‌های اداره‌ها استفاده زیادی ندارند و معمولاً به‌عنوان انباری، آبدارخانه و … استفاده می‌شوند؛ در صورتی که می‌توان از آنها استفاده‌های بیشتری برد. به‌همین‌منظور مدیران تصمیم می‌گیرند که اتاق‌ها را تغییر کاربری دهند.

عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری

بررسی عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری

با آگاهی از دلایل بازسازی ساختمان‌های اداری، اکنون بهتر می‌توانید عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری را بشناسید. در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

  • حجم بازسازی

یکی از مهمترین عوامل مؤثر در هزینه بازسازی ادری، حجم میزان مرمت و تعمیرات است. شما باید تصمیم بگیرید که تا چه اندازه می‌خواهید ساختمان مورد نظرتان را مرمت کنید تا به‌همان‌اندازه هزینه‌ها را بسنجید. مثلاً در صورت تصمیم به تخریب کامل ساختمان، قطعاً باید هزینه‌های بیشتری نسبت به تخریب بخشی از آن بپردازید.

  • میزان مصالح

هر چه میزان مصالح مصرفی برای ترمیم ساختمان مورد نظر بیشتر باشد، هزینه‌های پرداختی‌تان نیز بیشتر خواهند بود. بنابراین از قبل میزان دقیق مصالح را بسنجید و دراین‌باره با مهندس‌ها و مجری‌های ساخت‌وساز نیز مشورت داشته باشید تا بتوانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و مصالح اضافه نخرید.

  • نوع مصالح

نوع مصالحی که برای بازسازی و ترمیم ساختمان مورد نظرتان استفاده می‌کنید نیز در هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. مثلاً برخی مصالح درجه ۲ یا درجه ۳ هستند، بنابراین کیفیت پایینی دارند و باید هزینه کمتری برای خریدشان بپردازید؛ اما در نقطه مقابل برخی مصالح از کیفیت بالایی برخوردارند، بنابراین باید هزینه زیادی را برای خرید آنها در نظر بگیرید.

مصالح ساختمانی انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها از برخی ویژگی‌های خاص برخوردارند. قیمت هر یک از این مصالح نیز با یکدیگر متفاوت است. شما باید همان ابتدا تصمیمتان را درباره اینکه از کدام یک از مصالح می‌خواهید استفاده کنید، بگیرید. با انتخاب مصالح مصرفی، بهتر می‌توانید هزینه‌ها را بسنجید.

  • مساحت ساختمان

مساحت ساختمان و محلی که قصد بازسازی آن را دارید نیز در میزان هزینه‌ها تأثیرگذار است. این یعنی هر چه مساحت اتاق یا ساختمان تخریبی بیشتر باشد، نیاز به پرداخت هزینه‌های بیشتری خواهید داشت.

  • مدت زمان بازسازی

یکی دیگر از عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری مدت زمان مرمت پروژه است. هرچه پروژه زمان بیشتری ببرد، هزینه‌ها نیز بیشتر می‌شوند.

همانطور که می‌دانید، بازار همواره پر نوسان است و قیمت مصالح نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید قیمت مصالح در امروز نسبت به مصالح در چند روز آینده بسیار کمتر باشد؛ بنابراین هر چه پروژه را به‌تعویق بیندازید، احتمال افزایش هزینه‌ها وجود خواهد داشت.

البته گاهی بازار نزولی می‌شود؛ بنابراین با به‌تعویق‌انداختن پروژه هزینه‌ها کمتر خواهد شد.

شما باید با بررسی کامل بازار و مدت زمان انجام پروژه‌تان ابتد شرایط را بسنجید و سپس تصمیم به مرمت ساختمان موردنظرتان بگیرید.

  • تعداد کارگران

تعداد کارگرانی که می‌خواهید برای بازسازی ساختمان مورد نظرتان استخدام کنید، در برآورد هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. قطعاً هر چه تعداد کارگران بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری برای کارمزدشان بپردازید.

البته هر چه تعداد کارگران بیشتر باشد، پروژه زودتر به‌اتمام می‌رسد؛ در نتیجه با کاهش زمان پروژه، نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافه نخواهید داشت. بنابراین ابتدا شرایط را بسنجید و سپس بر اساس آن تصمیم بگیرید که آیا قصد استخدام کارگران اضافه را دارید یا نه.

  • هدف بازسازی

از جمله عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری هدف از مرمت و تعمیرات است. در قبل هدف و دلایل مختلف برای بازسازی ساختمان‌ها را گفتیم؛ مرمت ساختمان بنا به هر یک از این دلایل، هزینه‌های مختلفی برایتان در پی دارد!

مثلاً اگر هدفتان ترمیم ساختمان برای ازبین‌رفتن فرسودگی آن باشد، قطعاً باید هزینه بیشتری نسبت به زمانی بپردازید که صرفاً می‌خواهید یک بخش جدید به ساختمان بیفزایید.

روش های کاهش هزینه بازسازی اداری

با آگاهی از عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری، اکنون شاید این سؤال به ذهنتان خطور کرده باشد که چطور جلوی هزینه‌ های اضافه را بگیریم. راهکار‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

قرارداد با تولیدی‌ها و کارگران منصف

برخی تولیدی‌ها در ازای فروش مصالح هزینه زیادی از شما درخواست می‌کنند. بعضی از کارگران نیز در ازای فعالیت‌های کاری دستمزد بسیار بالایی از کارفرما می‌خواهند. برای اینکه هزینه‌ها را به‌حداقل برسانید، با چند تولیدی و کارگر مختلف دراین‌باره مصاحبه کنید تا از بین آنها منصفترین تولیدی‌ها و کارگران را بیابید.

  • تعیین هدف

همان ابتدا هدفتان را از بازسازی مشخص کنید؛ مثلاً اگر صرف هدفتان اضافه‌کردن بخشی خاص به ساختمان اداری‌تان است، از انجام کار‌های دیگر بپرهیزید! همین کار باعث می‌شود تا هزینه‌ها را مدیریت کنید و جلوی صرف هزینه‌های اضافه بابت انجام کار‌های جدید را بگیرید.

  • جلوگیری از اسراف مصالح و استفاده از مصالح قبلی

اسراف و مصرف بیش‌ازاندازه مصالح باعث زودتر تمام‌شدن آنها و نیاز به‌صرف بودجه جدید برای خریدشان می شود. به‌همین‌دلیل باید به‌صورت مداوم در حین مراحل انجام پروژه روند کار کارگران را بررسی و در صورت اسراف مصالح این نکته را به آنها گوشزد کنید تا جلوی اسراف گرفته شود.

شما می‌توانید در صورت تخریب ساختمان، بنا را به‌گونه‌ای تخریب کنید که مصالح آن سالم باشند. با این کار می‌توانید از همان مصالح قبلی‌تان استفاده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید.

  • برنامه ریزی

از همان ابتدا برای تمام بخش‌ها و مراحل بازسازی برنامه‌ای جداگانه بچینید؛ از میزان مصالح موردنیاز گرفته تا تعداد کارگران موردنیاز را بررسی کنید. داشتن برنامه درست جلوی هزینه‌های اضافه گرفته می‌شود.

عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری، موضوعی مهم و با اهمیت

عوامل مؤثر در هزینه بازسازی اداری موضوعی مهم و با اهمیت است که نباید آن را نادیده بگیرید. شما باید تمام عوامل مؤثر در هزینه‌ها را بررسی و با آگاهی کامل نسبت به بازسازی دفتر کارتان اقدام کنید تا هیچ هزینه اضافه برای انجام کار‌ها نپردازید. شما می‌توانید در این زمینه حتی از کارشناس‌ها و مجری‌های ساخت‌وساز نیز کمک بگیرید تا در برآورد هزینه‌ها کمکتان کنند و جلوی پرداخت هزینه‌های اضافه توسط شما را بگیرند.