همه چیز در طول زمان تکامل پیدا کرده است، از غذا تا نوشیدنی گرفته تا لباس و جواهرات و…. که البته شامل مبلمان اداری نیز می‌شود. اولین میز‌های اداری تنها از یک تکه چوب شروع شد، اولین صندلی‌ها حتی از جایشان تکان نمی‌خوردند و ساده‌ترین کمدهای ذخیره‌سازی به معنای واقعی کلمه تنها یک قفسه بودند. از این رو واقعاً فکر کردن در مورد پیشرفت‌های زیادی که اتفاق افتاده و این همه تنوع مبلمان اداری در دنیای امروز بسیار حیرت‌انگیز است.

مبلمان اداری واقعاً چرخش چشمگیری داشته است و خوشبختانه بسیار ایمن‌تر از قبل شده است! اولین صندلی‌ اداری واقعاً خطرات زیادی برای افتادن از روی آن‌ها داشتند و اولین میزهای اداری ر نیز کوچک‌ترین راحتی نداشتند! آن روزها ارگونومی واژه‌ای بود که هیچ کس نمی دانست حتی وجود دارد؛ اما این روزها به لطف تغییرات شگرف درزمینهٔ طراحی مبلمان اداری همه ما در مورد طراحی مدرن در برنامه‌ریزی فضای اداری و مبلمان اداری صحبت می‌کنیم. برای اینکه بتوانید تصور کنید که چقدر در این زمینه پیشرفت کرده‌ایم، بیایید سیر تحول مبلمان اداری را در چند قرن گذشته در این مقاله از مجله مکعب بررسی کنیم.

سیر تحول مبلمان اداری را در چند قرن گذشته

قدیمی‌ترین مبلمان اداری – دهه ۱۸۰۰

هنگامی که اولین دفاتر به معنای واقعی راه‌اندازی شد، مبلمان اداری که آن را تزئین کرده بود بسیار ابتدایی بود. شاید تصور آن سخت باشد اما ما از صندلی‌ها و میزهای چوبی که هیچ‌چیز چرخی نداشتند، قابلیت حرکت نداشتند و ثابت بودند و واقعاً ناراحت کننده بودند صحبت می‌کنیم. با این حال، در اواخر قرن، میزهای رول و سیستم‌های اولیه بایگانی معرفی شدند. این قطعات مبلمان اداری معمولاً شامل کشویی بودند که با تکه‌های مقوا از هم جدا شده بودند، درست مانند سیستم‌های جداکننده قدیمی که تا اوایل دهه ۱۹۹۰ رایج بود. خوشبختانه، این روزها بیشتر به بخش دیجیتالی ذخیره سازی توجه می‌شود!

در آن زمان رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ نداشتیم، چه برسد به تبلت، بنابراین همه چیز به ماشین تحریر مربوط می‌شد… انواع میزهای مجلل‌تر دارای کشو در هر دو طرف بودند، اما صادقانه بخواهیم بگویم، این میزها نیز به معنای واقعی کلمه فقط یک میز چوبی بودند و هیچ شباهتی به میزهای اداری که امروز می‌بینید نداشتند! آیا می‌توانید تصور کنید که هفت ساعت یا بیشتر پشت یک میز صاف با یک صندلی که حتی چرخ و قابلیت تنظیم ندارد نشسته باشید؟ بی حسی پشت و کمردرد دردناک، نتیجه نهایی یک روز طولانی در دفتر کار برای بسیاری از افراد در آن زمان بود.

عصر فناوری آغاز می‌شود – دهه ۱۹۰۰

در آغاز دهه ۱۹۰۰، اطلاعات بیشتری در مورد سلامت و ایمنی در محل کار آشکار شد و واقعاً بر نحوه و شیوه ایجاد یک فضای اداری تأثیر گذاشت… در این زمان نیز هنوز از ارگونومی خبری نبود، اما نحوه قرار دادن میزها موضوع داغی بود. مثلاً قرار دادن یک میز نزدیک پنجره یا نزدیک به نور طبیعی یک کار روش خوب محسوب می‌شد، چیزی که امروزه نیز نقش مؤثر آن در بهره‌وری کارکنان اثبات شده است. عدم قرار دادن میزهای زیاد در یک فضا نیز روندی بود که کم‌کم شروع شد، اگرچه که دفاتر طرح باز به سبک هنوز در نیمه‌راه قرن دوم باقی مانده بودند.

دفاتر اداری تا اواسط دهه ۱۹۰۰، در مقایسه با دهه ۱۸۰۰، بسیار متفاوت به نظر می‌رسیدند و این عمدتاً به توسعه فناوری مربوط می‌شد. البته ما در آغاز آن قرن تلفن داشتیم و فناوری رایانه به‌سرعت در حال تسخیر فضاهای اداری بود. این امر نحوه طراحی دکوراسیون اداری و نحوه طراحی مبلمان اداری را نیز تغییر داد. کم‌کم میزهای اداری مدرن شروع به توسعه کردند تا راحتی بیشتری را برای کار در طول روز و پشت کامپیوتر ایجاد کنند. علاوه بر این، ملزومات ذخیره سازی اداری در حال تبدیل شدن به آیتمی مهم بود.

بزرگ‌ترین تغییرات در آن زمان به موارد زیر برمی‌گردد:

• تغییراتی در متریال مبلمان اداری

• کاهش حواس پرتی، به لطف پارتیشن‌های اداری

• آگاهی عالی از سلامت و ایمنی و کاشت گیاهان، روشنایی بهتر، تهویه و غیره

• امنیت، به عنوان مثال کشوهای قفل‌دار تا وسایل شخصی (کیف) را در زمان کار ایمن نگه دارد.

در حالی که میزها قبلاً از چوب سنگین و دست و پاگیر ساخته شده بودند، میلمان اداری فلزی به مد روز ادارات تبدیل شدند. دلایل زیادی برای این امر وجود داشت، اما رایج‌ترین آن‌ها کاهش هزینه بود. میزهای فلزی راحت‌تر از میزهای چوبی جابجا می‌شدند، اگرچه در بسیاری از موارد از نظر زیبایی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسیدند این روزها، ما درواقع ترکیبی از این دو را داریم و این ویژگی هنوز به طور کامل به دست نیامد. استفاده از پارتیشن‌های اداری چیزی است که امروزه برای حفظ حریم خصوصی و سکوت در کارهای عمیق استفاده می‌شود. تا اواسط تا اواخر دهه ۱۹۰۰، از دیوار برای جداسازی تیم‌ها استفاده می‌شد. تحقیقات زیادی در زمینه روانشناسی محل کار در این زمان آغاز شده بود و نشان می‌داد که حفظ حریم خصوصی و آرامش راهی عالی برای افزایش بهره‌وری کارکنان است. از این روبه مرور پارتیشن‌های اداری نیز به لیست مبلمان اداری اضافه شدند… ما به قفل کشو و فایل میزهای اداری اشاره کردیم که بی شک به دلایل امنیتی ساخته شده بود. از آنجا که دفاتر سبک باز در حال رواج بودند، همیشه افراد بی‌شماری در یک زمان در اطراف یک مکان شلوغ مشغول کار بودند که کارکنان از نظر کیف و سایر وسایل شخصی خود احساس امنیت نمی‌کردند، بنابراین برای راحت شدن خیال کارکنان و ایجاد آرامش بیشتر، قفل کشو و فایل میزهای اداری به یک ضرورت تبدیل شد. با پایان یافتن دهه ۱۹۰۰، نزدیک شدن به سال ۲۰۰۰، فناوری واقعاً دستور روز بود. اگرچه هنوز از رایانه رومیزی بزرگ استفاده می‌کردیم، اما لپ‌تاپ‌ها در حال تبدیل شدن به روندی بودند که می‌دانستیم در آینده به طرز بسیار شگفت‌انگیزی پیشرفت می‌کنند.

دهه ۲۰۰۰ و فراتر از آن

چال دهه ۲۰۰۰ در مورد سلامتی و افزایش بهره‌وری کارکنان بود و با تأکید بر اهمیت استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک همراه بود. این موضوع می‌توانست شامل مبلمان اداری مدولار، یک صندلی ساده، یک میز اداری یا هر چیزی که فکر می‌کنید باشد، اما ایده اصلی این بود که آن را تا حد ممکن برای استفاده ایمن و سالم نگه دارد. آغاز دهه ۲۰۰۰ در واقع ادامه روندی بود که چند سال گذشته شروع شده بود و با گذشت قرن، تغییرات عمده‌ای در نحوه چیدمان ادارات به وجود آورد. از طراحی کلی آن از نظر مبلمان اداری انتخاب شده و نحوه استفاده از فضا گرفته تا نحوه استفاده بهینه از یک دفتر از نظر سلامتی و بهره‌وری به موضوع مهمی در طراحی فضای اداری تبدیل شد. فناوری چند برابر پیشرفت کرد و رایانه‌های رومیزی بزرگ جای خود را به لپ‌تاپ‌ها و تبلت ها دادند.

صرف‌نظر از نوع رایانه مورد استفاده، دیگر مبلمان اداری باید صورت ارگونومیک طراحی شود تا از سلامت و ایمنی شخصی که از آن استفاده می‌کند پشتیبانی کند. امروزه دیگر صندلی‌های اداری باید قابل تنظیم باشند و میزها باید به‌درستی برای انجام کار مشخصی پیکربندی شوند. همچنین این روزها دفاتر دارای مناطق و فضاهای بازش بیشتری هستند که به ایجاد حس کار گروهی و ارزش در محیط اداری کمک شایانی می‌کنند. به لطفاً این تغییرات ما فضای خود بهتر استفاده می‌کنیم، درباره طبیعت و هنر برای افزایش حس یک دفتر اطلاعات داریم و روش‌های مختلف کار، مانند کار در خانه، کار از راه دور، فریلنسر، کار مبتنی بر فعالیت، میزتحریر و غیره را درک می‌کنیم.

خرید آنلاین مبلمان اداری

به بیان ساده، نحوه کار، نحوه سازمان‌دهی دفاتر و نحوه تغییر مبلمان اداری واقعاً راه بسیار طولانی را طی کرده است. اگر به دنبال مبلمان اداری جدید هستید، به بخش فروشگاه آنلاین گروه طراحی دکراسیون اداری مکعب سری بزنید تا مبلمان اداری مناسب خود را به‌سادگی خریداری کنید. ما در اینجا در مکعب انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای داریم که به تزئین فضای جدید شما یا بازسازی فضای موجودتان کمک می‌کند. نظر شما در مورد نحوه تغییر مبلمان اداری در طول این سال‌ها چیست؟ آیا می‌توانید تصور کنید که در دفتری به سبک دهه ۱۸۰۰ کارکنید؟ به نظر شما آینده میلمان اداری به کجا خواهد رفت؟