از آنجایی‌که کارمندان بخش قابل توجهی از زندگی خود را در محل کار خود می‌گذرانند، ایجاد محیط کاری سالم توسط کارفرما، برای حفظ آن‌ها و حتی جذب استعدادهای برتر جدید بسیار مهم است. به واقع آنچه که در محل کار می‌گذرد می‌تواند نقشی اساسی در سلامت کارکنان داشته باشد. توجه به مواردی مثل اینکه آیا کارمندان تمام روز را در حالت نشسته‌اند، تحرکی ندارند و با رایانه کار می‌کنند؟ آیا آن‌ها از نظر رژیم غذایی و ورزش شرایط مناسبی دارند؟ آیا شما به عنوان یک کارفرما متوجه مشکلات ناشی از کار زیاد و استرس، بهره‌وری پایین، بی‌انگیزگی و از کار افتادگی کارمندان خود هستید؟

با گسترش هر روزه رقابت در بازار کار و فراهم شدن امکان جابه‌جایی بیشتر کارکنان طبق تمایل آن‌ها، هر شرکتی باید استراتژی‌های ویژه‌ای را برای کسب رضایت شغلی کارکنان خود به کار بگیرد؛ تا بتواند نیروهای با استعداد خود را حفظ کند. در غیر این صورت باید منتظر درخواست‌های استعفای زیادی از سوی کارمندان مستعد و پرمتقاضی خود باشد. در کنار آن باید آنالیز انجام شود تا به محض تشخیص کارمندان با بهره‌وری بالا، برای جلب توجه آن‌ها امتیازات ویژه‌ای ارائه شود. در این مطلب سعی کردیم به صورت کلی به ویژگی‌های محیط کاری سالم در قالب خدماتی که باید کارفرمایان ارائه دهند؛ اشاره کنیم. پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر مطالعه آن، از تجربیات کارشناسان خبره طراحی داخلی و معماری نیز برای ایجاد محیط کاری سالم بهره‌مند شوید.

بر بهبود روابط بین کارمندان خود تمرکز کنید

اصولا ایجاد روابط مثبت بین کارمندان، در کاهش بدرفتاری و انزوای هرکدام از آن‌ها بسیار موثر است. چرا که کارمندان در صورت داشتن شبکه حمایتی در اطراف خود، در حین انجام کارهای روزانه احساس خوشبختی بیشتری خواهند کرد. اگر کارمندی تازه‌کار در شرکت خود استخدام کرده‌اید، از همان ابتدا او را با همکارانش آشنا کنید و از آن‌ها بخواهید که به شکلی دوستانه شیوه کار را به او آموزش بدهند. بروز روابط منفی در شرکت فقط یک فرد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه در نهایت وضعیت تجارت و بهره‌وری شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زیرا اغلب منجر به افزایش غیبت، جابجایی زیاد کارکنان و اضافه شدن هزینه‌های آموزش و توسعه می‌شود.

علاوه بر این، مهم است که هم کارفرمایان و هم کارمندان در تعاملات تجاری و تصمیم‌گیری‌های لازم برای کار مشارکت داشته باشند. حتی ارائه آموزش‌هایی در زمینه رهبری و مدیریت از سوی کارفرما می‌تواند احساس توانمندی را در کارمندان تقویت کند. در این صورت با افزایش تعامل، تصمیم‌گیری‌های بهتری برای شرکت گرفته خواهد شد. طبق تحقیقات انجام شده، چنین شرکت‌هایی با عملکرد بهتر، بهره‌وری بیشتری دارند و تقریبا ۸۹٪ از کارمندان آن‌ها از وضعیت خود راضی هستند. داشتن کارفرمایانی که رهبران موثری هستند و بازخورد سازنده و شناخت مثبت ارائه می‌دهند، به حفظ کارمندان مستعد نیز کمک می‌کند.

موفقیت‌ها را جشن بگیرید و از کارمندان خود قدردانی کنید

بدیهی است که پاداش‌هایی مانند افزایش حقوق یا سایر کمک‌های مالی مثل دادن وام بدون بهره، می‌توانند راه‌های خوبی برای ایجاد انگیزه در کارمندان باشند. از طرفی یک نظرسنجی معتبر اخیر نشان داده است که ۸۳٪ از کارمندان بیشتر از پاداش، قدردانی کلامی برای آن‌ها اهمیت دارد؛ به خصوص اگر صادقانه و به‌موقع باشد. در چنین شرایطی کارمندان نه تنها پیشرفت خواهند کرد بلکه با رشد آن‌ها بهره‌وری شرکت هم افزایش خواهد یافت.

مسیرهای آموزش شغلی را توسعه دهید

وجود فرصت‌های توسعه و پیشرفت شغلی در یک شرکت باعث می‌شود کارکنان آن تا حد زیادی احساس ارزشمند بودن کنند. این فرصت‌ها می‌تواند در قالب دادن بازه زمانی برای ادامه تحصیل، ارائه کمک شهریه دانشگاه یا ارائه آموزش شغلی از سوی خود شرکت باشد. طبق یک گزارش در سال ۲۰۱۸، ۹۴٪ از کارکنان مستعد شرکتی اعلام کردند که در صورتی که کارفرما برای پیشرفت شغلی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند، مدت طولانی‌تری در شرکت می‌مانند. در واقع ایجاد یک برنامه توسعه که بر درک نیازهای فردی کارمندان متمرکز باشد، نشان می‌دهد که شما به یادگیری و پیشرفت آن‌ها علاقه مند هستید. باید به کارمندان فرصت داده شود مهارت‌های جدیدی را پرورش دهند و هرجا که امکان دارد مسئولیت‌های اضافی را به عهده بگیرند.

سلامت کارمندان را تقویت کنید

تمرکز بر سلامت کارمندان یکی دیگر از راه‌های افزایش رضایت شغلی آن‌ها است. می‌توانید با تشویق کارمندان به داشتن وقفه‌هایی در بین کار و پیاده‌روی کوتاه بعد از ناهار، به آن‌ها نشان دهید که برایشان ارزش قائل هستید. در این صورت کارمندان نیز احساس نشاط و خستگی کمتری می‌کنند. توجه بیشتر بر اقدامات بهداشتی و درمانی آن‌ها مانند در نظر گرفتن روزهایی از ماه برای مرخصی با حقوق در اثر بیماری و بیمه سلامت نیز می‌تواند رضایت و بهره‌وری را بهبود بخشد. سعی کنید با در نظر گرفتن تفریح‌هایی مثل راه‌اندازی یک باشگاه در شرکت یا تشویق کارمندان برای خوردن ناهار یا تماشای یک بازی هفتگی ورزشی با هم در روزهای مشخص، از فرسودگی شغلی آن‌ها جلوگیری کنید. پس به نیازهای شخصی هرکدام از کارمندان خود توجه کنید.

در مورد محل کار خود تجدید نظر کنید

طبق بررسی‌های انجام شده، کیفیت هوا، نور و دمای محل کار از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت کارمندان هستند. از خود بپرسید آیا محیط کار شما راحت است؟ آیا نور کافی وجود دارد و یا در نزدیکی یک منطقه آلوده هستید؟ در صورت نبود شرایط مناسب می‌توانید با خرید وسایل روشنایی و یا حتی یک دستگاه تصفیه هوا داخلی، وضعیت محیط کار را بهبود ببخشید.

اجازه دهید کارمندان طبق سلیقه خود اتاق کار را طراحی کنند

اجازه دادن به کارمندانتان برای شخصی‌سازی فضای کاریشان تا حد زیادی به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. مثلا به آن‌ها اجازه دهید تابلوهای شخصی خود را آویزان کنند  و در اتاق خود گل‌های تازه یا گیاهان زنده نگهداری کنند. مطمئن باشید که فراهم کردن این شرایط برای کارمندان، تا حد زیادی باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود.

توسعه فرهنگ ایجاد محیط کاری سالم و اجرای برخی از این روش‌ها ممکن است زمان‌بر باشد؛ اما مطمئنا در افزایش بهره‌وری شرکت موثر است. می‌توانید برای کسب راهنمایی و مشاوره تخصصی‌تر در این زمینه و بررسی دقیق‌تر ویژگی‌های محیط کاری سالم، با گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب مشورت کنید. این گروه مدت مدیدی است که در دو زمینه طراحی دکوراسیون اداری و طراحی دکوراسیون داخلی منزل فعالیت می‌کند و علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره بصورت رایگان، سعی در طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هم می‌باشند که این موضوع انتخاب را برای شما آسان می‌کند. همه طراحی‌های داخلی تیم جوان مکعب بر اساس خلاقیت است و از زیبایی بصری منحصربه‌فردی برخوردار هستند.