تفکیک فضا یکی از اصول و مراحل اولیه طراحی داخلی است. در واقع پیش از هر چیزی برای طراحی داخلی دکوراسیون هر فضایی ابتدا باید فضاهای گوناگون را تعریف کرد؛ و سپس به بررسی روش‌های تفکیک فضا پرداخت. تفکیک فضا در دفاتر اداری به نسبت فضاهای مسکونی پیچیده‌تر است. چراکه فضاهای متنوع‌تری در دفاتر اداری وجود داشته و تعداد کاربران بیشتری در طول روز در این فضا مشغول فعالیت هستند. در این مقاله وب‌سایت مکعب گروپ به ذکر چند نکته مهم در زمینه تفکیک فضا در دفاتر اداری پرداخته‌ایم.

اهداف تفکیک فضا در دفاتر اداری

مهم‌ترین هدف تفکیک فضا، تفکیک فضاست. در واقع برای تعریف کاربری‌های گوناگون و ایجاد کاربردهای متنوع شما باید فضای دفاتر اداری را تفکیک کنید. در عمل تفکیک فضا در دفاتر اداری شامل چند فضای اصلی و چند فضای انتخابی می‌شود. دفتر مدیریت، اتاق جلسه، دفاتر دپارتمان‌های گوناگون، سرویس‌های بهداشتی، فضای پذیرش، اتاق انتظار و… از جمله مواردی هستند که معمولا به عنوان فضاهای موجود در دفاتر اداری دیده می‌شوند. تفکیک فضا کمک می‌کند تا نظم بیشتری بر فعالیت‌های کاری حاکم شود؛ و ارتباطات و تعاملات کارکنان با یکدیگر و همچنین مشتریان، ساختار درستی بیابد. هدف دیگر تفکیک فضا این است که کارکنان بتوانند در هر فضایی، شرایطی مساعد برای انجام وظایف خود بیابند. در نتیجه طبیعی است که میان فضاهای گوناگون تفاوت‌هایی از نظر طراحی دکوراسیون اداری وجود خواهد داشت.

تفکیک فضا به کمک دیوار و پارتیشن

وقتی صحبت از تفکیک فضا می‌شود؛ اولین چیزی که به ذهن می‌رسد استفاده از دیوار بین بخش‌های گوناگون است. این شیوه از گذشته کاربرد بسیاری داشته است؛ و هنوز هم دیوار را می‌توان اصلی‌ترین روش برای تفکیک فضاهای گوناگون دانست.

البته دیوارها به اشکال گوناگونی طراحی و استفاده می‌شوند. یکی از پرطرفدارترین روش‌های دیوارکشی میان فضاهای گوناگون اداری، استفاده از انواع پارتیشن اداری است. پارتیشن‌های اداری ویژگی‌های خاصی را فراهم می‌کنند؛ که موجب می‌شود روز به روز بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. پارتیشن‌ها مشکلات دیوارهای قدیمی را ندارند. آنها به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نصب می‌شوند. همچنین به راحتی برچیده شده و تغییر مکان می‌دهند. ویژگی دیگر پارتیشن‌های اداری سبک‌های گوناگون آن با کاربردهای متنوع است. به عنوان مثال پارتیشن اداری شیشه‌ای می‌تواند در عین تفکیک فضا، موجب عبور نور و حفظ ارتباط بصری شود. در نتیجه علاوه بر ایفای نقش به عنوان تفکیک‌کننده فضا، اجازه داده است تا بعضی از ویژگی‌های محیطی به صورت مشترک حفظ شود.

آشنایی با ایده پلان آزاد در معماری

تفکیک فضا به کمک ایده پلان آزاد از جمله روش‌هایی است که معماران پیشرو در فضاهای خاص از آن استفاده می‌کنند. لوکوربوزیه معمار شهیر فرانسوی مبدع و پیشنهاد دهنده این ایده بوده است. پلان آزاد بیش از هر چیز برای فضاهای محدود و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به زبان ساده ایده اصلی پلان آزاد حذف همه دیوارها در فضای داخلی و تا جای ممکن است. در واقع پلان آزاد می‌کوشد تا بدون دیوار کشیدن میان فضاهای گوناگون، به کمک عناصر بصری به تفکیک فضا در طراحی داخلی بپردازد. این ویژگی کمک می‌کند تا فضاهای کوچک نیز کاربردی شده و بزرگ به نظر برسند.

در واقع پلان آزاد هدفی دوگانه دارد. در درجه اول می‌خواهد فضا را برای کاربری‌های گوناگون تفکیک کند؛ و در درجه دوم می‌خواهد فضا هویت خود را به عنوان یک کل واحد و یکپارچه حفظ نماید. به‌طور معمول در روش پلان آزاد از رنگ، جنس و بافت، برای تفکیک فضاها از یک‌دیگر استفاده می‌کنند. در نهایت توجه داشته باشید که ایده‌های خلاقانه بسیاری را می‌توان با بهره گرفتن از پارتیشن اداری و سبک پلان آزاد اجرا کرد. تنها کافی است به نیازهای دفتر کار خود توجه کرده و بر مبنای نیازهای خود، کار طراحی دکوراسیون داخلی را به کمک یک تیم دکوراتور باتجربه و خوش سلیقه انجام دهید.