محیط کار برای هر فردی دومین مکانی است که پس از ترک منزل روزانه در آن‌جا وقت می‌گذراند، پس مهم است که هر فرد محیط کار خود را بپسندد و در آن محیط احساس راحتی کند. اگر غیر از این باشد فرد در شرکت شما دوام نمی‌آورد و پس از مدتی تقاضای استعفا می‌دهد. این قضیه به نفع شما نیست. از دست دادن نیرو گاهی جبران ناپذیر است. نیروهای ماندگار به دنبال دلایل مثبتی هستند که حالشان در کار خوب باشد. توجه به وسایلی که در اختیار آنان قرار می‌دهیم بسیار مهم است. میز اداری یکی از مهم‌ترین وسایلی است که برای کارمندان مورد توجه قرار می‌گیرد. قبل ازانتخاب میز اداری باید به ظاهر آن توجه کنیم. بهتر است میز اداری برای هر فرد یک کشوی کوچک اختصاص دهیم. این کار نظم خوبی به وسایل و پرونده‌های مهم کارمندان می‌دهد. پس از انتخاب صحیح نوبت به نحوه چیدمان میزها می‌رسد. مرتب بودن فضای کاری تاثیر مثبتی بر روند کاری و روحیه کارمندان دارد. تمرکز کارمندان در محیط‌های منظم، بیشتر است و سازماندهی ذهنشان بهتر مدیریت می‌شود.

چیدمان میز مدیریت به چه شکلی است

در چیدمان و جانمایی میز مدیریت، آنچه بیش از هر چیزی مهم است؛ انجام این کار به‌گونه‌ای است که ویژگی‌های مدیر را تقویت کرده و از سویی فضای مناسب را برای انجام وظایف مختلف مدیریتی فراهم کند.با توجه به توضیح بالا در چیدمان میز مدیریت بهتر است چند نکته اساسی زیر را در نظر بگیرید:

  • میز مدیریت باید در محلی قرار گیرد که به در ورودی اتاق تسلط کامل داشته باشد.
  • در صورت وجود فضای کافی، باید تلاش شود که میز فاصله مناسبی از دیوار پشتی داشته باشد.
  • فضای جلوی میز باید به شکلی باشد که مبلمان پذیرایی از ارباب رجوع در فاصله و زاویه مناسبی برای ایجاد ارتباط چشمی و کلامی قرار گیرد.
  • حفظ حریم خصوصی، به‌خصوص در مورد صفحه مانیتور، نکته دیگری است که باید در جانمایی میز مدیریت به آن توجه کرد.

روش اصولی چیدمان وسایل بر روی میز اداری چگونه است

یکی از راه‌های داشتن احساسی مثبت به کار و افزایش بهره‌وری داشتن میزی مرتب و زیباست. میزی که بر اساس اصول مشخصی وسایل را روی آن چیده باشید. مهم‌ترین اصل در چیدن وسایل روی میز اداری بهبود دسترسی‌های شماست. به این معنا که بتوانید به هر چیزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن دسترسی داشته باشید.
از سویی توجه به این مسئله ضروری است که موضوع فعالیت کارکنان و دفاتر اداری مختلف می‌تواند در نوع وسایل و چیدمان آنها بر روی میز اثر بگذارد. به عنوان مثال وسایل ضروری برای یک منشی مدیرعامل با یک برنامه‌نویس متفاوت است. بنابراین قدم اول برای چینش بهتر میز اداری، تعیین میزان ضروری بودن وسایل مختلف است. در واقع باید در نظر بگیرید که از یک وسیله چقدر استفاده می‌کنید. به عنوان مثال یک طراح گرافیک کامپیوتری ممکن است هر چند هفته یک بار به ماشین منگنه یا سایر اقلام مشابه نیاز داشته باشد. در نتیجه بهتر است این وسایل رو از روی میز به کمد یا کشوی خود منتقل کند. این در حالی است که احتمالا می‌خواهد هارد اکسترنال یا قلم دیجیتالش همیشه روی میز باشد.
در نهایت راز ساده اما بسیار موثر در چیدمان اصولی وسایل روی میز اداری، حفظ نظم و خلوتی روی میز تا جای ممکن است.

نکاتی که در مورد چیدمان میز اداری باید به آن توجه کرد؟

در ادامه بررسی نکات ضروری در چیدمان میز اداری، توصیه می‌کنیم هنگام تصمیم‌گیری برای طراحی کلی این چیدمان، موارد زیر را نیز در نظر بگیرید.

نظم

چیدمان میزهای اداری باید به‌گونه‌ای باشد که بیشترین میزان نظم را در فضای کاری ایجاد کند. به عنوان مثال باید مسیرهای حرکت کارکنان تعریف شود؛ تا دسترسی به هر میز، با کمترین میزان مزاحمت برای سایر میزها ممکن شود. همچنین میزهای اداری تا جای ممکن باید از فضاهای عمومی، مانند محل حضور ارباب رجوع، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و… دور باشد.
نکته دیگر درباره ایجاد نظم در میزهای اداری، نصب آنها برای حفظ ثبات‌شان در محل مدنظر است. همچنین استفاده از طرح‌های یک‌سان در میز و صندلی اداری امری ضروری برای ایجاد نظم ظاهری است.

حس آرامش

مهم‌ترین عامل ایجاد حس آرامش در چیدمان میزهای اداری، توجه به حفظ حریم خصوصی افراد است. در این زمینه بسیار مهم است که میزهای اداری به شکلی چیده شود که تا جای ممکن دید عمومی به مانیتور یا اسناد روی میز وجود نداشته باشد. یک راه ساده برای این کار، قرار دادن صندلی اداری پشت به دیوارهای دفتر است. این کار علاوه بر حفظ حریم خصوصی، کمک می‌کند تا میزان دید کارکنان عمیق‌تر شده و حس بهتری داشته باشند.

بهروری کارمند

همه فعالیت‌های یک کسب‌وکار معطوف به افزایش بهره‌وری است. در چیدمان میز اداری نیز مسئله بهره‌وری از اهمیت بالایی برخوردار است. یک چیدمان بد میز اداری به‌راحتی می‌تواند روی بهره‌وری کارکنان اثر بگذارد. به عنوان مثال نامناسب بودن فاصله میز و صندلی اداری از دیوارهای اطراف، فضای نامناسب برای نشستن و برخواستن از روی میز، هماهنگ نبودن نسبت میز و صندلی و…، همگی از این موارد هستند. به‌طور کلی برای بهینه کردن بهره‌وری توسط چیدمان میز اداری باید مطمئن شوید که کارمندان در چند ساعت متوالی استفاده از آن، با عوامل مزاحمی روبه‌رو نمی‌شوند.

قابلیت تغییر دوباره چیدمان

تغییر در فضای کاری می‌تواند حس و حال خسته‌کننده فضای کار را نیز تغییر دهد. بنابراین هنگام انتخاب و خرید میز اداری به این نکته توجه کنید؛ که مدل انتخابی در فضای دفتر کار شما، چقدر قابلیت ایجاد تنوع در چینش را دارد.

نورپردازی مناسب

در نهایت مسئله زاویه تابش نور را باید در نظر داشته باشید. به این معنا که هرگونه نور طبیعی یا مصنوعی باید به شکلی به میز کار بتابد که فضای میز را روشن کرده و از سویی مزاحمتی برای انجام کار ایجاد نکند. به عنوان مثال اگر نور از پشت به یک میز بتابد با ایجاد سایه دست روی کاغذ، مانع نوشتن راحت شما خواهد شد. از سویی ممکن است بازتاب آن در مانتیور آزاردهنده باشد. در مقابل اگر کاملا از جلو بتابد هم می‌تواند چشم شما را آزار دهد.

برای چیدمان میز اداری به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین نکته‌ای که برای چیدمان میز اداری باید به آن توجه کنیم، مرزبندی بین کارکنان داخل هر اتاق شرکت است. این که حریم خصوصی آن‌ها تا حد امکان حفظ شود، حس خوبی به آن‌ها القا می‌کنیم. نتیجه این حس انرژی خوب در محیط کار و نزدیک شدن به اهداف سازمان است. این از قدم اول! قدم بعدی ایجاد یک فضای ارگونومیک با میز اداری است. میز اداری باید به گونه‌ای چیده شود که افراد مقابل نور آفتاب قرار نگیرد. تابش مستقیم نور خورشید، چشمان کارمندان را اذیت و حساس می‌کند و در ساعات میانی روز خستگی برای آنان ایجاد می‌کند. میز اداری را در محل رفت‌وآمد یا جلوی در قرار ندهید. این کار حس ناامنی به کارمندتان می‌دهد و تمرکز را آنان دور می‌کند. فضای شرکت خود را بسنجید. قانون همیشگی برای نحوه چیدمان مبلمان اداری وجود ندارد. برای برخی فضاها چیدمان میز اداری به شکل دور تا دور مناسب است و برای برخی اتاق‌های دیگر این چیدمان جالب نیست. همچنین شاید لازم باشد برای جداسازی فضاهای بین میزها از پارتیشن اداری کمک بگیرید.

فنگ شویی و چیدمان میز اداری

با علم فنگ شویی آشنایی دارید؟ علی با سابقه ۵۰۰۰ ساله در چین که تمرکز آن روی نحوه چیدمان اجسام در یک محیط و رابطه آن با هم است، که این چیدمان در حالات و خلق و خوی انسان‌ها و محیط تاثیر مثبتی می‌گذارد. باعث می‌شود انرژی‌های خوب در اطراف ما وجود جریان داشته باشد. از این علم برای اثربخشی مفید جریان کار در طراحی دکوراسیون اداری محیط شرکت خود استفاده کنید. از فنگ شویی به عنوان یک چالش استفاده کنید. چند مدل چیدمان را امتحان کنید و بهترین حالت آن را پیدا کنید. این کار را با کمک کارمندان خود هم می‌توانید انجام دهید. با هر تغییر، نظر آن‌ها را بپرسید. اگر رای اکثریت آنان به آخرین تغییر موافق اعلام شد، بدانید بهترین تغییر را انجام داده‌اید. با فنگ شویی در محل کار، فضا را لذت‌بخش‌تر می‌کنیم. این هنر چیدمان اشیا امروزه بسیار مورد توجه کارشناسان طراحی دکوراسیون داخلی قرار گرفته است. اگر نحوه چیدمان شما بر اساس این علم باشد به راحتی مشتریان خود را توسط همین چیدمان می‌توانید جذب کنید. به هرحال دکوراسیون داخلی شرکت شما نقش مهمی هم در مذاکرات فروشتان می‌تواند داشته باشد. شاید این حرف را باور نکنید اما کافی است امتحانش کنید. یک مثال ساده، خود ما برای خرید ترجیح می‌دهیم به فروشگاه‌هایی که نمای شیک و تمیزتری دارند مراجعه کنیم، چرا که فکر می‌کنیم خرید بی نقص‌تری خواهیم داشت. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چند نکته مهم در چیدمان میز اداری را مطالعه کنید.

چیدمان صحیح میز اداری به چه صورتی است؟

در چیدمان میز اداری، بیش از هرچیز باید به نسبت قرارگیری میزها در کنار یک‌دیگر در یک فضای کاری توجه کنید. این موضوع به‌خصوص در دفاتر کاری مدرن که به صورت دفاتر باز (Open Office) طراحی می‌شوند؛ از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این زمینه در نظر گرفتن مراحل زیر می‌تواند شما را به نتایج مطلوب برساند:

  • فضاهای کاری را برای قرارگیری میزهای اداری مشخص کنید.
  • تعداد میز و صندلی‌های اداری لازم را مشخص کنید.
  • به زاویه تابش نور و تاثیرات محیطی توجه کند.
  • مسئله عبور و مرور را در نظر داشته باشید.
  • در دفاتر اداری باز، بکوشید که هر تیم را در بخشی از سالن متمرکز کنید.
  • چینش میزها باید طوری باشد که کارمندان با عوامل مزاحم محیطی روبه‌رو نشده و از سویی احساس راحتی و امنیت داشته باشند.

چیدمان میز کنفرانس چگونه است؟

آخرین موضوع در زمینه چیدمان میزهای اداری به چیدمان میز کنفرانس مرتبط است. مهم‌ترین اصل در چیدمان میزهای کنفرانس حفظ ارتباط حاضرین در جلسه است. در واقع به این دلیل است که اغلب میزهای کنفرانسِ با ظرفیت بیش از ۱۰ نفر را به شکل مستطیلِ کشیده طراحی کرده و برای افزایش این ظرفیت نیز، به طول میز اضافه می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا فاصله اعضا در حدی باشد که بتوانند با یک‌دیگر ارتباط کلامی موثری برقرار کنند.
نکته دیگر در چیدمان میز کنفرانس، توجه به فضای عبور و مرور در اطراف آن است. این فضا باید به قدری باشد که در حالت بیرون بودن صندلی‌ها نیز عبور ساده حداقل یک نفر را ممکن کند.
در نهایت بهتر است هنگام چینش صندلی‌های میز کنفرانس برای هر فرد عرضی حدود ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر را در نظر بگیرید.