آداب و معاشرت رفتاری است که در هر فرهنگ و حتی در هر کسب و کاری با هم متفاوت انجام می‌شود. آگاهی از آداب و معاشرت در محل کار باعث می‌شود با همکاران خود ارتباط صحیح‌تری برقرار کنید و نتایج آن را در پیشرفت شغلی خود ببینید. آداب و معاشرت در فضای کاری به ما می‌آموزد که حتی بر روی مبلمان اداری روبروی رئیس، مشتری و همکار چگونه بنشینیم. در ادامه درباره این موضوع بیشتر بخوانید.

آداب و معاشرت در محل کار چیست؟

حتی اگر قوانین و اصول آداب و معاشرت اجتماعی را بدانیم، لازم است آدابی که در محل کارمان برقرار است را بیاموزیم. اما چرا آداب و معاشرت در فضای کاری مهم است؟ به طور کلی آداب و رسوم محل کار به عنوان رفتارهای اساسی در دنیای تجارت تعریف می‌شود که باعث کاهش استرس و درگیری بین همکاران شده و در نهایت بر موفقیت شرکت تاثیر می‌گذارد. شاید افرادی که برای سازمان خود استفاده کرده‌اید، همگی اشخاص موجهی باشند؛ دزدی نکنند، با صدای بلند صحبت نکنند، مهربان باشند و … . اما رفتارهای دیگری هم هست که باید برای ایجاد فضای کار حرفه‌ای انجام داد.

مزایای آداب و معاشرت در فضای کاری

با آگاهی از قوانین آداب و معاشرت در فضای کاری، همه متوجه بایدها و نبایدها می‌شوند. تشویق رفتارهای صحیح کارمندان در فضای کاری باعث ایجاد و شکل‌گیری یک فرهنگ سازمانی مناسب می‌شود. باعث ایجاد روابط بهتر و صمیمانه‌تری در فضای کاری می‌شود. هر روز حدود ۸ ساعت در فضای کاری قرار داریم. اگر در این ساعات که مهم‌ترین لحظه‌های طول روزمان است را با استرس و انرژی‌های منفی بگذرانیم، قطعا تاثیر خوبی بر روی زندگی ما نخواهد داشت. یک تیم قوی بسازید. زمانی که یک فرد جدید به تیم شما اضافه می‌شود، با او گرم برخورد کنید. روزهای اول وارد شدن به شرکت‌ها همیشه در ذهن و خاطره ما می‌ماند. همه افراد از کار کردن در محیط‌های شاد لذت می‌برند. وقتی هر صبح لبخند و انرژی همکاران را ببینید این انرژی بر روی راندمان کاری شما هم تاثیر می‌گذارد. زمانی که خودتان هم با روی خوش در محل کار حاضر شوید، آثار آن را بر روی کیفیت کاری خودتان هم شاهد می‌شوید. فضای کاری بدون استرس و آرام به شما کمک می‌کند خلاق‌تر شوید و با مدیریت زمان به تمامی کارهای خود برسید. و البته با خستگی زیاد به خانه بازنمی‌گردید.

چه کارهایی انجام دهیم؟

اگر قرار است در جلسه‌ای شرکت کنیم یکی از اصول آداب و معاشرت در محل کار این است که با دقت کامل به صحبت‌های سخنگویان گوش دهیم. حتی‌المقدور تلفن همراه خودمان را داخل جلسات نبریم و اگر منتظر تماس کاری ضروری هستیم آن را در حالت ویبره قرار دهیم. برخی از افراد عادت دارند بر روی صندلی چرخ‌دار تکان بخورند. لطفا حواستان به حرکات خود باشد و به صورت هوشمندانه عمل کنید. داخل جلسات کاری یک دفترچه یادداشت با خود به همراه ببریم و نکات ضروری را داخل آن بنویسیم. بعد از پایان جلسه همه به دنبال نتایج هستند. اگر در روزهای بعد بخواهید نکات ذکر شده را مجدد سوال کنید جنبه زیبایی ندارد و حرفه‌ای بودن شما را زیر سوال می‌برد. برای ایمیل زدن برای همکاران و بخش‌های مدیریت از به کار بردن ادبیات عامیانه استفاده نکنید. یک شروع و پایان خوب برای ایمیل خود داشته باشید و بیشتر به نکات و نتایج کاری اشاره کنید. رعایت کردن بهداشت یکی از مهم‌ترین نکات است. برای این که آداب و معاشرت در محل کار داشته باشید، همیشه خوش‌بو و خوش‎لباس باشید. لازم نیست گران‌ترین لباس‌ها را خریداری کنید. آن‌ها را تمیز و اتوکشی به تن کنید و با کمی سلیقه و خلاقیت رنگ‌های آن را هماهنگ کنید.