طراحی دکوراسیون گل فروشی در عین سادگی می‌تواند ذهن فعالان این صنف را به خود مشغول کند. تصور اولیه این است که وجود گل‌های رنگارنگ و خوشبو، به خودی خود موجب ایجاد فضایی زیبا و دلنشین می‌شود. اگرچه این تصور تا حدودی درست است؛ اما برای داشتن چنین فضایی باید بتوانید گل‌ها و گلدان‌های خود را به بهترین شکل ارائه دهید. همچنین در هنگام طراحی دکوراسیون گل فروشی، مسئله مدیریت فضا برای ایجاد شرایط مناسب نگهداری و حتی رشد و نمو گل‌ها را نیز باید در نظر گرفت. بر این اساس در ادامه این مقاله به بررسی هشت نکته کاربردی برای طراحی فروشگاه گل فروشی پرداخته‌ایم.

 ۸ نکته کاربردی برای طراحی دکوراسیون گل فروشی

طراحی دکوراسیون یک فروشگاه گل فروشی، چیزی فراتر از قرار دادن و نمایش گل‌ها و گیاهان در لابی ساختمان شماست. در واقع شما باید یک فضای تشویق‌کننده ایجاد کنید؛ که کار شما را بدون به‌هم‌ ریختگی و به بهترین شکل ممکن به مشتریان نشان دهد. همچنین چنین فضایی باید بتواند اقلام جانبی قابل فروش مانند ظروف مخصوص، گلدان‌ها، اکسسوری‌های گل و… را نیز به‌درستی به نمایش بگذارد. از سویی باید فروشگاه گل خود را طوری طراحی کنید که تزیین مجدد آن آسان باشد. زیرا باید اغلب آن را تغییر دهید؛ تا در هر فصل سال مناسب باشد. همچنین برای راحتی مشتریان، بهتر است فضایی برای صندلی انتظار و یک منطقه ورود به و خروج از گل فروشی را در نظر بگیرید. با این حال موارد گفته شده تنها بخشی از ماجرا است. به همین دلیل در ادامه ۸ نکته کاربردی و مهم در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

  • فضای گل فروشی را دو قسمت کنید

به زبان ساده فضای طراحی گل‌ها و انجام مراقبت و تغییرات روی آنها را از فضای نمایش گل‌ها به مشتریان مجزا کنید. چراکه معمولا مراقبت و طراحی گل کاری همراه با به‌هم‌ریختگی و آلودگی است. بنابراین جایی که شاخه‌ها و برگ‌های شکسته کف زمین می‌ریزند؛ و خاک و آب با هم آغشته می‌شود؛ بهتر است از محل نمایش گل‌ها به مشتریان تفکیک شود. همچنین فضای طراحی و نگهداری گل‌ها و گلدان‌ها باید به سیستم تنظیم دمای دقیق‌تری مجهز باشد. این کار کمک می‌کند تا بتوان به مدت طولانی‌تری از گل‌های مختلف در محل گل فروشی نگهداری کرد.

  • مسیر پخش رایحه‌ها را طراحی کنید

یکی از خاطرات خوب افراد از حضور در گل فروشی، رایحه خوب و هوای مطبوع و اغلب خنک این فروشگاه‌ها است. بنابراین در طراحی دکوراسیون گل فروشی بهتر است به این نکته نیز توجه کافی داشته باشید. برای این کار باید مسیر وزش باد از سیستم خنک‌کننده فروشگاه را به درستی طراحی کنید. به عبارت دیگر این مسیر باید طوری طراحی شود که جهت وزش نسیم به سمت درب فروشگاه باشد. این روش کمک می‌کند تا با ورود مشتری، احساس خوب شرح داده شده با بهترین کیفیت شکل بگیرد.

  • قفسه‌ ها را فراموش نکنید

ممکن است تا به امروز به وجود قفسه‌ها در فضای گل فروشی فکر نکرده باشید. از آنجایی که اغلب گل‌ها و گلدان‌ها بر روی زمین یا روی سکوها قرار می‌گیرند؛ قفسه‌ها بخشی ضروری از دکوراسیون گل فروشی نیستند. با این حال آنها می‌توانند انتخابی عالی برای تغییر فضای گل فروشی باشند. در این زمینه اگرچه استفاده از قفسه‌های چوبی زیباترین انتخاب است. اما اگر نگران نگهداری و دوام آنها هستنید؛ می‌توانید روی مدل‌های پلاستیکی نیز حساب باز کنید. به‌طور کلی قفسه‌ها به شما اجازه چینش بهتر اقلام جانبی را می‌دهد. همچنین آنها فضایی خوب برای تغییر حال و هوای داخل فروشگاه است. به عنوان مثال در ایام خاص مانند نوروز یا یلدا، می‌توانید آنها را به شکلی ویژه بچینید.

  • طراحی فضای انتظار

البته که اغلب گل فروشی‌ها فضای کافی برای طراحی اتاق انتظار ندارند. با این حال شاید در همان فضای اصلی، بتوانید گوشه دنجی را برای استراحت و هم‌صحبتی با مشتریان خود فراهم کنید. در اینجا داشتن یک میز اداری مدرن یا کلاسیک (با توجه به سایر عناصر طراحی) و همچنین یک یا دو صندلی راحت، محیطی را فراهم می‌کند تا مشتریان بتوانند با صبر و حوصله بیشتری نمونه کارهای شما را مشاهده کرده و درباره انتخاب خود تصمیم بهتری بگیرند. همچنین اگر فضای گل فروشی اجازه می‌دهد؛ قرار دادن یک صندلی راحتی بزرگ برای فرد اصلی و چند صندلی پددار برای همراهان مشتریان (مانند مادرانی که در جلسه مشاوره عروسی دخترانشان شرکت می‌کنند.) می‌تواند گزینه بسیار جذابی باشد.

  • طراحی فضایی برای امور اداری

البته اگر فضایی برای انتظار طراحی کردید؛ می‌توانید این بخش را در آن ادغام کنید. با این حال اگر فضای کافی برای ایجاد آن ندارید؛ به هر حال باید میز پذیرش مناسبی را در مسیر خروج مشتری قرار دهید. ارتفاع این میز باید به گونه‌ای باشد که مشتری بتواند در حالت ایستاده و بدون خم شدن، رسیدهای خود را دریافت کرده و امور امضا و پرداخت و… را انجام دهد. همچنین این فضا باید شرایط مناسب برای قراردادن یک رایانه یا صندوق فروشگاهی را داشته باشد؛ تا خودتان نیز بتوانید به‌راحتی به امور اداری رسیدگی کنید.

  • تغییرات منظم در طراحی دکوراسیون گل فروشی

دکوراسیون گل فروشی را مرتبا تغییر دهید. داخل یک فروشگاه گل فروشی باید منعکس‌کننده مناسبت‌ها و فصول سال باشد. برای سال نو تزئینات مجللی داشته باشید. زیرا برخی از مشتریان ممکن است بخواهند سبزه‌ها و سنبل‌های تزئین شده را از مغازه شما بخرند. همچنین از تزئینات مرتبط در نزدیکی شب یلدا استفاده کنید. اما پس از آن، به پیشواز بهار رفته و با گل‌های بهاری و رنگ‌های پاستلی از آن استقبال کنید. همین‌طور پاییز را می‌توان با رنگ‌های پرتقالی و زرد پر کرد. در نهایت اگر فضای شما اجازه می‌دهد؛ گیاهان فضای باز خود را نیز تغییر دهید.

  • مسیر حرکت مشتریان را امن کنید

چیدمان گلدان‌ها و فضای حرکت مشتریان در فروشگاه را طوری طراحی کنید؛ که آنها بدون نگرانی در فضای فروشگاه شما بچرخند. متاسفانه در اغلب گل فروشی‌ها به این موضوع توجه نمی‌شود. بی‌توجهی به این موضوع نیز می‌تواند موجب کاهش توجه مشتریان به موضوع اصلی و کاهش فروش شما شود. از سویی امکان آسیب دیدن گلدان‌ها نیز در این شرایط افزایش پیدا می‌کند.

  • نورپردازی مناسب داشته باشید

پس از عطر، رنگ و فرم مهم‌ترین عنصر گل‌ها برای نمایش زیبایی است. بنابراین بسیار مهم است که مسئله نورپردازی را در طراحی دکوراسیون گل فروشی جدی بگیرید. نورپردازی در این فروشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که در تضاد با چینش گلدان‌ها قرار نگیرد. این نکته کمک می‌کند تا کمترین سایه را در گل فروشی خود داشته باشید. همچنین استفاده از رنگ خنثی در نورپردازی کمک می‌کند تا مشتریان بتوانند رنگ واقعی و صحیح گل‌ها و گیاهان را تشخیص دهند. همچنین اگر زوایای نورپردازی شما قابلیت تنظیم ساده و سریع را داشته باشد؛ می‌توانید با تغییر چینش گل فروشی نیز، آن را با چینش تازه متناسب کنید.

دکوراسیون گل فروشی

 چه چیزی فضای گل فروشی را ارزشمند می‌کند؟

یکی از مواردی که این فضاها را بسیار ارزشمند می‌کند؛ تعهد آشکار صاحب مغازه به نوع زیبایی‌شناسی یا تم آنجا است. به‌طور کلی برخی از مغازه‌ها زیبایی شناسی محسوس و مطبوعی دارند. در حالی که در برخی دیگر به این موضوع بی‌توجهی شده است. به هر حال زیبایی‌شناسی یا تم فروشگاه شما باید مشخص باشد. به عنوان مثال طراحی یک گل فروشی شیک و مجلل، به زیبایی‌شناسی متفاوتی از طراحی یک گل فروشی صمیمی و محلی دارد. با این وجود آنچه مهم است تعهد صاحب فروشگاه به آن طرح کلی در طراحی دکوراسیون بخش‌های مختلف است. فراموش نکنید که راه‌های زیادی برای ایجاد یک تم خاص در فروشگاه گل شما وجود دارد. گاهی استفاده از یک رنگ خاص، استفاده از قاب عکس‌های مرتبط، اقلام حصیری (مانند کلاه حصیری) و همچنین متریال خاص (مانند چوب) بهترین گزینه‌ها برای ایجاد یک فضای خاص و دارای تعریف اختصاصی است.

چگونه از سایر گل فروشی‌ها الهام بگیریم؟

مانند طراحی دکوراسیون اداری، در طراحی دکوراسیون گل فروشی نیز می‌توان با بررسی سایر گل فروشی‌های مطرح و یا تصاویر آنها در صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی، نکاتی را برای الهام گرفتن و استفاده از سبک گل فروشی خود پیدا کرد.

یکی از راه‌های ساده برای انجام این کار، تشخیص عناصر عکس‌های الهام‌بخش است. عناصری که بیشتر با شما و برندتان هماهنگ هستند. در واقع در حالی که نمی‌خواهید به‌طور کامل طراحی دکوراسیون یک فروشگاه گل دیگر را تقلید کنید؛ قطعا می‌توانید تشخیص دهید که چه چیزی یک عکس خاص را برای شما متمایز می‌کند. بنابراین یافتن عناصر مختلف مورد علاقه شما از چندین عکس مختلف، می‌تواند کمک کند تا جنبه‌های گوناگون طراحی دکوراسیون گل فروشی خود را در کنار هم قرار دهید. در نتیجه کل چیزی را که می‌خواهید در فضایی که دوست دارید و مشتریان نیز آن را دوست دارند، گرد هم بیاورید.

در پایان می‌توانید از خود بپرسید که چگونه هریک از این عناصر می‌توانند در فضای شما جا بیفتند. مثلا شاید بتوانید یک تخته سیاه به گل فروشی خود اضافه کنید. شاید هم گلدان‌های آویزان بیشتر با سبک شما هماهنگ باشد. هر چه که هست، عناصری را که می‌توانید به‌راحتی به فروشگاه خود اضافه کنید، شناخته و راهی پیدا کنید که آنها را متعلق به سبک فروشگاه خودتان کنید.