انتخاب رنگ مبلمان اداری، یکی از تصمیم‌های جذاب و در عین حال سخت است، زیرا هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب رنگ، باید فاکتور‌ها و عوامل بسیار زیاد و مهمی را در نظر بگیرید. انتخاب رنگ مبلمان که همه نیاز‌های شما را برآورده کند و با برند اداری شما نیز مطابقت داشته باشد، دشوار است. بنابراین مهم است که فاکتور‌ها را به ترتیب اولویت بچینید و سپس برای انتخاب و خرید لوازم مورد نیاز خود اقدام کنید. مثلاً حتماً شما باید در نظر داشته باشید که چگونه رنگ می‌تواند بر خلق و خو و رفتار افراد تأثیر بگذارد. همانطور که می‌دانید رنگ‌های مورد استفاده در محل کار می‌توانند تأثیر عمیقی بر بهره‌وری، میزان همکاری و روحیه کارکنان داشته باشند.
شرکت‌ها و ادارت خاص اغلب از طرح‌های رنگی مرتبط با برند و فعالیت خود استفاده می‌کنند تا بتوانند نگرش خود را نسبت به تجارتی که در حال انجام آن هستند، بازتاب دهند. شرکت‌های مالی و حقوقی ممکن است از رنگ‌های خنثی یا آرام و رنگ‌هایی مانند خاکستری یا قهوه‌ای تیره برای حرفه‌ای نشان دادن خود استفاده کنند. در حالی که کسب و کار‌های خلاق بیشتر از رنگ‌های روشن برای نشان دادن نوآوری و خلاقیت استفاده می‌کنند.
تأثیر اولیه محیط اداری شما بر افراد، کارمندان و مشتریان بسیار مهم‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. انتخاب رنگ‌های مناسب برای بازتاب برند شما و ایجاد فضایی شاد و اطمینان‌بخش، به شما اطمینان می‌دهد که شما می‌توانید در آینده‌ای نزدیک، بر جای درست و سکوی موفقیت قرار بگیرید. برای پیشرفت کسب و کار خود نباید از هیچ یک از نکات حتی کوچک و ظریف بگذرید و آن‌ها را نادیده بگیرید؛ زیرا این عوامل، همگی بر یکدیگر تأثیر گذارند.

نکات انتخاب رنگ مبلمان اداری

استفاده مناسب از رنگ در فضای کاری اداری نیازی به تغییر کامل دکوراسیون اداری ندارد. تزریق مقداری رنگ از طریق استفاده از مبلمان اداری، مقداری رنگ شارپ و زنده یا آثار هنری می‌تواند تمام چیزی باشد که برای که برای تغییر بهتر دکوراسیون به آن نیاز دارید. علاوه بر این، این نکات ظریف نظیر انتخاب رنگ مبلمان اداری می‌تواند به افزایش بهره وری کمک کند.
قسمت‌های مختلف محیط اداری شما می‌تواند از طرح‌های رنگی مختلف بهره‌مند شود، بنابراین در این مقاله از سری مقاله‌های مجله مکعب، قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به نحوه انتخاب رنگ مبلمان و بخش‌های مختلف محیط اداری داشته باشیم. رنگ تأثیر بسزایی بر رفتار و اخلاق افراد دارد، بنابراین تصمیم‌گیری در مورد رنگ مبلمان حتی از انتخاب نوع و مدل آن می‌تواند چالش برانگیزتر باشد. بهتر است شما وقت و بودجه خود را صرف خرید مبلمانی کنید که چندین سال برای شما کارآیی داشته باشد.

بخش‌های پذیرش / انتظار در دفتر اداری

در این بخش از محیط اداری بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که با برند و لوگوی شرکت شما همخوانی داشته باشد. اگر برند شما از رنگ‌های شارپ و جسورانه تشکیل شده، بهتر است از رنگ‌های ملایم و نرمتر در کنار رنگ‌های برندیگ خود استفاده کنید تا احساس خوشایندتری ایجاد کند و یوزر فرندلی‌تر (کاربر پسند) شود.
اگر برند شما از رنگ‌های ملایم و بسیار روشن تشکیل شده است، بهتر است از رنگ‌های شادتر نیز استفاده کنید. مثلاً شما می‌توانید از چند صندلی اداری رنگی، فرش‌های زیبا یا آثار هنری استفاده کنید تا فضا را زنده و دلپذیرتر کنید. شما می‌توانید با استفاده از میز کانتر با تعادل رنگ و حفظ برندینگ خود، تأثیر اولیه بسیار مثبتی بر افراد (کارمندان و مشتریان) داشته باشید.
سایه‌های آبی، سبز جنگلی و زغالی، انتخاب‌های عالی برای جدی و پیچیده نشان دادن فضا و عین حال انتقال حس راحتی و آرامش هستند.

نکات انتخاب رنگ مبلمان اداری

انتخاب رنگ مبلمان در دفتر اداری

سعی کنید از رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز و خاکستری استفاده کنید، زیرا این رنگ‌ها می‌توانند موجب تسکین روحیه، افزایش تمرکز و به حداقل رساندن اضطراب شوند. آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در سراسر دنیاست زیرا طول موج کمی دارد و به چشم فشار و آسیب کمتری وارد می‌کند. همچنین رنگ آبی آرام بخش و تثبیت‌کننده است که این ویژگی‌ها برای دفتر کار و محیط اداری عالی هستند. همچنین این رنگ می‌تواند موجب کارآیی بیشتر کارمندان و تمرکز آن‌ها شود. با همه این ویژگی‌های مثبت، حفظ تعادل بسیار مهم است. استفاده بیش از حد از رنگ‌های آبی (بخصوص آبی تیره) می‌تواند تأثیر منفی بر خلق و خو کارمندان داشته باشد.
برای افزایش سطح انرژی، بهتر است از رنگ‌های گرمتر نیز استفاده کنید. استفاده از رنگ قرمز، نارنجی یا زرد خلق و خو را متعادل می‌کند و بهره وری را افزایش می‌دهد.

اتاق‌های آموزشی و جلسات

اگر در محیط اداری خود اتاقی برای جلسات و آموزش دارید، بهتر است از رنگ‌های سبز، آبی و فیروزه‌ای برای دکور کردن استفاده کنید، زیرا طبق مطالعات و تحقیقات در این زمینه، ترکیب این رنگ در کنار میز کنفرانس، بسیار الهام بخش هستند و تمرکز لازم برای بروز خلاقیت و ارتباطات بهتر را به شما می‌دهند. یکی دیگر از رنگ‌های محبوب برای اتاق جلسات رنگ زرد است. این رنگ نیز به تمرکز و خلاقیت افراد کمک شایانی می‌کند.
رنگ سبز یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای اتاق مدیریت و اتاق هیئت مدیره است. زیرا این رنگ الهام‌بخشی مناسب، برای همکاری و تمرکز بیشتر است. هنگامی که قصد دارید برای دکوراسیون داخلی محیط اداری خود تصمیم بگیرید، بهتر است تمامی این موارد را رعایت کنید.

نکات انتخاب رنگ مبلمان اداری

اتاق استراحت

اتاق استراحت یکی از اتاق‌های محبوب و کاربردی در هر دفتر کاری است. معمولاً در ساعتی از روز که کارمندان نیاز به استراحت و ریکاوری دارند به این اتاق‌ها پناه می‌برند و دقایقی را به استراحت و تقویت روحیه اختصاص می‌دهند. شما باید سعی کنید که در این اتاق‌ها از رنگ‌های سر زنده‌تر استفاده کنید. مثلاً استفاده از رنگ‌های نارنجی، زرد، سبز و آبی انرژی فوق‌العاده‌ای دارد. رنگ زرد به رنگ نیرو انرژی زندگی معروف است و وقتی شما از آن استفاده می‌کنید انرژی زیادی به محیط اطراف تزریق می‌کنید.
در قسمتی از محیط اداری که از رنگ‌های متنوع در آن استفاده می‌شود، مهم است که رنگ‌های همسان یا مکمل را انتخاب کنید. استفاده از چرخه رنگ راه بسیار خوبی برای تعیین این است که کدام رنگ‌ها مکمل یکدیگر هستند و با یکدیگر همخوانی بیشتری دارند.
مبلمان اداری به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای کسب و کار شما محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است با متخصصان و مشاورانی در این زمینه مشورت کنید. همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با اتاق‌های استراحت به مقاله بهترین اتاق‌های استراحت محیط اداری مراجعه کنید.

نکات انتخاب رنگ مبلمان اداری

نکات مهم برای انتخاب رنگ مناسب مبلمان اداری

  • رنگ مبل اداری و مبلمان اداری شما باید کامل با رنگ کفپوش، دیوار و میز اداری هماهنگ باشد و همخوانی داشته باشد. این همخوانی با استفاده از رنگ های مکمل یا رنگ های هم‌خانواده ایجاد می‌شود.
  • مبلمان تیره (عمدتاً مشکی) تأثیر منفی بر روی افراد دارد و به آن‌ها احساس نا امنی می‌دهد. همچنین در استفاده از رنگ قرمز نیز زیاده روی نکنید، زیرا این رنگ ماهیتی تند دارد و سریع افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • استفاده بیش از حد از رنگ زرد در اتاق‌های کار می‌تواند کسل‌کننده باشد.
  • اگر اتاق‌های شما تاریک هستند و روشنایی کمی دارد استفاده از رنگ سبز می‌تواند کمک‌کننده باشد و هماهنگی ایجاد کند.
  • استفاده از چوب روشن (گردو، راش، گلابی و… ) در هر فضای داخلی به‌ویژه فضای داخلی محیط اداری، بسیار مناسب است.
  • استفاده از میز‌های رنگ تیره حس قدرت را القا می‌کند. ولی نباید در این زمینه زیاده روی کنید.
  • رنگ خاکستری به ساخت یک محیط آرام کمک می‌کند.
  • طبق نظر روانشناسان، کارمندانی که در اتاق‌هایی رنگ‌آمیزی شده با رنگ‌های زنده که با تابلو‌های زیبا و گل و گیاه تزئین شده‌اند، وقت می‌گذرانند، حس بهتر و عملکرد بالاتری دارند.
نکات انتخاب رنگ مبلمان اداری

نکته پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انتخاب بهترین رنگ برای قسمت‎‌های مختلف محیط اداری، مبلمان اداری، میز اداری و… بپردازیم. رعایت این نکات به بالا رفتن استاندارد کسب و کار شما کمک شایانی می‌کند؛ اما فراموش نکنید که سلیقه شخصی شما، امضای شخصی کسب و کار شماست. سعی کنید سلیقه خود را با این استاندار‌ها و فاکتور‌ها ترکیب کنید. همچنین بهتر است در این باره از نظر کارمندانتان نیز استفاده کنید. در آخر که همه‌ایده‌ها و نظر‌ها را جمع‌آوری کردید، برای نتیجه‌گیری بهتر است با یک شخص مجرب در این زمینه مشورت کنید. اگر سؤالی در این زمینه دارید و یا به دنبال‌ایده‌های بیشتر در این باره هستید، با گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب در ارتباط باشید. مشاوران ما می‌توانند در این زمینه به خوبی شما را راهنمایی کنند. گروه مکعب تأمین‌کننده انواع صندلی اداری، میز اداری، اکسسوری اداری، کمد بایگانی، پارتیشن اداری و… می‌باشد. ما در گروه مکعب برای رسیدن به بالاترین استاندارد کسب و کار، کیفیت عالی و جلب رضایت شما همراهان عزیز، همواره در تلاش هستیم.