برای طراحی فضای داخلی و دکور مناسب یک مغازه آرایشی بهداشتی، باید به نکات متعددی توجه کرد. چیدمان، زیبایی، قفسه‌بندی، انتخاب رنگ و نورپردازی مدرن با ایده‌هایی نوین، باز بودن فضای دید مشتری و…، همه موارد مهمی هستند؛ که در این زمینه باید مدنظر قرار بگیرند. در این مطلب به‌صورت اجمالی نکات مفید و کاربردی طراحی این نوع فروشگاه‌ها را مرور کرده‌ایم. امروزه در همان ابتدا و زمان تهیه و چیدن لوازم لازم برای دکوراسیون و راه‌اندازی مغازه لوازم آرایشی یا زمان تغییر دکور، رعایت نکات طراحی داخلی مولفه‌ای مهم است. چون دیگر بر کسی پوشیده نیست که این مقوله در افزایش جذب مشتری و سود بیشتر فروشنده‌ها تاثیر زیادی دارد. طراحی متناسب با فضای مغازه آرایشی بهداشتی و اجرای آن، این امکان را فراهم می‌کند که صاحبان این کسب و کار بتوانند از محیط خود در هر اندازه و متراژی، بهترین بهره را ببرند.

نکات ابتدایی و ضروری در دکوراسیون مغازه آرایشی بهداشتی

اگر کالاهای آرایشی و بهداشتی را به‌صورت دقیق از هم تفکیک کنید؛ در همان گام اول نیمی از مسیر موفقیت را رفته‌اید. جداکردن اجناسی که سریع فاسد می‌شوند از آنها که دوام بیشتری دارند و قرار ندادن اجناس فاسدشدنی در معرض گرما و نور زیاد در پشت ویترین اصلی، از جمله کارهای اساسی در این چیدمان است. در واقع ویترین معمولا جای شیشه‌های شیک عطر است که به سبکی مدرن چیده می‌شود. در فروشگاه‌های بزرگ با پارتیشن شیشه ای اجناس را از هم جدا می‌کنند؛ تا امکان دیدن همه محصولات از هر زاویه و فاصله‌ای به‌راحتی برای مشتریان فراهم شود. اما به‌هرحال در فضاهای مختلف، چه کوچک و چه بزرگ، استفاده از قفسه‌های دیواری شیشه‌ای رایج و کاربردی است. این قفسه‌ها باعث دیده شدن تمام اجناس می‌شوند. همچنین رنگ‌های گرم مانند سفید و صورتی، به دلنشین شدن محیط کمک می‌کنند. چون درباره محصولات فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی که شامل اجناس خاص و مرتبط با مراقبت و سلامت پوست و مو هستند؛ رعایت جزئیات بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین باید فروشندگان از بهداشتی بودن وسایل، اطمینان داشته باشند. خصوصا به تمیزی بخش قابل مشاهده برای مشتری دقت کنند. محصولات آرایشی بهداشتی باید منظم چیده شوند. برای رعایت نظم چیدمان، بهتر است برندهای مختلف بر اساس نوع محصولات در کنار هم قرار بگیرند.

طراحی دکور لوازم آرایشی و بهداشتی

در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، چیدمان منظم باعث دسترسی سریع و راحت به استندها و ایجاد فضای کافی برای مشاهده اجناس می‌شود. برای رسیدن به این هدف در ادامه مواردی مرتبط با ایده‌های نوین دکور این مکان‌ها را مطرح می‌کنیم:

  • ارتفاع قفسه‌ها را مناسب با متوسط قد اکثریت خریداران تنظیم کنید.
  • قفسه‌بندی‌های مناسب داشته باشید. این قفسه‌ها نه انقدر شلوغ باشند که موجب سردرگمی شوند؛ و نه چندان خلوت که توجه لازم را جلب نکنند.
  • مغازه لوازم آرایشی بهداشتی برای مخاطبین خود، خصوصا زنان و جوانان، نوعی محل تفریحی است؛ و ضرورت دارد که از دکور فانتزی برای آن استفاده کنید.
  •  ایجاد فضای شاد و هیجان‌انگیز برای جذب مشتری با کمک خلاقیت و به کار بستن ابزارهای مختلف نیز در این زمینه موثر است.
  • همچنین توصیه می‌کنیم از یک رنگ ثابت برای ویترین و پاکت‌های خرید خود با هدف برندسازی کمک بگیرید.
  • راه‌کار جالب دیگر این است که هر چند وقت یکبار، ویترین اصلی را به یک مارک خاص اختصاص دهید.
  • به دسته‌بندی محصولات نیز از نظر کاربرد آنها برای زنان و مردان در سنین مختلف توجه کنید.
  • عکس‌ها و پوسترهای چشمگیری که از شرکت‌های پخش لوازم آرایشی بهداشتی و عطر ارسال می‌شوند را با تناسب کافی در فضا استفاده کنید.
  • از انواع فانتزی پارتیشن اداری در محیط استفاده کنید.
  • استفاده از آینه روی دیوار و جاهای مناسب دیگر فراموش نکنید. چون ابزار اصلی برای تصمیم به خریدن یا نخریدن مشتری است.

سه مقوله مهم در ایده‌پردازی برای دکور لوازم آرایشی بهداشتی

در میان تمام مسائلی که برای طراحی داخلی هر فضایی مطرح می‌شوند؛ هر مغازه و فروشگاهی بر اساس کسب‌وکار خود و محصولاتی که ارائه می‌دهد؛ معمولا بهتر است روی برخی موارد تمرکز بیشتری داشته باشد. در ادامه سه مقوله مهم که باید در ایده‌پردازی برای دکور فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی به آنها توجه بیشتری شود را به تفکیک توضیح داده‌ایم.

طراحی دکور لوازم آرایشی و بهداشتی

  • انتخاب رنگ مناسب در طراحی دکور آرایشی بهداشتی

رنگ مناسب دکوراسیون داخلی فروشگاه آرایشی بهداشتی، شاد و روشن و گرم است. به علت تنوع محصولات و اجناس آرایشی و بهداشتی، همچنین بسته‌بندی رنگارنگ برندهای مختلف که در این مغازه‌ها عرضه می‌شوند، اغلب بهتر است که از رنگ‌های خنثی مانند سفید در زمینه دکوراسیون استفاده شود. البته رنگ‌های سبز و آبی هم به عنوان مکمل کاربرد دارند؛ چون به برانگیختن حس رضایت و آرامش مشتریان کمک می‌کنند. گرچه اجباری در انتخاب رنگ نیست و می‌توانید به سلیقه خود عمل کنید؛ اما رعایت این موارد که استانداردهای تحقیق شده در جذب مشتری هستند، به رونق کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد.

  • نورپردازی مناسب در طراحی دکور آرایشی بهداشتی

از ویژگی‌های مهم هر فروشگاهی، ایده‌های چشم‌گیر تنظیم نور هستند. نورپردازی مناسب برای هر محل با توجه به کاربری آن تفاوت دارد. استفاده از نورهای پراکنده برای دکور لوازم آرایشی بهداشتی، انتخابی درست و مدرن برای طراحی داخلی است. برای محصولات و برندهای خاص هم می‌توان از نور متمرکز برای جلب توجه بیشتر و غافلگیری مشتری استفاده کرد. استفاده از ترکیب نورپردازی پراکنده و متمرکز در کنار هم، به دکور و طراحی داخلی فروشگاه آرایشی بهداشتی جلوه بیشتری می‌دهد.

  • مجزا سازی فضا در طراحی دکور آرایشی بهداشتی

معمولا مراجعه‌کنندگان به فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی، ترجیح می‌دهند که از شخصی در آن محیط قبل از انتخاب جنس مدنظر خود مشاوره بگیرند. پس ضرورت دارد که یک کانتر هرچند کوچک به این امر اختصاص داده شود. بنابراین اگر فضای کوچکی دارید با یک صندلی در پشت کانتر، می‌توانید برای مشتریان خود فضای راحتی را ایجاد کنید تا مشاوره بگیرند. همچنین اگر فضای فروشگاه بزرگ است؛ یک محیط اختصاصی مناسب با امکان نشستن راحت و صمیمانه همراه با مبلمان اداری مدرن را فراهم کنید. حتی می‌توانید وسایل پذیرایی هرچند کوچکی را هم به این کار اختصاص دهید. استفاده از پارتیشن شیشه ای برای مجزا کردن بخش‌های مختلف فروشگاه آرایشی بهداشتی هم بهترین گزینه است.

به‌طورکلی در زمینه ارائه ایده‌های نوین برای طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی، توجه به نظم، استفاده بهینه از فضا، رعایت استانداردهای رنگ، نورپردازی متناسب و چیدمان قفسه‌ها با توجه به متراژ محل، برجسته‌ترین مسائلی هستند که لازم است مورد توجه قرار بگیرند.