وقتی گرایش‌های طراحی دکوراسیون داخلی از فضاهای ساده و بدون حاشیه به سمت سبک‌های سنتی‌تر تغییر می‌کند. طراحی‌های مبتنی بر دکوراسیون نئوکلاسیک نیز دوباره دیده می‌شوند. بررسی روندهای چند دهه گذشته نشان داده که پس از موجی از مینیمالیسم، حالا طراحی فضاهای سنتی مانند هوایی تازه هستند. در این میان طراحی نئوکلاسیک نیز از جمله روش‌هایی است که توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. در واقع می‌توان گفت سبک نئوکلاسیک جاودانه است. این سبک در عین سنتی بودن با طراحی در حال گذار امروزی کار می‌کند. با این مقدمه در این مقاله به سراغ آشنایی با دکوراسیون نئوکلاسیک از ابعاد گوناگون می‌رویم.

طراحی داخلی نئوکلاسیک چیست؟

از لحاظ تاریخی، دوران نئوکلاسیک با عقب‌نشینی و ایجاد تغییراتی در سبک روکوکو آغاز شد. در واقع روکوکو در اوایل قرن ۱۸ میلادی در فرانسه شکل گرفت. این سبک، نامتقارن، روشن، سبک و بسیار متکی بر تزئینات بود. همچنین در آن منحنی‌های S و C شکل و مواردی مثل تذهیب دیده می‌شد.

سبک نئوکلاسیک در مقایسه با روکوکو، مینیمالیسم دقیق‌تر و هدفمندتری را ارائه می‌دهد. برای درک بهتر موضوع می‌توانید به ستون‌های دوران کلاسیک و جزئیات الهام‌گرفته از سبک‌های یونانی فکر کنید. سپس در این سبک بر برجسته کردن خطوط عمودی و افقی تأکید کنید. همچنین فضای داخلی با طراحی نئوکلاسیک، هندسه ساده، مانند خطوط قوی در ستون‌ها و طاق‌ها، با جزئیات آراسته‌تر، از طریق کنده‌کاری و سایر عناصر تزئینی را ارائه می‌دهد. همچنین برخلاف عدم تقارن در سبک روکوکو، تعادل و تقارن کلید دکوراسیون نئوکلاسیک است. از سویی می‌توان گفت زیبایی‌شناسی این سبکِ طراحی، ریشه در تاریخ، دقت و مقیاس دارد. همچنین تمرکز این سبک بر کیفیت، خطوط تمیز و پالت رنگی ملایم است. به عبارتی این سبک در مورد تقارن، تعادل و طراحی منظم است.

نتیجه سبکی با این ویژگی‌ها فضایی است که ما آن را هم به عنوان سنتی و هم به عنوان رسمی می‌شناسیم. فضای داخلی نئوکلاسیک از نظر ظاهر و مقیاس بزرگ به نظر می‌رسد؛ اما به جای خودنمایی، حسی پیچیده را القا می‌کند. این سبک برای افرادی است که به فضای داخلی زیبا و شیک با تاریخچه قوی، و همچنین رویکردهای مینیمالیستی‌تر به دکوراسیون داخلی علاقمند هستند. همچنین اگر به دنبال «تاثیرگذاری بدون پیچیدگی» بر برخی از سبک‌های دیگر طراحی هستید؛ دکوراسیون نئوکلاسیک انتخابی مناسب است.

چگونه دکوراسیون نئوکلاسیک داشته باشیم؟

دکوراسیون نئوکلاسیک چیست؟

برای طراحی دکوراسیون به سبک نئوکلاسیک باید بدانید که این سبک یک نسخه ساده از شکوه دکوراسیون کلاسیک است. بنابراین در جزئیات زیاده‌روی نکنید. چراکه این کار می‌تواند باعث ارزان به‌نظر رسیدن فضا شود. همچنین در نظر داشته باشید که این سبک طراحی به دنبال ایجاد فضاهایی مرتبط با یک دوره زمانی خاص نیست. بلکه تلاش آن برای وارد کردن اجزای متعادل به فضای داخلی شما است. بنابراین وقتی نوبت به استفاده از عناصر طراحی نئوکلاسیک می‌رسد؛ در کنار سادگی (در مقابل شلوغی سبک روکوکو) برای کمک به شما در دستیابی به ظاهر مناسب و دور شدن از مینیمالیسم، فراموش نکنید که طراحی داخلی نئوکلاسیک درباره ایجاد ظرافت و جزئیات پیچیده است. با این مقدمه به بررسی ۶ ویژگی مهم در طراحی فضاهایی به این سبک می‌پردازیم.

  • طاق‌ها و ستون‌ها

تأثیرات محسوس معماری یونانی و رومی در پس این سبک انکار نشدنی است. بنابراین استفاده از طاق‌ها و ستون‌ها ویژگی‌هایی هستند که می‌توانید در ایجاد سبک نئوکلاسیک به آنها تکیه کنید. طاق‌های معماری شامل درها و پنجره‌های قوسی یا بهره بردن از ویژگی‌های قوسی مانند طاق شومینه است.

همچنین فضاهای نئوکلاسیک جادار هستند؛ و استفاده از پنجره‌های بزرگ و قاب شیشه‌ای در درها، باعث می‌شود نور طبیعی در فضای آنها فراوان باشد. همچنین می‌توانید قوس‌هایی را از طریق پروفیل‌های مبلمان و عناصر تزئینی مانند آینه‌ها و قالب‌گیری‌های دیواری ایجاد کنید.

ستون‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی دکوراسیون نئوکلاسیک هستند. ستون‌های معماری می‌توانند پشتیبان سازه یا تزئینی باشند. به هر حال از آنها می‌توان برای ایجاد فضایی نئوکلاسیک استفاده کرد. به عنوان مثال ستون‌هایی که از دیوارها بیرون می‌آیند؛ ستون کاملی که برای تقسیم اتاق‌ها استفاده می‌شود؛ و حتی استفاده‌های ظریف‌تر مانند استفاده از ستون در کابینت آشپزخانه جزیره‌ای، از جمله این موارد است.

  • تقارن و تعادل

سبک نئوکلاسیک به شدت بر تقارن و تعادل متکی است. در واقع تعادل در طرفین باید وجود داشته باشد. همچنین در نورپردازی، کف‌پوش، پوشش دیوار یا هر نوع عملیات داخلی دیگری وجود تقارن مهم است. در اصل اگر یک طرف تلویزیون قفسه کتاب داشته باشد؛ طرف دیگر نیز باید قفسه کتاب باشد. اگر یک طرف بوفه با دیوارکوب روشن شود؛ طرف دیگر هم باید روشن شود.

مثال دیگر طراحی سقف و الگوی کف است؛ که باید منعکس‌کننده یا حداقل مکمل یک‌دیگر باشند. اگرچه این سطوح ممکن است دارای نقوش معماری و تزئینی باشند؛ اما نباید یکی بر دیگری غلبه کرده یا از رنگ‌ها، الگوها یا حالات تضاد استفاده زیادی داشته باشد. همچنین وجود تم‌های خارج از مقیاس مانند مدل‌های کلاسیک یا مدرن مبلمان، می‌تواند از رسیدن فضا به سطح نئوکلاسیک دارای ظرافت و تعادل جلوگیری کند.

  • رنگ‌های خنثی

رنگ‌های دکوراسیون نئوکلاسیک معمولا طبیعی و سبک و به عبارت دیگر از رنگ‌های خنثی هستند. رنگ‌هایی مانند کرم، مایل به قرمز، سبز خزه‌ای و آبی سنگی از انتخاب‌های همیشگی در این سبک هستند. این رنگ‌های روشن‌تر نه‌تنها کنتراست را به حداقل می‌رسانند؛ بلکه به بزرگ‌تر شدن فضا کمک می‌کنند.

از سویی برای برجسته کردن رنگ‌های خنثی، استفاده از رنگ‌های مکمل مانند طلایی، خاکستری، سبز، قرمز یا سیاه به شکلی ملایم و همچنین استفاده از سنگ‌های طبیعی و الگوهای سنگی را امتحان کنید.

  • قاب‌ها و قالب‌ها

این یکی از اجزای اصلی دکوراسیون نئوکلاسیک است. در این زمینه علاوه بر قرنیزها و قالب‌گیری سقف (مثلا گچ‌بری)، این سبک شامل پوشش‌های برجسته و فرورفته در دیوار و درهای مجهز به قاب (مثلا در کمدها و کابینت‌ها) می‌شود. از سویی استفاده از قاب عکس چه با خطوط ساده و چه با خطوط خاص منحنی و پرجزئیات‌تر در این سبک محبوب است.

  • مبلمان زیبا

طراحی نئوکلاسیک به نوعی برعکس مد روز است. در واقع این سبک با کاردستی‌های باکیفیت و باظرافتی که به راحتی می‌توان آنها را ترکیب کرد و تطبیق داد، ایجاد می‌شود. به عنوان مثال با مبلمانی مانند صندلی‌های برجسته که دارای طرح‌های شیک، تودوزی لوکس و گردویی هستند؛ جذابیت را می‌توان به سبک نئوکلاسیک اضافه کرد. در مثالی دیگر یک کاناپه با رویه مخملی و دارای پایه‌های ریخته‌گری شده، یک نمونه مناسب در این سبک است. در حالی که یک صندلی روکش‌دار با پشتی بلند با طرح‌های ظریف و لهجه‌های چوبی گزینه محبوب دیگر در سبک نئوکلاسیک است.

همچنین بسیاری از قطعات عتیقه در فضاهای نئوکلاسیک نیز در خانه هستند. فقط فراموش نکنید که اگرچه ابعاد بزرگ در فضاهای نئوکلاسیک تشویق می‌شود؛ اما اندازه و ابعاد مبلمان باید متناسب با ابعاد اتاق باشد.

  • عناصر تزئینی

توجه به جزئیات در سبک‌های مجلل مانند نئوکلاسیک نتیجه مثبتی دارد. همچنین در این سبک فرصت‌های زیادی برای ترکیب عناصر تزئینی وجود دارد. دکوری‌هایی با نقوش کلاسیک رومی و یونانی و همچنین طرح‌های گل‌دار و هندسی را برای تزئین فضاهای طراحی شده بر اساس دکوراسیون نئوکلاسیک توصیه می‌کنند. در واقع این اشکال و الگوها را می‌توان از طریق هر چیزی، حتی یراق‌آلاتی مانند لولاهای کابینت، دستگیره درها، و همچنین پارچه‌ها و کاغذهای دیواری ترکیب کرد.

از سویی استفاده از آینه‌ها، پنجره‌ها، لوسترهای عتیقه و سایر عناصر‌های تزئینی نیز در طراحی نئوکلاسیک تشویق می‌شوند. همچنین کوزه‌ها و پارچه‌های هنری که دارای رواق هستند؛ نمونه‌هایی از دکورهای مناسب طراحی سنتی است؛ که می‌توانند در طراحی‌های داخلی امروزی نیز گنجانده شوند.

دکوراسیون نئوکلاسیک مناسب چه مکان‌هایی است؟

این سبک معمولا برای مکان‌هایی مناسب است که به دنبال ظاهری لوکس و ارگانیک هستند. از سویی استفاده از این سبک در منازل مسکونی مرسوم‌تر است؛ با این حال استفاده از آن در طراحی دکوراسیون اداری نیز می‌تواند کاربردی باشد. با این مقدمه در ادامه برخی از مکان‌های مناسب برای استفاده از دکوراسیون نئوکلاسیک را مرور می‌کنیم.

  1. ویلاها و خانه‌های بزرگ: این نوع مکان‌ها به دنبال ظاهری باشکوه و لوکس هستند؛ که با دکوراسیون نئوکلاسیک بسیار سازگار است.
  2. هتل‌ها و رستوران‌های لوکس: مکان‌هایی که به دنبال جلب توجه مشتریان خود هستند؛ و می‌خواهند فضایی شیک و زیبا ارائه دهند. در این شرایط این فضاها ممکن است از دکوراسیون نئوکلاسیک استفاده کنند.
  3. مراکز فرهنگی و هنری: مکان‌هایی مانند تئاترها، سالن‌های کنسرت، گالری‌های هنری و موزه‌ها ممکن است از دکوراسیون نئوکلاسیک بهره ببرند؛ تا فضایی باشکوه و الهام‌بخش برای بازدیدکنندگان ارائه دهند.
  4. ادارات و محل‌های کار: برخی ادارات و محل‌های کار نیز ممکن است از دکوراسیون نئوکلاسیک برای ایجاد یک محیط کاری با اعتبار و شیک استفاده کنند. در این شرایط انتخاب مبلمان اداری نیز باید بر اساس این سبک باشد.
  5. خانه‌های تاریخی: خانه‌ها و مکان‌های تاریخی که دارای معماری قدیمی و جذابی هستند؛ ممکن است با دکوراسیون نئوکلاسیک دوباره زنده شده و جذابیت خود را افزایش دهند.

به طور کلی دکوراسیون نئوکلاسیک برای مکان‌هایی مناسب است که به دنبال یک ظاهر باشکوه، شیک و باستانی با عناصری از مدرنیته هستند.