درب‌ های پیوت (Pivot) از جمله بهترین، مدرن‌ترین و جالب‌ترین سبک‌های طراحی درب در صنعت ساختمان هستند. اگر تا به امروز به این درب‌ ها برنخورده‌اید؛ وقت آن رسیده که درباره آنها بیشتر بدانید. این درب‌ها می‌توانند فضای خانه، دفتر کار و سایر ساختمان‌ها را دست‌خوش تحولاتی اساسی کنند. استفاده از درب پیوت در هر دو فضای داخلی و خارجی جذاب است. همچنین ساختار متنوع آنها می‌تواند در هر فضایی تناسب و ظرافت را به ارمغان آورد. البته این درب‌ها به دلیل پیچیدگی‌های مختلف در طراحی و اجرا، از جمله سیستم‌های پیچیده طراحی درب کمی گران هستند. با این حال تقریبا تمام افرادی که تجربه استفاده از آنها را دارند؛ از این تجربه احساس رضایت کرده‌اند. چراکه این درب‌ها تقریبا در هر فضایی کار می‌کنند.

تفاوت درب‌های پیوت و معمولی

درب‌ های پیوت در مقایسه با درب‌های لولایی متداول، هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد منحصربه‌فرد هستند. آنها برخلاف درب‌های لولایی که بر روی یک محور ثابت باز و بسته می‌شوند؛ بر روی محوری که در بالا و پایین چارچوب قرار گرفته می‌چرخند. به عبارت دیگر یک درب پیوت در طراحی خود دارای مکانیزم لولای چرخشی است. این مکانیزم می‌تواند وزن درب را بهتر تحمل کرده و کار با آن را آسان کند. یکی از مزیت‌های قابل توجه درب پیوت ظرفیت آن برای تحمل وزن و در نتیجه امکان ساخت آن اندازه‌های بزرگ است. این ویژگی تاثیر بصری بی‌نظیری در طراحی فصاهای لوکس ایجاد می‌کند.

از نظر عملی درک درب‌های لولایی برای مردم آسان است. زیرا به استفاده از آنها عادت دارند. در این مدل‌ها دو یا سه لولا در یک طرف قرار داد و درب روی آن لولاها باز و بسته می‌شود. در واقع تمام وزن درب روی آن لولاها است. اما در درب‌های پیوت برای حرکت درب، لازم نیست درب از انتهای یک طرف باز شود. آنها معمولا افست هستند. به این معنی که از لحاظ فنی هیچ لولایی روی درب پیوت وجود ندارد. بلکه این در بر روی یک محور مشخص بالا و پاین و به‌صورت چرخشی باز می‌شود.

درب پیوت pivot برای دکوراسیون

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای درب پیوت

درب‌های پیوت در انواع مختلف با فرم‌ها و ابعاد متفاوت ساخته می‌شوند. همچنین بر اساس فضای مورد استفاده، این درب‌ها از جنس‌های گوناگونی چوبی، شیشه‌ای و فولادی قابل ساخت هستند. با این وجود بسیاری از ویژگی‌ها و مزایای این درب‌ها با یک‌دیگر مشترک است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای درب پیوت آشنا کنیم.

  • دارای تعادل کامل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای درب پیوت تعامل بیشتر آنها است. در واقع این درب‌ها به دلیل داشتن محوری متفاوت، می‌توانند از تعادل بیشتر برخوردار باشند. بنابراین مشکلاتی مانند لنگر انداختن درب در آنها کمتر رخ می‌دهد. علت این تعادل نیز قرار گرفت محور حرکت درب به صورت عمودی است. این وضعیت باعث می‌شود تا فشار بسیار کمتری به محور وارد شود. از سویی محورهای عمودی توان بیشتری برای کنترل وزن درب دارند. معمولا این محور در فاصله بین ۲۵ الی ۳۳ درصدی از عرض درب از کنار لبه در نظر گرفته می‌شود. همین ویژگی در کنار تعادل بالا، کمک می‌کند تا باز و بسته کردن درب برای همه افراد ساده و بدون زحمت باشد. در واقع همین نکته باعث می‌شود تا بتوان درب‌های پیوت را بدون نگرانی از هر متریالی و در هر ابعادی ساخت.

البته توجه داشته باشید که طراحی و اجرای درب پیوت حساسیت‌های ویژه‌ای دارد و باید با دقت بسیار و ظرافت کافی انجام شود تا بتواند این تعادل را ارائه دهد. همچنین مانند پارتیشن اداری، در درب‌های پیوت نیز کیفیت یراق‌آلات برای حفظ کیفیت کاربری درب در طولانی‌مدت از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • قابلیت اتوماتیک بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های درب‌های پیوت قابلیت اتوماتیک کردن آنها است. به این درب‌ها به اصطلاح درب پیوت موتوری می‌گویند. به این معنا که با نصب یک موتور ساده می‌توان عملیات باز و بسته کردن آن را کاملا خودکار نمود. همچنین می‌توان سیگنال باز یا بسته شدن این درب‌ها را نیز به مواردی مثل سنسورهای الکترونیکی یا سیستم‌های قفل متکی بر موارد بیومتریک مانند اثرانگشت، یا وورد رمز عبور مرتبط کرد.

البته استفاده از درب‌های اتوماتیک معمولی نیز امکان‌پذیر است. با این وجود در درب‌های پیوت این کار به شیوه‌ای کاملا بهتر و پربازده‌تری قابل انجام است. در درجه اول این درب‌ها با فشار و سختی کمتری باز و بسته می‌شوند. بنابراین فشار کمتر به موتور وارد شده و عمر و کیفیت کار آن بیشتر خواهد بود. از سویی نصب موتور روی درب‌های پیوت ساده‌تر بوده و فضای کمتری را اشغال می‌کند. بنابراین از نظر زیبایی‌شناسی نیز انتخاب بهتری برای داشتن یک درب لوکس و اتوماتیک است.

  • ابعاد بزرگ‌تر

درب‌های محوری برخلاف درب‌های لولایی از نظر ابعاد و اندازه محدودیت بسیار کمتری دارند. بنابراین برای داشتن یک درب بسیار بزرگ معمولا نیازی به چند لنگه کردن درب وجود ندارد. همین ویژگی موجب شده تا از آنها در فضاهایی مانند درب گاراژها و انبارهای بزرگ استفاده شود. همچنین این ویژگی کمک می‌کند تا بتوان سبک‌های خلاقانه‌تری را در طراحی فضا اجرا کرد. به عنوان مثال این درب‌ها امکان استفاده از ویژگی‌های معماری فضاهای بزرگ‌تر را در سرتاسر فضای داخلی فراهم می‌کنند.

همچنین از آنها می‌توان برای ایجاد ورودی‌های چشم‌گیر استفاده کرد. از سویی علاوه بر تطبیق‌پذیری با فضا، این درب‌ها مجموعه وسیعی از سبک‌ها و متریال‌ها را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین می‌توانند با هر طراحی دکوراسیون داخلی یا خارجی مطابقت داشته باشند. به زبان ساده درب پیوت تقریبا در هر پوششی از جمله چوب و فلز در دسترس است. آنها همچنین با انواع گزینه‌های شیشه‌ای از جمله مدل‌های شفاف، مات یا حتی ترکیبی از آنها در دسترس هستند.

  • متفاوت بودن

زندگی همیشه با جستن و یافتن گزینه‌های متفاوت جذاب می‌شود. در طراحی دکوراسیون اداری و خانگی نیز این مسئله اهمیت به‌سزایی دارد. در واقع تفاوت می‌تواند حس و حالی خوب به فضا بخشیده و شما را در میان سایرین متمایز کند. مثلا استفاده از درب پیوت شیشه‌ای در کنار انواع پارتیشن شیشه ای گزینه‌ای جذاب برای طراحی یک فضای اداری مدرن و متفاوت است. همچنین در فضاهای مسکونی لوکس مانند پنت‌هاوس‌ها و ویلاها، می‌توان از این درب‌ها برای ایجاد فضاهای متفاوت استفاده کرد.

به عنوان مثال آنها گزینه‌های خوبی برای طراحی درب‌های ورودی بزرگ با ارتفاع بیشتر از حد معمول در لابی‌ها و فضاهای مشابه هستند. همچنین نسخه‌های چوبی و با ابعاد متداول آنها گزینه‌ای جذاب برای درب‌های داخلی یک خانه لوکس محسوب می‌شوند. به عنوان مثال از آنها می‌توان در القای حس مخفی بودن و ایجاد فضای خصوصی و متفاوت استفاده کرد. به عبارت دیگر آنها استعداد جالبی برای نصب به عنوان یک درب مخفی را دارند.

  • بی‌نیازی به چارچوب

با توجه به ساختار متفاوت، درب‌های پیوت نیازی به داشتن چارچوب ندارند. همین ویژگی نیز امکان نصب آنها را در فضاهای متفاوت‌تر و متنوع‌تری فراهم می‌کند. به عنوان مثال از این درب‌ها می‌توان برای نصب در یک راهرو، بدون نیاز به طراحی چارچوب استفاده کرد. همین ویژگی سرعت و سهولت نصب درب پیوت را در ساختمان‌های قدیمی‌تر بیشتر می‌کند. چراکه نصب آن در مقایسه با درب‌های لولایی نیاز به تخریب کمتری دارد. از سویی همین ویژگی در کاهش قیمت طراحی و اجرای این درب‌ها موثر است.

  • چرخش دو طرفه

این موضوع به‌خصوص در طراحی دکوراسیون اداری بسیار مورد توجه است. به‌خصوص اگر در فضای کار شما رفت و آمد زیادی صورت می‌گیرد؛ امکان باز و بسته شده درب به صورت دو طرفه می‌تواند در سهولت بیشتر رفت و آمد بسیار موثر باشد. این امکان کمک می‌کند تا فضای مرده‌ای در پشت درب ایجاد نشود. همچنین این چرخش دو طرفه موجب عملکرد سریع‌تر این درب‌ها می‌شود. همین موضوع نیز به عبور و مرور ساده‌تر افراد کمک می‌کند.

  • صرفه‌جویی در فضا

ساختار ویژه درب‌های پیوت به آنها اجازه می‌دهد تا برای باز و بسته شده به فضای کمتری نیاز داشته باشند. این ویژگی مثبت استفاده از آنها را در فضاهای کوچک بیشتر ممکن می‌کند.

درب پیوت (Pivot)

معایب و محدودیت‌های در پیوت

مانند هر محصول دیگری، درب پیوت نیز در کنار مزایای جالب و ارزشمند خود، شما را با محدودیت‌ها و معایبی روبه‌رو می‌کند.

احتمال برخورد: زمانی که درب پیوت در حال باز قرار دارد؛ احتمالا برخورد آن به طرفین و ایجاد آسیب به افراد و آشیا وجود دارد. در واقع حالت دو طرفه باز شدن و فاصله از لبه در درب‌های پیوت این مشکل را ایجاد می‌کند. البته کاربران این درب‌ها خیلی زود به ساختار آن عادت کرده و احتمال رخ دادن مشکل بسیار کم می‌شود.

نداشتن حالت میانی: درب‌های پیوت معمولا فقط در دو حالت باز یا بسته قرار می‌گیرند. بنابراین مفهومی به نام درب نیمه‌باز در آنها معمولا وجود ندارد. در نتیجه اگر این ویژگی برای درب مدنظر شما مهم است؛ حداقل در درب‌های پیوت اداری و شیشه‌ای، باید از آن صرف نظر کنید.

نیاز به مراقبت: به‌طور کلی درب پیوت ساختار پیچیده‌تری داشته و طبعا نیاز به سرویس‌های نگهداری و تعمیر بیشتری دارد. طبیعتا همین موضوع نیز مراقبت از آنها را پرهزینه‌تر می‌کند.

قیمت بیشتر: در نهایت همین پیچیدگی و پر جزئیات بودن در درب‌های پیوت، هزینه کلی طراحی و اجرای آنها را در مقایسه با درب‌های لولایی سنتی بیشتر می‌کند.

در پایان امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید برای انتخاب نوع درب مناسب ساختمان خود، تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید.