وفضای کار ترکیبی دفاتر کاری را تبدیل به محیطی پویا می‌کند. با استفاده از این فضا می‌توان انتظار بیشترین بهره‌وری را از کارمندان داشت. در واقع در فضای ترکیبی به‌جای تمرکز روی یک جنبه از کسب‌و‌کار، روی تمام جوانب تمرکز می‌شود تا کارمندان بتوانند نیاز خود را به‌صورت کامل در آنجا رفع کنند.

فضای کار ترکیبی باعث می‌شود تا کارمندان علاقه بیشتری نسبت به حضور در محل کار خود داشته باشند و با اشتیاق بیشتری وظایف محول‌شده بر دوش خود را انجام دهند. در چنین فضای سعی می‌شود تا چندین بخش با یکدیگر ترکیب شوند تا محیطی پویا و کارآمدتر به‌وجود بیاید.

در فضای ترکیبی باید به دکوراسیون اداری و وسایل استفاده‌شده در آن توجه داشته باشید. نوع هر کدام از فضا‌ها و میزان تأثیرگذاری آنها بر روند پیشرفت کارکنان نیز اهمیت دارد. اگر بتوانید چنین محیطی را ایجاد کنید، بدون‌شک در مدت زمانی کوتاه شاهد رشد مجموعه خود خواهید بود.

آشنایی با فضای کار ترکیبی

آشنایی با فضای کار ترکیبی

در محیط باید به فاکتور‌های مختلفی توجه شود تا کارمندان بیشترین بهره‌وری را داشته باشند. از انتخاب مبلمان اداری مناسب گرفته تا فضای کار اشتراکی می‌توانند به بهبود عملکرد کارمندان کمک کنند. در دنیای امروز مرز بین زندگی شغلی و شخصی تقریباً برداشته شده و این روز‌ها معمولاً می‌توان هر کاری را در هر جایی انجام داد. در واقع کارمندان می‌توانند فعالیت‌های خود را در هر جایی انجام دهند و شاید هر اتفاقی در حین انجام دادن فعالیت‌های آنها بیفتد.

وجود چنین فضایی باعث شده تا در چند دهه اخیر علاوه‌بر تأکید بر استفاده از وسایل مناسب مثل میز اداری ارگونومیک یا محصولات مشابه، بر ایجاد فضا‌های چندگانه در محیط کار توجه شود. در واقع کارفرمایان محیط کار را با هتل‌ها، کلوپ‌های ورزشی، کافه‌ها، رستوران‌ها و … ترکیب می‌کنند. همچنین در برخی موارد فضا‌های شغلی متحول شده‌اند و بیشتر حالت خانه‌ های اشتراکی را به خود گرفته‌اند که در آنها فضا‌های عمومی مختلفی مثل آشپزخانه، فضا‌های ساکت و … پیدا می‌شود.

البته در فضای کار ترکیبی سعی می‌شود که به‌جای ترکیب چند دفتر با محیط‌های مختلف، انواع مختلفی از محل‌های کار به‌صورت ترکیبی ایجاد شود. در این صورت تلفیقی سازگار از بهترین روند‌ها را در پیش می‌گیریم که بدون‌شک می‌تواند به پیشرفت و بهره‌وری کارمندان کمک زیادی کند.

اهمیت استفاده از فضای کاری اشتراکی چقدر است؟

در دهه پیش رو فضای کاری اشتراکی تبدیل به یک هنجار مهم خواهد شد که اغلب کارفرمایان باید از آن پیروی کنند. در چنین محیطی کارمندان این امکان را دارند که در محیط‌های مختلف جا‌به‌جا شوند و وظایف خود را انجام دهند ر یک معماری پویا، روان و ساده به‌وجود می‌آید که در آنجا می‌توان هر نوع فعالیت کاری را انجام داد؛ از انجام وظایف شغلی انفرادی تا گروهی گرفته تا برگزاری جلسات تفکر و معاشرت.

با فضای ترکیبی می‌توانید یک محیط خشک و بدون انرژی را تبدیل به محیطی پویا کرد که تمام کارمندان در آن می‌توانند تقریباً متناسب با شرایط دلخواه خود وظایف را انجام دهند. در چنین محیطی می‌توان به رشد و تکامل فکر کرد و روز‌به‌روز قدم‌های مثبت بیشتری به سمت اهداف خود در کسب‌و‌کار برداشت.

چرا باید از فضای کار ترکیبی استفاده کنیم؟

همانطور که تا به امروز حتماً متوجه شده‌اید، بسیاری از مشاور‌های کسب‌و‌کار تأکید دارند تا علاوه‌بر تهیه وسایل مناسب مانند صندلی اداری باکیفیت، محیط شغلی هم متحول شود. دلیل این تحول در ایراداتی است که محیط‌های شغلی قدیمی داشتند. از جمله مهمترین این ایرادات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

هر کارمند متناسب با شغل خود نیاز به فضایی مناسب برای فعالیت در دفتر دارد، اما بسیاری از آنها نمی‌توانند فضای مناسب در محل کار خود را برای انجام دادن فعالیت‌های شغلی پیدا کنند. این فضا می‌تواند شامل ویژگی‌های مختلفی از جمله ایجاد محیطی برای تمرکز، استراحت و فعالیت‌های گروهی باشد.

هر یک از کارمندان شاید شخصیت‌هایی کاملاً متضاد نسبت به یکدیگر داشته باشند. برخی از آنها درونگرا هستند و برخی دیگران برونگرا و بعضی جزء نسل Z کسب‌و‌کار خود به حساب می‌آیند و برخی دیگر در ردیف نسل‌های قدیمی‌تر قرار می‌گیرند. همچنین برخی از کارمندان تمایلی به حضور در محل کار ندارند و ترجیح می‌دهند که فعالیت خود را به‌صورت دورکاری ادامه دهند. هر چند این تنوع می‌تواند باعث پیشرفت زیادی در کسب‌و‌کار شود، اما نیاز به انعطاف در محیط کاری را هم بالا می‌برد. محیط‌های کسب‌و‌کار قدیمی با پیروی از یک روند انعطاف‌پذیری لازم را به‌وجود نمی‌آوردند، برای همین این روز‌ها اغلب مدیران کسب‌و‌کار ترجیح داده‌اند که از فضای کار ترکیبی استفاده کنند.

با توجه به این فاکتور‌های مهم می‌توان دلیل استفاده از فضای کار اشتراکی را متوجه شد. در واقع در این فضا کارکنان می‌توانند فضای شغلی موردنیاز خود را بیابند و بر اساس روحیه و وظایف خود در بخش موردنظر مشغول شوند تا با این اقدام از انجام فعالیت‌های کاری خسته نشوند و به پیشرفت مجموعه کمک کنند.

نحوه طراحی فضای کار ترکیبی چگونه است؟

برای آشنایی با نحوه طراحی فضای کار ترکیبی ابتدا باید نحوه طراحی محیط‌های شغلی قدیمی را بررسی کنیم. در گذشته برای طراحی این فضا‌ها از ۵ رویکرد به‌صورت مجزاء استفاده می‌کردند که عبارتند از:

چرا باید از فضای کار ترکیبی استفاده کنیم؟

  • دفاتر محصور ( enclosed offices )
  • دفاتر باز ( open-plan offices )
  • دفاتری با میز مشترک ( hot-desking offices )
  • دفاتر مبتنی بر فعالیت ( activity-based offices )
  • دفاتر متحرک و متغیر ( agile offices )

اگر بپرسیم که کدام یک از این محیط‌ها بیشترین بهره‌وری را برای کارمندان به ارمغان می‌آورند، در پاسخ باید بگوییم که یا هیچ‌کدام یا همه! طراح‌ های محیط‌های شغلی باید محیط را به‌گونه‌ای پیاده‌سازی کنند که در آنجا به‌جای پیروی از یک رویکرد، از تمام رویکرد‌ها پیروی شود. در این صورت است که می‌توان فضایی متغیر و متفاوت به‌وجود آورد که به کارمندان در انجام وظایف شغلی کمک زیادی می‌کند.

طراح‌ ها نباید تمرکز خود را روی آنچه باید در دفتر پیاده‌سازی کنند، بگذارند؛ آنها باید بیشتر روی نحوه استفاده کارمندان از فضای کاری تأکید داشته باشند. با این اقدام می‌توان بهره‌وری کارمندان در حین انجام فعالیت‌های شغلی را تضمین کرده، به‌نحوی که در کوتاه مدت پیشرفت‌های همه‌جانبه‌ای برای کسب‌و‌کار به ارمغان می‌آورند.

بررسی نکته های مهم در طراحی فضای کار اشتراکی

  1. چنین نکته مهم در طراحی فضای کار اشتراکی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید:
  2. استفاده از گل و گیاه به‌منظور افزایش خلاقیت کارمندان (استفاده از گل و گیاهان فانتزی به‌جای گل و گلدان‌های قدیمی)
  3. چیدمان میز‌های اداری بدون فاصله و در کنار یکدیگر
  4. استفاده از فضا‌های ذخیره‌سازی اسناد و مدارک در محیط. برای این کار پیشنهاد می‌دهیم از میز‌های اداری داری قفسه و کمد مخصوص برای جمع‌آوری اسناد و مدارک استفاده کنید.
  5. استفاده از رنگ‌های روشن به‌خصوص سفید در طراحی دکوراسیون
  6. استفاده از میز و صندلی‌هایی با رنگ‌بندی مناسب برای اتاق‌های جلسه
  7. استفاده از میز‌های مستطیلی یا دراز برای دفتر جلسه با طول زیاد
  8. فضای کار ترکیبی، محیطی جذاب برای فعالیت های کاری

فضای کار ترکیبی محیطی جذاب برای انجام فعالیت‌های کاری است که قطعاً باعث پیشرفت کارمندان و بهره‌وری کسب‌و‌کار می‌شود. شما باید این فضا را متناسب با نیاز کارمندان خود پیاده‌سازی کنید تا نتیجه مناسبی از آن بگیرید. شما در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های حرفه‌ای فعال در زمینه طراحی دکوراسیون کمک بگیرید تا متناسب با تجربه و دانش خود راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند.