انتخاب طرح مبلمان برای دفتر کاری یک نوع دغدغه است، اما تا حدودی انتخاب آن بر اساس سلیقه شخصی صورت می‌گیرد. اما چه نوع پارچه‌ای برای مبلمان اداری انتخاب کنیم؟ در این مقاله می‌خواهیم با انواع پارچه مبل و انتخاب پارچه برای مبلمان اداری آشنا شویم. همان قدری که متریال ساخت اسکلت مبلمان مهم است، جنس پارچه آن هم اهمیت زیادی دارد. برای انتخاب نوع مبلمان باید به کاربری و نوع محیط اداری خود توجه کنید. مبلمان قرار است در چه فضایی قرار گیرد و میزان استفاده از آن تا چه حد است؟

با خرید پارتیشن اداری و قرار دادن آن در فضای اداری، احتمالا یک فضای دیگر با این جداسازی برای خود ایجاد کرده‌اید. این فضای جدید نیاز به مبلمان اداری هماهنگ با این فضا را دارد تا کابرد آن افزایش یابد. بسته به نوع کاربرد این اتاق باید دکوراسیون اداری مخصوص به آن را بچینید. اگر برای این مرحله دچار سردرگمی شده‌اید، کارشناسان با تجربه مکعب گروپ شما را راهنمایی می‌کنند تا دکوراسیون همگام و هر ارزش با شرکت خود را داشته باشید.

انواع پارچه مبل

پارچه مبل یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مبلمان است که دوام آن را مشخص می‌کند. این پارچه باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و دقیقا همین امر در افزایش قیمت تاثیرگذار است. برای انتخاب انواع پارچه مبلمان گزینه‌های زیادی داریم که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم. پارچه مخملی برای مبلمان یکی از پرطرفدارترین گزینه‌هاست. این پارچه برای مبلمان با سبک کلاسیک مناسب است، بافت و رنگ این نوع پارچه تنوع زیادی دارد. جنس مخمل کیفیت‌های گوناگونی دارد و کیفیت آن را از روی تراکم بافت مشخص می‌کنند. یعنی هر چقدر تراکم پارچه مخمل بیشتر باشد کیفیت آن بهتر است.

ساتن یکی دیگر از انواع پارچه برای مبلمان است، اما به دلیل نگهداری سخت از آن، طرفداران زیادی ندارد. پارچه‌های ساتن به راحتی آلودگی را به خود جذب می‌کنند و حتی جنس مستحکمی هم ندارند، اما زیبایی خاصی دارند. اگر طرفدار مبلمان چرم هستید به شما تبریک می‌گویم. این جنس هم زیبایی منحصر به فردی دارد و هم از استحکام خوبی برخوردار است. البته چرم هم می‌تواند کیفیت‌های متفاوتی داشته باشد. نگهداری از مبلمان چرمی هم قواعد خاص خودش را دارد که با رعایت کردن آن طول عمر مبل را افزایش می‌دهید.

یکی دیگر از انواع پارچه برای مبلمان اداری، پارچه مبل مازراتی است. در این نوع پارچه که کیفیت قابل توجهی دارد انواع رنگ از این جنس موجود است تا بر اساس طراحی دکوراسیون اداری شما برای مبلمان انتخاب شود. البته پارچه‌های متنوع دیگری هم در بازار موجود است که می‌توانید بر طبق سلیقه خود آن را انتخاب کنید. اما چند نمونه‌ای که برای شما مثال زدیم، پرطرفدارترین جنس پارچه برای مبلمان هستند.

چه نوع پارچه برای مبلمان اداری انتخاب کنیم؟

برای قدم اول نوع کاربرد مبلمان را بررسی کنید. باید بدانید که این مبلمان را در چه محیطی می‌خواهید قرار دهید. این که مبلمان در فضای لابی شرکت قرار می‌گیرد یا اتاق جلسه، کاملا جای بررسی دارد. به همین دلیل شما باید برای هر قسمت از فضای اداره خود نوعی از مبلمان را با رنگ و طرح خاصی سفارش دهید. بهتر است برای اتاق جلسات فضای کاری خود از پارچه‌های چرمی انتخاب داشته باشیم. این نوع پارچه‌ها نمای کلاسیک و زیبایی به فضای کاری ما می‌دهند. برای فضاهای اتاق انتظار، فضای استراحت کارکنان، از مبلمان با پارچه مازراتی انتخاب کنید که طرح و رنگ‌های متفاوتی دارد. برای اتاق استراحت یا بازی کارکنان می‌توانید رنگ پارچه برای مبل اداری را رنگارنگ در نظر بگیرید تا روحیه آنان را شاداب کند.

تمیز کردن پارچه مبل

طرح و رنگ مبلمان اداری تمام چالش خرید مبلمان اداری شما موضوعات دیگری را هم باید مورد بررسی قرار دهید. وقتی مبلمانی را برای فضای اداری خریداری می‌کنید باید برای نظافت آن هم فکری کرده باشید. در این میان تمیز کردن مبلمان چرمی راحت‌تر است. مبلمان از جنس پارچه مخملی ممکن است شما را در این امر به دردسر بیندازد. پارچه‌های مخمل به سادگی مواد را به خود جذب می‌کنند و تمیز کردن آن زمان بر است. در هنگام خرید باید به آسان تمیز شدن مبلمان اداری توجه کنید. زیرا که این مبلمان ساعات بیشتری در معرض استفاده هستند و محیط اداری با انواع آلودگی روبه رو است.  همچنین دوام پارچه‌هایی که در روکش این مبلمان استفاده می‌شود باید در مقابل شست شوی مداوم رنگ و کیفیت خود را از دست ندهند.

با دوام‌ترین متریال‌ها در روکش مبل

در هنگام انتخاب مبل یک سوال بیشتر ذهن خریداران را درگیر می‌کند. چه پارچه‌ای برای روکش مبلمان اداری بیشترین دوام را دارد؟ نکته‌ای که مطرح است کیفیت هر کدام از این متریال است، هر کدام از این متریال در کیفیت بالا از عمر مفید بیشتری برخودار است. در ادامه چند متریال پرکاربرد در تهیه مبلمان اداری را معرفی می‌کیم.

میکروفایبر (Microfiber)

در بازار امروز متریال مصنوعی میکروفایبرها از بادوام‌ترین روکش‌های مبل در دسترس به شمار می‌رود. دوام میکروفایبر را می‌توان به الیاف بسیار ریز آن نسبت داد. این الیاف کاملا در هم تنیده‌اند و یک لایه محافظتی قدرتمند ایجاد کرده‌اند. هر چه منافذ روکش مبل کمتر و در سایز کوچک‌تر باشد نفوذ گرد و خاک به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

کتان و لنین

کتان و لنین اگر از بافت محکم و پرتراکمی برخوردار باشد، مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت. گره‌های متراکم در سطح این پارچه‌ها از نفوذ گرد و غبار و مایعات به بافت پارچه جلوگیری می‌کند.

چرم

چرم یکی از متریال محبوب در مبلمان اداری محسوب می‌شود که از دوام بسیار خوبی برخوردار است. همچنین در سبک‌های متفاوت دکوراسیون اداری قابل هماهنگی و استفاده است. همچنین قیمت بسیار بالای چرم طبیعی باعث شده است که انواع چرم‌های مصنوعی جایگزین شود.

چه عواملی باعث خراب شدن پارچه مبلمان می‌شود؟

آلودگی و گرد و غبار یکی از دلایلی است که در گذر زمان باعث آسیب رساندن به روکش مبلمان اداری شما می‌شود. این ذرات ریز در میان منافذ ریز جای می‌گیرند، انباشتگی آلودگی در زمان کوتاهی مقاومت پارچه را کم می‌کند. به طور مثال در هنگام نشستن بر روی مبل ذرات آلودگی با بافت پارچه دچار اصطکاک می‌شوند. به همین دلیل تمیز کردن سطح روکش مبلمان اداری به شیوه اصولی و صحیح باید صورت بگیرد.