پارتیشن‌های اداری ابزاری برای تفکیک‌کردن فضا‌های مختلف اداره و طراحی دکوراسیون اداری است. این دیواره‌ها مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت زیادی نسبت به دیوار‌های بتنی قدیمی دارند، به‌همین‌دلیل بیشتر مدیران کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند که از آنها برای جداسازی بخش‌های مختلف دفترشان استفاده کنند.

انواع مختلفی از پارتیشن‌های اداری وجود دارند که برای کسب‌وکار‌های مختلف مناسب هستنند. این دیواره‌ ها علاوه‌ بر دوام و ماندگاری بالا، از ویژگی‌های مختلف دیگری نیز متناسب با جنس و مدلشان برخوردارند. بنا به همین ویژگی‌ها، هر کدام از این ابزارها در محیط‌ های کاری خاصی به‌کار می‌آیند.

اما پارتیشن اداری مناسب محل کار شما کدام است؟ کدام یک می‌تواند علاوه‌بر تفکیک‌سازی فضا و ایجاد حریم‌شخصی برای کارمندان، روی دکوراسیون تأثیر مثبت بگذارد و باعث شیک و زیبایی بیشتر آنجا شود؟ قبل از خرید دیواره‌ها حتماً باید به این سؤال‌ها پاسخ دهید.

راهنمای انتخاب پارتیشن اداری مناسب محل کار

در ادامه لیستی از انواع پارتیشن‌های اداری را می‌آوریم و درباره آنها و ویژگی‌هایشان صحبت می‌کنیم تا از بین‌شان بهترین و مناسبترین دیواره را برای محیط کارتان انتخاب کنید:

پارتیشن اداری مناسب محل کار

پارتیشن اداری شیشه ای

یکی از شیکترین و بهترین پارتیشن‌های اداری دیواره‌های شیشه‌ای هستند که علاه‌براینکه محیط را زیباتر نشان می‌دهند، در پخش بهتر نور بین قسمت‌های مختلف اداره نیز عملکرد خوبی دارند. در واقع این دیواره‌ها با پخش مناسب نور در بخش‌های جداشده، باعث افزایش راندمان و کیفیت کار کارمندان می‌شوند.

پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای به ۲ روش شفاف و بلور ساخته می‌شوند. اگر حریم‌شخصی برایتان اهمیت زیادی ندارد و می‌خواهید کارمندان حین کار یکدیگر را ببیند و با هم تعامل داشته باشند، از نمونه‌های شفاف استفاده کنید. درغیراین‌صورت پارتیشن‌هایی با شیشه‌های بلور به‌منظور ایجاد حریم‌شخصی برایتان مناسب هستند.

جنس پارتیشن‌های شیشه‌ای نشکن است و در برابر عوامل آسیب‌زا مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. حتی برخی از این دیواره‌ها به‌صورت ضدحریق ساخته می‌شوند تا در صورت بروز آتش‌سوزی دوام و ماندگاری‌شان را حفظ کنند و دچار آسیب و ترک‌خوردگی نشوند.

گونه‌ای از پارتیشن‌های شیشه‌ای به‌صورت هوشمند نیز تولید می شوند. بنابراین شما می‌توانید با تغییر میزان نور فضا، حالتی شفاف، نیمه‌شفاف یا کاملاً مات در آنها به‌وجود بیاورید. این نوع از پارتیشن‌ها برای محیط‌هایی پیشنهاد می‌شوند که کارمندانشان در برخی از ساعات روز نیاز به ایجاد حریم‌شخصی و در برخی ساعات نیاز به تعامل با دیگر کارکنان دارند.

پارتیشن اداری آلومینیومی

یکی از مقاومترین و بهترین انواع پارتیشن اداری مناسب محل کار، دیواره‌های آلومینیومی هستند که به‌دلیل ایمنی بالا در برابر آتش‌سوزی از آنها استفاده می‌کنند. این دیواره‌ها دوام و ماندگاری بالایی دارند و تا مدت‌ها بدون هیچ مشکلی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

از پارتیشن‌های آلومینیومی معمولاً برای جداکردن بخش‌های مختلف سرویس بهداشتی، سالن غذاخوری یا آشپزخانه استفاده می‌کنند. البته مدل‌های جدیدتری از این دیواره‌ها تولید شده‌اند که از آنها می‌توانید برای تفکیک‌سازی بخش‌های مختلف اداره‌تان استفاده کنید.

این دیواره‌ها را معمولاً با پارتیشن‌های شیشه‌ای نیز ترکیب می‌کنند تا نما و ظاهرشان زیباتر شود و از قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری برخوردار شوند.

اگر ابعاد دفتر کاری‌تان کوچک است، از این پارتیشن‌ها استفاده نکنید؛ چون نور فضا را کاهش می‌دهند و در نهایت باعث کاهش بهره‌وری و انرژی کارمندان حین کار می‌شوند.

همچنین اگر به‌صورت تیمی کار می‌کنید، این پارتیشن‌ها را به‌صورت تمام قد برای محیط اداره‌تان استفاده نکنید؛ چون ارتباط فعال کارکنان را با یکدیگر از بین می‌برند.

پارتیشن اداری آکاردئونی

انواع دیواره‌های آکاردئونی برای محیط‌هایی مثل دفاتر کاری، کلینک‌های پزشکی، سالن‌های زیبایی و … کاربرد دارند. این دیواره‌ها قابل‌حمل هستند و در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. همچنین این پارتیشن‌ها با کاهش آلودگی صوتی سکوت را در محیط کاری برقرار می‌کنند تا با آرامش به کار‌هایتان برسید.

قیمت انواع پارتیشن‌های آکاردئونی مناسب و ارزان است. این دیواره‌ها برای زیباسازی فضا بهترین گزینه هستند. شما می‌توانید این پارتیشن‌ها را به‌دلیل وزن سبک دائماً جابه‌جا کنید و فضا‌های مختلفی را در محیط کاری‌تان به‌وجود آورید.

پارتیشن اداری پی وی سی

انواع پارتیشن اداری پی‌وی‌سی جزء ارزانترین مدل‌ها هستند و از مقاومت خوبی برخوردارند. این دیواره‌ها تنوع طرح و رنگ بالایی دارند و به‌دلیل اجرای سریع و آسان بین مردم طرفداران زیادی دارند.

شما می‌توانید انواع پارتیشن‌های پی‌وی‌سی را در محیط‌های مرطوب نصب کنید و نگران آسیب‌دیدن بدنه و جنس‌شان نباشید.

پارتیشن اداری ام دی اف

برای خرید پارتیشن اداری مناسب محل کار پیشنهاد می‌دهیم به‌سراغ دیواره‌های‌ام‌دی‌اف بروید که به ۲ روش تک‌جداره و ۲‌جداره ساخته می‌شوند. رنگ‌بندی متنوع این دیواره‌ها باعث می‌شود تا بتوانید آنها را کاملاً بر اساس سلیقه و نوع دکوراسیون اداره‌تان بخرید.

انواع دیواره‌های MDF در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند تا بر اساس فضای محیط اداره‌تان بتوانید پارتیشنی با سایز مناسب تهیه کنید. حمل این ابزار نیز راحت است و درصورتی‌که بخواهید نقشه اداره را تغییر دهید، می‌توانید آنها را جابه‌جا کنید.

قیمت انواع پارتیشن اداری MDF نسبت به دیواره‌های شیشه‌ای ارزانتر است.

در ادامه انواع پارتیشن اداری‌ام‌دی‌اف را معرفی می‌کنیم و درباره آنها نکته‌های مهمی بیان می‌کنیم:

پارتینش ام دی اف تک‌جداره

تولیدکننده‌ها انواع این دیواره‌ها را با ضخامت ۸ سانتی‌متری تولید می‌کنند. این دیواره‌ها با اسکلت باریکشان جزء کم‌هزینه‌ترین انواع دیواره‌های اداری هستند. 

ویژگی‌های دیگری را که این دیواره‌ها را تبدیل به یک ابزار کاربردی برای محیط‌های کاری می‌کنند، در ادامه می‌گوییم:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه ها و عوامل آسیب‌زا
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • نصب راحت و بدون دردسر
  • دمونتاژ راحت و سریع
  • ایجاد آرامش و سکوت در محیط کاری به‌منظور انجام بهتر کار‌ها
  • ذخیره انرژی و جلوگیری از هدررفت آن و در نهایت کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های پرداختی در آینده
  • قابلیت عبور نور به‌دلیل روشن‌کردن فضای جداشده

پارتیشن ام دی اف ۲‌جداره

یکی از زیباترین انواع دیواره‌های اداری، پارتیشن ام‌دی‌اف ۲‌جداره است که به محیط و فضای کار جلوه‌ای متفاوت می‌بخشد.

تمام اتصالات این پارتیشن به‌صورت توکار انجام می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل تأثیری روی ظاهر دیواره نمی‌گذارند.

این دیواره‌ها با ضخامت بین ۱۳ تا ۱۶ سانتی‌متر تولید می شوند، یعنی ۲ برابر دیواره‌های تک‌جداره! تولیدکننده‌ها ارتفاع این محصول را نیز به‌صورت کوتاه، نیمه‌بلند و بلند در نظر می‌گیرند تا بتوانند نیاز مشتری‌هایشان را به‌طور کامل برطرف کنند.

هر چند پارتیشن‌های تک‌جداره از مقاومت خوبی برخوردارند، اما بااین‌حال نمونه‌های ۲‌جداره مقاومت، دوام و ماندگاری‌شان از آنها بالاتر است. بنابراین تا مدتی طولانی دچار هیچ‌گونه آسیب و خرابی نمی‌شوند و با خیال راحت می‌توانید از آنها برای تفکیک و جداسازی فضا استفاده کنید.

ویژگی منفی این دیواره‌ها، مدت زمان طولانی نصب‌شان است؛ همچنین این پارتیشن‌ها قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های تک‌جداره دارند.

در ادامه برخی از مهمترین مزیت‌ها و ویژگی‌های پارتیشن اداری ۲‌جداره را شرح می‌دهیم:

  • این ابزار بدون ستون تولید و روی زمین نصب می‌شوند.
  • این دیواره‌ها عایق صوتی بسیار خوبی هستند که مانع از عبور صدا بین فضا‌های مختلف اداره می‌شوند؛ بنابراین کارمندان می‌توانند در سکوت کامل به کار‌هایشان برسند.
  • پارتیشن‌های ۲‌جداره MDF از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کنند و باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می شوند.
  • این ابزار برای کارمندان حریم‌شخصی به‌وجود می‌آورند؛ بنابراین آنها می‌توانند در آرامش کامل و بدون هیچ مزاحمتی وظایفشان را انجام دهند.

نکته های مهم در انتخاب پارتیشن اداری برای محل کار

در ادامه چند نکته مهم و کاربردی برای انتخاب پارتیشن اداری در محل کار را می‌گوییم که با درنظرگرفتن آنها می‌توانید مناسبترین و کارآمدترین دیواره‌ها را برای محیط کاری‌تان بخرید:

  • برای برندینگ کسب‌وکارتان می‌توانید از تولیدکننده بخواهید لوگوی تجاری‌تان را روی پارتیشن‌ها نصب کند. خودتان نیز می‌توانید این کار را با استفاده از برچسب‌های مخصوص انجام دهید.
  • در صورتی که اداره تحت مالکیت خودتان است، می‌توانید از پارتیشن‌های ثابت استفاده کنید. درغیراین‌صورت پیشنهاد می‌دهیم به‌سراغ پارتیشن‌های متحرک بروید تا در صورت نیاز به جابه‌جایی بتوانید آنها را به محل کار جدید انتقال دهید.
  • از قبل متراژ و فضای مخصوص جداسازی را در اداره‌تان مشخص کنید تا بر اساس این فاکتورها پارتیشن‌هایی با ابعاد مناسب بخرید.
  • پارتیشن‌هایی را بخرید که نه‌تنها مقاومت بالایی در برابر حرارت، ضربه و … را دارند، بلکه عایق صوتی نیز هستند تا حین انجام کار به‌دلیل سروصدای اضافه باعث حواس‌پرتی‌تان نشوند.
  • پارتیشن‌های خانگی گزینه‌ای مناسب برای استفاده در محیط اداره نیستند. شما باید دیواره‌های مخصوص فضای کاری بخرید تا باعث افزایش راندمان‌تان حین کار شوند.

کدام پارتیشن اداری برای محل کار من مناسبتر است؟

در این مطلب به‌طور کامل درباره نحوه انتخاب پارتیشن اداری مناسب محل کار صحبت کردیم. اکنون با شناخت انواع پارتیشن‌ها و ویژگی‌ها و کارایی‌های آنها می‌توانید بهترین دیواره را برای محیط کارتان تهیه کنید. شما باید در انتخاب پارتیشن به نکته‌هایی مثل ابعاد محیط کار، نوع فعالیت کارکنان، تعداد فضا‌های مورد نیاز برای جداسازی و … توجه داشته باشید تا پارتیشنی کاربردی و مناسب را بخرید.