خانه‌ های ما فضا و حریم شخصی ما هستند. بنابراین باید علایق، خواسته‌ها و سبک‌های ما را منعکس کنند. با این حال، داشتن درکی روشن از چگونگی تبدیل سبک شخصی به طراحی عملی خانه همیشه آسان نیست. به عبارت دیگر در حالی که ممکن است در انتخاب لباسی برای پوشیدن کاملا مطمئن باشید؛ اما وقتی نوبت به انتخاب مبلمان اداری و خانگی یا انتخاب پالت رنگی مناسب برای اتاق نشیمن می‌رسد؛ بسیاری از ما در نهایت احساس می‌کنیم که از خواسته واقعی خود دور می‌شویم. با این حال بخش عمده‌ای از یادگیری این مهارت و درک روش‌های طراحی دکوراسیون منزل، صرفا این است که بدانید چه چیزی را دوست دارید؛ و آنچه که دوست دارید در میان انواع سبک های طراحی داخلی چه نامی دارد.

انواع سبک های طراحی داخلی

در واقع آشنایی با واژگان و اصطلاحات مرتبط با سبک‌های مختلف طراحی داخلی می‌تواند کمک بزرگی در هنگام خرید مبلمان و سار عناصر دکوراسیون و روش تزئین فضای شما باشد. بر همین اساس در این نوشته انواع سبک های طراحی داخلی را گردآوری کرده‌ایم؛ تا بهتر بتوانید تعیین کنید که کدام یک برای شما و خانه شما مناسب‌تر است. البته فراموش نکنید که انواع سبک دکوراسیون منزل بسیار متنوع است. با این حال در این نوشته ما تنها به ۱۰ سبک متداول‌تر و محبوب‌تر پرداخته‌ایم.

  • کلاسیک

انواع سبک های طراحی داخلی

طراحی داخلی کلاسیک می‌تواند حسی بسیار سنتی و جاودانه داشته باشد. این سبک معمولا از طرح‌های بریتانیایی و فرانسوی قرن هجدهم و نوزدهم میلادی سرچشمه می‌گیرد. در سبک کلاسیک با جزئیات تزئینی چوب تیره، مبلمان منحنی و روکش‌های ظریف و قاب۲ها و پرده‌های خاص پنجره مشخص می‌شود. طراحی داخلی کلاسیک گاهی اوقات رسمی به نظر می‌رسد. با این حال به راحتی می‌توان آن را با قطعات مدرن ترکیب کرد تا ظاهری تازه‌تر داشته باشد. این سبک طراحی داخلی به ویژه برای افرادی که عاشق و قدردان قطعات عتیقه هستند؛ و از ترکیب قدیمی و جدید لذت می‌برند؛ گزینه‌ای مناسب است. نکته دیگر در مورد سبک کلاسیک این است که نباید آن را با سبک سنتی ایرانی اشتباه بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که از این سبک اغلب برای فضاهای خانگی استفاده می‌شود؛ با این حال در مورد برخی طراحی دکوراسیون اداری دفاتر کار لوکس و شیک مانند دفتر وکالت، سالن زیبایی و دفاتر شخصی نیز، یکی از گزینه‌های جدی روی میز است.

  • مدرن

انواع سبک های طراحی داخلی

طراحی داخلی مدرن اغلب به اشتباه با طراحی معاصر یکسان در نظر گرفته می‌شود. اما در واقعیت این سبک طراحی در اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم میلادی شکل گرفت. سبک مدرن طراحی ریشه در یک جنبش طراحی و هنری بزرگ‌تر دارد؛ که نزدیک به زیبایی‌شناسی طراحی و فلسفه‌های باهاوس است. مدرسه هنر آلمان خطوط تمیز، دکور مینیمال، فرم‌های ساده، پالت‌های رنگی خنثی و به عبارتی فضاهای زندگی بدون هیاهو را از ویژگی‌های کلیدی طراحی داخلی مدرن معرفی کرد. معمولا در این سبک می‌توان در فضاهای مختلف با کاربری‌های گوناگون بهره برد. همچنین بد نیست بدانید که منظور از سبک معاصر سبکی است که امروزه در جریان بوده و به زمان حال تعلق دارد. در حالی که سبک مدرن واجد این ویژگی نیست.

  • انتقالی

سبک انتقالی ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک است. احتمالا قبلا بارها نمونه‌هایی از این سبک طراحی داخلی را دیده‌اید؛ اما نمی‌دانستید آن را چه بنامید. طراحی دکوراسیون داخلی به سبک انتقالی تلفیق سبک طراحی کلاسیک و مدرن است. قطعات مبلمان در این سبک، لهجه‌های منحنی را از طراحی سنتی وام می‌گیرند. در حالی که فرم کلی حداقلی و هندسی خود را حفظ می‌کنند. جزئیات کمی بیشتر در این سبک باعث می‌شود که نسبت به سبک کاملا مدرن احساس زیبایی بیشتری داشته باشید. در حالی که فقدان دکور و تزئینات بیش از حد آن را نسبت به سبک سنتی کم‌رنگ‌تر می‌کند. اگر نه شلوغی فضاهای کلاسیک و نه خلوتی و سادگی فضاهای مدرن برای شما جذاب نیست؛ احتمالا سبک انتقالی گزینه ترکیبی خوبی در میان انواع سبک های طراحی داخلی خواهد بود.

  • مدرن میانه قرن

سبک های طراحی داخلی

طراحی مدرن اواسط قرن به دلیل تجدید حیات فراوان در چند دهه گذشته به یکی از قابل تشخیص‌ترین سبک‌های طراحی داخلی تبدیل شده است. این سبک در اواسط دهه ۱۹۰۰ میلادی متولد شد. همچنین این سبک مسئول بسیاری از طرح‌های نمادینی است که امروزه نیز همچنان برجسته هستند. ویژگی‌های کلیدی طراحی مدرن اواسط قرن شامل خطوط تمیز و اشکال ارگانیک، رنگ‌های گرم و خاکی و عناصر طبیعی است. اگر از علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی هستید؛ طراحی مدرن اواسط قرن برای داشتن فضای سبز در خانه بسیار عالی است. همچنین اگر در سنین میانسالی به سر می‌برید؛ احتمالا این سبک برای شما آشناتر بوده و بهتر می‌توانید با آن ارتباط برقرا کنید.

  • صنعتی

احتمالا این سبک را در یک کافی شاپ محلی یا فضای کار اشتراکی دیده‌اید. با این حال این سبک در طراحی داخلی فضاهای منسکونی نیز جایگاه دارد. همان‌طور که از نام این سبک طراحی پیداست؛ در طراحی داخلی به سبک صنعتی از عناصری الهام گرفته شده است که احتمالا در ساختمان‌های صنعتی پیدا خواهید کرد. مواردی مانند فلز، بتن، آجر و لوله از جمله عناصر متداول در سبک صنعتی هستند. این سبک طراحی داخلی اغلب تحت تاثیر معماری موجود یک خانه است. به عنوان مثال، یک آپارتمان زیر شیروانی با آجر نمایان یا یک خانه با تیرهای نمای بیرون زده، به خوبی با این سبک دکور هماهنگ می‌شوند. دقت کنید که استفاده از این سبک در فضاهای مسکونی باید با احتیاط و ضرافت خاصی انجام شود. چراکه حضور طولانی مدت در چنین فضایی می‌تواند خسته‌کننده باشد.

  • مینیمالیسم

سبک های طراحی داخلی

تعریف مینیمالیسم به عنوان یکی از انواع سبک های طراحی داخلی کمی سخت‌تر است. زیرا از نظر فنی بسیاری از سبک های طراحی را می‌توان به روش مینیمال انجام داد. با این حال طراحی مینیمالیستی را می‌توان با یک جنبش هنری مینیمالیستیِ بزرگتری که پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد گره زد. همچنین گفته می‌شود که این سبک پاسخی به طراحی و سبک‌های معماری بیش از حد پرزرق و برق، مانند معماری ویکتوریایی یا رومیِ متداول از سال‌های قبل از ظهور مینیمالیسم است. طراحی داخلی مینیمالیستی که از فضای داخلی ژاپنی و اسکاندیناوی الهام گرفته شده است؛ دارای خطوط تمیز، فرم‌های ساده و گاه مجسمه‌ای، چیدمان‌های مطبوع و فلسفه کلی «کمتر، بیشتر است.» است. اگر نسبت به فضاهای درهم تنفر شدید دارید؛ و رنگ‌های یک‌دست را به طرح‌های رنگارنگ و پیچیده ترجیح می‌دهید؛ ممکن است یک مینیمالیست باشید.

  • آرت دکو

آرت دکو که کاملا در تضاد با سبک مینیمالیسم است؛ تماما در مورد فضای داخلی نمایشی و نه‌چندان فروتن است. آرت دکو در واقع مخفف Arts Décoratifs است. این سبک از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ میلادی محبوبیت بیشتری داشت. به‌طور کلی این سبک بیشتر به بیان تزئینی علاقه داشت تا ارائه یک عملکرد ساده. عناصر کلیدی طراحی آرت دکو شامل نقوش هندسی، مواد و سطوح غنی مانند لاک، آینه و برنج (فلز) و پالت‌های رنگی پررنگ است. در نمونه‌های مدرن می‌توانید طراحی آرت دکو را در فضای داخلی از طریق صندلی‌های روکش مخملی، لهجه‌های طلایی و فلزی زیاد و نورپردازی‌های پر زرق و برق مشاهده کنید. اگر اهل فیلم دیدن باشید؛ خانه گتسبی بزرگ یکی از نمونه‌های عالی طراحی دکوراسیون داخلی خانه به سبک آرت دکو است.

  • خانه مزرعه‌ای مدرن

در حالی که سبک دکوراسیون خانه‌های مزرعه‌ای کلاسیک، روستایی‌تر و گرم‌تر است؛ خانه‌های مزرعه‌ای مدرن اغلب دارای لهجه‌های سیاه و سفید بیشتر و عناصر طراحی شیک و معاصر هستند. البته عتیقه‌ها و چوب‌های احیا شده هنوز در این سبک طراحی داخلی خانه جای خود را دارند؛ اما فقط در بخش‌های کمتر و محدودتری از خانه دیده می‌شوند. طراحی داخلی خانه‌های مزرعه‌ای مدرن به خوبی با خانه‌هایی که دارای چیدمان‌های روشن، مطبوع و روباز هستند هماهنگ می‌شود. همچنین این سبک برای خانه‌هایی با سقف‌های بلند و دارای پنجره یا منبع نوردهی از بالا، گزینه جذاب و مناسبی است. همچنین در این سبک بیشتر عناصر سنتی و زنانه به نمایش گذاشته می‌شود. طراحی این سبک معمولا در کشور آمریکا مورد استقبال است و اجرای آن در سایر مناطق کمی پیچیده و سخت است.

  • ساحلی

سبک های طراحی داخلی

سبک طراحی دکوراسیون داخلی ساحلی، همان‌طور که از نامش پیداست از ساحل الهام گرفته است. بله درست حدس زدید. در این سبک طراحی داخلی، پالت‌های رنگی الهام گرفته از سواحل شنی و آبی‌های اقیانوسی، همراه با بافت‌های طبیعی بافته شده و.. و دکورهای شاداب و آرام را خواهید یافت. اما این سبک را با طراحی با تم ساحلی اشتباه نگیرید. سبک ساحلی به جای نمونه‌های تحت اللفظی و دقیق، مانند نقوش صدفی و تزئیناتی مثل لنگر و تور و…، تفسیری آزادتر از ماهیت زندگی در کنار دریا ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر سبک ساحلی به اندازه تم ساحلی مستقیما به عناصر و ویژگی‌های موجودر فضای ساحل اشاره نمی‌کند.

  • ترکیبی

سبک طراحی دکوراسیون داخلی ترکیبی تنها در یک دسته خاص قرار نمی‌گیرد. در واقع این سبک مجموعه‌ای از سبک‌های طراحی داخلی است که تا حد زیادی به شخص چینش‌کننده خانه بستگی دارد. طراحی ترکیبی می‌تواند همزمان جسور، بازیگوش و ساده باشد. همچنین این سبک با تاکید بر دکوراسیون منزلی که معنی‌دار است و در طول زمان جمع‌آوری شده است. با استفاده از این سبک، احتمالا ترکیبی از سبک‌های طراحی قبلی را پیدا خواهید کرد؛ که با ذوق شخصی آمیخته شده و بر آن تاکید دارد.