تحول طراحی دفاتر اداری به‌ موازات پیشرفت سایر جنبه‌های فن‌آوری و دنیای کسب و کار، جامعه و فرهنگ به‌طورکلی در حال پیشرفت است. این بدان معناست که دفاتر و فضاهای کاری شاخص بسیار خوبی از وضعیت پیشرفت در جامعه بشری هستند و تغییرات آن‌ها منعکس‌کننده روند بهبودهای مداوم در کارایی و رفاه کارکنان امروزی است.

به‌عنوان‌مثال ، اگر دوره‌های مختلف را با هم مقایسه کنید ، می­بیند که مثلاً دهه ۱۹۶۰ در برابر دهه حاضر ، تغییراتی زیادی داشته است. دفاتر اداری دوره گذشته معماری و طراحی  داخلی کاملاً سنتی داشتند و به نسبت امروز دارای فضای کار خصوصی‌تری بوده­اند. اما وقتی دو دوره پیشین را مقایسه می‌کنید ، روند تغییرات به شکلی که امروز مشاهده می­کنیم را به وضوح می­بینید. این امر به ویژه از ابتدای دهه ۱۹۹۰ که  کامپیوترها بر فضای دفاتر و محیطهای کاری مدرن مسلط شده­اند بیشتر شده است. تغییرات اخیر طراحی داخلی دفاتر کار با تحول فناوری­های دیجیتال ، اندازه و شکل دستگاه‌های جدید و قابلیت‌های آن کاملاً گره خورده است.

طراحی دفاتر و فضاهای کاری در دهه ۱۹۹۰

دهه ۱۹۹۰ جنبش رایانه‌ای را با خود به ارمغان آورد و هر میز کاری به رایانه مجهز شد. طراحی‌های این دهه اغلب  تصاویری از اتاقک‌ها  و فضاهای بسته را که هر کارمندی به تنهایی در آن مشغول به کار است را به ذهن متبادر می‌کند. در اواخر دهه ۱۹۰۰ ، تغییرات در جهت  انعطاف پذیری بیشتر با تمرکز بر فضاهای باز و تأکید بر همکاری بیشتر آغاز شد.

ایجاد فضاهای باز، مبلمان راحت، دکوراسیون رنگارنگ‌تر و فضاهای اضافی اختصاص یافته به سرگرمی  محصول همین تغییرات بود. اجرای افراطی‌تر این روند را می‌توان در سیلیکون ولی دید. شرکت‌هایی مانند اپل ، آمازون و گوگل از پیشگامان این تغییرات شناخته می‌شوند که تمرکز اصلی طراحی فضاهای اداری آن‌ها بر اساس ایجاد محیط کاری آرام‌تر ، مشارکتی و خلاقانه‌تر صورت گرفته است.

با کامپیوتری شدن فرایند ثبت اسناد و کم شدن مدارک ، کمدهای نگهداری پرونده­ها و چنین فضاهای ذخیره‌سازی نیز از بین رفت و یا کم شد. در این زمان پیش از آن‌که پای میزهای شخصی به فضای کار و مبلمان مشترک باز شوند،  کمدهای شخصی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

 

طراحی دفاتر و فضاهای کاری در دهه ۲۰۰۰

درهم و برهمی کمتر

با حرکت به دهه ۲۰۰۰ ، تلفن‌های همراه کوچک‌تر شدند. میزها خلوت‌تر شدند و ایمیل به شکل قالب ارتباطات میان افراد تبدیل شد که در نهایت منجر به کاغذ بازی‌های کمتر در ادارت ‌شد. این اتفاقات دفاتر اداری را نسبت به قبل مرتب­تر و خلوت­تر کرد و بسیاری از لوازم غیر ضروری مانند کمد­های بزرگ برای نگهداری پوشه­ها و زونکن­ها عملا حذف شد. چنین تغییری به معنی بیشتر شدن فضای­های خالی بدون هیچ انباشتگی است.

 

مواد طبیعی

در این دهه استفاده از مواد و متریال طبیعی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفت و دیوارهای آجری آشکار و کف چوبی به ترندی محبوب تبدیل شدند. این تغییر سبک، باعث ایجاد شخصیت و سبک‌های منحصربه‌فرد در دفاتر و فضاهای کاری شد و در عین‌ حال فضای مطبوعی را برای کارمندان ایجاد کرد.

طراحی دفاتر و فضاهای کاری از سال ۲۰۱۰ به بعد

مبنای جدیدی از راحتی در فضای اداری

اینترنت با اتصال سریع‌تر رایانه‌های شخصی و مهم‌تر از همه دستگاه‌های موبایل هوشمند، انقلابی در نحوه انجام کار‌ها ایجاد کرده است. در این دهه ، کارمندان مدرن می‌تواند وظایف خود را تقریباً از هرجایی انجام دهد، حتی از خانه‌هایشان.

در عصر حاضر، بحث طراحی دفاتر و فضاهای کاری به موضوعی بیش از زیبایی توجه می­‌کند و آن چیزی نیست جز راحتی. از این‌رو کاناپه‌ها ،  صندلی‌های بادی راحت و صندلی­‌های ارگونومیک به  کاتالوگ مبلمان­‌های اداری مدرن اضافه شده است. حتی استفاده از رنگ‌های گرم و شاد و همچنین نور طبیعی محیط  که روزگاری عجیب به نظر می­‌رسید، درحال­‌حاضر به یک امر عادی در طراحی دفاتر تبدیل شده است.

 

افزایش تمرکز بر رفاه محل کار

امروزه شرکت‌ها نقش فعالانه‌تری در بهبود رفاه کارمندان خود  ایفا می‌کنند. به­‌گونه‌­ای که حتی بسیاری از شرکت‌ها  برای راحتی و سلامتی کارکنان خود مبلمان­‌های ویژه بر اساس اصول ارگونومیک را به‌صورت اختصاصی سفارش می‌دهند. دیگر دوران فضاهای یکنواخت که قاتل خلاقیت بودند گذشته است و فضاهای با نور روشن که از منابع نور طبیعی استفاده می‌کنند، برای پرورش خلاقیت و سلامتی بیشتر کارکنان در نظر گرفته می‌شود.

سالن‌ها ، هاب ها و مناطق استراحت

حتی علی‌رغم ارتباطات اینترنتی تعاملات اهمیت بیشتری پیدا کرده­‌اند و اغلب مدیران جدید برای تسهیل آن در سازمان خود تلاش می‌کنند. استفاده از هاب‌ها و سالن­‌های استراحت که حول فعالیت‌های اوقات فراغت مانند بازی‌های ویدئویی، میزهای استخر و سایر اشکال سرگرمی است کارمندان را به  تعامل گروهی بیشتر تشویق می­‌کند.

پیش­بینی طراحی دفاتر و فضاهای کاری در آینده

پایداری نقش اصلی را بازی می‌کند

به دلیل  بحران آب‌وهوا و تأثیرات زیست‌محیطی بخشی از گفتمان اصلی، بسیاری از دفاتر و فضاهای کاری در آینده نیز توجه به طبیعت خواهد بود. بازیافت، استفاده از مواد سازگار با محیط‌ زیست ، کاهش پلاستیک و صرفه‌جویی در مصرف انرژی که با ورود به سال ۲۰۲۰ به بخشی جدایی‌ناپذیر در طراحی دفتر تبدیل شده است در آینده پررنگ‌تر نیز خواهد شد. امروزه استفاده از گیاهان طبیعی و سرسبزی در فضاهای کاری مدرن به امری کاملاً عادی و رایج تبدیل شده است. باوجود تهویه­‌های طبیعی و نور خورشید، اکنون گیاهان بیشتری می‌­توانند در فضاهای اداری دوام بیاورند.

نتیجه

در دهه آینده ، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این روندها با تکامل فناوری تأثیرات عمیق‌تری بر زندگی ما داشته باشند. نیاز به همکاری در فضاهای کار خصوصی و اشتراکی و همچنین پیشرفت‌هایی که از بهره‌وری بیشتر کارمندان پشتیبانی می‌کند ، همچنان در حال رشد است. ما همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پایداری در طراحی دفتر به‌عنوان یک دغدغه اساسی بیش از پیش مورد توجه کسب و کارها قرار بگیرد. شما برای آینده کسب و کار خود چه برنامه­ای دارید؟ آیا همراه تغییرات دنیای کسب و کار به دنبال تغییراتی در فضای اداری خود نیز هستید؟ آیا از اهمیت طراحی فضای اداری خود درافزایش بهره­وری کارکنان خود اطلاع دارید؟ برای مشاوره و راهنمایی‌های بیشتر برای انتخاب سبک موردنیاز کسب‌وکار خود با همکاران متخصص ما در گروه طراحی داخلی و دکوراسیون مکعب تماس بگیرید.