بسیاری از آپارتمان‌های مدرن دارای پلان باز هستند؛ و اکثر صاحب‌خانه‌ها نیز به دنبال ایده‌های منحصربه‌فردی برای تقسیم اتاق‌ها به شکلی هستند که به آنها حس رعایت حریم خصوصی را بدهد؛ و در عین حال با سبک و سلیقه آنها مطابقت داشته باشد. راه‌های خلاقانه زیادی برای ساخت پارتیشن‌های موقت یا دائمی اتاق با استفاده از موادی مانند شیشه، چوب یا فلز وجود دارد. در این مقاله ابتدا با مزایا و معایب پارتیشن خانگی آشنا می‌شویم. سپس انواع پارتیشن خانگی را می‌شناسیم. در ادامه چند ایده پرطرف‌دار اجرای پارتیشن را برای ایجاد حریم خصوصی در خانه و در عین حال زیباتر کردن فضا با افزودن بافت و بُعد، به اشتراک می‌گذاریم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مزایای نصب پارتیشن خانگی

در بخش ابتدایی مهم‌ترین مزایای استفاده از پارتیشن خانگی را مرور می‌کنیم.

پارتیشن خانگی

  • ایجاد مناطق متمایز

در خانه‌هایی با فضای باز، ایجاد مناطق متمایز می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. با پارتیشن‌های خانگی با طراحی خوب، می‌توانید محل زندگی، غذاخوری و فضای مطالعه خود را بدون ساختن دیوارهای دائمی جدا کنید. این تطبیق‌پذیری به فضای شما عمق و جذابیت منحصربه‌فردی می‌بخشد.

  • استفاده بهینه از فضا

بهینه‌سازی فضا، به‌خصوص در خانه‌های کوچک‌تر بسیار مهم است. در چنین شرایطی پارتیشن‌بندی به شما این امکان را می‌دهند که با ایجاد راه‌حل‌های خلاقانه، با تبدیل گوشه‌های بلااستفاده به فضاهای کاربردی، از فضای موجود در خانه نهایت استفاده را ببرید.

  • افزایش حریم خصوصی

درست است که چیدمان‌های باز از نظر زیبایی‌شناختی بسیار دلپذیر هستند؛ اما از معایب این نوع چیدمان این است که اغلب فاقد حریم خصوصی‌اند. پارتیشن‌بندی خانه می‌تواند به عنوان مانعی بصری عمل کند؛ و در صورت نیاز، حریم خصوصی را برای افراد خانه به ارمغان، بدون ایجاد خللی در فضای باز خانه فراهم کند.

جذابیت‌های زیبایی‌شناختی: پارتیشن‌های خانگی در طرح‌ها، اندازه‌ها و ابعاد متنوعی وجود دارند. با انتخاب گزینه‌های مناسب، جذابیتی مثال‌زدنی را به اتاق نشیمن خود اضافه کنید.

معایب نصب پارتیشن خانگی

در بخش دوم مهم‌ترین معایب استفاده از پارتیشن خانگی را مرور می‌کنیم.

  • به وجود آمدن محدودیت در فضای خانه

یکی از معایب نصب پارتیشن خانگی در اتاق‌های کوچک‌تر این است؛ که پارتیشن‌ها ممکن است فضا را محدودتر کنند.

  • نیاز به تعمیر و نگهداری

بسیاری از پارتیشن‌های خانگی مخصوصا انواع شیشه‌ای و چوبی آن در برخی از مواد ممکن است نیاز به نگهداری منظم داشته باشند؛ تا در شرایط خوبی باقی بمانند.

آشنایی با انواع پارتیشن خانگی

پارتیشن‌های خانگی در انواع مختلف و بسیار متنوعی موجودند. بر اساس جنسِ این پارتیشن‌ها، یا طرحشان یا حتی قابلیت‌ها و کارایی‌هایی که دارند، می‌توان آنها را به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. همچنین پارتیشن خانگی می‌توانند از انواع جمع‌شونده یا ثابت باشد. علاوه بر این پارتیشن‌های خانگی را می‌توان بسته به جنس‌شان نیز دسته‌بندی کرد.

  • پارتیشن چوبی

این پارتیشن‌ها سبک‌وزن هستند و ساخت آنها آسان است. با این حال بزرگ‌ترین عیب آنها این است که ضد صدا یا ضد آتش نیستند. پارتیشن‌های چوبی معمولا با اتصال لبه‌های چوبی به دیواره کناری و سپس اتصال به کف طراحی می‌شوند.

اضافه کردن پارتیشن‌ چوبی به دکوراسیون خانه، می‌تواند حس و حال جالبی را به فضا ببخشد. به راحتی می‌توانید انواع مختلفی از پارتیشن‌هایی را که در ساخت آنها از چوب استفاده شده را پیدا کنید. هر چوبی را که دوست دارید انتخاب کنید. خواه چوب ماهون باشد یا چوب کاج یا بلوط و غیره. همچنین به راحتی می‌توانید انواع مختلفی از پارتیشن‌های چوبی را متناسب با بودجه‌تان در دکوراسیون منزل به کار ببرید.

  • پارتیشن شیشه‌ ای

این نوع پارتیشن کاملا مد روز است؛ و جذابیت و زیبایی خانه را افزایش می‌دهد. پارتیشن شیشه ای از ورق‌های شیشه‌ای یا بلوک‌های شیشه‌ای توخالی تشکیل شده است؛ و به یک سازه فلزی یا چوبی ثابت می‌شود. همچنین این دیوارها مقاوم در برابر صدا و گرما هستند؛ و همین موضوع باعث محبوبیت آنها شده است.

اگر می‌خواهید اتاق خود را مدرن و لوکس جلوه دهید؛ استفاده از پارتیشن‌های شیشه ایده بسیار هوشمندانه ای است. پارتیشن‌ شیشه‌ ای با حاشیه مشکی نیز بسیار شیک به نظر می‌رسند؛ و جلوه‌ای از عظمت را به اتاق شما می‌بخشند. این سبک دکور به آپارتمان شما حسی مدرن می‌بخشد. انواع پارتیشن‌های شیشه‌ای برای مکان‌های پذیرایی از مهمانان عالی‌اند.

پارتیشن‌های شیشه در رنگ‌های مختلفی موجود هستند. اگر فکر می‌کنید شیشه شفاف و ساده خسته‌کننده است؛ می‌توانید از پارتیشن‌های شیشه‌ای رنگی استفاده کنید. هنگام استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای رنگی، می‌توانید مبلمان و المان‌هایی را اضافه کنید که مکمل رنگ شیشه هستند. این کار کمک می‌کند تا ظاهری پیچیده و هماهنگ بسازید. در نهایت در مورد پارتیشن‌های شیشه‌ای بلوکی پیشنهاد می‌کنیم شیشه‌های رنگی روشن مانند نارنجی و زرد را انتخاب کنید. چراکه این رنگ‌ها محبوبت زیادی داشته و هماهنگی بیشتری با سایر رنگ‌ها دارند.

  • پارتیشن شیشه‌ای دوجداره

پارتیشن‌های دوجداره در ساختمان‌هایی که نیاز به عایق صوتی دارند، بسیار پرکاربردند. به همین دلیل هم این دیوارها و به‌طور کلی انواع پارتیشن اداری دوجداره در ادارات و فضاهای تجاری بسیار پر استفاده هستند.

  • پارتیشن طرح‌دار

یکی دیگر از انواع پارتیشن‌ها از نظر طرح‌بندی نیز پارتیشن‌های الگودار یا طرح‌دار است. اگر به سبک زندگی لوکس و مجلل علاقه دارید؛ استفاده از پارتیشن‌های طرح‌دار سفید در دکوراسیون منزل، ایده بسیار خوبی است. این پارتیشن‌ها بسیار زیبا و شیک به نظر می‌رسند؛ و محبوبیت بسیاری دارند.

از پارتیشن‌های خانگی در کدام قسمت‌ها می‌توان استفاده کرد؟

  • استفاده از پارتیشن در اتاق نشیمن

ذخیره‌سازی و نمایش: پارتیشن‌های خانگی در دکوراسیون منزل، کاربرد بسیار مفیدی برای ذخیره‌سازی وسایل و المان‌های خانه مثل گلدان‌ها دارد. این کاربرد پارتیشن می‌تواند گزینه مناسبی برای آپارتمان‌های کوچک با محدودیت فضا باشد. اگر پارتیشن با اندازه کامل را برای اتاق نشیمن ترجیح نمی‌دهید؛ می‌توانید یک پارتیشن نیمه با قفسه‌های جانبی را به عنوان جایگزین در نظر بگیرید. این روش برای خانه‌های کوچک‌تر ایده‌آل است؛ و باعث می‌شود تا اتاق بزرگ به نظر برسد.

جداکننده اتاق به شکل قفسه کتاب: می‌توانید یک پارتیشن چوبی انتخاب کنید که به عنوان جداکننده اتاق به شکل قفسه کتاب به کار می‌رود. این پارتیشن‌ها در عین حال ظاهر اتاق را نیز بهبود می‌بخشد. این جداکننده، به‌راحتی ورودی و اتاق نشیمن را تقسیم می‌کند.

  • استفاده از پارتیشن در آشپزخانه

جداسازی اتاق نشیمن از آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری در یک پلان طبقه باز، به کمک پارتیشن‌ها بسیار آسان می‌شود. یک پارتیشن سفارشی را متناسب با نیازهای فضایی و سبک خود انتخاب کنید. پارتیشن انتخابی می‌تواند ترکیبی از قفسه‌های باز، کابینت‌ها و کارهای چشم‌نواز و تزیینی را شامل شود. همچنین می‌توانید دکوراسیون آشپزخانه منزل خود را با پارتیشن‌های شیشه‌ای مات بسیار جذاب‌تر کنید؛ یا می‌توانید یک پارتیشن ترکیبی از چوب با شیشه‌های مات انتخاب کنید.

  • استفاده از پارتیشن در فضای زیر پله‌ها

استفاده از پارتیشن به عنوان یک مانع تزیینی در انتهای راه‌پله و فضای پایین پله‌ها ایده بسیار هوشمندانه و جذابی است. این کاربرد پارتیشن خانگی یک ایده عالی برای جداسازی راه‌پله‌ها از بقیه فضای منزل است.

  • دیوار پارتیشن اتاق خواب

می‌توانید پارتیشن خانگی را در اتاق‌های منزل خود نصب کنید؛ تا به اتاق خواب اصلی یا اتاق مهمان، ظاهری درجه یک بدهید. با نصب یک پارتیشن چوبی که تا سقف می‌رسد؛ می‌توانید فضایی دنج ایجاد کنید. می‌توانید ترکیبی از پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای را انتخاب کنید. با نصب پارتیشن مناسب می‌توانید فضای اتاق خود را به دلخواه شخصی‌سازی کنید.

نکاتی برای اجرای بهتر پارتیشن خانگی

  1. تغییر کاربری قفسه‌های کتاب قدیمی یک راه سازگار با محیط‌زیست برای ایجاد پارتیشن است. می‌توانید آنها را باز بگذارید یا درهایی را برای داشتن ظاهری سفارشی به آنها اضافه کنید.
  2. افزودن المان‌های شخصی مثل قاب عکس‌های افراد خانواده یا وسایل تزیینی که خاطره‌ای پشتشان هست؛ به پارتیشن اتاق نشیمن می‌تواند جذابیت اجرای پارتیشن را دوچندان کند.
  3. می‌توانید پارتیشن خود را با آثار هنری، عکس‌ها یا تابلوفرش‌های دیواری که با فضای اتاق مطابقت دارند تزیین کنید.
  4. استفاده از گیاهان آپارتمانی، تراریوم‌ها یا ایجاد یک باغچه کوچک داخلی روی پارتیشن می‌تواند زندگی و طراوت را به محل زندگی شما القا کند.
  5. نورپردازی استراتژیک می‌تواند پارتیشن شما را برجسته‌تر کند؛ و جلوه‌ای جذاب در دکوراسیون منزل ایجاد کند.
  6. نگهداری مناسب برای اطمینان از اینکه پارتیشن اتاق نشیمن شما در بهترین شرایط باقی می‌ماند ضروری است. روش‌های تمیز کردن ممکن است بسته به مواد مورد استفاده متفاوت باشد. معمولا پارتیشن‌های شیشه‌ای و چوبی به نگهداری و تمیزکاری بیشتری احتیاج دارند.

سخن پایانی در مورد انواع پارتیشن خانگی و مزایای آن

در این مقاله با مزایا و معایب پارتیشن‌های خانگی آشنا شدیم و انواع آن را شناختیم. گفتیم که پارتیشن‌های خانگی در انواع و دسته‌بندی‌های مختلفی مانند پارتیشن‌های چوبی، پارتیشن‌های شیشه‌ای، فلزی، ترکیبی و… وجود دارند. همچنین می‌توان از آنها در دکوراسیون مناطق مختلف خانه استفاده کرد. شما از پارتیشن‌های خانگی در کدام قسمت از دکوراسیون منزل خودتان استفاده می‌کنید؟